[WinXP NL] Trage opstart van netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:11

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
Hoi, ik zit hier achter de PC van m'n grote zus. De hardware lijkt prima in orde (A7V8X-X, 2600+, 512MB DDR333, 120GB Maxtor, Geforce4 MX440), maar er is toch nog telkens een probleem bij't opstarten.

WinXP wordt geladen bij het opstarten, dat werkt prima. Alles wordt netjes geladen, het is een verse installatie. Het probleem is echter dat de netwerk niet echt snel laadt. Als ik direct IE laad, dan kan hij geen connectie vinden.

De kabel ISP is Wanadoo, dus we moeten 'inbellen'. We kunnen niet direct inbellen na een reboot. We moeten altijd zo'n 5 minuten wachten voordat elk programma dat gebruikt maakt van de ingebouwde netwerkkaart uberhaupt wil laden. Sure, we kunnen het alvast opstarten, maar het komt pas op het scherm over 5 minuten of zo.

Dit is een verse install van WinXP. Ik heb met het systeem helemaal kaal (XP zonder enige andere programma's) geprobeerd. Ik kan bv. ook niet in netwerkinstellingen komen voor de eerste paar minuten, daarna werkt alles naar behoren.

Het is dus een probleem dat voorkomt in de eerste paar minuten na een reboot. Het is nogal lastig voor mijn zus als ze direct na het rebooten wilt internetten of email lezen of wilt MSNen.

De hardware schijnt prima te zijn, kabels prima aangesloten. Alles werkt gewoon. XP ziet er goed uit, alles zoals het hoort. Alleen de opstartkuren zijn er. Iemand een idee waar het aan kan liggen?

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

de nieuwste netwerk drivers van je kaartje geinstalleerd :?
ik had dit in het begin ook met adsl maar met een hardware router gelukkig niet meer.
die beld al in voordat ik me compu heb opgestard :)

maar gooi je netwerk kaart drivers er eens af en installeer de nieuwste er eens van.
mischien dat dat helpt :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
De Windows netwerk drivers zijn geprobeerd, evenals de netwerkdrivers dat met het moederbord kwam. Beiden geven hetzelfde resultaat.
Router... tsja, dit is maar 1 computer, heb je eigenlijk geen router voor nodig. Het is direct aangesloten op het Com21 kabelmodem. Volgens mij zou een router niet veel uitmaken, omdat ik uberhaupt niet bij de netwerkinstellingen kan komen voor de eerste paar minuten. Er is ergens 'iets mis' met de netwerk instelligen, maar ik zou niet weten wat.

[ Voor 30% gewijzigd door Trinsec op 01-07-2003 12:33 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:51

momania

iPhone 30! Bam!

Heb je het al eens met een losse netwerk kaart geprobeerd (als je die ter beschikking hebt) en dan met de onboard NIC uitgeschakeld?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Je moet even een vast ip invullen bij de netwerkkaart, bijvoorbeeld 192.168.100.10 ofzo.
Je netwerkkaart probeert een ip te verkrijgen via dhcp, maar die is niet aanwezig, na een paar minuutjes krijg je dan een "windows ip" in de 169.nogwat reeks. Door het invullen van een vast ip moet dit probleem verholpen zijn.

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Topicstarter
Ok, ben nu thuis (dus de PC met het probleem is zo'n 2 uur ver van me).

@momania: Dat heb ik ook geprobeerd. Ze had nog zo'n oud NICje van een andere PC, maar ik geloof dat het geen verschil maakte. Kan't nu helaas niet opnieuw testen.

@ColdSTone: Dat kan niet. Ik moet bij Wanadoo ISP inbellen daarmee, en dan krijgen we daar een IP toegewezen. Het is rechtstreeks met internet verbonden, dus geen interne netwerkje.

Edit:
@ColdSTone:
Ik zat even hierover te denken, en denk dat je misschien in de buurt bent met je redenering. Maar zoals hierboven gezegd: Dat ding hoort geen IP te verkrijgen tot je inbelt... dus hoe zou dat te verhelpen zijn?

[ Voor 24% gewijzigd door Trinsec op 01-07-2003 17:45 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

Verwijderd

Dit gaat er inderdaad mee te maken hebben vrees ik.
Omdat je op basis van een dynamic ip werkt, en je dus dhcp op hebt staan doet deze bij het opstarten een DHCP-discover. De time-out hiervoor is gemiddeld 45 tot 60 seconden.
Het eerste waar ik aan kan denken is bvb je inbelverbinding aan een script koppelen.
Bij het opstarten een script laten runnen die je netwerk-services stopt, en bij het inbellen een script die dit terug start. Maar dit is een nogal onnozele oplossing vind ik zelf.
Heb je al eens geprobeerd met SP1 of dit verholpen is?

Op deze site vind je ook een soortgelijk probleem: http://www.dslreports.com/faq/faq/5.+Troubleshooting#156

Daar zegt men inderdaad ook dat een vast ip ingeven dit verhelpt, maar ik moet eerlijk zijn... ik weet niet of je dan een ander ip-adres krijgt als je inbelt.

Probeer het eens uit
Pagina: 1