pc dood na falende cooler

Pagina: 1
Acties:

• megamuch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-01 20:14

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Wie o wie heeft de oplossing?

De situatie:

Tijdens mijn afwezigheid is de cooler van m'n amd 1200 gevallen.
Pc heeft zichzelf afgesloten (bios protection). Goed geen probleem.

Cooler opnieuw vast willen zetten, maar wat bleek, een van de pootjes om de koeler vast te zetten bleek te zijn bezweken. koeler kan dus niet meer worden vast gezet.

Alles ziet er verder nog prima uit. Nergens zwarte plekken of een "fout" luchtje. Dus ik had het volgende plan.

Pc plat leggen, koeler er opleggen (dus niet vast duwen want dat gaat niet meer), en opnieuw opstarten. Temps goed in de gaten houden totdat m'n nieuwe plankje komt. Echter de pc wil helemaal niets meer. Zodra ik de pc aanzet gaat de koeler heel eventjes draaien en valt daarna gelijk dood. (pc start ook totaal niet door oid)

Hmm.. zal wel een bios beveiliging zijn ofzo, dus bios reset. Geen geluk. Pc wil niet meer aan.

Iemand nog enig idee wat ik zou kunnen proberen?

specs:
amd 1200
aopen ak 73pro-a mobo
768 sdram

Ps. Het maakt me niet echt uit als die 1200 doorfikt. Nieuwe proc komt er toch aan. Ik zou alleen voor de komende week m'n eigen pctje willen gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door megamuch op 30-06-2003 13:40 ]

Verstand van Voip? Ik heb een leuke baan voor je!

• MaiorDomus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:01
andere fan?? Als die het dan doet met van die tie-wraps de koeler vastzetten :)

[ Voor 96% gewijzigd door MaiorDomus op 30-06-2003 13:37 ]

Verwijderd

Even de stekkers uit het stop contact ff 10 seconden wachten, dan de stroom er weer op en PC starten en klaar.

Is een beveiliging van je voeding en bios... :)

• Marekie
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-02 19:51
Ik ben toch bang dat je MB en evt processor naar de knoppen is.. Ondanks veel thermische beveiliging wordt je processor zo heet, dat ook je bordje uitfikt.

Het is geen onbekend probleem. Op de zaak werken we met linux bakken die dit soort kuren vertonen als de cpu fan ermee ophoudt. Na vervanging van cpu EN MB werken de beetsjes pas weer.

Succes !

Mark

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 13:38:
Even de stekkers uit het stop contact ff 10 seconden wachten, dan de stroom er weer op en PC starten en klaar.

Is een beveiliging van je voeding en bios... :)
no luck,

even for the record: de fan werkt nog.

Het lijkt er alleen op dat zodra ik de pc aanzet er een beveiliging aanknalt die gelijk de stroom eraf haalt.

Verwijderd

megamuch schreef op 30 June 2003 @ 14:14:
[...]

no luck,

even for the record: de fan werkt nog.

Het lijkt er alleen op dat zodra ik de pc aanzet er een beveiliging aanknalt die gelijk de stroom eraf haalt.
Misschien ergens sluiting in het systeem??

Verwijderd

Je cpu is 100% dood.....

• DRvDijk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-02 15:52
Fan werkt nog... Wat doet-ie dan als je de CPU eruit haalt, de koeler gewoon aansluit en ff ergens anders neerlegt? Blijft ie dan wel draaien en gaat je PC-speaker piepen, of vertoont ie dan dezelfde kuren?

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 14:20:
[...]

Misschien ergens sluiting in het systeem??
zat ik ook aan te denken, net ff alles los getrokken, mobo eruit, maar ook daar is niets vreemds te vinden.
en bedankt voor deze zeer inzichtvolle opmerking. zeg dan niks

Verwijderd

ik kocht even een koelertje, het zal toch echt wel schelen als ie er goed op zit :?

• megamuch

megamuch

Tring Tring!

Topicstarter
elviver schreef op 30 June 2003 @ 14:26:
Fan werkt nog... Wat doet-ie dan als je de CPU eruit haalt, de koeler gewoon aansluit en ff ergens anders neerlegt? Blijft ie dan wel draaien en gaat je PC-speaker piepen, of vertoont ie dan dezelfde kuren?
getest: (nu zonder agp kaart en cpu)

Fan blijft gewoon keihard draaien.

pc speaker is niet aangesloten nu, zal het even testen.

edit:

Zonder CPU krijg ik heel netjes te horen van dr.voice "Your CPU may have a problem" :P (gek als ie er niet in zit)

oh well. ik nok ermee. Deze week komt het nieuwe setje en dan ben ik van het gezeik af :)

Toch bedankt voor de hulp allemaal!

[ Voor 23% gewijzigd door megamuch op 30-06-2003 14:35 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
megamuch schreef op 30 June 2003 @ 14:26:
en bedankt voor deze zeer inzichtvolle opmerking. zeg dan niks
Een temperatuursensor van een moederbord kan maximaal 1 graden temperatuur verschil per seconde registeren.. dus *veel* te langzaam om je processor te beschermen. Dus zo'n domme opmerking is het niet. Enige onderbouwing was echter wel fijn geweest.

Edit: een PC speaker piept niet als de CPU dood is aangezien die verwerkingsunit nodig is om de piepjes weer te geven.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 30-06-2003 14:30 ]

UNOX: The worst operating system

• DRvDijk
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 14:28:
ik kocht even een koelertje, het zal toch echt wel schelen als ie er goed op zit :?
Jup, rule number 1 hè? De koeler moet er GOED STEVIG opzitten, en niet gewoon erop liggend (zonder die klemmetjes vast te zetten dus)!

[ Voor 42% gewijzigd door DRvDijk op 30-06-2003 14:31 . Reden: Er wordt snel gereageerd, toch ff zeggen wie ik quote :p ]

• freezer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-02 20:00

freezer

er komt geen end 'an

Die AMD zijn hier idd erug gevoelig voor. Heb bijna hetzelfde ooit meegemaakt. Garantie op je CPU via AMD wordt ook erg lastig. Ik ben er bang voor dat je AMD dood is. Mijn advies koop een Intel CPU dan heb je hier in de toekomst geen last van mits je je mobo zo instelt dat de CPU niet te warm mag worden.

Verwijderd

Als je pc draait en je koeler valt er compleet AF. Dan heeft je cpu geen kans van overleven!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
freezer777 schreef op 30 juni 2003 @ 14:32:
Die AMD zijn hier idd erug gevoelig voor. Heb bijna hetzelfde ooit meegemaakt. Garantie op je CPU via AMD wordt ook erg lastig. Ik ben er bang voor dat je AMD dood is. Mijn advies koop een Intel CPU dan heb je hier in de toekomst geen last van mits je je mobo zo instelt dat de CPU niet te warm mag worden.
Is niet nodig. Dat regelt intel juist intern.

UNOX: The worst operating system

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:09
Is je fan niet gewoon gaar. Want je zegt dat de fan eventjes draait. Dat eventjes wil niet zeggen dat de er niets met de fan mis is. Als je de kans hebt, dan een andere erop proberen.

/edit
hoezo ik ben laat, heb niks gezegd dus
/edit

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 30-06-2003 14:40 ]

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 11:10

Madrox

Oh, Pharaoh!

Lijkt me toch een mechanisch ding, laten we zeggen hij is kapot.
Dood gaan doen wij wel :+

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Wie koopt er nu een intel...?
Ieder zijn keus maar 9 op 10 koopt een amd!

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Sjoko schreef op 30 June 2003 @ 14:29:
[...]

Een temperatuursensor van een moederbord kan maximaal 1 graden temperatuur verschil per seconde registeren.. dus *veel* te langzaam om je processor te beschermen.
Dat is niet waar hoor. Tenminste niet met de huidige generatie mobo's. Ik weet niet hoe het vroeger was maar systemen als Asus COP meten de temp hardwarematig elke duizendste van een seconde en als die temp boven de ingestelde temp komt (het liefst zo laag mogelijk, bij Asus is dat 70 graden) dan gaat de power er direct af.

• DRvDijk
Mensen, laten we niet de AMD/Intel discussie gaan voeren, maar deze jongen gewoon helpen met zijn probleem..

Hoe ging het met die PC-speaker? Ging ie piepen?

• Mercy_symbol
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-09-2023
Hey ik herken dit probleem, heb het ook gehad met het systeem van een vriend van me,
ik werk bij een groot Mainboard fabrikant en heb het laten testen bleek dat de chipset intern doorgebrand te zijn, komt omdat de stroom niet direct naar processor gaan maar via die chipset, nieuwe chipset erop en alles draaide weer,

al denk ik dat jij niet even een chipset kan vervangen zal je een nieuwe moeten kopen,

dus advies mainboard vervangen, en waarschijnlijk werkt alles gewoon weer,

Lead, Follow, or get out of the way

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Je CPU is vrijwel zeker dood.
Je videokaart misschien ook wel, want daar is je cooler op terechtgekomen :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• DrSnuggles
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-05-2024

DrSnuggles

Terrapin Station

Ik denk dat het je CPU is, maar dat kan ik niet met zekerheid vertellen.

Wat misschien wel zou kunnen is dat je cooler op je videokaartje gevallen is. Zie je hier verder geen beschadigingen op?

Learn something new every day.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sjoko schreef op 30 June 2003 @ 14:29:
[...]

Een temperatuursensor van een moederbord kan maximaal 1 graden temperatuur verschil per seconde registeren.. dus *veel* te langzaam om je processor te beschermen. Dus zo'n domme opmerking is het niet. Enige onderbouwing was echter wel fijn geweest.

Edit: een PC speaker piept niet als de CPU dood is aangezien die verwerkingsunit nodig is om de piepjes weer te geven.
Als je nog steeds revereert aan die test @ THG :o Die is al hartstikke achterhaalt. Volgens mij hadden ze de beveilging gewoon uitgeschakelt :r

Die shut-down beveiliging werkte hier zelfs met een TB1400 op een K7T pro. Dus je kan mij niet wijsmaken dat het bij een AthlonXP niet werkt.

Hoewel die TB wel dood was, waren er geen brandsporen. De beveiliging was dus waarschijnlijk net te laat :'( Maar dat neemt niet weg dat ie gewerkt heeft! Want bij THG kwam er helemaal rook vanaf en dat slaat echt HELEMAAL nergens op

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Als ik jouw verhaal lees bestaat er nog een kans dat 1 van beide produkten dus nog goed is. Om dit te testen en niet geflest te worden in één of andere gare pc zaak zou ik als ik jou was een Epox P80P testkaart kopen. Ik betaalde er geloof ik € 7.50 voor. Het is een kaart waaraan je een aantal codes (echt een hoop) kan uitlezen wat de status is van de boot, waar die blijf hangen en wat dus de zwakste schakel is.
Lijkt mij het slimste. Btw valt je coolermaster er niet zomaar af, dan had je hem er niet goed opgedaan of iemand heeft er aan zitten kloten.

I got a problem-solver and its name is revolver

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
kijk je moederbord is goed na of dat je rare plekken ziet.
zwarte aanslag op de condensators (gekleurde busjes) en ofdat er 1 bol staat. een kleine bolling in het metaal wat bovenop zit, zegt al genoeg.

daarna kun je het bios leegmaken met jumper of/en cmos batterijtje eruit.
Als je een bios recovery kan doen met diskette/cd-rom kun je dat ook proberen.

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Hoe typisch dat ik dit verhaal lees terwijl het mij zojuist hetzelfde is overkomen.

Ik had net een andere cpu in m'n mobo geprikt. M'n mobo'tje is tweedehands en het haakje van de socket is wat afgesleten (waarvoor maken ze die dingen ook van plastic?). Het koelblok zat er altijd al wat gammel op. Toen ik 'm er opnieuw opzette was dit ook weer het geval.

Nou ja pc deed het eerst perfect, doen kleng!

Ik kijk in m'n pc (heb ik gelukkig altijd openstaan), lag dat blok eraf, meteen gevolgd door een blauw scherm. Ik meteen die pc uitdoen, achteraf had ik beter die schakelaar op de psu kunnen gebruiken natuurlijk dan 5 tellen die knop inhouden.

blok er opnieuw opgezet maar wilde niet meer starten :(

nu ouwe cpu er maar weer ingedaan, het haakje van het koelblok wat verbogen en hopelijk valt deze er niet weer af, ik durf m'n pc'tje niet meer alleen te laten :(

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Daarom heb ik een koeler die alle sockethaken gebruikt.Dit geintje is me overkomen met een thunderbird 1400....die was dus echt kansloos tijdens dat potje unreal tournament.... :'(

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Een normale TB1200 waar de heatsink van afvalt? Dan weet ik wel zeker dat je cpu dood is.
Pagina: 1