Toon posts:

PC doet niets, voeding is perfect nog, fout ergens op MOBO

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI KT3.
Druk ik op de power-knop dan gebeurt er totaal niets. Voeding springt zelfs niet aan.
Vervolgens:
voeding op andere pc aangesloten >> werkt perfect
power knop van eigen pc op moederbord van andere pc >> werkt perfect
power knop van andere pc op eigen moederbord >> werkt ook niet.

Het probleem ligt dus niet bij de powerknop en het kabeltje naar het moederbord. Ook niet bij de voeding. Het probleem ligt dus vanaf de aansluiting op het moederbord tot aan het punt waarop aan de voeding wordt doorgegeven dat er op de powerknop is gedrukt.

Heb de 'search' gebruikt, maar kon niets vinden, mede omdat ik niet echt een duidelijke beschrijving van het probleem heb en dus niet specifiek kan zoeken.

Weet iemand waar het aan ligt en/of is het moederbord op dat punt gewoon kapot"?

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
Is het moederbord er in 1* mee opgehouden ov vertoonde hij al langer kuren? Klinkt als kapot moederbord, maar een moederbord is groot....

[ Voor 1% gewijzigd door Bart B op 01-07-2003 19:35 . Reden: typo ]

Verwijderd

Sluit je een 'kaal' mobo aan? Zo niet, start even met echt alleen het mobo (dus ook geen geheugen en geen CPU).

Reset het CMOS ook even.

Brand het ledje op het mobo ook niet als je de voeding aansluit?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, niets doet het, alles er al afgehaald.

Verder gebeurde het nadat de stroom er af was gehaald.

De laatste tijd startte de pc perfect op als ik hem na een nacht aanzette. Had ik echter de stroom eraf staan, dan gaf de power-on knop steeds vaker problemen en nu doet hij dus niets meer. Het probleem ligt dus ergens op het moederbord aangezien de power-on knop het wel doet op een andere pc.

Verder gebeurt er dus totaal niets, geen fan, geen lampje dat gaat branden. Wel kwam ik net erachter dat als ik de stroom aanzet er een zachte pieptoon ergens op het moederbord te horen is. Dit is aan de kant van de power-switch aansluiting, aan de andere kant dan de voeding, onderin de kast.

Vermoed zelf nu dat er dus iets mis is met het moederbord.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:03

Mentalist

[avdD]

Heb je het mobo al op een stuk karton oid geprobeerd? Wellicht maakt je mobo kortsluiting met je kast.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Vind je het niet een beetje vaag dat het moederbord opeens kortsluiting zou gaan maken als je alleen maar de stroom eraf hebt gehaald?

Leave only footprints, take only memories

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

laurensvliegen schreef op 01 July 2003 @ 20:43:
Vind je het niet een beetje vaag dat het moederbord opeens kortsluiting zou gaan maken als je alleen maar de stroom eraf hebt gehaald?
Hij kan per ongeluk een schop hebben gehad in de tussentijd ;). Dan kan er een stuk metaal van de kast tegen het mobo zijn aangedrukt oid.

Het hele dat ie niet meer opstart nadat de stroom eraf is geweest is an sich al "een beetje vaag". Dus ik zou niks uitsluiten ;)

Ik heb nog eens gelezen hoe het probleem begon... Power-on steeds vaker problemen en na een tijdje helemaal niet meer : doet ook enigzins denken aan brakke condensatoren. Al lijkt dat me sterk, zo oud is de KT3 Ultra nog niet (al wel meer dan anderhalf jaar oud zo te zien.. maar dit is dan wel erg vroeg). Bovendien heb ik zelf een KT3 Ultra, en daar zitten Japanse condensatoren op...

Desondanks misschien een check waard : zien de condensatoren er gezond uit, niet bolvormig aan de bovenkant of lekkend oid?

[ Voor 10% gewijzigd door Mentalist op 01-07-2003 20:56 ]

Verwijderd

klinkt erg simpel; heb je wel de juiste aansluiting op 't moederbord gebruikt? Ik heb zoon vaag bordje waar veelteveel pinnetjes opzitten waar je ze opaan kan sluiten. (elitegroup k7vta3) Dit is mij overkomen met powerled, goh waaromdoet ie t niet :+

• Laurenz
Eh gast, verkeerde aansluiting gebruikt? Lijkt mij wederom vaag, want hij deed het eerst toch wel? En nadat de stroom eraf was geweest begon ie opeens raar te doen....
Dat heeft dus niet veel met de aansluitingen op zn mobo te maken, want
ik neem aan dat hij niet iedere nacht aan zn aansluitingen zit te klooien...

(Sorry dat ik alles afkraak hiero, terwijl ik zelf verder geen mogelijke oplossingen heb, ik heb echt geen flauw idee waar het aan ligt maar probeer wel een beetje de niet kloppende posts eruit te halen zegmaar)

Edit:
Vraagje: Waarom haalde je eigenlijk de stroom er vanaf, of bedoel je daarmee gewoon uitzetten? (Ik ga dr vanuit dat je de stekker eruit trekken bedoelt)

Edit2:
Kijk eens bij de mobo-connector van de voeding of er niet een pinnetje oid langzaam doorgebrand is...
Dat zou wel verklaren waarom hij het steeds slechter ging doen..

[ Voor 37% gewijzigd door Laurenz op 01-07-2003 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Idd. Power-knop werkt wel in een andere pc, dus daar ligt het niet aan.

Andere pc z'n power-knop + aansluiting werkt niet op mijn pc, dus het probleem
ligt niet tot aan de aansluiting op het moederbord.

Mijn voeding + aansluiting werkt wel op andere pc, dus fout ligt ook niet vanaf de aansluiting op het moederbord tot de voeding.

Enige logische verklaring naar mijn inziens is dat het moederbord ergens iets kapot is dat doorgeeft aan de voeding dat er opgestart moet worden (hoe noem je dat??)

• Laurenz
Je hebt het meeste al wel uitgeprobeerd, maar probeer je moederbord eens op een andere voeding, ik denk namelijk dat er iets met de powerconnector op je mobo aan de hand is (pinnetje doorgebrand ofzo)

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
zacht piep? Op mijn epox bord had je dat als je cpu oververhit was, schakeld die zichzelf uit. Is de voeding wel goed? Haal de atx stekker eens los, verbind de meestal groene draad met een zware aarde draad, dan zou die aan moeten gaan, zolang je die pinnen verbonden laat.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
pierre-oord schreef op 01 July 2003 @ 23:24:
zacht piep? Op mijn epox bord had je dat als je cpu oververhit was, schakeld die zichzelf uit. Is de voeding wel goed? Haal de atx stekker eens los, verbind de meestal groene draad met een zware aarde draad, dan zou die aan moeten gaan, zolang je die pinnen verbonden laat.
Mijn eigen voeding heb ik al getest op een andere pc, dus daar ligt het probleem niet.

Denk zelf dat het idd goed kan dat de aansluiting op het mobo van de atx-stekker iets mis mee is, morgen ook maar eens kijken of daar iets aan te zien valt.

Verwijderd

Ik zou als ik jou was gewoon even dat mobo uitbouwen en even op een tafel leggen en dan gewoon alleen ff de voeding aansluitenHet aanzetten van het mobo kan je dan doen door een schroevendraaier tussen de pinnetjes te zetten waar je normaal stekker op zet.Zo weet je tenminste zeker dat het geen kortsluiting is....ALs je mobo dan nog nix doet zouy je wel mogen verwachten dat ie dood is suc6 verder

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Verwijderd schreef op 02 July 2003 @ 09:02:
Ik zou als ik jou was gewoon even dat mobo uitbouwen en even op een tafel leggen en dan gewoon alleen ff de voeding aansluitenHet aanzetten van het mobo kan je dan doen door een schroevendraaier tussen de pinnetjes te zetten waar je normaal stekker op zet.Zo weet je tenminste zeker dat het geen kortsluiting is....ALs je mobo dan nog nix doet zouy je wel mogen verwachten dat ie dood is suc6 verder
Hartmassage geven :?

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Ik weet niet wat je allemaal met dat systeem hebt uitgespookt, maar controleer ook even of de FAN-aansluitingen allemaal op de juiste plek zitten, en goed contact maken.

Er zijn mobo's die niets willen als de FAN niet goed zit..

• Evil Dax
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-07 12:38

Evil Dax

had toch duidelijk zon besteld

Al geprobeert de CMOS batterij (die grote knoopcel) te vervangen ? Als die leeg is doettie ook vrij weinig

in de winter is het kouder als buiten

Verwijderd

Topicstarter
Kan je de cmos batterij gewoon vervangen met die van een ander moederbord?

Als deze leeg is, start de voeding e.d. dan ook niet meer op of dat nog wel?

Heb hier namelijk nog wel een oud moederbord liggen dus kan dat wel ff proberen.

Zal dan tevens ff alleen met moederbord e.d. testen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 14:19 ]

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Als in dat oude mobo ook gewoon een 3V batterij zit moet dat kunnen.

Alleen lijkt het me niet dat dat het probleem is. Ik heb hier zelfs een comp draaien _zonder_ cmos batterij, dus...

Als ik de cmos batterij uit m'n MSI KT3 Ultra haal start ie trouwens ook nog gewoon op.

Verwijderd

Topicstarter
En als ik de procesoor er uit haal en echt alleen het moederbord (MSI-KT3) op de voeding aansluit + de power-on knop dan moet die het gewoon doen als in dat voeding aangaat en de fan daarvan gaat draaien,

Verwijderd

Ja.. Dat is overigens iets wat ik al een behoorlijk aantal posts geleden gesuggereerd heb, en waarvan je zei dat je het gedaan had.. nota bene de 3e post in deze thread:
Sluit je een 'kaal' mobo aan? Zo niet, start even met echt alleen het mobo (dus ook geen geheugen en geen CPU).
Waarop jij antwoordde:
Nee, niets doet het, alles er al afgehaald.
Ik wil je best helpen met je probleem, maar dan moet je wel de dingen doen die gevraagd worden, of iig. niet zeggen dat je ze gedaan hebt en ondertussen niet gedaan hebben..

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, bedoelde alles er afgehaald m.u.v. de cpu. Dat ga ik dus zo testen, sorry voor het onduidelijke.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is opgelost, het bleek te liggen aan het feit dat mijn voeding waarschijnlijk kapot is. Voeding vervangen en hij doet het. Had dus wel deze voeding getest op een ander systeem, maar niet een andere voeding op dit systeem. :)

PC doet het in ieder geval weer.
Pagina: 1