Laptop Compaq Presario 1600 CPU vervangen

Pagina: 1
Acties:

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:35

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een compaq presario 1600. Vrijwel meteen toen ik hem kreeg heb ik er 128MB bijgeprakt, en laatst heb ik de 6G HD vervangen door eentje van 30.

Nu ben ik nieuwsgierig of het mogelijk is de CPU, een Celeron 466, te vervangen door een snellere. Voorzover ik kan zien zit hij niet gezekerd doormiddel van een klem, en ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe ik het ding los zou kunnen krijgen. Ik heb een gerucht gehoord dat de CPU misschien gesoldeerd zit, maar ik weet niet of dit een broodje aap verhaal is.

Als het mogelijk is zo'n ding te vervangen, hoe weet ik dan wat voor CPU ik er maximaal in kan stoppen? Ik weet niets over het mobo dat erin zit, en ik kan het ook niet meer bekijken want ik was het perma-crashende W98SE (en de Compaq Diagnosis tool) spuugzat en heb het vervangen door W2K.

De support afdeling van wijlen Compaq kan mij niet helpen, en hun community forum ook niet, toen ik bijv. mijn HD wilde vervangen was de reactie op mijn vraag of de bios meer dan 8.3G zou ondersteunen: ja uh, je moet het maar gewoon proberen. 8)7

Alvast bedankt.

-sphere

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat OEM fabrikanten upgrades e.d. niet ondersteunen is bekend en goed te begrijpen... maar toch slecht dat ze niet kunnen/willen zeggen hoe groot een HDD mag zijn (tip: 8GB limieten kom je zelden tegen met Celeron systemen, ook laptops, maar 32GB zou wel eens een issue kunnen worden)

Mbt de CPU- hier zijn vrij veel topics over geweest- grof gezien zijn er 4 mogelijkheden:

- uPGA CPU in socket met hendel. Kom je weinig tegen en is hier niet aan de orde
- CPU in LIF socket (dus wel een uPGA packaging). Geen Hendeltje, maar met een chiptrekker (of __VOORZICHTIG__ met een schroevedraaier) eruit te krijgen, verder prima te upgraden als hierboven. In beide gevallen kun je af en toe nog uPGA CPUs vinden.
- CPU op daughterboard. Kom je nogal eens tegen- CPU zit op daughterboard gesoldeerd, maar het bordje zelf is te vervangen (wel moeilijk te krijgen en/of stervensduur)
- CPU op mobo gesoldeerd. Pech.

Welk van deze opties hier geldt kun je alleen zelf uitzoeken (O.K., als ik eerlijk ben zou ik ook de Compaq Tech support documents kunnen doorpluizen, maar dat kun jij ook :z )

Tweede punt is (ervan uitgaande dat fysiek te vervangen is) welk CPU er maximaal in kan. Compaq zal hier weinig info over geven, maar je kunt wel eea vinden:

- welk chipset is gebruikt? Dat bepaalt de theoretische limieten
- kijk vervolgens naar alle andere Compaq laptops in dezelfde reeks. De CPU van de snelste uit die reeks zal zeker geen, mits het dezelfde mobo heeft (tijd om de tech. reference spul van Compaq erop na te slaan dus)

En dan nog een passende CPU vinden...

Kortom, het vergt erg veel moeite, en allicht zul je niet enorm veel op vooruitgaan

Oslik blyat! Oslik!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:33

samo

yo/wassup

Ik heb even bij HP/compaq gewerkt aan te telefoon (hit me...) en kan je het volgende zeggen. Als je toestel niet meer in garantie is kan het zijn dat dit verhaal niet meer op gaat.
Bel op, stel je vraag en luister hoe zij zeggen dat ze dit niet ondersteunen. Ze bedoelen eigenlijk: "Wij weten dat hier niet, en ik heb geen idee hoe dat te achterhalen". Confronteer ze hiermee. Vervolgens zeg je dat je dit echt wil weten. Vraag ze dit te 'escaleren' naar TEC. Dit gebeurt via een intern computersysteem en je kan daar dus geen kopie van krijgen. TEC is het Technical Expertise Centre, en zij kunnen veel meer opzoeken... Mocht de agent dit niet willen, vraag je om een team leader.
Misschien helpt dit je verder... In mijn ervaring zijn er een hele hoop dingen die wij toch zo te weten zijn gekomen...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 20:44
'k heb nog nooit een Presario gezien waar de cpu niet in een normale 'zif-socket' zit. (Heb stage gelopen bij een Compaq Computer Repair Center). Afhankelijk van de chipset is wat er in gaat werken. En de meeste Compaq boards detecteren zelf wat voor CPU er in zit..op de Presario's met een AMD K6 d'r in na. Daar zitten een shitload aan jumpers op, maar op het board staat wel hoe ze moeten staan. Ik denk dat een Celeron 533 (PPGA) iig gaat werken. En afhankelijk van de chipset zou een FC-PGA model misschien ook nog wel werken.

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
dion_b:
De 33GB limiet is precies de reden dat ik een 30G shcijf heb gekocht en niet een 40G (of nog groter) 8)

Jouw verhaal over CPUs snap ik niet helemaal, ik zal eens wat opzoeken over die verschillende sockets. Daarnaast zeg je dat het eigenlijk in Compaq Tech support docs staat (of zou moeten staan), maar ik heb geen flauw waar ik die kan vinden.

Over de chipset weet ik verder weinig, zoals gezegd heb ik niet meer die Compaq Diagnosis tool. Ik boot zo wel ff naar Linux. Het enige dat ik weet is dat het een VIA chipset is, maar dat is niet zo nuttig.

samo-arne:
Mijn ervaring met de helpdesk van Compaq is dat er alleraardigste mensen werken (heb ook zo'n online chat sessie gehad met een HP-medewerker), maar ze weten van de hoed noch de rand. Bedankt voor je tip, ik zal deze zeker gebruiken als ik ga bellen.

Dualdude:
Hrmph, 466->533 is nou niet echt de moeite waard, maar ik moet dus uitvogelen wat voor chipset het mobo heeft.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sphere2 schreef op 02 July 2003 @ 13:13:
dion_b:
De 33GB limiet is precies de reden dat ik een 30G shcijf heb gekocht en niet een 40G (of nog groter) 8)

Jouw verhaal over CPUs snap ik niet helemaal, ik zal eens wat opzoeken over die verschillende sockets. Daarnaast zeg je dat het eigenlijk in Compaq Tech support docs staat (of zou moeten staan), maar ik heb geen flauw waar ik die kan vinden.
Inkoppertje: www.compaq.com (waarbij je tegenwoordig naar www.hp.com doorverwezen wordt)
Over de chipset weet ik verder weinig, zoals gezegd heb ik niet meer die Compaq Diagnosis tool. Ik boot zo wel ff naar Linux. Het enige dat ik weet is dat het een VIA chipset is, maar dat is niet zo nuttig.
Als je dat beest voor je open hebt liggen kun je het gewoon aan de chips zelf aflezen :z

Maar als dat niet gaat/duidelijk is: in Windows naar Control Panel\System\Device Manager gaan en daar onder System devices kijken naar PCI bridge controller ;)
samo-arne:
Mijn ervaring met de helpdesk van Compaq is dat er alleraardigste mensen werken (heb ook zo'n online chat sessie gehad met een HP-medewerker), maar ze weten van de hoed noch de rand. Bedankt voor je tip, ik zal deze zeker gebruiken als ik ga bellen.

Dualdude:
Hrmph, 466->533 is nou niet echt de moeite waard, maar ik moet dus uitvogelen wat voor chipset het mobo heeft.
Volgens mij heeft Dualdude niet geheel door dat het over een laptop gaat...

Oslik blyat! Oslik!

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Inkoppertje: www.compaq.com (waarbij je tegenwoordig naar www.hp.com doorverwezen wordt)
Jij bent zeker de leukste thuis _/-\o_
Op die sites staat echt niets nuttigs, althans ik heb er niets gevonden dat valt onder de categorie "document met specs".
Als je dat beest voor je open hebt liggen kun je het gewoon aan de chips zelf aflezen :z
Ik wil dat ding best openschroeven, maar dat is wel vermoeiend, omdat ik dan off-line moet :'(
Maar als dat niet gaat/duidelijk is: in Windows naar Control Panel\System\Device Manager gaan en daar onder System devices kijken naar PCI bridge controller ;)
Uh, hier staat VIA Tech, en dat wist ik ook wel, maar dat lijkt me te weinig informatie?!

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
sphere@laptop:~$ cat /proc/pci 
PCI devices found:
  Bus  0, device   0, function  0:
    Host bridge: VIA Technologies, Inc. VT8601 [Apollo ProMedia] (rev 5).
      Prefetchable 32 bit memory at 0xf8000000 [0xfbffffff].
  Bus  0, device   1, function  0:
    PCI bridge: VIA Technologies, Inc. VT8601 [Apollo ProMedia AGP] (rev 0).
      Master Capable.  No bursts.  Min Gnt=12.
  Bus  0, device   7, function  0:
    ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super South] (rev 27).
  Bus  0, device   7, function  1:
    IDE interface: VIA Technologies, Inc. VT82C586B PIPC Bus Master IDE (rev 6).
      Master Capable.  Latency=64.  
      I/O at 0x1420 [0x142f].
  Bus  0, device   7, function  2:
    USB Controller: VIA Technologies, Inc. USB (rev 14).
      IRQ 11.
      I/O at 0x1400 [0x141f].
  Bus  0, device   7, function  4:
    ISA bridge: VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super ACPI] (rev 32).
      IRQ 10.
  Bus  0, device   7, function  5:
    Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT82C686 AC97 Audio Controller (rev 33).
      IRQ 9.
      I/O at 0x1000 [0x10ff].
      I/O at 0x1434 [0x1437].
      I/O at 0x1430 [0x1433].
  Bus  0, device   9, function  0:
    Communication controller: Conexant HSF 56k Data/Fax Modem (rev 1).
      IRQ 11.
      Non-prefetchable 32 bit memory at 0xf4000000 [0xf400ffff].
      I/O at 0x1438 [0x143f].
  Bus  0, device  10, function  0:
    CardBus bridge: Texas Instruments PCI1211 (rev 0).
      IRQ 9.
      Master Capable.  Latency=168.  Min Gnt=192.Max Lat=5.
      Non-prefetchable 32 bit memory at 0x10000000 [0x10000fff].
  Bus  1, device   0, function  0:
    VGA compatible controller: Trident Microsystems CyberBlade i1 (rev 106).
      IRQ 9.
      Non-prefetchable 32 bit memory at 0xf5000000 [0xf57fffff].
      Non-prefetchable 32 bit memory at 0xf4100000 [0xf411ffff].
      Non-prefetchable 32 bit memory at 0xf4800000 [0xf4ffffff].

Nja, het zegt mij verder weinig. Op zich is het vrij duidelijk dat de chipset van VIA is, maar of het nou een VIA686a is, of toch anders heet? In ieder geval kan ik het niet opzoeken bij viatech.com want die pagina timet constant out :/

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Edit:

VT8601=Via PLE133 - goed nieuws dus :)
sphere2 schreef op 02 July 2003 @ 13:50:
[...]

Jij bent zeker de leukste thuis _/-\o_
Op die sites staat echt niets nuttigs, althans ik heb er niets gevonden dat valt onder de categorie "document met specs".
En jij de snuggerste :+

Compaq.com -> Product Support Information -> Documentation -> veldjes invullen: Category=Notebook, Family=Presario, Series=1600, Model= het model 1600 wat jij hebt (had ook in de openingspost gemogen :z ) en 'Search'.

Dan kun je de Maintenance & Service guide downloaden .pdf format.

Dat had je ook met een beetje werk zelf kunnen vinden :o
Ik wil dat ding best openschroeven, maar dat is wel vermoeiend, omdat ik dan off-line moet :'(

[...]

Uh, hier staat VIA Tech, en dat wist ik ook wel, maar dat lijkt me te weinig informatie?!
Kijk, dan weten we dat het een Via chipset is, allicht de ApolloPro, AP+ of (minder waarschijnlijk) de AP133. Precies welke staat ook gewoon in de M&S Guide :z

Edit: er staat zelfs in tot welke CPU erop kan en onder welk part number het bij Compaq te bestellen valt.

Er bestaan redenen om Compaq af te zeiken, maar je kunt ze zeker niet verwijten onvoldoende documentatie online ter beschikking te stellen :z

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 02-07-2003 14:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
VT8601=Via PLE133 - goed nieuws dus :)
Oh ja? Hoezo dan?
Compaq.com -> Product Support Information -> Documentation -> veldjes invullen: Category=Notebook, Family=Presario, Series=1600, Model= het model 1600 wat jij hebt (had ook in de openingspost gemogen :z ) en 'Search'.

Dan kun je de Maintenance & Service guide downloaden .pdf format.

Dat had je ook met een beetje werk zelf kunnen vinden :o

Kijk, dan weten we dat het een Via chipset is, allicht de ApolloPro, AP+ of (minder waarschijnlijk) de AP133. Precies welke staat ook gewoon in de M&S Guide :z

Edit: er staat zelfs in tot welke CPU erop kan en onder welk part number het bij Compaq te bestellen valt.
Bedankt, maar dat document ken ik al een jaar. Ik heb het net weer doorgekeken, maar voor zover ik weet staat er helemaal niet welke VIA chipset het is. Bovendien staat er inderdaad een opsomming van CPUs met hun sparepartnummer. Dit wil absoluut niet zeggen dat dit alle mogelijkheden zijn, slechts dat dit de onderdelen zijn die compaq erin wil duwen.

Een mooi voorbeeld hiervan is bijv. het geheugen. Je kan er een 256MB reepje induwen, maar compaq doet alsof de wereld ophoudt bij 128MB. (uit diezelfde M&SG)
Tussen twee haakjes staat het model presario dat ik heb keurig in de openingspost ;)
Er bestaan redenen om Compaq af te zeiken, maar je kunt ze zeker niet verwijten onvoldoende documentatie online ter beschikking te stellen :z
Misschien ligt het aan mij, maar ik vind deze informatie armoedig. Hij is -perfect- voor het doel dat hij dient, maar (bare metal) specs :? Nee die staan er nauwelijks in.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nou, dat de chipset iig SSE en 133MHz bus ondersteunt (al betwijfel ik sterk of die laatste op je laptop geimplementeerd is)
[...]

Bedankt, maar dat document ken ik al een jaar. Ik heb het net weer doorgekeken, maar voor zover ik weet staat er helemaal niet welke VIA chipset het is. Bovendien staat er inderdaad een opsomming van CPUs met hun sparepartnummer. Dit wil absoluut niet zeggen dat dit alle mogelijkheden zijn, slechts dat dit de onderdelen zijn die compaq erin wil duwen.
Juist, maar daar vanuit kun je redeneren- als een P3-650 gaat lukken, dan zal een hoger geclockte P3 met dezelfde voltage en FSB ook lukken. P3-850 zal draaien.

Of je het koel kunt houden is een tweede. Dat heeft Compaq niet getest en staat er dus niet in. Uitproberen op eigen risico :z
Een mooi voorbeeld hiervan is bijv. het geheugen. Je kan er een 256MB reepje induwen, maar compaq doet alsof de wereld ophoudt bij 128MB. (uit diezelfde M&SG)
Als je het chipset weet, weet je welke chip densities hij aankan. Compaq heeft tot 128MB getest, maar een Via PLE133 kan tot 256Mb chips aan, dus met 8 chips op een SO-DIMM kom je aan 256MB :)
Tussen twee haakjes staat het model presario dat ik heb keurig in de openingspost ;)
Nee, je hebt de Family, 1600 dus, gepost. Niet het modelnr- bijvoorbeeld 1600-XL140 ofzo :o
[...]

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind deze informatie armoedig. Hij is -perfect- voor het doel dat hij dient, maar (bare metal) specs :? Nee die staan er nauwelijks in.
Het staat erin, maar niet 'bare';je moet vissen en redeneren. Er staat in dat het een 'Trident Cyberblade i1 AGP' heeft- waar i voor integrated staat. Dat combineren met de 'Via' die overal en nergens staat en je hebt een van twee chipsets voor P2/3, de PLE133 en de PLE133T (met als enig verschil de Tualatin support). Deze chipsets zijn qua mem controller identiek aan de Via ApolloPro133A en T chipsets.

Welk van die twee het is valt niet te achterhalen uit de specs, daar heb je gelijk in, maar om nou daarom te zeggen dat er niets in staat... :/

Oslik blyat! Oslik!

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Nou, dat de chipset iig SSE en 133MHz bus ondersteunt (al betwijfel ik sterk of die laatste op je laptop geimplementeerd is)
Oh. nou, dat zegt me niets, ik weet slechts dat ik UDMA66 heb, en dat de SO-DIMMs op 66/100 MHz kunnen draaien. Dus geen 133 denk ik.
Juist, maar daar vanuit kun je redeneren- als een P3-650 gaat lukken, dan zal een hoger geclockte P3 met dezelfde voltage en FSB ook lukken. P3-850 zal draaien.
OK, maar dat weet -ik- niet. Dat is juist een van de redenen dat ik hier post.
Of je het koel kunt houden is een tweede. Dat heeft Compaq niet getest en staat er dus niet in. Uitproberen op eigen risico :z
Ja, goed punt. Er is ergens (op THG?) een review van een ziljard CPUs en volgens mij stond daar ergens ook een tabel met dissipaties in. Ik zal daar nog even rondneuzen.
Als je het chipset weet, weet je welke chip densities hij aankan. Compaq heeft tot 128MB getest, maar een Via PLE133 kan tot 256Mb chips aan, dus met 8 chips op een SO-DIMM kom je aan 256MB :)
Ah, vandaar. Helaas wist ik op het moment dat ik de 128MB kocht niet dat het echt groter kon, behalve van geruchten. Nu nog een PC100 SO-DIMM vinden met 256MB op de juiste density 8)
Nee, je hebt de Family, 1600 dus, gepost. Niet het modelnr- bijvoorbeeld 1600-XL140 ofzo :o
Oh pardon. Het is een 1600-XL144.
Het staat erin, maar niet 'bare';je moet vissen en redeneren. Er staat in dat het een 'Trident Cyberblade i1 AGP' heeft- waar i voor integrated staat. Dat combineren met de 'Via' die overal en nergens staat en je hebt een van twee chipsets voor P2/3, de PLE133 en de PLE133T (met als enig verschil de Tualatin support). Deze chipsets zijn qua mem controller identiek aan de Via ApolloPro133A en T chipsets.

Welk van die twee het is valt niet te achterhalen uit de specs, daar heb je gelijk in, maar om nou daarom te zeggen dat er niets in staat... :/
Wow. Daar was ik zelf niet achter gekomen, bedankt voor de redenering. _/-\o_

Dus samenvattend: ik moet eerst eens uitvogelen of en HOE die CPU los kan, misschien staat dat ook wel in die M&SG, en vervolgens moet ik een CPU vinden die niet extreem meer warmtedissipatie heeft. Als hij dus uberhaupt los kan :/

Bedankt!

EDIT:

Op pagina 30 van de Removal Sequence in de MS&G staat hoe je de CPU eruit kan jassen.

[ Voor 4% gewijzigd door sphere op 02-07-2003 17:26 ]

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Hrm, bij mijn model (de 144) staat eigenlijk alleen maar de Celeron 466 vermeld. En de PIIIs hebben een andere FSB/voltage. Betekent dat einde oefening? Ondertussen ga ik nog even googlen.

Van THG:
http://www.tomshardware.c...0217/images/cpu_chart.gif

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Celeron 466:

Socket:     370
Naam:       Mendocino
CPU:        Intel Celeron (PPGA)
FSB:        66
Core Clock: 233-533 (466)
Process:    250/180 nm
Core voltage:   2.00V
Temperature:    70-85max Celsius
Power dis.: 19.05-28.3W

Intel Pentium III E:

Naam:       Coppermine (FC-PGA)
FSB:        100
Core Clock: 500-1100
Process:    180 nm
Core Voltage:   1.60-1.75V
Temperature:    77-85max Celsius
Power dis.: 13.2-33W

Intel Pentium III EB:

Naam:       Coppermine (FC-PGA/FC-PGA II)
FSB:        133
Core Clock: 533-1133
Process:    180 nm
Core Voltage:   1.65-1.75V
Temperature:    75-82max Celsius
Power dis.: 14.0-29W

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

sphere2 schreef op 02 juli 2003 @ 16:48:
[...]

Oh. nou, dat zegt me niets, ik weet slechts dat ik UDMA66 heb, en dat de SO-DIMMs op 66/100 MHz kunnen draaien. Dus geen 133 denk ik.
Allicht niet- hoge FSBs vreten veel stroom en dat is in een laptop altijd schaars.
[...]

OK, maar dat weet -ik- niet. Dat is juist een van de redenen dat ik hier post.
Tja, maar hoe kunnen wij dat wel weten :? Alleen als iemand het toevallig ooit geprobeerd heeft, en dan zou je het met de search gevonden hebben. Iig is warmte de enige belemmering voor Mobile P3/Celeron tem 850MHz. Daarboven is lastiger...
[...]

Ja, goed punt. Er is ergens (op THG?) een review van een ziljard CPUs en volgens mij stond daar ergens ook een tabel met dissipaties in. Ik zal daar nog even rondneuzen.
Je hebt de CPU dissipation zaken te pakken- probeer deze anders:
http://users.erols.com/chare/elec.htm
mCel-466
1.9V (1.765V~2.035V) 3.0V 12.3A 20.7W 100° C
mPIII-650(speedstep)
1.6V (1.485V~1.64V) 2.1V 13.6A 21.5W 100° C
mPIII-1GHz(speedstep)
1.7V (1.62V~1.825V) 2.1V 21.1A 34W 100° C
Oftewel de P3-650 verbruikt nauwelijks meer (door een lager voltage en een kleiner (0.18u) proces), maar daarboven wordt het heet en de 1GHz/100MHz FSB verbruikt zowat het dubbele...

[...]
Ah, vandaar. Helaas wist ik op het moment dat ik de 128MB kocht niet dat het echt groter kon, behalve van geruchten. Nu nog een PC100 SO-DIMM vinden met 256MB op de juiste density 8)

[...]

Oh pardon. Het is een 1600-XL144.
Kijk, daar kunnen we wat mee :)
[...]

Wow. Daar was ik zelf niet achter gekomen, bedankt voor de redenering. _/-\o_

Dus samenvattend: ik moet eerst eens uitvogelen of en HOE die CPU los kan, misschien staat dat ook wel in die M&SG, en vervolgens moet ik een CPU vinden die niet extreem meer warmtedissipatie heeft. Als hij dus uberhaupt los kan :/

Bedankt!

EDIT:

Op pagina 30 van de Removal Sequence in de MS&G staat hoe je de CPU eruit kan jassen.
sphere2 schreef op 02 juli 2003 @ 17:21:
Hrm, bij mijn model (de 144) staat eigenlijk alleen maar de Celeron 466 vermeld. En de PIIIs hebben een andere FSB/voltage. Betekent dat einde oefening?
Nee, want als je goed kijkt zie je dat al die modellen dezelfde mobo hebben en dat het enige verschil de CPUs is :7
Ondertussen ga ik nog even googlen.

Van THG:
http://www.tomshardware.c...0217/images/cpu_chart.gif

[lijst van desktop CPUs]
Zie hierboven dus de mobile CPU links :)

Oslik blyat! Oslik!

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
[CPU redeneren]

Tja, maar hoe kunnen wij dat wel weten :? Alleen als iemand het toevallig ooit geprobeerd heeft, en dan zou je het met de search gevonden hebben.
Geen idee hoe jij het weet (of een ander), maar je geeft aan dat het eenvoudigweg beredeneerd kan worden. Hoe je dit beredeneert is mij onduidelijk, vandaar dat ik zeg dat ik het zelf niet had gekund.
Iig is warmte de enige belemmering voor Mobile P3/Celeron tem 850MHz. Daarboven is lastiger...
Ho stop! Mobile? Volgens mij heb ik helemaal geen mobile celeron :?
Je hebt de CPU dissipation zaken te pakken- probeer deze anders:
http://users.erols.com/chare/elec.htm
Huh? Lost me. Wat bedoel je hiermee? Ik heb die site bekeken en het is een fijne opsomming die in tegenstelling tot die van THG ook mobile CPUs include (en nog wat minder populaire). De pointe ontgaat mij.
Oftewel de P3-650 verbruikt nauwelijks meer (door een lager voltage en een kleiner (0.18u) proces), maar daarboven wordt het heet en de 1GHz/100MHz FSB verbruikt zowat het dubbele...

Nee, want als je goed kijkt zie je dat al die modellen dezelfde mobo hebben en dat het enige verschil de CPUs is :7
Wat ik niet helemaal begrijp: ik heb een Celeron die draait op 66MHz FSB en 2V, en ik kan er gewoon een een sjip inproppen die draait op een andere FSB en ander voltage? In de BIOS kan ik in ieder geval niets veranderen aan deze settings, dus misschien jumper ellende op het mobo?
Zie hierboven dus de mobile CPU links :)
Ja, ik heb het bekeken, maar ik begrijp niet wat er mis is met de cpus die ik had opgesnord bij THG. Je rapporteert bijv. de mPIII 1GHz met een dissipatie die groter is dan die van het desktop model? Er staan trouwens nog een aantal van die mobile PIIIs die een stuk minder warmte produceren, maar waarom heb je deze dan gekozen? Ik zal wel weer iets gemist hebben... O-)

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
Bleeeeeeh! :r

Ik kan van de metalen plaat boven mijn cpu schroefje drie niet loskrijgen. Hij is dolgedraaid denk ik. Het is natuurlijk mogelijk om de schroef op te boren, maar hoe krijg je die plaat dan weer netjes vast 8)

Dit terzijde, ik heb nog eens in die MS&G gekeken, en volgens mij gebruikt die 1600 family niet allemaal hetzelfde mobo. Op pagina 5 van de Illustrated Parts Catalog:

System I/O boards:
(Not shown)
64MB SDRAM
models: 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 150, 151, CTO
part: 159483-001

64MB SDRAM 1.5V
models: 152, 153, 154, 155
part: 201805-001

64MB SDRAM WL
models: 256, 258
part: 212382-001

64MB SDRAM 1.5V WL
models: 255, 257
part: 212383-001

Beetje jammer dat ik nu niet kan kijken hoe dat mobo eruit ziet |:(
Het mobo bij mijn model staat wel listed voor het CTO model, maar dat zegt me niets. Dat zou eventueel een lichtpuntje kunnen zijn, omdat veel CPUs ook voor de CTO zijn (volgens de MS&G dan).

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:33

samo

yo/wassup

je kan meer info proberen te vinden over compaq/hp onderdelen op:
http://partsurfer.hp.com

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• sphere

sphere

Debian abuser

Topicstarter
samo-arne schreef op 03 juli 2003 @ 14:09:
je kan meer info proberen te vinden over compaq/hp onderdelen op:
http://partsurfer.hp.com
Ah, bedankt. Hrm, die parts zien er wel hetzelfde uit op het oog, maar ik zie niet echt jumpers zitten ofzo =(

Ik denk dat dit CPU upgrade project op niets uit gaat lopen :'(

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 20:44
dion_b schreef op 02 July 2003 @ 13:20:
Volgens mij heeft Dualdude niet geheel door dat het over een laptop gaat...
Ehhh..whoops :D

't was nog vroeg :P :P
Pagina: 1