[Linux] Geluidskaart probleem

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik heb net linux 9.0 geinstalleerd en nu heb ik in mijn pc 2 geluidskaarten.

_ De NFroce onboard soundstomr geluidskaart waar dus drivers voor beschikbaar zijn die herkend worden door Linux

_ Een terratec Sixpack 5.1 deze heeft dus geen drivers.

Nu heb ik in de bios de nvidia uit gezet en nu detecteerd hij bij het opstarten 1 geluidskaart. Als ik ze beide aan laat dan is het systeem in de war en weet hij niet via welk apparaat hij moet afspelen. Dan heb ik geen geluid. Als ik de ene dus uit zet in de bios want die kaart gebruik ik toch niet dan ziet hij die andere ineens wle als HET audio divice alleen die sixpack werkt dus niet omdat die geen goede drivers heeft.

Nu vraag ik me dus af of het mogelijk is om die in de bios weer aan te zetten en dan tijdens het opstarten die terratec te disabelen net zoals dat bij windows mogelijk is bij systeembeheer. Dan speel ik in linux gewoon via de nvidia af en vie windows met mijn terratec.

Is dit mogelijk en zo ja hoe moet dit dan. Bij kernelcompilatie staat het naar mijn weten niet.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Gewoon niet de driver van die Terratec laden :)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• BSeB
Dat wil ik dus graag, maar moet ik dan gewoon een module verwijderen, wat moet ik precies doen. Ik heb net zitten zoeken op GoT naar "laden" en "linux" en "driver", maar kreeg hier geen goede reacties mee.

Is er ergens een configuratie programma zoals windows dat heeft bij apparaatbeheer?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:14
Probeer Engels (bij zoeken op google).

Om maar even wat random zoektermpjes in het rond te strooien

Linux sound HOWTO
Linux module HOWTO

En waarschijnlijk iets met /etc/modules.autoload

[ Voor 68% gewijzigd door Wilke op 30-06-2003 19:53 ]

• BSeB
Als ik nu in mijn /etc/modules.conf kijk staan daar de volgende 2 regels:

post-install sound-slot-0 /bin/aumix-minimal -f /etc/.aumixrc -L >/dev/null 2>&1 || :
pre-remove sound-slot-0 /bin/aumix-minimal -f /etc/.aumixrc -S >/dev/null 2>&1 || :

Dit zijn de regels voor die terratec kaart. Deze moet ik dus remmen. Gewoon door ze te verwijderen en dan zou mijn probleem opgelost moeten zijn!

• LollieStick
  • Laatst online: 28-02 12:09
Voor die Terratec is vast wel een Linux drivertje te vinden op het web. Misschien dat deze wel meegeleverd wordt. Wat voor chippie zit er op dat Terratec kaartje? In Google kan je dan zoeken op: "[chiptype] linux driver"

Suc6

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
http://www.alsa-project.org

staat je geluidskaart vast wel tussen in de soundcard matrix.

• BSeB
Sorry, maar alsa ondersteund hem niet. Bij de installatie wordt wel automatisch gezien dat het een crystal chippie is en bij hardware brouwser staat ook het goede type aangegeven alleen kan ik dus niet starten want dan zegd hij dat het device niet aanwezig is.

• DAMAGE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-04 21:40

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

BSeB schreef op 01 juli 2003 @ 09:20:
Sorry, maar alsa ondersteund hem niet. Bij de installatie wordt wel automatisch gezien dat het een crystal chippie is en bij hardware brouwser staat ook het goede type aangegeven alleen kan ik dus niet starten want dan zegd hij dat het device niet aanwezig is.
wel soundcore in de kernel mee gecompiled?

zou gewoon moeten werken... nooit problemen gehad hier.. probeer een sb compattible ofzo, of een ac97 dingetje

[ Voor 14% gewijzigd door DAMAGE op 01-07-2003 19:41 ]

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

Pagina: 1