• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:52
Ik heb sinds kort in het bezit van een oude Fujica st-701 camera. Hier heb ik een paar lenzen bij waarmee ik de lichtinval kan beinvloeden met de"sluitergrootte"(waarschijnlijk niet goede woord). Als ik deze op manual zet zie ik door de zoeker dat het beeld donkerder en lichter wordt. Als ik m op auto zet zie ik allen dat het donkerder en lichter word als ik de lichtsensor gebruik.

Wat moet ik nou gebruiken, stelt de camera zichzelf in als ik m op auto zet? hoe zit dit?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:26

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Sluitergrootte = grootte van het diafragma, het gaatje wara het licht door komt. Hoe kleiner het gaatje hoe minder licht er door kan, dus zal de sluiter langer moeten openstaan dan wanneer de opening groter is. Ook heeft het te maken met scherptediepte, maar daar kun je meer over vinden op internet.

Manual is handmatig, dan kun je zelf instellen hoe donker/licht de foto wordt.

bij Auto zal de camera zelf, met behulp van de lichtsensor het diafragma zo aanpassen dat het een gemiddelde hoeveelheid licht doorlaat, wat dus in de meeste gevallen, een goed resultaat geeft, wil je echter een foto donkerder/lichter hebben zul je dat handmatig moeten doen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:52
het is echt een camera uit de jaren 70 en er zit geen enkel motortje in, hoe kan dit diafragma dan door de lens worden aangepast? De schakelaar zit nl op de lens, kan me ook niet voorstellen dat er een lichtsensor in de lens zit, hoe zit dit

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08-2025
Vaak zit op die oude camera's een 'auto' stand waarmee je, gegeven een bepaald diafragma (jij noemt het sluitergrootte, dit is niet de gebruikelijke term) automatisch de juiste belichtingstijd krijgt. Op de camera (meestal niet op de lens) zit een lichtsensor.

Weet je dat de automatische lichtmeting onbetrouwbaar is of heb je iets speciaals voor ogen, dan zet je hem op manual. Ik vind het dan zelf het makkelijkst om het diafragma te kiezen en dan aan de hand van de indicatie van de lichtsensor (dit kan je zien door het kijkvenster, soms met een pijltje of een oplichtend rijtje balkjes) de juiste sluitertijd erbij te kiezen, zodat de pijl in het midden staat.

Ik heb nog nooit een oude SLR-camera gezien die het diafragma verandert aan de hand van de door jou gekozen sluitertijd, maar misschien bestaan die. Nieuwe camera's kan je veelal kiezen of je het handmatig wil doen, met vast diafragma, met vaste sluitertijd, of volautomatisch.