Toon posts:

Pocket-PC: Geld vragen voor een nieuwe korst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik betrad de wereld van de Pocket-pc enige tijd geleden toen ik in de aanbieding een (redelijk oude) iPAQ H3130 kocht. Na enig onderzoek bleek deze niet het toen nieuwe PPC 2002 te hebben maar het verouderde 2000. Verder ge-brows leerde mij dat deze twee systemen relatief weinig verschilden: voor zwart-wit gebruikers zoals ik was 2002 niet schokkend vernieuwend; bovendien passen niet alle programma's (o.a. Reader) in de ROM dus neemt het OS ook een deel van je RAM in.
Afijn, dat zal dus wel met een update te vernieuwen zijn, dacht ik, ik heb immers net een aanzienlijk bedrag voor zo'n handrekenaar neergeteld :Y)
Nee dus: betalen maar weer :(
Eerst geloofde ik het niet, en toen bleek dat aan het begin de update WEL gratis beschikbaar gesteld werd door COMPAQ. Dat duurde niet lang; voortaan moest er voor een voorheen gratis upgrade een absurd hoge 'shipping and handling-fee' worden neergeteld. Heb ik dus maar niet gedaan. Nu zie ik dat er weer een nieuwe variant is: Windows Mobile 2003. Gebruikers die veel geld hebben betaald voor hun apparaat en licensie moeten vooral weer de portomonee opentrekken en liefst nog hun oude product aan de recycle bin toewijzen:
The best way to see all the great new features of Windows Mobile™ 2003 software for Pocket PC is try it out for yourself. If you already own a Pocket PC check to see if your manufacturer is offering an upgrade. If you are thinking about buying a new Pocket PC, they are available in stores or on-line today.
Zie ik het verkeerd, of is dit het uitpersen van bestaande klanten? Je kan ook met je oude software verder natuulijk, maar dan staat de tijd ook echt stil. Ik kan bijvoorbeeld de nieuwe e-Books niet meer openen, daar is PPC 2002 voor nodig. Je moet dus toch blijven kopen :r
Is hier misschien wat aan te doen?

• Paradise
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Tja, zo werkt dat, helaas.

Aan de ene kant vind ik dat je gelijk hebt. Een update moet gratis zijn. Een update verhelpt fouten van een vorige versie die er niet in hadden mogen zitten, biedt extra functionaliteit waar jij al voor betaald hebt, etc.

Aan de andere kant; als je Windows 98 koopt krijg je XP ook niet gratis, om maar eens wat te vergelijken. Het OS an sich is gewoon niet open source, niet gratis. Hoe klein de update ook is, het is een stap naar een nieuwe versie, en dus moet er betaald worden.

Je hebt geen keus. :) Ook al zou je anders willen. Wat ik wél kinderachtig vind, is dat je dan met het oude OS nieuwe zaken niet meer kan lezen. Zoals wat jij zegt, dat je een e-book niet meer kan openen. Ik ben van mening dat ze daarvoor gewoon patches uit moeten brengen, zodat jij die op je PPC2002 ook kan lezen. Anders lijkt 't idd erg op dwingen tot het kopen van het nieuwe OS.

Ach.. het blijft Microsoft he. Die willen nou eenmaal overal een slaatje uit slaan. :)

Verwijderd

Topicstarter
Koen Roumen schreef op 02 July 2003 @ 01:11:
Aan de andere kant; als je Windows 98 koopt krijg je XP ook niet gratis, om maar eens wat te vergelijken. Het OS an sich is gewoon niet open source, niet gratis. Hoe klein de update ook is, het is een stap naar een nieuwe versie, en dus moet er betaald worden.
Ja, klopt, maar het is mij nog niet voorgekomen dat bepaalde bestanden niet met windows 98 te openen zijn, zoals die e-books dus. Bovendien kan je met een pc kiezen uit verschillende besturingsystemen, bij PPC zit je sowieso vast aan microsoft.

Weet iemand trouwens of software voor de H3600 series ook werkt op de H3130 ?

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Koen Roumen schreef op 02 July 2003 @ 01:11:
Ach.. het blijft Microsoft he. Die willen nou eenmaal overal een slaatje uit slaan. :)
En dat is wat elk bedrijf wilt als ik me niet vergis.
Of is winst behalen niet meer de bedoeling tegenwoordig?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 02 juli 2003 @ 01:16:
Bovendien kan je met een pc kiezen uit verschillende besturingsystemen, bij PPC zit je sowieso vast aan microsoft.
Als je het PocketPC OS wilt, zit je vast aan Microsoft, net als wanneer je op je pc per se Windows wilt.

Als je wat anders wilt, Familiar (linux distributie voor pocketpc's) draait prima op mijn iPaq 3630, er zijn ook roms voor de H3130 dacht ik. Ik geloof dat er ook een QNX versie is voor pocketpc's, keus genoeg.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:49

mphilipp

Romanes eunt domus

Geld vragen voor updates is op zich niet zo gek. Ik zou het alleen wel waarderen als een fabrikant een staffelsysteem gebruikt: patches gratis, subreleases voor weinig (meer een soort handling fee vragen) en als je een versie-upgrade wilt moet je iets meer betalen. Misschien wel leuk als ik van V1 naar V2 ga dat ik dan 50% korting krijg, en wil ik later weer naar V3, krijg ik nog maar 25% omdat het mijn tweede major upgrade is.

Betalen is nooit leuk, maar laten we wel realistisch blijven: ontwikkelen kost nu eenmaal geld dus ervoor betalen is niet meer dan reëel. En niet aankomen met open source/freeware programmeurs, want die hebben doorgaans een gewone baan om in hun levensonderhoud te voorzien. Mickeysoft is nu eenmaal een bedrijf dat software verkoopt. Je kunt niet van ze gaan verlangen dat ze alles gaan weggeven omdat dat ons beter uitkomt. De ijsboer geeft ook geen ijsjes weg omdat je er gisteren een gekocht hebt...

Mac Mini M4Pro | MS Surface Pro 9 | Canon 1Dx III | Bambu Lab H2C | BMW K1600 GTL

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 juli 2003 @ 01:16:
[...]

Bovendien kan je met een pc kiezen uit verschillende besturingsystemen, bij PPC zit je sowieso vast aan microsoft.
Ehh en Palm dan!?

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-02 09:52

MrDry

Desperados!

Het idiote vind ik dat de PocketPC's enorm snel afgeschreven worden. Ik heb een Jornada 568 (HP) en HP brengt geen PPC 2003 uit voor de Jornada's omdat ze 'oud' zijn. Ik heb dat ding nog geen jaar.... ja het is een uitloopmodel maar dat slaat toch ook nergens op. Bij 'gewone' PC's is een update / upgrade een fluitje van een cent maar bij de PPC heb ik echt het gevoel dat ze willen dat je na 2 jaar een nieuwe koopt (met het bijbehorende nieuwe os...)

Quod licet lovi, non licet bovi

• Paradise
  • Niet online
PalmOS draait niet op een PPC. ;)

• Paradise
  • Niet online
The Dolf schreef op 02 July 2003 @ 01:20:
[...]

En dat is wat elk bedrijf wilt als ik me niet vergis.
Of is winst behalen niet meer de bedoeling tegenwoordig?
Nah zo bedoel ik 't niet. Iedereen wil winst maken, maar niet over de rug van haar klanten.

Als je een nieuw OS ontwikkelt en klanten min of meer de keus niet geeft om te upgraden of niet, omdat bijvoorbeeld bepaalde files niet meer kunnen worden gelezen op het oude OS, en je brengt ook geen patch uit, dan vind ik dat een behoorlijke streek van Microsoft.

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-02 15:51
Moeten ze de nieuwe desktop versie van nu ook gratis maken dan ?? Het is een nieuw os voor de pocket pc. geen update.

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Moeten ze de nieuwe desktop versie van nu ook gratis maken dan ?? Het is een nieuw os voor de pocket pc. geen update.
Nouja, zo'n grote stap voorwaarts is het ook weer niet. 95->98 was wel wauw, en 98->2000 was helemaal wauw, maar als je zo'n Windows Milennium Edition bekijkt... :?

Met PalmOS waren de upgrades altijd gratis. Maar nadruk op waren, want er zijn alweer een paar jaartjes geen updates op de markt gekomen voor flashable ROMs, mede door OS5. Maarja, het systeem is stabiel en bevat weinig bugs, dus...

Alors.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Ik heb dezelfde ipaq 3130 met de gratis upgrade naar ppc2002 (hoewel dus wel verzendkosten van 20 euro ofzo). Aangezien de reader en ook de mediaplayer in RAM moeten worden geladen ben je met deze upgrade haast verplicht om een CF jacket met extra flash kaart aan te schaffen. Verder weigert de ppc2002 upgrade voor de 3630 te installeren op de 3130. Ze hadden deze eerst toegestuurd nl. ipv de 3130 cd.

• kmf
  • Niet online

kmf

Je verwart 2 dingen met elkaar.
Je hebt ten eerste de OS-update. Deze zorgt meestal voor wat extra stabiliteit en extra functies. Net als normale windows kan je deze, als je aan bepaalde eisen voldoet, voor een gereduceerde prijs halen.

Daarnaast heb je de software upgrades. Microsoft Reader is een alleenstaand product. Deze wordt wel altijd meegegeven met de OS, maar het blijft een alleenstaand product. Je kon de nieuwe versies gewoon downloaden dacht ik. Aangezien ik .lit files niet lees, gebruik ik gewoon een andere ebookreader, dus ik weet het niet zeker meer.
Maar de point is, met Office 97 Word, kan je ook geen Word 2k-bestanden openen. En je moest toch betalen voor een nieuwe Office als je toch daarmee wilt werken.

Zoals je zelf al zei, je kan met een oudere versie nog prima werken, dan heb je ook de keus om niet te upgraden.
Bugs worden met GRATIS te verkrijgen patches verholpen. Zo gaat dat nou eenmaal in de computerwereld.

Maar zelfs als je wilt upgraden, dan moet je hardware het kunnen ondersteunen. Mijn Pentium 100 kon ook geen W2k aan.

[ Voor 6% gewijzigd door kmf op 02-07-2003 12:03 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 06:07
Eén puntje ter correctie: ik draai nog gewoon Office97 en W2k bestanden daarmee openen is geen probleem... zelfde idee als de 7-8-9 versies van CorelWP (maar wie kent dat nog? ;( ).

• kmf
  • Niet online

kmf

oostrum schreef op 02 juli 2003 @ 12:06:
Eén puntje ter correctie: ik draai nog gewoon Office97 en W2k bestanden daarmee openen is geen probleem... zelfde idee als de 7-8-9 versies van CorelWP (maar wie kent dat nog? ;( ).
Wat was de Office voor 97 dan? Ik weet dat ik met een eerdere versie op school O2k-bestanden niet meer kon lezen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Verwijderd

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op 02 July 2003 @ 11:52:
Ik heb dezelfde ipaq 3130 met de gratis upgrade naar ppc2002 (hoewel dus wel verzendkosten van 20 euro ofzo). Aangezien de reader en ook de mediaplayer in RAM moeten worden geladen ben je met deze upgrade haast verplicht om een CF jacket met extra flash kaart aan te schaffen. Verder weigert de ppc2002 upgrade voor de 3630 te installeren op de 3130. Ze hadden deze eerst toegestuurd nl. ipv de 3130 cd.
Waar-o-waar??? Ik heb alleen op de Amerikaanse HP-Compaq site de besteloptie gezien, dat was $30 voor US-citizens en nog veel meer voor Europeanen.

Dit bedoel ik dus eigenlijk: eerst was de upgrade wel gratis (tot 31-12-2001), toen moest er een absurd hoog ( $30 om een cd'tje te versturen :( ) bedrag voor worden betaald. Ik zal dat Familiar Project ff chekcen (tnx voor de tip!) en anders moet ik die cd maar bestellen. Het gaat namelijk vooral om het feit dat nieuwe versies van 'essentiele' programma's als MS Reader niet meer werken voor PPC 2000, en je Reader 2.0 nodig hebt om de nieuwe e-books te openen.
De verbintenis tussen Hardware (Compaq) en Software (MS) fabrikant is bij Ipaq-PPC zo hecht dat het volgens mij nog steeds kwalijk is hoe er met klanten wordt omgesprongen. Ik heb mensen gezien die uit protest de cd met de update online hebben gezet (maar dat was voor de 3600-serie :( ).

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

MrDry schreef op 02 July 2003 @ 10:36:
Het idiote vind ik dat de PocketPC's enorm snel afgeschreven worden. Ik heb een Jornada 568 (HP) en HP brengt geen PPC 2003 uit voor de Jornada's omdat ze 'oud' zijn. Ik heb dat ding nog geen jaar.... ja het is een uitloopmodel maar dat slaat toch ook nergens op. Bij 'gewone' PC's is een update / upgrade een fluitje van een cent maar bij de PPC heb ik echt het gevoel dat ze willen dat je na 2 jaar een nieuwe koopt (met het bijbehorende nieuwe os...)
Hey hallo, jij vind m afgeschreven... HP gaat geen PPC2003 voor een Jornada uitbrengen die niet draait op dat ding omdat hij een andere CPU heeft dan het OS nodig heeft :P lijkt me logisch. Stel je voor dat Apple hun OS gaat verkopen voor PC's die het niet kunnen draaien 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Stropdas op 02-07-2003 15:04 ]

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

Verwijderd

Topicstarter
Stropdas schreef op 02 July 2003 @ 15:03:
[...]
Hey hallo, jij vind m afgeschreven... HP gaat geen PPC2003 voor een Jornada uitbrengen die niet draait op dat ding omdat hij een andere CPU heeft dan het OS nodig heeft :P lijkt me logisch. Stel je voor dat Apple hun OS gaat verkopen voor PC's die het niet kunnen draaien 8)7
Dus als je een Jordana koopt moet je alvast weten dat de CPU die daarin zit al afgeschreven is voor de toekomst :?
Volgens mij mag je er met enig recht van uit gaan dat een product niet na een jaar uit de gratie is bij upgrade-makers. Maar dit is ook HP te verwijten, niet alleen MS.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Hee A-wing check je mailbox maar even.

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Verwijderd schreef op 02 juli 2003 @ 15:11:
[...]

Dus als je een Jordana koopt moet je alvast weten dat de CPU die daarin zit al afgeschreven is voor de toekomst :?
Volgens mij mag je er met enig recht van uit gaan dat een product niet na een jaar uit de gratie is bij upgrade-makers. Maar dit is ook HP te verwijten, niet alleen MS.
Het lastige was dat je bij PocketPC2000 diverse soorten CPU's waren waarvoor het OS was gecompileerd en alle software voor iedere CPU apart moet worden gecompileerd. MS heeft er imo goed aan gedaan om daar een eind aan te maken door bij PPC2002 alleen de CPU van de Ipaq te ondersteunen. Zelf heb ik een Casio E-125 en kan ook geen OSupgrade doen, maar k zie er zeker het nut van in op langere termijn. Dat ding koop je met OS en je kan er toch niet vanuitgaan dat je kan upgraden? Bij de verkoop is ook nooit gezegt dat je kan upgraden naar een ander PS lijkt mij. Stel dat je een TV van 5 jaar oud hebt en er komt van dezelfde fabrikant een nieuw menu beschikbaar voor het instellen van de TV, dan ga je toch ook niet zeuren dat je recht hebt op de upgrade?

Hetzelfde geld met de oudere Ipaqs, die zijn dacht ik ook niet up te graden naar 2003 als ze geen Xscale-cpu hadden toch?

[ Voor 6% gewijzigd door Stropdas op 02-07-2003 18:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Stropdas schreef op 02 July 2003 @ 18:18:
[...]

Het lastige was dat je bij PocketPC2000 diverse soorten CPU's waren waarvoor het OS was gecompileerd en alle software voor iedere CPU apart moet worden gecompileerd. MS heeft er imo goed aan gedaan om daar een eind aan te maken door bij PPC2002 alleen de CPU van de Ipaq te ondersteunen. Zelf heb ik een Casio E-125 en kan ook geen OSupgrade doen, maar k zie er zeker het nut van in op langere termijn. Dat ding koop je met OS en je kan er toch niet vanuitgaan dat je kan upgraden? Bij de verkoop is ook nooit gezegt dat je kan upgraden naar een ander PS lijkt mij. Stel dat je een TV van 5 jaar oud hebt en er komt van dezelfde fabrikant een nieuw menu beschikbaar voor het instellen van de TV, dan ga je toch ook niet zeuren dat je recht hebt op de upgrade?

Hetzelfde geld met de oudere Ipaqs, die zijn dacht ik ook niet up te graden naar 2003 als ze geen Xscale-cpu hadden toch?
Ach ja, je hebt gelijk. Ik kan wel begrijpen dat je voor een OS moet betalen. Toch zijn er rare zaken bij dit preciese geval: eerst wel gratis, dan betalen onder het mom van 'shipping'; programma's niet backwards compatible.

Bovendien heb ik op verscheidene intersites de woorden zien vallen dat PPC 2002 geen verschillende OS was; het zou ook op CE 3 draaien.

Antwoord op de openingsvraag "Is hier misschien wat aan te doen?":
Ja, zet het op GoT en er staan vanzelf aardige medemensen op :P

• Stropdas

Stropdas

Insert subtitle here

Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 19:19:
[...]

Ach ja, je hebt gelijk. Ik kan wel begrijpen dat je voor een OS moet betalen. Toch zijn er rare zaken bij dit preciese geval: eerst wel gratis, dan betalen onder het mom van 'shipping'; programma's niet backwards compatible.
Het is een andere grafische schil en programma's die speciaal daarvoor gemaakt zijn werken niet onder een oudere schil als ze functies gebruiken die niet in oudere schillen zitten. Niet alles wat gemaakt is voor W98 werkt onder W95
Bovendien heb ik op verscheidene intersites de woorden zien vallen dat PPC 2002 geen verschillende OS was; het zou ook op CE 3 draaien.
Idd, het is slechts een schil, maar probeer maar de source bij MS te krijgen om m te compileren voor een andere CPU dan MS zelf doet. Dan heb k misschien ook intresse als ie voor de MIPS wordt gecompileerd ;)
Antwoord op de openingsvraag "Is hier misschien wat aan te doen?":
Ja, zet het op GoT en er staan vanzelf aardige medemensen op :P
Idd, wie weet is er iemand die een emulator maakt voor de MIPS enzo waar je de Xscale kan emuleren en PPC2003 kan emuleren :P Moet je natuurlijk wel PPC2003 los kopen bij MS om t legaal te houden ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Stropdas op 02-07-2003 19:27 ]

• wout
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-02 06:07
athlonkmf schreef op 02 July 2003 @ 12:09:
[...]
Wat was de Office voor 97 dan? Ik weet dat ik met een eerdere versie op school O2k-bestanden niet meer kon lezen.
Misschien bedoelde je 95 (versie 7.0)? Daar kon je - zonder converter te installeren - géén 97/2000 bestanden mee lezen (converter trouwens alleen voor Word bestanden).
In zoverre ben ik het met je eens, nl. dat je géén Access2000 bestanden kan inlezen in Access97.

(omdat je erom gevraagd hebt ;))

Verwijderd

die windows mobile 2003 is heus wel van internet te downloaden,je moet alleen goed zoeken.

maar wat is nu de final versie van windows mobile 2003 ??
Pagina: 1