Toon posts:

Pin afgebroken van HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://members.ams.chello.nl/ekleijn/ibm.GIF

Één van die pinnetjes die op de printplaat zit is afgebroken.. ik kan niet precies zien van welke pin die is.

Volgens mij behoort de pin bij één van deze 21 DMA request
22 Ground
23 Write Data
24 Ground

Best wel essentieel volgens mij..? ik denk zelf dat het 23 of 24 is.

Zou een normale pc-zaak dit solderen.. ?
Ik heb zelf wel een soldeerbout hiero.. maar die is niet echt geschikt voor zulke dingetjes.

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03 23:59

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Met een beetje geluk is het het Ground pinnetje, dan is er waarschijnlijk nog geen man overboord :) Ik zou het toch ff controleren als ik jou was...

Tesla Model Y RWD (2024)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bij 22 en 24 is er niets aan de hand. Maar heb je een notebook hdd of een standaard hdd (plaatje is namelijk van een 44pins IDE hdd en niet van een 40 pins). Nu maakt dit voor de pinout waarschijnlijk niets uit overigens.

Maar solderen kan denk ik wel hoor. als je het maar voorzichtig doet.

Verwijderd

gewoon dat pinnetje in je kabel drukken
maakt die wel contact denk ik

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-03 15:45

Fido

C:\> park

Als je telt, kun je toch zien welke pin afgebroken is? Pen 20 mist volgens mij altijd..

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb idd een 40-pins maar het pin-nummer is volgens mij hetzelfde nog, als op dat plaatje.

Ik zie nu dat het pin-22 is die los zit van de printplaat, maar pin 40 zit ook los bij mij.. Alle twee ground.. ik weet niet of het dan wel uitmaakt.

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-03 15:45

Fido

C:\> park

Heb je de harddisk al getest dan of hij werkt?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 02 juli 2003 @ 10:44:
Nee ik heb idd een 40-pins maar het pin-nummer is volgens mij hetzelfde nog, als op dat plaatje.

Ik zie nu dat het pin-22 is die los zit van de printplaat, maar pin 40 zit ook los bij mij.. Alle twee ground.. ik weet niet of het dan wel uitmaakt.
Dan mis je twee groundwires. Je kunt zonder dus het zou moeten werken.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb de schijf al getest maar die werkt met geen mogelijkheid, bios pakt ook niks.
Maar die deed al vaag toen er nog maar 1 was afgebroken

Zou een computerwinkel als mycom die schijf repareren ?
Ik vermoed namelijk dat er iets anders is met die schijf.. maar ik weet niet of ze HD';s ook uitgebreid checken.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 10:53 ]

• Weeds
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 21:12

Weeds

what is a weed...

hoe krijg je et voor elkaar om die dingen af te breken ?

Verwijderd

Topicstarter
Weeds schreef op 02 July 2003 @ 10:56:
hoe krijg je et voor elkaar om die dingen af te breken ?
Met de tijd..

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Dat is mij ook wel eens gelukt.... lekker snel en lomp je IDE connector erin proberen te drukken..... kon bij die schijf gelukkig de pinnen nog rechtbuigen....

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Verwijderd

beetje schuin je kabel erop, en flink doorduwen

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-03 01:51

FlotterPower

Boxy Brown

Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 11:01:
beetje schuin je kabel erop, en flink doorduwen
Ja dat had ik dus laatst ook.
Bij mij zijn echter de twee rechter pinnetjes voor de helft in de hd verdwenen.
Aangezien er hier dus al een soortgelijk topic over gaat leek het mij overbodig om er een topic voor te openen.
Wat moet ik nu doen?

I don't want no cake, I want me some pie!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Spyro_the_Dragon schreef op 02 July 2003 @ 11:01:
Dat is mij ook wel eens gelukt.... lekker snel en lomp je IDE connector erin proberen te drukken..... kon bij die schijf gelukkig de pinnen nog rechtbuigen....
Da's mij meerdere keren overkomen met mijn processoren, maar noeg nooit met een IDE pport...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-03 12:02
Rey Nemaattori schreef op 02 juli 2003 @ 22:23:
[...]

Da's mij meerdere keren overkomen met mijn processoren, maar noeg nooit met een IDE pport...
ja, bij een processor is het ook niet echt moeilijk om te doen :P (vooral bij P4's niet)
Maargoed, proc pootjes zijn dan ook erg makkelijk terug te buigen, IDE connectors zijn een ander verhaal

• I386DX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01 18:15
heb dat al meerdere keren voorgehad.

Nieuwe pinnetjes aansolderen lukt perfect.
Gewoon voorzichtig te werk gaan met een fijne soldeerbout. Waarschijnlijk moet je wel de print even van de hdd halen...

[ Voor 18% gewijzigd door I386DX op 03-07-2003 11:16 ]

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 21:30
FlotterPower schreef op 02 July 2003 @ 20:59:
[...]

Ja dat had ik dus laatst ook.
Bij mij zijn echter de twee rechter pinnetjes voor de helft in de hd verdwenen.
Aangezien er hier dus al een soortgelijk topic over gaat leek het mij overbodig om er een topic voor te openen.
Wat moet ik nu doen?
Had ik ook een keer...(lees 2 x) met m'n Quantum 60 GB...

Maar wat ik gedaan heb is de hdd uit m'n case gehaald dan de controller van de hdd (dus die printplaat van de hdd) eraf halen en zo kan je de pins allemaal zien aan de achterkant (teminsten bij mij) deze terug geduwd. Connector d'r in en printplaat er terug opschroeven. Getest en werkte (werk er nou 6 maanden of zo op die manier mee).

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-02 20:31

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Ook een pinnetje er een keer ingedrukt. Met een tangetje weer naar buiten getrokken (voorzichtig) en hij werkt nog steeds :)

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

zal gewoon eerst eff kijken of i het gewoon nog doet (of het een ground pnnetjes was) en anders moet je de soldeerboud er maar bij pakken....

• EnsconcE
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-03 10:21
Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 10:51:
Ja ik heb de schijf al getest maar die werkt met geen mogelijkheid, bios pakt ook niks.
Maar die deed al vaag toen er nog maar 1 was afgebroken

Zou een computerwinkel als mycom die schijf repareren ?
Ik vermoed namelijk dat er iets anders is met die schijf.. maar ik weet niet of ze HD';s ook uitgebreid checken.
Dus je heb een ouwe schijf die je wil laten repareren?
Waarom koop je dan niet een nieuwe, waarschijnlijk kan het niet uit. Tenzij je er gegevens op hebt staan die je terug moet hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van mij heeft dezelfde HD ook zo een desktar 60GXP, helaas is ie op vakantie en kan ik die niet lenen.
Maar ik dacht er zelf aan om die printplaat van zijn IBM op die van mij te zetten.
Helaas zitten al die IDE pinnetjes er nog aan vast, dus ik weet niet hoe ik dat veilig eruit haal.
Iemand een idee, oh ja en welke schroevendraaier heb ik voor die hd schroefjes nodig

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:27

Lief Adje

Love is in the air

Verwijderd schreef op 02 juli 2003 @ 10:34:
[afbeelding]

Één van die pinnetjes die op de printplaat zit is afgebroken.. ik kan niet precies zien van welke pin die is.

Volgens mij behoort de pin bij één van deze 21 DMA request
22 Ground
23 Write Data
24 Ground

Best wel essentieel volgens mij..? ik denk zelf dat het 23 of 24 is.

Zou een normale pc-zaak dit solderen.. ?
Ik heb zelf wel een soldeerbout hiero.. maar die is niet echt geschikt voor zulke dingetjes.
Ik heb laatst nog zoiets gerepareerd op een maxtor 80gb 5400rpm, als je in de buurt van zwolle wooont wil ik het wel voor je solderen. :)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Pagina: 1