[XP] Group- en Userpolicy instellen

Pagina: 1
Acties:

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Ik heb wat dingen gelezen hierover, maar ik vindt het allemaal nog steeds vaag. Ik heb nu zo mijn eigen beeld erover, maar weet niet of het klopt. Verder is het ook niet echt nodig om een beleid op mijn PC of over mijn thuisnetwerkje uit te voeren, maar is het meer 'gezonde' nieuwsgierigheid.

De groepen en gebruikers maak je aan in: systeembeheer>Lokale gebruikers en groepen. Hier kun je nog geen rechten gaan geven e.d. Je kunt daar wel een gebruiker aan een groep toewijzen.

Als je dit gedaan hebt kun je vervolgens in gpedit.msc in de Computerconfiguratie op lokaal niveau het gebruiksrecht toewijzen aan bepaalde groepen. Het al dan niet toegewezen recht gaat dan gelden voor de gebruiker welke gekoppeld is aan de toegewezen groep. Het valt me wel op dat er niet erg veel te koppelen valt en dat er eigenlijk alleen, voor een n00b, vergaande instellingen te vinden zijn. In mijn optiek is het hele groepsbeleid erg beperkt en misschien wel overbodig voor thuisgebruikers.

In gpedit.msc heb je ook de 'gebruikersconfiguratie' waar je...zoals de naam doet vermoeden....per gebruiker instellingen kunt meegeven. Helaas lijkt dat niet zo te zijn. Je kunt er naar mijn weten alleen instellingen voor alle gebruikers (welke 'read' rechten op het mapje 'Group Policy' in Win32 hebben.) doorvoeren. Dus wat je daar instelt gaat automatisch ook voor de Admin gelden tenzij deze geen read rechten heeft op bovengenoemd mapje.

Wat ik wil weten:

- Klopt hetgeen ik zeg, of mis ik dingen?
- Kun je niet gewoon per gebruiker een apart beleid maken?

Is er niemand die met een echt verhelderende uitleg kan komen? Eventueel in een nieuwtopic of misschien zelfs toegevoegd aan de FAQ. :)

[ Voor 7% gewijzigd door jagermeister op 01-07-2003 05:54 ]

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER