Nidec Beta V koeler, temp. controlled

Pagina: 1
Acties:

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:48

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Ik heb hier twee Nidec Beta V, TA450DC (Model C33211-71A) liggen.
De één doet het perfect en draait gewoon altijd. (op 7 volt heeft ie even een duwtje nodig).
De ander gaat heel even aan (op 7 of 12 volt) en stopt daarna weer met draaien.

Nou dacht ik dus dat die een temperatuur gestuurde fan was... dus ik een mailtje naar Nidec gedaan. Kreeg ik de volgende reactie op:
Yes, this is thermally controlled fan. The thermistor is mounted on the hub of the fan. This model has a maximum air flow rating of 112 CFM.

About a dozen variations have been produced for various server and workstation applications, each with its own thermal performance profile.

However, none of the design variations stop entirely under any temperature conditions, so the fan with intermittent operation may be a damaged unit.

By the way, the fans also have a low-pass/high-fail locked rotor alarm circuit terminated in a third lead wire. For a simple schematic of the alarm circuit, with logic levels, see option "-68" at http://www.nidec.com/designoptions/options.htm.
Hij zou dus niet mogen stoppen, maar zou stuk zijn. Nou vind ik het zo vreemd, omdat hij het wel even doet... ik denk dus dat die temperatuursensor niet helemaal goed is.
Nou zie ik in het midden van de fan een klein "weerstanddinggetje" uitsteken, waarvan ik denk dat dat de temp sensor is. Zou ik die moeten kortsluiten :?

Verder snap ik dat van die derde draad niet (hij is er wel, maar ik snap het schema niet)

Iemand die mij kan vertellen hoe ik die fan aan de praat zou kunnen krijgen, en hoe dat schema inelkaar zit? :>

Verwijderd

kun je de temp control niet uitzetten, dus dat hij gewoon standaard draait op 12 Volt en dus volluit.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Er zit niet een schakkelaar op ofzo...
Gewoon een temperatuur sensor oid

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Haal die temp sensor eraf. Steek je 2 losse draadjes (zwart en rood/geel) in je 4-pin molex (zwart in zwart, rood/geel in geel). Hieruit zou je opkunnen maken of hij het wel of niet doet =).

Learn something new every day.

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Maar als ik die sensor eraf haal, is de stroomkring toch altijd onderbroken :?

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:27

rimpeldinky

nani?

ja, anders pak zon draadje met 2 krocodillenbekjes, en zet je die een VOOR de sensor en een NA de sensor, stroom neemt de weg met de minste weerstand, en je hebt hetzelfde effect

*burp*

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Topicstarter
Ok, ga ik morgen proberen.
Is gewoon een draadje ertussen dus...
Lukt het niet dan schaf ik wel andere fans aan :(
Pagina: 1