Toon posts:

Digitale video bewerken en branden

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil graag mijn digitale vakantievideo bewerken m.b.v. miijn computer.
Wie kan er mij vertellen wat ik daar allemaal voor nodig heb en wat de systeemvereisten hiervoor zijn?
Ik ben in het bezit van een pentium III 600 met 128MB intern geheugen en een 80GB 7200 HD. Ook ben ik sinds kort in het bezit van een DVD brander.

We hebben bijna 10 uur video op tape staan, wat ik terug wil brengen naar een uur? Is dit een beetje te doen en welke software kan ik hiervoor dan het beste gebruiken?

Alvast bedankt allemaal.

Verwijderd

euhm ik zou zeggen zoek eens op google en dit forum er staat meeer dan genoeg over in

Verwijderd

Sonic foundry vegas video 4 is hier super voor, is niet zo moeilijk en heb je binnen een aantal dagen onder de knie. Ik vind adobe premiere weer wat lastiger.
Ik zou het resultaat rauw renderen en uiteindelijk naar hoge kwaliteit divx of xvid omzetten met virtual dub. Reken maar dat editen en renderen van videos veeel tijd gaat kosten. Zeker een uur film. Dan kan uren gaan duren op een pentium 600.

Btw reken voor rauwe videodata ongeveer 2 gb per minuut. Dus dat is circa 120gb voor een uur video.

• Expecho
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op 01 July 2003 @ 21:14:Btw reken voor rauwe videodata ongeveer 1 gb per minuut. Dus dat is circa 60/70 gb voor een uur video.
1GB per minuut :? Wat voor camera heb jij thuis liggen 8)7?

normaal gesproken haal je een videofilm over in DV-AVI wat je zo'n 3,6mb per seconde kost. Komt neer op ca. 13 GB per uur.

Edit: lees er even overheen dat je het renderen naar ruwe output bedoelde :+

maar dan nog mijn vraag wat je daar mee bereikt. Een hogere kwaliteit dan de bronkwaliteit (DV-AVI 720 * 576) krijg je er niet mee. Ofwel je kan net zo goed je DV-AVI bewerken en door virtuadub halen.

[ Voor 28% gewijzigd door Expecho op 01-07-2003 21:44 . Reden: Niet goed gelezen :-) ]

Verwijderd

ik heb het ook over rauwe video :P

Verwijderd

Expecho schreef op 01 July 2003 @ 21:41:
[...]

1GB per minuut :? Wat voor camera heb jij thuis liggen 8)7?

normaal gesproken haal je een videofilm over in DV-AVI wat je zo'n 3,6mb per seconde kost. Komt neer op ca. 13 GB per uur.

Edit: lees er even overheen dat je het renderen naar ruwe output bedoelde :+

maar dan nog mijn vraag wat je daar mee bereikt. Een hogere kwaliteit dan de bronkwaliteit (DV-AVI 720 * 576) krijg je er niet mee. Ofwel je kan net zo goed je DV-AVI bewerken en door virtuadub halen.
als je het weer encode van dv naar weer dv krijg je weer kwaliteit verlies, als je het naar rauwe videodata doet niet

• Expecho
Hmm, is dat niet te verwaarlozen? Ik bedoel, ik denk niet dat ik het verschil zie op tv. Zelfs op mijn monitor zal dat niet meevallen.

Verwijderd

Tja je merkt het vast wel een beetje, en waarom zou genoegen nemen met mindere kwaliteit als je net zo goed rauw kan renderen?

• Expecho
Omdat het veeeel meer ruimte in beslag neemt :)
(Da's dan ook de enige reden)

[ Voor 9% gewijzigd door Expecho op 01-07-2003 22:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb trouwens een JVC D90 (in Amerika gekocht)

Verwijderd

leuk dingetje? pics + specs + prijs

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 juli 2003 @ 23:04:
NTSC dus? Lekker handig :>

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Verwijderd schreef op 01 July 2003 @ 23:04:
Hmm, dat is inderdaad niet al te handig, moet je er dus rekening mee gaan houden dat als je hier een DV tape koopt van 60 min dat je daar dus veel minder op kunt opnemen omdat de tape in een NTSC machine sneller loopt. Maar voor je montage is het geen enkel probleem. Gewoon een firewirekaart gebruiken om je video binnen te halen. Als je niet bekend bent met videomontage zou ik een simpel pakket pakken ala. Studio DV van Pinnacle. Je film monteren en dan uiteindelijk moet je naar MPEG2 encoden om hem te kunnen authoren voor gebruik op DVD. Uncompressed (ruwe data) is totaal onnodig om te gebruiken en geeft alleen maar problemen. Stukken video waar je geen effecten zoals bijv. een crosje, kleureffectje of slomotje opzet worden niet opnieuw gerenderd en blijven dus precies dezelfde kwaliteit behouden als het materiaal op je DV tape. M.a.w. uncompressed werken is totaal zinloos omdat de coversie naar DV25 al in je camera gebeurd is. Gewoon een simpel native DV edit pakket uitzoeken en samen met een firewirekaart heb je alles wat je nodig hebt.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55
Verder over het eigenlijke probleem van de topicstarter:

Hoewel jij het misschien heel leuk vind om uren lang naar een film over je vakantie te kijken, vinden een hoop mensen het na een tijdje saai worden. Iedereen heeft vast wel eens zo'n avondje dia's kijken gehad bij vrienden of kennisen.
Je hebt dit zelf al in de gaten en zegt dat je het terug wil brengen naar een uur.
Prima!

Je kan dan natuurlijk al die 10 uur DV op je harde schijf laden, en vervolgens gaan monteren.
Veel makkelijker is het waarschijnlijk om van te voren al een selectie te gaan maken van de beelden die je wil laten zien in je video. Ga dus op je gemak op de bank zitten, terwijl de camera aan de tv hangt. Bekijk de video dan nog eens.
Je kan voor je gaat monteren nml al een heel groot deel van je materiaal weglaten. Je hebt 10 uur en wil terug naar 1 uur. Laat dan alle beelden waarvan je kan zeggen "je had er bij moeten zijn " weg. Schrijf de tijden op van de stukken die je leuk vind, en haal die later binnen op je computer.

Een andere manier hiervoor is om achter je pc te gaan zitten, de camera te laten spelen, en niet alles op je HD te zetten, maar wederom alleen bij leuke stukken op record te klikken.

Misschien een lang verhaal voor iets wat heel logisch lijkt, maar er zijn genoeg mensen die denken dat je om te monteren zoveel mogelijk beeldmateriaal moet hebben....das een nadeel van het digitale tijdperk dat dat zo makkelijk gaat.

Het is echter veel makkelijker om je materiaal dus van te voren al deels te selecteren, en daarna pas echt te gaan monteren. Een ander voordeel is dat je niet met een file van god weet hoeveel GB zit te werken, en het dus allemaal nog prettig werkt.

Je systeem is goed genoeg om video mee te bewerken. een pIII 600 kan dat best. Het belangrijkste is je harde schijf...en die is ook groot en snel genoeg.

Wat software betrefd heb je de keuze uit professionele programma's als Adobe Premiere en de consumenten programma's als Ulead's video editor.
Je moet gewoon even kijken wat jij prettig vind werken.
Vegas ken ik niet, maar hoor het regelmatig voorbijkomen hier.

Monteer je video zonder compressie gewoon in DV. Bedenk daarna wat je met je video wil gaan doen. Ga je het op een DVD zetten? SVCD? enz. Een uurtje video kan op goede kwaliteit prima op een cd, als SVCD of DivX. Mocht je een DVD speler hebben, kijk dan of ie SVCD ondersteund.
Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 09:47:
[...]

NTSC dus? Lekker handig :>
Maakt op zich niet zo heel veel uit.
NTSC is 30 fps en PAL 25 en NTSC gebruikt iets minder beeldlijnen verticaal.
Als je na bewerken van de video niet teruggaat naar tape, maar op DVD, SVCD,VCD, DivX of weet ik veel wat opslaat, kun je het wel converteren naar PAL.

De kwaliteit die je uit een consumer cam kan halen loop mijns inziens nog niet tegen de grenzen van MPEG2 compressie aan..dus denk niet dat ie er last van zal hebben.

Veel plezier met je vakantie video

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Pagina: 1