Failover cluster

Pagina: 1
Acties:

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Om even een apart topic hierover op te zetten..

We hebben net een gesprek met een klant gehad, die de volgende opzet wil:

2 (identieke) servers in een failover cluster, in 2 aparte datacenters, de applicatie draait op apache, PHP en de database op mysql onder Redhat 7.3

Als de ene server ontploft/in de fik vliegt/*vul willekeurig rampscenario in* moet de andere het draadloos overnemen vanuit het andere datacenter, ik heb de mogelijkheid om via een VPN tussen de 2 datacenters dezelfde range/IP's te routeren.., alleen heb ik nog geen ervaring met een failover opzet zoals deze.. (aldoende leert men ;) )

Is dit vrij simpel op te zetten onder Redhat, of moet ik me dan gaan aanroepen tot externe applicaties om de site/database te mirroren naar de failover server ?

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
over red hat met clustering kan je http://gathering.tweakers...list_messages/767129/last daar wat lezen, ze noemen ook een aantal problemen die je krijgt met opslagruimte.
In dit geval komt het er op neer dan Mysql niet de features heeft die een deftige (lees: Oracle) database heeft, met betrekking van het delen van zijn database bestanden.
Uitleg van de probleempjes die zo ontstaan kan je lezen in dat topic.

Verwijderd

De hardware is inmiddels besteld en kan deze/komende week arriveren. Zodra ik aan het knutselen ben kan ik je meer vertellen over de fail over cluster capaciteiten van Red Hat. Het lijkt echter, gezien de zaken die ik er over heb gelezen op het internet, niet echt een geweldige oplossing. Zie ook de links in het topic :).

Bovendien zat ik zelf ook al te denken aan een VPN oplossing (m.b.t. een aantal andere architectuur/infrastructuur aspecten), dus dan kan ik het eventueel wel voor je testen ;).

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb wat nuttige links in die thread gevonden.., ik ben nog een beetje angstvallig voor de MySQL replication en clustering..

Momenteel ga ik me eerst eens verdiepen in Kimberlite en linux-ha.org

De grootste uitdaging blijft nog even of het een beetje goed mogelijk is om het in 2 datacenters te doen, de VPN verbinding om in dezelfde range te blijven is niet zo fool-proof (powerfailure of networkfailure klapt 'ie er nog uit), en de route/range via een VLAN via de AMS-IX of NLIX doorleggen zodat ze in beide datacenters tegelijk uitkomen schijnt ook nogal tricky te zijn..

[ Voor 6% gewijzigd door Wunk op 02-07-2003 14:30 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 12:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik heb MySQL replication twee jaar geleden een tijdje op Tweakers.net gebruikt en doen werkte het niet nog ideaal. De slave raakte regelmatig out of sync met de master waardoor er weer met een compleet nieuw snapshot begonnen moest worden op de slave. Het is goed mogelijk dat replication in MySQL 4.0.x een stuk beter werkt. Ik zou het eens proberen, aangezien het wel de ideale manier is om de data uit een MySQL database realtime naar een slave op een andere locatie te krijgen.