Toon posts:

[s-ata] boot delay van POST naar opstarten Windows XP

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Sinds gisteren ben ik trotse bezitter van een Diamond Max 9 Plus S-ATA 160GB die ik vervolgens heel erg snel op mijn Asus A7N8X rev2.00 plankje heb gemonteerd.

Vervolgens heb ik geboot van mijn ouwe ATA schijven om vervolgens met Ghost 2003 een clone van mijn systeemschijf (Maxtor 80GB) te maken. Na een half uurtje wachten was dit proces voltooid en boote ik weer terug naar Windows XP op mijn ouwe ATA schijf. XP zag de nieuwe schijf gewoon goed en ik kon aan de inhoud zien dat het clonen goed was gegaan.

Gereboot, naar de BIOS gegaan en vervolgens in de boot volgorde ervoor gezorgd dat SCSI de primary boot device is.

Vervolgens:

1) Boot POST, alles gaat goed
2) SiI 3112A zoekt en vind hardeschijf, gaat goed.
3) Overzichtje met de DMI pool met alle devices en irq's, gaat ook goed

Nu zou hij moeten gaan booten naar Windows XP, echter, hij DELAYT zonder dat hij daar melding van geeft. Deze delay duurt ca. 60 seconden.

Ik heb al vanalles geprobeerd...
- In de bios alle bootdevices behalve scsi uitzetten, werkt niet
- Met herstelconsole met FIXBOOT, FIXMBR en BOOTCFG getracht de opstart sector opnieuw te schrijven, helpt ook niks.

Wat weer wel erg bezopen is, is het volgende:

Stop ik mijn setup cd van Windows XP Professional NL erin, en wacht ik vervolgens bij de melding "Druk op een toets om van CD op te starten...", dan gaat hij onmiddelijk door na een korte delay van 5 seconden ofzo.

Nu start ik dus telkens op met mijn originele Windows XP setup schijf, omdat de delay tussen het POSTEN en het daadwerkelijk BOOTEN op de normale manier langer duurt dan via deze manier.

Mijn vraag is: zijn er meer mensen met dit probleem of die dit probleem hebben gehad?

System specs:
Asus A7N8X rev2.00 met bios 1005
AMD Athlon XP 2800+
512mb Corsair DDR400 PC3200 LLPT cas2
ATI Radeon 9700 PRO All In Wonder
160gb Maxtor Diamond Max 9+ 7200rpm Liquid Baring
Sony 52x cd brander
CTX 10x dvd drive

Uitgebreide specs: http://www.tweakers.net/gallery/12636/sys

nForce 2.03 drivers
ATI catalyst 3.5
meest recente SiI 3112 drivers
(al denk ik niet dat het daar aan zal liggen)

Als hij eenmaal boot vanaf de schijf loopt het trouwens wel als een tierelier! Supersnel en superstil (beter als die ouwe maxtor krengen suuiizz)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 14:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
even een schopje, kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem ;(

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Waarom staat ie op SCSI? Ik heb dezelfde schijf, in 80GB uitvoering, en hetzelfde mobo, in deluxe uitvoering, en ik heb gewoon HDD0 en daarna CD-ROM gekozen. :)

Probeer daar eens iets mee, anders zou ik het ook niet weten.

Je mag trouwens niet binnen 24 uur kicken :{

• Zipsop
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ik heb dan een Raptor op een deluxe rev 2.0 maar ik denk dat het komt door de raid driver van die silicon image chip die die moet hebben. Tijdens de windows setup laat hij een standaard driver denk ik en als jij gewoon wil booten gaat hij misschien eerst zoeken naar een driver voor dat hij een standaard driver pakt.

iig moet je tijdens een normale schone install van windows xp een floppy met driver hebben voor die sata chip anders ziet hij de schijf niet. (dit was dus bij mij zo)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:54

Wildfire

Joy to the world!

<off-topic> Een topic kicken is pas toegestaan na 24 uur. Jij kickt al na ampers anderhalf uur. Heb eens wat geduld, niet iedereen zit elke seconde van de dag op GoT. </off-topic>

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
@Wildfire & Aikon: sorry about het schopje, ben niet zo'n frequent poster.. maar goed dat ik het weet.

@Aikon: is het een s-ata schijf? serial ata schijven (of schijven die aangesloten zijn op de s-ata bus moeten in de bios van a7n8x'en moet je in de bios boot priority zien als "scsi" schijven)

@ZiPsop: het lijkt me sterk dat het iets met windows drivers heeft te maken. Immers: het gaat over het moment tussen de POST en het daadwerkelijke laden van het OS. Dat moment duurt hier ca. 60 seconden. Op dat punt lijkt het me sterk dat er al drivers van windows zijn geladen.

Als ik met de Windows Setup schijf recovery console wil doen, dan moet ik inderdaad wel een 'third party scsi driver' op floppy inladen, anders kan ik niet op de schijf komen. Dus wat betreft verse installaties heb je gelijk, maar ik denk niet dat het in deze situatie helpt.

Als ik boot vanaf de Windows Setup cd-rom en ik wacht bij de melding "druk op een toets om op te starten van CD-Rom . . . ." dan boot hij wel gewoon na die korte delay van 5 seconden. Doe ik "gewoon" booten dan duurt het 60 seconden voordat hij eindelijk uit de POST in het OS-load gedeelte komt.

En ik zou begod niet weten hoe het kan. Ik heb ook al gegoogled (web + groups) en ben ook op nforcershq.com in het forum gaan zoeken. Daar vond ik mensen met dezelfde symptomen, maar helaas geen oplossing :-(

• Aikon
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 20:17:
@Aikon: is het een s-ata schijf? serial ata schijven (of schijven die aangesloten zijn op de s-ata bus moeten in de bios van a7n8x'en moet je in de bios boot priority zien als "scsi" schijven)
Ja dezelfde schijf zei ik toch ;)
En ik heb de bootvolgorde gewoon op HDD0 en dan CDROM staan.

Wildfire: Puur off-topic posten heeft ook niemand wat aan, ik had al gezegd dat kicken niet gewenst is. LDDVJB is ook zoiets he ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Aikon op 03-07-2003 10:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu zelfs alle boot priority slots op 'disabled' staan en 'boot other devices' op enabled, en dat maakte ook niks uit. Een enkele slot op 'hdd0' of 'scsi' zetten en 'boot other devices' op disabled maakte ook niets uit.

Zou het niet te maken kunnen hebben met het feit dat ik 1 sata schijf aan mijn sata raid controller hang en dat hij wellicht voordat hij naar windows gaat nog tracht iets te vinden op het 2e sata kanaal?

Ik las verder in de knowledgebase van microsoft wel iets over 'Long pause before windows start up' dat dat te maken kan hebben met het feit dat de bootloader eerst tracht via Int 13H de bootdevices te benaderen en, als dat niet werkt mbh (multi), dat hij overschakelt op scsi() en signature() methodes. Dat valt dan weer in te stellen in je boot.ini. Ik heb ook al geprobeerd om een scsi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS oid van te maken maar dan heb je A) nog steeds die delay en B) vervolgens start windows helemaal niet meer op omdat hij die regel niet snapt.

Daarmee sluit ik uit dat het te maken heeft met de bootloader van windows xp en dat het echt iets is wat pre-windows plaatsvind.

En ja, ik boot nu nog immer met mijn windows setup cd mijn pc :-(

Verwijderd

Topicstarter
dan dit keer maar een legaal schopje ;-)

• Aikon
  • Niet online
Heb je Windows op de S-ATA schijf geinstalled? Nee toch, gewoon via ghost er al geinstalleerd opgezet toch?
Zo nee, probeer eens een verse install. Maak je eerst een nieuwe ghost en dan install je Windows, is 30min werk ofzo. Anders zou ik het echt niet weten ;)

Verwijderd

gebeurd dit bij het stukje tekst: "verifying DMI pool data"? Ik heb dat ook eens gehad. Ik heb het dus opgelost dmv de floppy drive (ja er staat floppy drive) van de primary aansluiting naar de secondary aansluiting te verplaatsen. (op het uiteinde van de kabel dus) misschien is dat bij jou ook het geval?

Verwijderd

Topicstarter
@DeLuke:
nou, in mijn oude situatie werkte mijn ouwe ata schijf gewoon goed, snelle boot, het lijkt me sterk dat ik nu "opeens" de floppy moet verplaatsen naar een andere positie op de kabel. Hij zit momenteel helemaal aan het einde.. als ik hem op een eerdere zet (voor de twist) dan blijft het lampje van de floppy aan.
Either way: de delay van 60 seconden blijft.

@Aikon: verse windows install opzich is weinig werk en is indeed binnen 30 minuten klaar, maar het systeem weer helemaal zo krijgen als het is is echt weken werk, geloof me. Zeker met al die audio programma's (cubase sx, vst instruments, vst plugins, presets, soundbanks, etc) zal ik het nooit meer zo optimaal krijgen als dat nu het geval is.

Bovendien: er zijn meer mensen met dit probleem en ik wil het oplossen en erachter komen waar het nu werkelijk aan ligt. Niet echt "the easy way out", maar als je eenmaal weet waar het aan ligt kun je andere mensen ook ermee helpen. Dat is juist het nut van een forum.

Verwijderd

Topicstarter
Oproepje aan de mensen die hebben gereplied in dit topic met een werkende serial ata configuratie op a7n8x, zonder de delay en dan met name de mensen die een "verse" instalatie hebben gedaan op de s-ata schijf ipv een ghost terug te hebben gezet:

Post hier de inhoud van je C:\BOOT.INI omdat ik toch benieuwd ben naar de mogelijke verschillen. Bij mij staat er het volgende:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

En ik denk dat er bij de mensen waarbij de delay niet optreed, er ipv multi(0) iets anders staat en dat wil ik via deze weg even verifieren.

Even de aanleiding van mijn verzoekje:
Long Pause During Windows Startup Process

Symptoms
After you choose to start Windows from the Boot menu, you may experience a long delay (or pause) before your computer finishes starting. Note that this delay may range from 10 seconds to a minute. Also, this delay occurs before the Starting Windows progress bar appears, and your computer may appear to stop responding (hang) during this time.

Cause
This behavior can occur if Windows is installed on a drive or a partition to which Windows cannot gain access with normal Basic Input/Output System (BIOS) INT-13 or INT-13 extension calls. When Windows Setup determines it cannot use BIOS calls to start, it uses scsi() or signature() syntax in the Boot.ini file instead of multi() syntax.

When booting a system that requires scsi() or signature() syntax, Ntldr loads an additional device driver (Ntbootdd.sys) to initialize and interrogate the boot controllers in your computer. Ntldr then seeks the associated boot drive attached to the controller to finish loading the kernel. These additional operations take more time in Windows because of the Plug and Play nature of the operating system.

This behavior is expected, however, Windows Setup may use scsi() or signature() syntax, even if your computer can boot using the normal BIOS calls. This may occur on Integrated Drive Electronics-based computers when using a large capacity boot drive. In this case, you can try adding an additional entry in the Boot.ini file and use multi() syntax on the new entry to boot from. Note that if this works, your computer starts without pausing.
bron: http://www.tunexp.com/tip..._windows_startup_process/

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2003 16:05 . Reden: bron en quote toegevoegd ]

• Aikon
  • Niet online
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Maar dat is van boot.ini.backup. Ik heb geen boot.ini volgens de search :?

Verwijderd

Ik meld even dat ik ook een A7N8X Deluxe rev. 2.0 heb, met een WD Raptor S-ATA schijf als enige en primaire schijf. Ik heb ook wel een delay, maar niet van een minuut, hooguit 5 seconden. Ik zie het niet als een probleem, maar het is hoe dan ook storend. Ik denk dat het niets met Windows te maken heeft, aangezien het zlefs nog voor het loaden gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
@Aikon:

c:\boot.ini is readonly, hidden en een system file, dus die kan soms niet echt zichtbaar zijn. Een andere manier om hem via windows te benaderen is via My Computer -> Properties -> Advanced -> Startup and Recovery -> Settings en dan op de knop 'Edit' bij 'System Startup'. Dan krijg je een notepadje met C:\BOOT.INI

Of gewoon Start->Run en dan "notepad c:\boot.ini".

@RWM: Ben heel benieuwd naar je evt. bios instellingen. Ik heb gewoon de setup defaults, alleen de goeie multiplier en frequency voor mijn Athlon XP en 'aggressive' mode zodat m'n corsair geheugen op betere timings loopt en dual channel draait.

Ik heb vanalles geprobeerd met boot priorities. Ik heb zelfs bijna alle onboard features een keer gedisabled om te checken of het wellicht daar aan kan liggen (dat bijv. hij toch van het netwerk probeert te booten ofzo, dus: disable netwerk controllers) maar dat hielp ook niks.

Welke bios draai je? Ook de 1005?

Verwijderd

Topicstarter
UPDATE

Op nforcershq.com in de forums heb ik de 1005 UBER BIOS met een alternatieve Silicon Image SiI BIOS gedownload en op mijn a7n8x rev 2.00 geflasht en de delay van 60+ seconden is nu weg! Hoera!

Links:
Forum thread Uber Bios 1005 voor a7n8x deluxe rev 2.00 @ nforcers hq
De Enhanced 1005 Uber Bios met aangepaste SATA BIOS
Enhanced SATA Raid driver 1.0.0.29 van Silicon Image
Homepage van het Uber Bios project

Gebruik op eigen risico uiteraard, maar het heeft mij iig geholpen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2003 01:00 . Reden: extra linkje toegevoegd ]

• Aikon
  • Niet online
Is je delay nu echt helemaal weg of is het nu zoals het volgens mij 'hoort': 5 sec ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Hij is echt helemaal weg...

Verifying DMI pool data...
Boot CD:
Boot CD:
beng meteen naar windows, zoals dat bij mijn ouwe ATA setup ook was.

Niet eens 5 seconden delay gewoon gelijk baf Loading Windows XP

Verwijderd

hoe heb je die bios erop gezet .. ik heb namelijk zelfde probleem ..en wil ook de uber bios erop zette .. maar liep hier tege een thread aan dat et fout ging met flash utily die op mobo zelf zit
A7n8X Bios flash mislukt - AWDFLASH vindt source niet
betreft hier ook om uber bios 1005 voor rev 2.0
Pagina: 1