P4 800 FSB op i845 moederbord...

Pagina: 1
Acties:
  • 39 views sinds 30-01-2008

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:53
Een vriend van me heeft een laatst een nieuwe computer gekocht. Het draaide eerst dus voor geen meter. Hij terug naar de winkel kreeg hij een nieuw moederbord. Albatron PX854 EV (zonder 800 FSB ondersteuning). Hij kreeg dus het moederbord mee en de verkoper verzekerde dat het ondersteuning had voor 800 FSB. Naja wij testen. Alles werkt fijn hij loopt niet vast ofzo.
Ik kwam de volgende dag naar hem toe en ik zei dattie ff Sisoft sandra moest installeren.
IK kijken bij moederbord informatie. Stond er : i845 model. Ik zo WTF ?! hoe kan een 800 FSB p4 nou op een i845 model draaien. Er stond ook duidelijk in het boekje 400/533 FSB support.

Verdere specs:

PC 3500 512 MB CL2 CORSAIR (mobo ondersteuning voor maar pc2700)
Radeon 9700 PRO MAYA 2
300 W voeding
Albatron PX845 PE
P4 2.8 GHZ met 800 FSB

Zware configuratie dus...

Veder vielen de scores opzich ook niet tegen in sisoft. Hij had een memory score van 3000 punten met 1 reep 512 corsair terwijl er maar een ondersteuning is van pc2700.
Voor de rest weet ik het niet meer echt. Hij heeft inmiddels een p4c800 omdat hij geen oude chipset wou. Dus verdere prestaties heb ik helaas niet.

Maar kunnen jullie zeggen hoe een 800 FSB op een i845 chipset kan werken :? :X

[edit]

Er stond trouwens ook vrolijk bij sisoft sandra bij CPU informatie:

2.8 GHZ @ 800 FSB

512 KB cache ECC etc...

ook trouwens in het bios

[ Voor 10% gewijzigd door STIMPPYYY op 01-07-2003 11:51 ]

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-06 09:56
De i845PE chipset heeft officieel geen ondersteuning voor 800 MHz FSB, maar ik weet wel dat de ASUS P4PE (ook i845PE), met een BIOS update dat wél heeft. Wel is het zo dat je in feite de chipset overclockt in zo'n geval.... Het kan best zijn dat dat bij Albatron ook zo is, maar liever een i865PE is zo'n geval.
Overigens zie je ook i865P (max FSB 533)-borden op de markt, van oa MSI, waar heel groot 800 MHz FSB op staat. Daar wordt in feite ook de chipset overgeklokt.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

• STIMPPYYY
Aha.

Maar het bios was gewoon standaard. en het was een een i845 chipset en geen i865.
Hij liep trouwens gewoon normaal. Maar dan hoeven mensen met een i845 chipset dus feitelijk geen nieuw mobo te kopen B)

[ Voor 77% gewijzigd door STIMPPYYY op 01-07-2003 11:57 ]

Verwijderd

Surf maar eens naar de website van albatron. Zij maken er reclame mee dat hun moederborden stabiel draaien op een FSB van 800 Mhz. Wel is het inderdaad zo, en dat zeggen zij zelf ook, dat dat kan dankzij het overklokken van de chipset.

Het kan best zijn dat de levensduur van de chipset minder wordt. Daarnaast kun je de moederborden met een chipset van 800 Mhz FSB weer nog hoger overklokken, al maakt niet elk moederbord daar expliciet reclame om.
Als hij dus eerst een moederbord had wat wel officieel 800 Mhz ondersteunde, zou ik toch weer zo'n moederbord terug proberen te krijgen.

Albatron zijn overigens geen slechte moederborden. Stabiel, goed over te klokken, en goedkoop omdat overbodige dingen als sounds on board er niet op zitten. Vaak hebben ze ook maar 4xAGP. Dat omdat het verschil met 8xAGP volgens hen nauwelijks merkbaar is, terwijl het verschil in prijs wel behoorlijk merkbaar is.

• STIMPPYYY
Ja hij had dus eerst ook een Albatron. Weet niet welke versie ik dacht ook een i845 wel met 800 FSB. Maar die liep continu vast in 3mark2001 en zware videokaart applicaties. Dus stabiel zou ik nou ook weer niet zeggen :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1) het is op z'n zachts gezegd niet slim een systeem samen te stellen zonder van tevoren na te gaan of componenten met elkaar kunnen werken
2) latere revisies van de i845PE chipset kunnen zonder problemen 200MHz QDR FSB aan.
3) 'Albatron PX845 PE' is niet genoeg om te weten of jij zo'n latere editie hebt. Wees specifieker omtrent exact welk model het is.
4) als het draait en ook daadwerkelijk op 2800/200 draait is de hele vraag toch lichtelijk overbodig
5) al het bovenstaande had je met minimale inspanning van jouw kant ook uit kunnen zoeken.
6) je bent al meermaals in het (recente) verleden gewaarschuwd voor het niveau van jouw posts en bovenal de door jou geopende topics. Helaas heb je er blijkbaar nog steeds te weinig van aangetrokken. Dat is erg jammer :/

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.