Toon posts:

[Cooling] Tegenstrijdige temps

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Chieftec Big Tower met alle fans bezet.
Voor 3x 8cm fans intake
Achter 2x 8cm + 1x 9.2cm fans outtake en natuurlijk de voeding nog

Als ik de kast open laat is de CPU 47 en system 40.
Als ik de kast dicht doe is de CPU 52 en system 32.

In de 2 disk kabinetten zitten 5 HD's.
Van boven af gezien zitten ze zo :
WD80JB 7200
leeg
Maxtor 80 GB 5400
Maxtor 80 GB 5400
Maxtor 80 GB 5400
Maxtor 80 GB 5400

Hoe kan het nu dat de systeem temp omlaag gaat en de CPU omhoog als ik de kast dicht doe ? Het feit dat de systeem temp omlaag gaat duidt toch op een goede airflow !

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Fannetje met 'tunnel' in het zijpaneel bouwen welke direct op je cpu cooler blaast :)

Blijkbaar hebbie wel goeie luchtstroom langs censor van je case maar je cpu krijgt waremere lucht dan wanneer de kast open is.

[ Voor 47% gewijzigd door bjck op 01-07-2003 12:02 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Verwijderd

Topicstarter
CPU koeler blaast lucht de kast in en zuigt dus vanaf de CPU. Als ik die tunnel nu gebruik als outtake dan is de verhouding intake outtake wel erg scheef.
Ik zie nog meer fans eigenlijk niet echt meer zitten, het is nu al een tering herrie terwijl ik alles op 7 volt heb draaien.

Mischien dat ik de intake weer terug zet op 12 volt om ervoor te zorgen dat er genoeg lucht binnen komt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 12:05 ]

Verwijderd

Als de kast open zit, is er niet echt een airflow meer langs je kast. De warmte rond de chips blijven dus hangen en dus ligt de temperatuur van je systeem hoog.

Je CPU krijgt nog wel steeds lucht tegen zich aan geblazen. Het krijgt zelfs lucht op kamertemperatuur. Koudere lucht dus, dan wanneer de kast dicht zou zitten. De temperatuur van je proc is dus lager met de kast open.

Doen we de kast dicht. In je kast zal je temperatuur altijd hoger zijn dan daarbuiten. Het verschil hangt af van hoe goed je airflow is. Met de kast dicht wordt er dus warmere lucht tegen je proc geblazen en dus is de temp van je proc hoger met de kast dicht.

Doordat de kast dicht zit, ontstaat er dankzij de kastventilatoren een doorstroming van lucht door de hele kast. Dus ondanks dat de totale kasttemperatuur hoger is als de kast dicht zit, gaat er nu wel meer lucht langs de chips. De lucht blijft dus niet meer hangen rond je chips. Wamte van je chips kan dus beter afgevoerd worden en dus is de temperatuur van je systeem lager met de kast dicht.

Je ziet in kasten dan ook wel eens dat je een sleuf van buiten je kast, over de proc heen wordt gebogen. Zo wordt dus lucht van buiten aangezogen (door een extra ventilator aan het begin van de sleuf) en door de sleuf direct naar de proc geleid. Dan blijf je je proc met kamertemperatuur lucht koelen, ondanks dat de kast dicht is.

Verwijderd

52 graden is toch geen ramp? Als je geen lockups of andere lastige dingen hebt zou ik het gewoon accepteren en zo laten. Voor de stilte en misschien zelfs een lagere temp kan je aan een goedkoop waterkoelingssetje denken als bijv de poseidon. Kan je het iig met wat minder fans doen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 July 2003 @ 12:07:
52 graden is toch geen ramp? Als je geen lockups of andere lastige dingen hebt zou ik het gewoon accepteren en zo laten. Voor de stilte en misschien zelfs een lagere temp kan je aan een goedkoop waterkoelingssetje denken als bijv de poseidon. Kan je het iig met wat minder fans doen.
52 graden onder idle vind ik anders best hoog. Die van mij is 52 graden als het zeer warm is op mijn kamer en als ik de processor voor langere tijd voor 100% belast. En dan is het inderdaad niet zo erg.

Verwijderd

Als je temps post dan neem ik aan dat het stresstemps zijn, idle heeft redelijk weinig zin, of ze moeten belachelijk hoog zijn als in 60+. Met mn waterkoeling en enermax 120mm op minimale stand komt mn proc niet boven de 40 uit (non OC, AMD thunderbird 1200 (9x133) straalkachel), maar zoals ik al zei, als je er geen last van hebt maakt het toch niet uit.

Verwijderd

Topicstarter
52 graden is de surface temp niet de core temp. bij 53.5/54.5 graden kapt ie ermee. Daarom vindt ik het dus wel belangrijk dat ie naar beneden gaat.
Nu weet ik ook wel dat een 2100 palamino de heetste proc is die AMD ooit gemaakt heeft, dus het is niet zo verwonderlijk dat de temp hoog wordt.
Ik heb het overigens over de idle temp, niet de stressed.

Het begint vervelend te worden om iedere keer te pauzeren vanwege de temp als ik muziek aan het rippen ben. Met EAC heb ik het probleem veel minder maar die doet er ook veel langer over. :(

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 12:32 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Doordat je fans in de kast blazen( en outtake) en dus ook op je mobo wordt je mobo koeler. Als je je kast open hebt blaast er geen lucht op je mobo, je mobo wordt warmer. Als je je kast open hebt kan de cpu koeler lucht aanzuigen wat ongeveer gelijk is aan je kamer temp en dus lager als dan je je kast dicht hebt, dus wordt je cpu koeler.
Pagina: 1