Toon posts:

Router op router aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Router 1 zit op internet aangesloten en dat is een draytek 2200e. Daarop zitten 2 pc's (pc1 en pc2).
Router 2 is aangesloten met een lankabel op de uplink poort van de drytek 2200e. Deze router is een D-link DI-614+. De kabel die uit de uplink van de 2200e komt zit nu in de wan ingang van router 2. De wan-verbinding heeft volgens router 2 het ip 192.168.0.3 en op router 1 heeft de wan mijn echte ip.
Ik heb op de pc (pc3) die op de di-614+ zit aangesloten wel internet. Alleen ziet die pc(pc3) de pc's die op de andere router (2200e) zitten aangeslotenm niet. Ik kan dus vanaf pc3 niet printen op de printen van pc1 en ook geen bestanden gebruiken die op pc1 en pc2 staan.
Ik denk dat de firewall alles blokt. Wie weet hoe ik dat kan oplossen.

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Kan die D-link niet in Bridgemode?
dus dat alles transparant over gaat zonder firewall

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

vervang de router achter de router door een hub

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:28

YellowCube

Wait...what?

Ik heb hier en soortgelijke opstelling en ik heb op de routers DMZ geactiveerd. De DMZ van r1 verwijst naar het IP van r2 en vice versa.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 July 2003 @ 23:05:
vervang de router achter de router door een hub
idd.. en ws. werkt het ook als je de kabel vanuit die draytek (die nu in WAN-poort zit van router2) gewoon op een ander vrij poortje aansluit op router2. Dan functioneert die router gewoon als hub/switch en hoef je geen nieuwe hub te kopen.

• Wimpy006
  • Laatst online: 23-02 16:49
Waarom heb je 2 routers?
Je zou anders de 2e router kunnen verkopen en er een switch voor in de plaats kunnen kopen. Hou je nog geld over ook.

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:50
Als de router ook een switch/hub aan boord heeft is het zinloos deze te verkopen en een hubje/switch erbij te kopen.. Gebruik hem dan als switch en niet als router..

• Wimpy006
  • Laatst online: 23-02 16:49
Urm... een router is duurder dan een switch? Waarom zou je nu 2 routers willen? Je moet natuurlijk er wel geld aan over houden. Dus is het zeker niet zinloos. En er zijn denk ik genoeg mensen die van hun server/router computer afwillen en liever een echte router hebben. Daar kun je dan mooi mee ruilen (met natuurlijk een financiele vergoeding voor jou).

Mijn huidige systeem: Te veel nieuwe oude rommel op om te noemen.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:35

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 01 July 2003 @ 21:50:
Router 1 zit op internet aangesloten en dat is een draytek 2200e. Daarop zitten 2 pc's (pc1 en pc2).
Router 2 is aangesloten met een lankabel op de uplink poort van de drytek 2200e. Deze router is een D-link DI-614+. De kabel die uit de uplink van de 2200e komt zit nu in de wan ingang van router 2. De wan-verbinding heeft volgens router 2 het ip 192.168.0.3 en op router 1 heeft de wan mijn echte ip.
Ik heb op de pc (pc3) die op de di-614+ zit aangesloten wel internet. Alleen ziet die pc(pc3) de pc's die op de andere router (2200e) zitten aangeslotenm niet. Ik kan dus vanaf pc3 niet printen op de printen van pc1 en ook geen bestanden gebruiken die op pc1 en pc2 staan.
Ik denk dat de firewall alles blokt. Wie weet hoe ik dat kan oplossen.
Ten eerste vind ik het vreemd dat je twee routers heb ... laten we dat effe voorop zetten. De router van pc1 en pc2 is namelijk goedkoper op te lossen met een switch of hub.

Ten tweede viel mijn verbazig over dit dik gedrukte stukje tekst. De ip-ranges komen niet overeen, dus gaat het niet werken.
Ten tweede+half moeten achter de routers de subnetten verschillen.
Tot in hoevere zou dat werken?

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Ten eerste: Ik heb twee routers, omdat die ene router (router 2) een draadloze router is en zorgt voor mijn draadloze netwerk. Anders had ik wel gewoon een switch gekocht!
Ten tweede: Dat van die DMZ werkt niet. De pc's kunnen dan elkaar nog niet zien.
Ten derde: Alle subnetten zijn gelijk. Moet ik dus het subnet in pc's achter router 1 en router 1 zelf 255.255.255.0 zetten en op router 2 en zijn pc's 255.255.0.0?
Ten vierde: Alle ip's zijn in formaat 192.168.0.XX. Alleen het ip-adres van het wan op router 1 is natuurlijk mijn chello ip adres!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 08:38 ]

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12

Adze

CCNP !

Als er op die tweede router (die niet gelijk aan inet hangt) een ingebouwde switch zit, kun je een utp kabeltje trekken tussen de twee routers mbv het switch gedeelte. Je laat dan de WAN poort van de tweede router ongebruikt !

KLAAR.

• Adze
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:12

Adze

CCNP !

Al je ip zitten in het subnet 192.168.0.x....... Dat is je probleem !!!

Achter je tweede router heb je namelijk een nieuw netwerk, met een nieuw subnet.

Verwijderd

Topicstarter
Nu staat de alles op router 1 op 192.168.0.X en alles op router 2 op 192.168.1.x. Probleem is helaas nog niet opgelost. Ik kan bijvoorbeeld ook niet pingen naar het ip adres van de router 2 (192.168.1.1) maar weer wel naar het WAN ip adres van de router 2 wat de router 2 van router 1 via dhcp heeft gekregen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 08:51 ]

• TeazNutz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06-2008

TeazNutz

Nerd

hoe zien je twee routers elkaar? Staat dat wel goed in de routing tables???

http://specs.tweak.to/7903

Verwijderd

Topicstarter
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe moet ik dat instellen? Is dat toevallig de Static Route Configuration in de draytek vigor 2200e?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 09:03 ]

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

nogmaals de opmerking zoals die hier al vaker gedropt is: Zet nou die UTP kabel uit router 1 op een andere poort op router 2 en niet meer op de WAN. Dan kun je alle PC's in hetzelfde subnet gebruiken! Laat die hele WAN-poort ongebruikt!

Verwijderd

Topicstarter
helaas werkt dat ook niet naar mijn verbazing en dan heb nog minder ik heb namelijk ook geen internet meer op de pc's aan router 2.

• Loran
  • Laatst online: 17-12-2025
zit er dan wel een cross kabel tussen of zit hij op een uplink poort (dus niet de Wan)?
want de 2e router/switch zou aan de switch kant gewoon moeten werken

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

en hoe heb je nu de instellingen van de 2e router staan? Daarbij moet de DHCP uitstaan en moet het interne IP-adres natuurlijk niet gelijk zijn aan die van de 1e router. Als gateway moet je bij die PC's aan router 2 het IP-adres van de eerste router opgeven. Eigenlijk moet je alle functies van router 2 uitschakelen behalve switch en access point. Zo werkt het bij mij tenminste wel!

Naar mijn mening moet er geen cross-cable tussen de uplink van router 1 en een gewone poort van router 2.

[ Voor 14% gewijzigd door Rum op 02-07-2003 09:13 ]

• Loran
  • Laatst online: 17-12-2025
daarom zei ik ook of zit hij op een uplink poort :)
maarum idd, staat dan pc 3 wel ingesteld dat hij internet krijgt via router1 (gateway+ip range)
en inderdaad router 2 moet nu niet meer storen(dhcp uitzetten)

[ Voor 60% gewijzigd door Loran op 02-07-2003 09:22 ]

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Rum schreef op 02 July 2003 @ 09:13:
en hoe heb je nu de instellingen van de 2e router staan? Daarbij moet de DHCP uitstaan en moet het interne IP-adres natuurlijk niet gelijk zijn aan die van de 1e router. Als gateway moet je bij die PC's aan router 2 het IP-adres van de eerste router opgeven. Eigenlijk moet je alle functies van router 2 uitschakelen behalve switch en access point. Zo werkt het bij mij tenminste wel!

Naar mijn mening moet er geen cross-cable tussen de uplink van router 1 en een gewone poort van router 2.
Zo heb ik het bij mij hetzelfde.. Ik was nog een Visio diagrammetje aan het tekenen voor de TS, maar halverwege dacht ik zo van: komop, dit slaat nergens op. Als je een router in je LAN hebt, geen probleem, heb ik ook nog, maar een NAT-Router in je LAN is in deze opzet bullshit.

Idd, alleen de switchfunctie gebruiken dus. Gewoon een straight kabel tussen de uplink van router 1 en een gewone poort van 2. (Of andersom). Of een cross tussen twee gewone poorten.. maakt allemaal geen zak uit, het enige dat de uplink poort doet is 'crossen'. Gewoon kijken naar de 'link' lampjes op je routers.

[ Voor 6% gewijzigd door axis op 02-07-2003 09:27 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal, het werkt nu. Heb gewoon net zolang zitten proberen met jullie aanwijzingen tot dat het het deed, en doet het het dus. Super!

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-11-2025

robjanssen

Software Developer

En hoe heb je het nu aangesloten dan? Post ook ff hoe je het nu werkend hebt gekregen.

• VisionMaster
  • Laatst online: 19:35

VisionMaster

Security!

Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 18:34:
Bedankt allemaal, het werkt nu. Heb gewoon net zolang zitten proberen met jullie aanwijzingen tot dat het het deed, en doet het het dus. Super!
Erg kinky dat het werkt ... maar je oplossing komt wel erg vaak voorbij.

En de vraag ... "hoe heb je het nu aangesloten" ... is een zeer interessante vraag voor ons allen uit verbazing van het lange duren voor het eindelijk werken.

[ Voor 25% gewijzigd door VisionMaster op 02-07-2003 19:32 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus een straight utp kabel van router 1 (uplink) naar router 2 (pc 1 uitgang) gedaan. DHCP staat uit op router 2.

• Marf0rz
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2023
NT FAQ:
netwerkkaart <-> netwerkkaart = cross
netwerkkaart <-> hub/switch poort = straight
netwerkkaart <-> hub/switch uplink = cross
hub/switch uplink poort <-> hub/switch gewone poort = straight
hub/switch gewone poort <-> hub/switch gewone poort = cross

PS: sommige switch zijn Auto-MDI/MDIX
Wat dus betekend dat je cross of straight mag gebruiken en de switch zelf nog eens crossed als dat nodig is.
PS2: Als je een router hebt met een ingebouwde switch dan gelden natuurlijk de regels voor switch.

If you can't beat them, buy them !

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Ok ik wil toch even reageren ter aanvulling:

Ik ben systeem/netwerkbeheerder op een Instituut.
Ik moest een wireless netwerk opzetten dat wel op internet kan maar niet op ons netwerk, een public WLAN dus.
We hebben een Cisco router die het internet regelt en heeft meerdere poorten die onafhankelijk in te stellen zijn, het moet dus via 1 van die poorten gaan.
Het is de dus bedoeling dat iedereen die zich op het WLAN aanmeldt een extern IP krijgt.

[Note]
Onderstaand een beschrijving wat ik geprobeerd heb, je kan meteen naar de update skippen om te lezen hoe het WEL werkt.
[/Note]

Afijn we hebben een externe range toegewezen:
Cisco routerpoort, extern ip 222 (laatste 3 dus...om het simpel te houden)
Een Linksys WRT54G krijgt extern en intern ip 193 (zelfde range, zelfde subnet)
(2x193 gaf geen problemen, 193 & 194 gaf geen oplossing voor het nog te noemen probleem).

Het komt erop neer dat de ingebouwde DHCP (van de Linksys router) gewoon een fout gateway IP uitgeeft....tenminste hij geeft het IP van zichzelf (193), dat is op zich niet zo'n probleem, als ie maar door routeerd, zo doet mijn Draytek het ook namelijk.
Als ik een tracert doe dan zie ik dat ie niet voorbij 193 komt.
Pak ik een laptop en geef die dezelfde instellingen dan werkt alles naar behoren (ping, web, dns etc)

Ik heb bovenstaande oplossing nog geprobeerd en dat werkt alleen als ik dus handmatig alle netwerk instellingen invoer, via de Linksys DHCP krijg ik het niet voor elkaar om de netwerk instellingen automatisch goed uit te delen.

Ik heb nog meer dingen geprobeerd maar dat is teveel om tot in detail hier neer te zetten.

*Update 1 dag later*
Ik het het voor elkaar, het is vrij simpel, dat ding is niet gemaakt om iedereen een extern IP toe te wijzen.
Het werkt nu: Linksys Router krijgt extern IP, interne DNS server en als gateway gebruikt hij de hoofdrouter.
Intern een klasse C net range (het bekende 192.168) en dus doet ie nu een NAT vertaling.
Het werkt zo.

[ Voor 25% gewijzigd door Gman op 22-10-2003 15:10 ]

Pagina: 1