Toon posts:

[Win2K] User rechten aanpassen *

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben ingelogd als een gebruiker met admin rechten, nu wil ik een batch of reg bestand of zoiets dergelijks draaien om die rechten terug te zetten naar beperkte rechten. Zodra ik dan opnieuw inlog of opnieuw opstart moet dat ook veranderd zijn... is dat mogelijk op 1 of andere manier?

Alvast bedankt

• Kappie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-05 17:21

Kappie

Tell me your secrets...

Duik eens in vbscript en adsi. Op microsoft.com vind een aantal voorbeelden om scripts te maken.

He does fit the profile perfectly. He's intelligent, but an under-achiever; alienated from his parents; has few friends. Classic case for recruitment by the Soviets.

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Dit kan je evt. met het dos commando NET LOCALGROUP regelen

code:
1
2
3
4
NET LOCALGROUP
[groepsnaam [/COMMENT:"tekst"]] [/DOMAIN]
              groepsnaam {/ADD [/COMMENT:"tekst"] | /DELETE}  [/DOMAIN]
              groepsnaam naam [...] {/ADD | /DELETE} [/DOMAIN]

Hiermee kan je de gebruiker uit de locale admin groep halen.

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

Verwijderd

Topicstarter
Uhm... ghehe, kan je dat iets versimpelen voor me?

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

code:
1
NET LOCALGROUP Administrators PIETJE /Delete

Verwijderd

Topicstarter
We maken geen gebruik van een domein of wat dan ook... tis alleen dat gebruiker "mediatheek" admin rechten heeft en deze moeten (tijdens ingelogd tezijn op mediatheek) verandert worden naar een gebruiker met beperkte rechten. how...

Verwijderd

Topicstarter
Oke... dan is pietje weg... dan moet ik 'm weer terugzetten naar normale gebruiker natuurlijk... toch?

• Luppie

Luppie

www.msxinfo.net

Pietje was admin, met de code die ik eerder gegeven heb, wordt pietje uit de admin groep gehaald. Nu is pietje automatisch weer een normal user.

Verwijderd

uhmmm
dit kan ook via configuratiescherm lijkt mij....

stel je in wie admin is of super user of iets anders ;)

en als je niet wilt dat iemand anders erop kan onder jouw user zet dan een pass en log altijd uit of lock de computer(ctrl+alt+delete -> lock computer)

Verwijderd

Topicstarter
uhm... het gaat hier over 35 computers die geconfigureerd moeten worden... lijkt me nogal een lange bezigheid als ik dit allemaal via het configuratiescherm moet gaan doen. Vandaar een batch filetje dus ;)

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, Cobra...

Verwijderd

Topicstarter
Nou heb ik dus da batch bestandje aangemaakt en verwijdert hij de gebruiker netjes uit de groep Administrators, maar hij komt niet bij de groep Gebruiker automatisch te staan... wil ik dit toevoegen staat ie dat niet toe want de gebruiker wordt al gebruikt. Nou kan ik dus Document and Settings van de gebruiker mediatheek gebruiken.

Hoe dit op te lossen

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 15:35:
Uhm... ghehe, kan je dat iets versimpelen voor me?
offtopic:
Duik een kwartiertje in de helpfile/google en je komt een eind. Daar zijn we tweaker voor :Y)

Verder pas ik de topictitel iets aan: enkel de naam van het OS is niet zo duidelijk voor andere gebruikers en later de search :)

Als je vaker scripts wilt maken, is het misschien toch handig te kijken naar vbscript / ADSI (Active Directory Services Interface), zoals Kappie als tip gaf: lekker uitgebreid en er verschijnt niet zomaar een "DOS-box" in beeld :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1