Toon posts:

iiyama 22" probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben blij want ik heb nu mijn lang verwachte iiyama 204DT Vision Master Pro 514.
Direct onder de indruk: 1600*1200 @ 100 Hz.
Geweldig beeld, niets mis mee. Op 1 ding na: rechtsboven en rechtsonder is het beeld wazig. Een speaker kan het niet zijn, want die aan de rechterkant staat staat verder van het beeld af dan de linker, terwijl links in orde is.

ik heb degauss al meerdere malen geprobeerd maar het wil maar niet.
mijn vid kaart is ook sterk genoeg volgens specs.

maar wel ondervond ik dat 85 hz het probleem verhelpt, en ook een lagere resolutie doet het nodige.

hoe komt dit?
bedankt alvast!

Verwijderd

Misschien eens de nieuwste videokaart driver proberen? Heb je dit op alle refreshrates/resoluties?

Verwijderd

probeer je landing instellingen in het OSD menu aan te passen..

suc6

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Met 1600*1200 @100 Hz kunnen veel dingen invloed hebben op de scherpte van het beeld.
Ik zelf draai met mijn 22" op 80 a 85 Hz op 1600*1200.
Daarboven zijn de kleuren duidelijk minder helder en krijg je dat de letters minder scherp worden. Ik heb hier een Matrox G550 en een Iiyama HA202DT. (originele Iiyama VGA-kabel)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Ik heb een iets ouder model, een Vision master Pro 510 22 inch.
In mijn monitor menu (4e optie) heb ik een " kleur reinheid" instelling,
hiermee kan ik in de hoeken de kleuren bijstellen.

heb je ook zoiets?

Verwijderd

Topicstarter
Masera > dit moet ik idd nog doen, wie weet wat het scheelt.
DRG > hier heb ik mee gekloot, het doet wel iets, maar het is jammergenoeg niet effectief genoeg.
TD-er > dit is wel logisch idd, ik kan het wel begrijpen. toch jammer vind ik. ik vind 85 hz op deze resolutie namelijk al redelijk druk, maar er valt wel mee te leven.

ik heb nu tenminste een verklaring en dat was het belangrijkste eigenlijk!

bedankt alvast! nieuwe replies uiteraard welkom.

Verwijderd

Topicstarter
ETE73 > jup die heb ik ook dat is de landing waarover drg sprak.
dat werkt wel een beetje, maar lost het niet helemaal op.

Verwijderd

Topicstarter
nog een vraagje: kan het geen kwaad dat ik dus 1600*1200 @ 100 Hz draai?
dat 'verwazigde' beeld is toch niet slecht?

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 14:01
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 23:05:
nog een vraagje: kan het geen kwaad dat ik dus 1600*1200 @ 100 Hz draai?
dat 'verwazigde' beeld is toch niet slecht?
Mja, is dus de vraag... Monitor zou het moeten kunnen, maar het lijkt me dat je videokaart niet goed genoeg is en het signaal verneukt.
Of de monitor is niet goed. (lijkt me sterk daar ie op 85hz wel goed is)

Of het slecht is, tja voor je ogen wel ja, ik zou gewoon max 85hz gebruiken als ik jou was.
Normaal is de meerwaarde van 100hz op 85hz nou niet echt schokkend.
Misschien als je direct van 100 naar 85 hz terugschakeld dat je verschil ziet, maar als je 5min ernaar kijkt merk je der nix meer van ;)

Buiten dat zal het beeld waarschijnlijk scherper zijn bij een lagere refresh.

Zelf gebruik ik bv 1600x1200 bij 75hz (VM Pro 510).
Mijn geforce 4 is gewoon te slecht voor een hogere refreshrate, 85 zou misschien nog net kunnen, maar 100hz wordt het toch flink waziger)

Verwijderd

Onscherp beeld kan ook komen door slechte convergentie. Dit komt niet door je videokaart maar door de monitor.

Kijk even op deze site:
http://www.fnl.nl/ct-nl/ctscreen/index-2.htm#CTSCREEN , klik op geometrie, en dan pijl naar rechts totdat je de een zwart scherm met paars raster krijgt. Het moeten overal paarse lijnen zijn, als je ergens (in jouw geval rechtsboven en onder) een blauwe en rode lijn langs elkaar ziet lopen is de convergentie niet goed.
Ik zou er in dat geval niet zelf aan gaan klooien maar hem gewoon terugbrengen, want bij zo'n dure monitor is dat echt niet acceptabel. Ik heb er zelf ook een keer een 21" iiyama voor teruggebracht.
Pagina: 1