[OS/2] printen: kleuren door elkaar

Pagina: 1
Acties:

• bdgroot
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11-2024
Hallo mensen!

Jaja, hier is er toch nog 1! Er zijn nog steeds mensen die het gebruiken. Een kennis van mij gebruikt OS/2 nog voor een speciaal apparaat op zijn werk. En daarvoor moet hij ook prints maken. Dat lukt op zich heel aardig met een z/w printer (parallel aangesloten).

Door mijn toedoen heeft hij nu ook de mogelijkheid om op het (windows)netwerk te komen bij zijn bedrijf (met een OS/2 PC dus). Aan dat netwerk hangen ook (laser)printers. Die kan hij dus ook gebruiken. Ik een z/w laser en een kleurenlaserprinter geïnstalleerd. Op de z/w gaat het printen verder perfect, maar dat kan hij ook met de parallel aangesloten printer.
De kleurenprinter heb ik eerst geïnstalleerd als PCL printer. Daarmee kon hij perfect printen.

Nu komt het probleem. Het bedrijf heeft toen gezegd dat er alleen nog maar postscript printerdrivers gebruikt mogen worden, omdat op een of andere manier die kleurenprinter anders over de zeik geholpen wordt |:(. Dus dat heb ik gedaan: postscript geinstalleerd. Maar nu worden de kleuren opeens door elkaar gegooid: wat op het scherm te zien is, is niet hetzelfde als wat op het papier komt!

Ik ga het allemaal nog een keer proberen, eerst met een PCL driver, daarna een postscript, maar ik zie het lijk al drijven :/. Heeft iemand nog een idee hoe ik dit kan oplossen???

Mochten er vragen zijn: stel ze gerust!

Laat een computer nooit merken dat je gehaast bent.

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

over welke printer heb je het uberhaupt?

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• bdgroot
Goeie vraag.. stom.. maar maakt denk ik niet zoveel uit.. is allemaal HP.. weet zo typenummers niet. Ik heb een half jaar geleden daar stage gelopen en dat gemaakt. Sindsdien ben ik 1 keer terug geweest, maar ben dus die types vergeten. Ik d8 dat de kleuren laserjet een 4500DN was. Ik bedenk me zojuist ook dat ik ook een desk/laserjet 2000C parallel heb aangesloten, en daar was het probleem geloof ik hetzelfde: kleuren geswapt. Kzal het nog ff navragen, maar goed.. zonder die types moet het ook lukken denk ik.. voor de ECHTE kenners.

[ Voor 12% gewijzigd door bdgroot op 02-07-2003 00:27 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:16

momania

iPhone 30! Bam!

Zonder type moet kunnen, geloof dat er bij OS/2 alleen verschil is tussen color en z/w drivers van HP.
Ik zal (als er nog geen oplossing is) morgen eens op m'n werk nakijken en anders navragen.
Ja wij werken ook nog veeeeel met OS/2 :)

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Als de postscript drver goed is kan het aan de printer liggen.
De 4500DN ondersteund wel een vorm van postscript, maar ik denk dat je dat nog op de printer moet instellen.
Het zou nml. best kunnen dat de driver te oud is om dit zelf aan te sturen op de printer.

Wat er nu iig gebeurt is dan de printer van de gestuurde postscript weer lekker PCL maakt en dat ziet er niet uit.

• bdgroot
momania schreef op 02 July 2003 @ 12:08:
Wat er nu iig gebeurt is dan de printer van de gestuurde postscript weer lekker PCL maakt en dat ziet er niet uit.
Wat is dan het verschil? Ziet die PCL kleuren anders dan postscript ofzo?

Dat instellen waar je het over hebt, dat snap ik nog niet helemaal. Als ik me niet vergis stond er eerst een PCL driver geïnstalleerd. Dat werkte oké. Toen heeft het bedrijf gezegd dat er een postscript geïnstalleerd moest worden, omdat anders de printer over de zeik ging ofzo. Hoe dat precies zit heb ik nooit van die mensen meegekregen. Ik heb toen een keer die postscript geïnstalleerd en sindsdien zouden de kleuren door elkaar lopen. Blijkbaar wordt de rest van het printnetwerkverkeer dus ook in postscript gestuurd. En dan zou alles dus verkeerd moeten gaan, omdat de printer PCL is ingesteld. Of zie ik het nu helemaal verkeerd?

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Dat zie je goed ja :)
Ik denk dat die printer gewoon vast op PCL staat. Bij HP zeggen ze wel dat ie postscript ondersteund, maar ik denk niet dat de OS/2 driver kan aangeven dat hij postscript gaat printen. De printer blijft dus op PCL hangen.
Je zal dus op de printer zelf het moeten veranderen naar postscript.

Weet het niet zeker natuurlijk, is maar idee. ;) Ben verder ook niet thuis met postscript

• bdgroot
tja.. ik ga komende woensdag daar eens aan knutselen, ik ga het probleem dan eens uitgebreid analyseren en dan kom ik hier nog wel terug. Misschien komen we er wel uit met gezamenlijke kennis ;) Tot volgende week misschien!

• bdgroot
Voor degenen die hier ook nog verstand van (denken) te hebben:

Ik moet ook gaan proberen om die PC met OS/2 te gaan beveiligen op het netwerk. Dat wil dus zeggen dat eigenlijk verder niemand er echt aan moet mogen komen, behalve een bepaald (deel van een) domein. Wat betreft beveiliging in OS/2 ben ik eigenlijk totaal nergens van op de hoogte. Weet iemand waar en hoe ik die beveiliging een beetje netjes kan instellen? Ik hoor het wel!

• bdgroot
Oke, laat alles maar, ik ben geweest en ik heb meteen alle problemen opgelost. Wat mij betreft: slotje!

Pagina: 1