Toon posts:

PC wil uit (vanzelf) maar sluit WinXP wel af

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zit hier met een frusty probleem, heb al soortgelijke dingen hier op GoT gezien maar niemand vermeld dat Windows goed afsluit bij een plotselinge reboot

Dus ik hoop dat ik in die zin deze topic mag posten ;) zoniet excuzee

PC Config:
AMD XP2000+
Asus A7V333
256 DDR
GeForce4 MX440
1 cdrom, 1 brander, 2 HDs

M'n PC sluit dus willekeurig af door alles in Windows XP af te sluiten en dan ook daadwerkelijk uit te gaan...meestal probeert ie daarna te rebooten maar komt vaak niet ver.

M''n voeding is 300W en heb ik vandaag nog vernieuwd
Klinkt als een warmteprobleem? in BIOS:
MB: 29 ' C
CPU: 61 ' C

CPU Fan RPM: 3139

Vcore: 1.80 V
+3.3 : 3.31 V
+5 : 4.99 V
+12 : 12.84 V

na een poosje uitzetten doet ie het wel een poosje maar dan krijg ik hetzelfde probleem....het is een poosje uit te stellen door bijv. notepad te openen waardoor winxp bij het afsluiten gaat vragen of het bewaart moet worden en dan op "cancel" te klikken

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-08 13:27
CPU: 61 ' C
Dat is nogal hoog. het kan daarom wel zijn dat de pc zo instabiel is.
Heb je het wel eens geprobeerd om de kast kap er af tehalen? Dan kan het zijn dat het stabieler loopt.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan ja, maar ik had begrepen dat 90 ' C echt hoog is en dat 61 ' C toch wel moet kunnen

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Is inderdaad zoals je zelf al zegt, waarschijnlijk een warmteprobleem.
Sluit hij al af als hij gewoon idle draait?
Als je een koe draait, zet die eens ff uit (nee, niet slaan, denk aan de lange termijn prestaties mede-grazers). Als je een volledige CPU-load hebt, zal je CPU dus gaan bakken.
Misschien staat in je BIOS trouwens de max. temp van de CPU wel op 60 of 70 graden ingesteld, en sluit je systeem daarom zo af. Check je BIOS ff, als dat niets oplevert, kap er af, ff proberen, en hou je koeler in de gaten, misschien draait je CPU-koeler niet meer zoals het zou moeten...ik ga er ff vanuit dat je je 2000+ al een tijdje hebt.

Verwijderd

Topicstarter
hij sluit ook af tijdens idle, heb net ff die temperatuur monitor bekeken in de bios en zelfs daar rebootte hij al (rond 61 graden was dat)

ik zal even kijken of er een max. temp is ingesteld

die 2000+ heb ik sinds de mycom actie in Utrecht :)

Verwijderd

Topicstarter
in de BIOS is er een functie die de pc uitschakelt bij een te hoge temperatuur..die staat nu op auto...als ik hem op manual zet staat er 90 graden...ik zet hem even op manual

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Lijkt me heel verstandig.
Dat even afwachten dan maar.
Omdat hij naar BIOS waarden te warm wordt, stuurt je BIOS een kill-signaal naar je OS geloof ik, die meteen afsluit vervolgens.

Verwijderd

Topicstarter
Aha, het zou handig zijn als Win XP dat ook vertelde ;)

Maar tot nu toe draait hij nog

Verwijderd

Topicstarter
Sinds dinsdag is het goed gegaan, al heb ik wel 2 complete freezes gehad (gebeurde tijdens intensief gebruik) en zonet wou windows xp weer afsluiten (maar heb ik kunnen tegenhouden)......in m'n event viewer zie ik daarom ook de melding "The attempt to power off GERWINKOUDIJS failed" (USER: NT AUTHORITY\SYSTEM)

CPU: 59 ' C
MB: 29 ' C

nu is de Fan dus 3139 RPM, met als threshold 3000 RPM....zit dit niet gevaarlijk dicht bij elkaar?

Verwijderd

ik heb mijn vcore van mijn xp2000+ op 1.7, scheelt misschien wat graadjes, al lijkt 60 graden me nog niet te hoog. Wat experimenteren met bios instellingen? en wanneer gebeurt het precies??

Verwijderd

Topicstarter
het gebeurt random, kan me niet voorstellen dat het door een eigen handeling komt

1.7? ik zal even wat experimenteren

Verwijderd

is 61 graden je diode of je cpu temp?
kijk eens in sisoft?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 July 2003 @ 20:47:
is 61 graden je diode of je cpu temp?
kijk eens in sisoft?
mijn vcore is 1.65 is een tb

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Hmm... Check die CPU fan eens grondig. Lijkt me wat weinig RPMs te trekken. Eventueel case openen voor extra ventilatie.

Forget your fears...
...and want to know more...

• KSR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KSR

Is de airflow in je kast wel goed :?

Be Stronger Than Your Excuses

Verwijderd

cpu-fan snelheid zegt niets, mijn fan draait 1400 toeren, maar airflow wel belangrijk, en voltage kan te hoog zijn als het een tb cpu is

Verwijderd

Topicstarter
tot nu toe draait ie nog steeds, ik heb de kappen los....dus airflow is goed neem ik aan

tb cpu? moet ik nog even nagaan wat dat inhoud ;)

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Weet je misschien ook watvoor cooler je op je cpu hebt zitten?

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Check de volgende puntjes even:

Airflow?
CPU cooler (merk/kwaliteit)?
T'Bred of Palomino core?
Zit je CPU cooler wel goed gemonteerd (knik in het klemmetje boven de core)?

Learn something new every day.

Pagina: 1