Manier om defecte pixels te fixen

Pagina: 1
Acties:

• Lamer_Deluxe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-07 11:04

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Topicstarter
De Gameboy Advance SP heeft nog wel eens last van defecte pixels, soms verschijnen ze ook een tijdje na aankoop.

Iemand op de IGN Gameboy boards had dit probleem met zijn geïmporteerde special edition GBA SP.

Zijn oplossing: Hij drukte voorzichtig met een lensdoekje tegen de defecte pixel, net totdat de LCD van die gekleurde golfjes begon te vertonen. Hij hield het dan steeds 1 minuut ingedrukt. Dit herhaalde hij iets van vijftien keer als ik het me goed herinner.

Ik had het hierover in het Acer TM800 topic. JaP.NeT heeft het toen meteen geprobeerd met z'n notebook waar opeens vier defecte pixels bijelkaar zaten. En inderdaad waren ze daarna weer goed!

Ik had het idee dat de beweging belangrijker is dan het indrukken en JaP.NeT bevestigde dit. Hij heeft de defecte pixels heel voorzichtig gemasseerd en gewreven totdat ze gefixed waren (met een zacht (lens)doekje dus).

LCD werkt met kristallen die een klein beetje verticaal bewegen en door de ruimte waar ze in zitten gedwongen worden een kwart slag te draaien zodat ze zichtbaar worden van achter het polariserende filter.
Het zou dus best kunnen dat defecte pixels vastzittende kristallen hebben die je op deze manier weer los maakt.

Dat verklaart ook waarom plotselinge temperatuur wisselingen defecte pixels kunnen veroorzaken, door het verschillend krimpen en uitzetten van de kristallen en het glas waar ze in zitten.

Mocht je dit willen proberen, ga enorm voorzichtig te werk. Gebruik het liefst een lensdoekje (beter nog een nieuw lenspapiertje) om vingers en krassen te voorkomen.
Gebruik zo min mogelijk kracht en verhoog dat ietsje wanneer er nog niets veranderd is. Misschien dat zachtjes tikken ook al effect kan hebben.

Gebruik van teveel kracht kan permanente vlekken op het scherm geven, dus wees voorzichtig en het is natuurlijk op eigen risico.

[druk op een toets om verder te gaan]

• Palmboom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-05 13:47
een heel klein spijkertje boven de defecte pixel houden en dan 1x redelijk hard slaan helpt meestal ook wel.

heb je ooit weleens een klein beetje kracht uitgeoefend op een TFT scherm? Krijg je blijvende vlekken van. iedereen is gewaarschuwd :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Hier zijn genoeg voorbeelden van bekend.

Hen KAN idd helpen, je kan er ook je scherm verder mee verneuken. Het is maar hoeveel risico je wil nemen :)

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Topicstarter
Het is maar hoe voorzichtig je bent, ik denk dat het daar eerder om gaat.

Iedereen heeft wel eens op een LCD scherm gedrukt en die kleuren golfjes gezien. Daarbij heb ik zelf nog niet meegemaakt of gehoord dat dat schade opleverde.

Het spreekt voor zich dat je niet enorm hard op dat scherm moet gaan duwen, dat is logisch.

Tot nu toe hebben 2 van de 2 mensen dit succesvol gedaan dus al 100% succes ;)
En ja, deze mensen hebben dus een klein beetje kracht uitgeoefend op TFT schermen met als resultaat dat hun defecte pixels weer goed werkten.

Bij veel notebooks komt het toetsenbord tegen het scherm aan als je hem dichtklapt, dat levert verder ook geen schade op, alleen maar irritante vuil afdrukken.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
En ook al lijkt deze manier te werken, regelmatig vallen de pixels na enige tijd weer uit waarna eenzelfde behandeling weer uitgevoerd moet worden. De tijd tussen behandeling en opnieuw uitvallen wordt in de loopt van de tijs meestal wel steeds korter. Het is duc echt ene lapmiddel imo :)

En om na 2 gevallen van succes gelijk te zeggen dat het voor iedereen werkt (zo komt het iig over) is me wat voorbarig :)

Verwijderd

Pollewob schreef op 02 July 2003 @ 23:39:
En om na 2 gevallen van succes gelijk te zeggen dat het voor iedereen werkt (zo komt het iig over) is me wat voorbarig :)
op mij niet hoor.

Ik zie het meer als een voorzichtige tip die misschien het proberen waard is.

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Topicstarter
Pollewob schreef op 02 July 2003 @ 23:39:
En ook al lijkt deze manier te werken, regelmatig vallen de pixels na enige tijd weer uit waarna eenzelfde behandeling weer uitgevoerd moet worden. De tijd tussen behandeling en opnieuw uitvallen wordt in de loopt van de tijs meestal wel steeds korter. Het is duc echt ene lapmiddel imo :)
Dus dit is een bekend truukje dan wou je zeggen? En is dat wat jij bedoelt bij oude of nieuwe schermen of maakt dat niet uit?
Hence de knipoog smiley :)

• Lamer_Deluxe

Lamer_Deluxe

Freelance Fall-guy

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 00:23:
op mij niet hoor.

Ik zie het meer als een voorzichtige tip die misschien het proberen waard is.
Precies, zo is het ook inderdaad bedoeld. Maar het is natuurlijk altijd goed om de risicos te benadrukken.

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Sorry dat ik dit topic weer omhoog brengt maar het is me gelukt om een dode pixel weer te laten werken op de manier zoals lamer_deluxe beschrijft .na ongeveer een minuut te hebben gemasseerd op de plek heb ik korte stoten tegen de pixel gegeven met me vinger even later ging hij knipperen en gaf spontaan weer beeld
:*)
_/-\o_ _/-\o_

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• avon
  • Laatst online: 27-06-2025
Het is toch de transitor die defect is in het geval van een dode pixel?

(AvOn drukt er op, en denkt... gelukkig komt Samsung mijn 172 maandag omruilen)

[ Voor 37% gewijzigd door avon op 11-07-2003 22:43 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Pagina: 1