Toon posts:

[Exchange] "No route was found.."

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai exchange 2000, nu is er het volgende probleem, als we willen email naar bepaalde adressen via outlook, dan komen deze niet aan en krijgen we de volgende melding:

Your message did not reach some or all of the intended recipients.

Subject:
Sent: 1-7-2003 11:45

The following recipient(s) could not be reached:

email@email.com on 1-7-2003 11:46
No route was found for the recipient server. Please contact your system administrator.
< amsfep15.chello.nl #5.4.4>

Het heeft weken goed gewerkt dus er is nix veranderd.
Wel kan ik gewoon naar buiten sturen naar b.v chello mail of hotmail, locaal werkt ook nog alles
Kan dit ook aan de ontvanger liggen of aan upc? >:)
en voor de grapjassen, ik heb naam van de email even vervangen, is niet nodig om te weten dacht ik zo :P

Verwijderd

Weet je zeker dat email@email.com nog steeds bestaat. Kun je vanaf een hotmail accountje wel een mail sturen naar email@email.com ?

Verwijderd

Topicstarter
we hebben gister nog mail ontvangen van beide en het is uit 2 verschillende landen dus is wel beetje raar dat ze beide nu in een keer onbereikbaar zijn.
Ik kan niet met een hotmail acountje een zakelijk mailtje sturen, wel kan ik eens met een compuserve email acount proberen.

Verwijderd

Als het vanaf een extern account wel werkt dan zou je met nslookup eens kunnen kijken of dat de MX records correct geresolved worden. Misschien gaat hier wel iets fout.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 July 2003 @ 12:15:
Als het vanaf een extern account wel werkt dan zou je met nslookup eens kunnen kijken of dat de MX records correct geresolved worden. Misschien gaat hier wel iets fout.
das dus
start run -> nslookup

en hier
set type=MX
<typ nu je domain>

wat je nu kan proberen is de MX te pingen, zodat je weet of er een tcp/ip route voor is. Mocht dit het geval zijn dan is het iig geen connectivity probleem.

Je kan hierna proberen je exchange internet mail connector te restarten ( IMC ) en dit weer te testen.

verder kan je ook naar je mailserver telnetten

telnet <server> 25

en dit intypen

helo <jouwdomain>
mail from: <jij@jouwdomain>
rcpt to: <geadresseerde>
data
subject: blaat

hiier wat tekst
.
<enter>
(soms) <enter>

dan stuur je met de hand een mailtje :P

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 15:53 ]

Verwijderd

Ze worden wel geresolved, immers hij geeft aan dat hij geen route heeft. Dat komt pas na het resolven.

Eerste stap lijkt mij niet het resolven, maar kijken of het probleem in exchange zit of in het OS/de routering. Als je gewoon met telnet connect naar poort 25 op mail.email.com, krijg je dan een mailserver aan de lijn? Zo ja --> Probleem zit in exchange, zo nee --> exchange heeft er niets mee te maken.

Ik ga er van uit dat dat ook niet werkt, in dat geval is idd. stap twee het kijken hoe de DNS eruit ziet. Let even op, het kan zijn dat de DNS geupdate is voor die servers, en dat die update in je providers DNS nog niet is doorgewerkt. begin met kijken wat je eigen provider ervan zegt:

code:
1
2
3
nslookup
set type=mx
email.com

Je krijgt dan een antwoord van je provider waarin het MX record voor dat domein staat, oftewel waar hij de mailservers kan vinden. Hier staat als het goed is ook bij bij welke server de 'authorative' DNS is. Doe dan:

code:
1
2
server <dns>
email.com

Je krijgt dan nogmaals hetzelfde antwoord. Kijk of de IP's overeenkomen. Doen ze dat niet, maak dan even op je exchange een hosts. bestandje aan met daarin de hostname+ip zoals genoemd in de laatste nslookup.

[/code]

Verwijderd

-> De Generaal

Het geen route aangeven kan ook duiden op iets dat verkeerd geresolved word. Namelijk het MX record geeft een mailserver weer waarvan het A adres naar een niet bestaand ip adress wijst. Hierdoor geeft een router de melding no route to host en komt je mail terug.

Een verdere aanmerking op je dns verhaaltje. De authorative dnsserver word doorgegeven door de authorative mailserver van het tld. Jouw lokale DNS server of degene die je gebruikt queried de authorative dns server dus al. Het enige nadeel is dat als de zone geupdate is maar nog serial nog niet geexpired is krijg je een oud antwoord. De kans hierop is nihiel en duurt bij een goed geconfigureerde zone file zeker geen dag.

Bedankt voor het verduidelijken van m'n post

Verwijderd

Het geen route aangeven kan ook duiden op iets dat verkeerd geresolved word. Namelijk het MX record geeft een mailserver weer waarvan het A adres naar een niet bestaand ip adress wijst. Hierdoor geeft een router de melding no route to host en komt je mail terug.
Daar doelde ik dan ook niet op... ik quote uit m'n eigen post:
Ze worden wel geresolved, immers hij geeft aan dat hij geen route heeft. Dat komt pas na het resolven.
Geresolved worden ze. Dan is de 1e stap om te kijken of het exchange is die dwars ligt, of je OS/routering, hierbij wordt gelijk gekeken of ze ook correct geresolved worden.
Jouw lokale DNS server of degene die je gebruikt queried de authorative dns server dus al.
Zolang de serial niet expired is, niet. Dan haalt hij het uit z'n cache.
Het enige nadeel is dat als de zone geupdate is maar nog serial nog niet geexpired is krijg je een oud antwoord. De kans hierop is nihiel en duurt bij een goed geconfigureerde zone file zeker geen dag.
Juist dat specifieke geval ging het mij om. DNS-updates duren regelmatig langer dan een dag is mijn ervaring... vandaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 18:12 ]

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-04 19:36

mutsje

Certified Prutser

om je dns te checken dnslint. Deze checked alle SOA authorized servers. Geeft automatisch een html report.

kan jou Exchange server wel naar buiten? heb je al een telnet sessie erop los gelaten van buitenaf bijvoorbeeld.
zie check smtp with telnet
Pagina: 1