[ASP.NET]Debugging

Pagina: 1
Acties:

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een asp.net applicatie. Dit gaat allemaal goed enzo maar het is natuurlijk wel handig om te kunnen debuggen. Als ik op een webserver op de lokale machine ontwikkel heb ik totaal geen problemen met het debuggen. Maar als ik op een remote server aan het ontwikkelen ben dan kan de debugger blijkbaar niet aan het aspnet_wp process attachen. Ik krijg dan in visual studio de melding
"Error while trying to run project: Unable to start debugging on the web server. You do not have permissions to debug the server.

Verify that you are a member of de 'Debugger Users' group on the server. Would you like to disable future attempts to debug ASP.NET pages for this project."

Nou staat de user waaronder ik op het domain ben ingelogd ook gewoon in de Debugger users groep. Ook sta ik in de Administrators groep. Ik heb zelfs geprobeerd om "Everyone" in de Debugger Users en Administrators groepen te zetten maar dit werkte ook niet. Ik heb op internet gezocht maar het enige wat ik kan vinden is Dit

Ook heb ik geprobeerd om het project gewoon op te starten en dan de debugger handmatig aan het process te koppelen maar hier krijg ik dan dezelfde foutmelding.

Heeft iemand anders dit probleem ook wel eens gehad of heeft iemand mischieen een tip hoe ik dit op kan lossen. Want ik kan op zich aan de hand van de exceptions en log's die ik genereer wel redelijk zien wat er mis gaat maar het zou toch een stuk makkelijker zijn als ik gewoon normaal kon debuggen.

Nog even ter informatie ik ontwikkel met Visual Studio.net (2002) en dus het 1.0 framework. Ik draai zelf op Windows 2000 prof. De server is een Windows 2000 server.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Zo uit mijn hoofd (dus het kan iets anders heten):
- Je moet de debugging runtime op de server installeren.
- in IIS debuggen aanzetten voor de betreffende webapplicatie

[ Voor 100% gewijzigd door barber op 30-06-2003 16:49 ]

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
barber schreef op 30 juni 2003 @ 16:48:
Zo uit mijn hoofd (dus het kan iets anders heten):
- Je moet de debugging runtime op de server installeren.
- in IIS debuggen aanzetten voor de betreffende webapplicatie
Ik ga eens zoeken op de microsoft site naar een debugging runtime oid. Maar zit dit dan niet standaard bij de installatie van het .net framework erbij. Want ik heb op de server precies dezelfde installatie gedaan als voor de client alleen heb ik bij de server de visual studio setup niet gedaan. En moet je echt perse in IIS per applicatie debuggen aanzetten? Dit doe je toch al door te compileren in de DEBUG stand waardoor er debug symbols worden gegenereerd. Ook in je web.config geef je al aan dat je wilt debuggen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
In de setup van Visual Studio.NET heb je wel een optie om remote debugging oid mee te installeren. 't Is default niet aangekruist dacht ik...

Als je wilt debuggen moet je je web-project zowel in debug-mode gebuild hebben, en moet debugging aan staan in de web.config.

https://fgheysels.github.io/

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

Het probleem waar jij mee zit heb ik gedeeltelijk gehad: ik kreeg dezelfde melding, maar dan lokaal. Probleem bleek uiteindelijk te zijn dat ik eerst het .Net framework moest installeren en daarna pas IIS op mijn PC moest zetten. Toen ik dit opnieuw in de goede volgorde had gedaan was er geen enkel probleem meer.

My personal website

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
whoami schreef op 30 June 2003 @ 16:58:
In de setup van Visual Studio.NET heb je wel een optie om remote debugging oid mee te installeren. 't Is default niet aangekruist dacht ik...

Als je wilt debuggen moet je je web-project zowel in debug-mode gebuild hebben, en moet debugging aan staan in de web.config.
Ja dat spreekt natuurlijk voor zich dat je in debug mode gecompileerd moet hebben en in de web.config ook debug op true moet hebben staan ( Dit is trouwens standaard zo als je een ASP.NET project toevoegt aan je Solution ).
Ik zal er even naar kijken naar de installatie van VS. Maar eigenlijk vindt ik het vreemd dat dat dan bij VS staat. Het lijkt me niet altijd even wenselijk dat op de server ook VS.NET geinstaleerd staat. Ik had verwacht dat dit met de Component Update wel meegeinstalleerd zou worden. Mischien moet ik anders de Component Update nog een keer draaien ofzo. Ik ga ieder geval weer even zoeken.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
OZ-Gump schreef op 30 June 2003 @ 17:01:
Het probleem waar jij mee zit heb ik gedeeltelijk gehad: ik kreeg dezelfde melding, maar dan lokaal. Probleem bleek uiteindelijk te zijn dat ik eerst het .Net framework moest installeren en daarna pas IIS op mijn PC moest zetten. Toen ik dit opnieuw in de goede volgorde had gedaan was er geen enkel probleem meer.
Dit kon je ook gewoon verhelpen door:
code:
1
aspnet_regiis.exe

uit te voeren.

Herinstalleren hoeft dan niet. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 30-06-2003 17:06 ]

https://fgheysels.github.io/

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Bij default VS.net install staan alle remote debugging components niet aangevinkt.

* curry684 heeft dit weekend nog geinstalleerd dus kan het weten :)

Professionele website nodig?

• OZ-Gump
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-05-2024

OZ-Gump

terug van weggeweest

whoami schreef op 30 June 2003 @ 17:06:
[...]

Dit kon je ook gewoon verhelpen door:
code:
1
aspnet_regiis.exe
uit te voeren.

Herinstalleren hoeft dan niet. ;)
Damn ... en ik maar zoeken ... Kon toen niks gevonden krijgen. Maar goed, dan weet ik dat voor de volgende keer. Thanks ;)

My personal website

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Op de MSDN heb ik nu dit gevonden, het lijkt er dus op dat ik op mijn workstation ook IIS moet installeren? Eigenlijk wel vreemd gaat hij dan via mijn lokale IIS naar de IIS op de webserver communiceren ofzo? dat zou toch ook wel direct moeten kunnen?

uit deze link heb ik
You can use Visual Studio .NET on a Windows 2000 client machine to debug ASP.NET applications running locally or on a remote server. The debugging client may be running Windows 2000 Workstation or Workstation Server (with or without Terminal Services). If the client machine is running Windows 2000 Workstation, you must install Microsoft Internet Information Services before debugging.
Ik ga dit morgen eens proberen en zal even laten horen of dat werkt of niet.

curry684 is dat van dat debugging echt bij vs.net of is dat bij de component update of .net framework install. Want ik wou eigenlijk vs.net niet op de server installeren ( Dan moet er weer een extra licentie komen en het is er eigenlijk helemaal niet nodig lijkt mij )

[ Voor 14% gewijzigd door Woy op 30-06-2003 17:14 ]

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12-05 22:23

curry684

left part of the evil twins

Remote debugging components zijn VS.net installer zelf, en heb je ook op de server niet nodig: daarvoor zijn ze dus remote en zo ;)

Professionele website nodig?

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 22:32
Nog een paar tips: Remote debugging werkt niet als je 'server' routing doet voor b.v. je ADSL aansluiting. Zorg ervoor dat je een domein hebt zodat je geen problemen hebt met security. Heb je geen domein dan moet je met de group policy management console je security verlagen. Weet even niet uit mijn hoofd welke key je moet wijzigen.

Het is trouwens "aspnet_regiis.exe -i". Afhankelijk van de plek kun je op die wijze switchen tussen versie 1.0 en 1.1 mocht je dat willen testen.

Tegenwoordig zien we op projecten dat we lokaal ontwikkelen en dan met VS.NET een copy doen naar de test server. Remote debugging is aardig.. maar niet met 5 ontwikkelaars ;)

Ramon Smits

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
curry684 schreef op 30 June 2003 @ 17:18:
Remote debugging components zijn VS.net installer zelf, en heb je ook op de server niet nodig: daarvoor zijn ze dus remote en zo ;)
Grr... je bedoelt het zo :) Daarom kruis ik ook altijd gewoon alle opties aan als ik iets installeer :). Jammer dat de systeem beheerder op deze computer geinstalleerd heeft. Maar als dat het is dan zou hij wel een wat nettere foutmelding mogen geven dan dat ik niet in de Debugger Users group zit. Het lijkt me toch niet zo moeilijk om te detecteren dat ik de componenten niet heb.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Exyll schreef op 01 July 2003 @ 08:50:
Nog een paar tips: Remote debugging werkt niet als je 'server' routing doet voor b.v. je ADSL aansluiting. Zorg ervoor dat je een domein hebt zodat je geen problemen hebt met security. Heb je geen domein dan moet je met de group policy management console je security verlagen. Weet even niet uit mijn hoofd welke key je moet wijzigen.

Het is trouwens "aspnet_regiis.exe -i". Afhankelijk van de plek kun je op die wijze switchen tussen versie 1.0 en 1.1 mocht je dat willen testen.

Tegenwoordig zien we op projecten dat we lokaal ontwikkelen en dan met VS.NET een copy doen naar de test server. Remote debugging is aardig.. maar niet met 5 ontwikkelaars ;)
Ja we hebben hier gewoon een domein enzo dus dat is geen probleem. En ik ben ook de enige die aan het project ontwikkeld want het is mijn afstudeer project :).

[edit]

Ik heb op mijn workstation dus wel de Remote Debugging components staan. Bij de omschrijving staat alleen dit
Full Remote Debugging
Installs components that enable a Visual Studio debugger on another machine to connect for debugging native code (C/C++), managed code running on the Common Language Runtime (Visual Basic, C#, or Managed Extensions for C++), and script (VBScript or Jscript). If SQL Server is installed on the machine, components for SQL remote debugging will be installed as well.
Zoals het hier staat moet het dus wel op de server geinstalleerd staan want hier staat dat een andere machine hierdoor naar mij kan connecten? Ook staat het component onder het kopje server components.

[ Voor 30% gewijzigd door Woy op 01-07-2003 10:01 ]

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 22:32
De server waar je connect is alleen een webserver? Of is het toevallig een PDB/BDC, router o.i.d.? Let daar op. Want anders moet je echt met je server security instelling prutsen en dat wil je denk ik niet. De componenten moeten inderdaad ook op de server geïnstalleerd worden. Dit kun je controleren door in de COM+ management console te spieken of ze daar tussen staan. Je account moet inderdaad in de Debugger Users staan in volgens mij zowel de client als de server. Maar in ieder geval op de server :)

Staan de juiste project properties wel op true? Dus ASP.NET enabled e.d.?
Heb je wel een debug build gedeployed?
Staat debug op true in je web.config?
Heb je de webserver na installatie opnieuw geboot of minstens een IISRESET uitgevoerd na een security wijziging?

Zomaar een aantal aandachtspuntjes :*)

Ramon Smits

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Topicstarter
Hoe zou dat Com+ object dan moeten heten? er staat wel iets over .net utilities maar daar zit niks van debugging in.

Hoe kan ik dit component los op de server installeren zonder dat ik daar VS.NET installeer. Ik kan er niks over vinden en heb het dus alleen in de install van VS.NET gezien.

Het is inderdaad alleen een webserver.

Voor de rest heb ik inderdaad alles op debug staan en is ook de server wel eens opnieuw opgestart.

Pagina: 1