[paint shop pro] een layer met tranparant-gradient

Pagina: 1
Acties:

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
paint shop pro roept waarschijnlijk veel :r op hier, maarja - ik ben er wel blij mee. En ik heb geen adobe dus zal het er mee moeten doen.
Mijn probleem:
ik wil graag de onderkant van een plaatje naar een bepaalde kleur laten faden. Nu zat ik zelf te denken om het volgende te doen:
een nieuwe layer aanmaken die blend met de onderliggende en dan met de flood-fill tool in een geselecteerd gedeelte een gradient mikken die van de uiteindelijke kleur naar transparant loopt.
Het probleem is alleen dat ik die transparant niet voor elkaar krijg. Als ik met m'n pipetje op een transparante achtergrondkleur klik dan wordt het zwart. En ik kan ook geen andere mogelijkheid vinden om die transparante kleur in te stellen bij die gradient

Weet iemand misschien hoe ik dit kan doen?
Of een betere manier om het beoogde effect te bereiken (is natuurlijk ook welkom)

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
marty schreef op 30 June 2003 @ 13:01:
paint shop pro roept waarschijnlijk veel :r op hier, maarja - ik ben er wel blij mee. En ik heb geen adobe dus zal het er mee moeten doen.
Mijn probleem:
ik wil graag de onderkant van een plaatje naar een bepaalde kleur laten faden. Nu zat ik zelf te denken om het volgende te doen:
een nieuwe layer aanmaken die blend met de onderliggende en dan met de flood-fill tool in een geselecteerd gedeelte een gradient mikken die van de uiteindelijke kleur naar transparant loopt.
Het probleem is alleen dat ik die transparant niet voor elkaar krijg. Als ik met m'n pipetje op een transparante achtergrondkleur klik dan wordt het zwart. En ik kan ook geen andere mogelijkheid vinden om die transparante kleur in te stellen bij die gradient

Weet iemand misschien hoe ik dit kan doen?
Of een betere manier om het beoogde effect te bereiken (is natuurlijk ook welkom)
Welke versie van PSP gebruik je?

In versie 7, kan je als kleur een gradient kiezen (pijltje naar rechts in het kleurvakje). Als je naar de eigenschappen van dat gradient gaat (Klikken op het gradient). Op bewerken klikt in het eigenschappen venster en dan als type "vervagende voorgrond" of "vervagend achtergrond" kiest i.p.v. de standaard "voorgrond-achtergrond" dan moet het lukken.

• marty
vaag, ik had met de help in psp gezocht onder gradients en daar wordt niet gerept over tranparency.
nu ik op de hele term gradient transparency zoek kom ik er wel :?

Hij doet nog niet helemaal wat ik wil, maar ik zit nu in de goede richting. thnx

• marty
nog 1 vraagje.
het wil nog niet echt lukken omdat ik het gewoon superlelijk vind worden. dat komt voornamelijk omdat die lineaire gradient ook echt 'lineair' is :). Daardoor wordt ie aan de bovenkant veel te donker en zie je heel duidelijk een lijn lopen tot waar de gradient loopt. Ik heb dat in eeste instantie met de layer properties proberen aan te passen, maar dat hielp niet echt. Daarna heb ik geprobeerd wat meer markers toe te voegen en daar wat mee gaan stoeien en dat bracht wel verbetering. Het valt me op dat hoe meer ik dat ding een logaritme laat volgen qua opacity (het was toch logaritme? wiskunde is al weer een tijdje geleden :) ), dat het steeds beter wordt. Nou heb ik alleen weinig zin om bij ieder plaatje 20 van die markers toe te gaan voegen om dat effect te krijgen. Ik heb er al op gezocht, maar kom alleen maar uit bij de stijlen lineair, sunburst, rectangualar en radial. Ik kan niet vinden hoe ik die lineair dusdanig aanpas dat ie logaritmisch wordt

edit:
oplossing is die instellingen opslaan natuurlijk bedenk ik me. maar ik heb liever een functie dan m'n eigen gepiel - dat wordt toch wat netter heb ik het idee

[ Voor 9% gewijzigd door marty op 30-06-2003 14:15 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 18:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Het probleem bij PSP is het volgende:

Jij wil een gradient van kleur naar transparant, en dat wil zeggen: ik wil Foreground zien en Transparent. Background mag er niet in voorkomen.
Helaas gaat PSP er vanuit dat de gradient eerst van Foreground naar Background gaat, en dan denkt hij nog 'oh hij moest transparent' dus Backgroundcolor wordt in de gradient voor 90% procent vervangen door transparantie.
Let wel: ja, 90%. Je blijft altijd een beetje van die Backgroundcolor zien. Je moet dus je Backgroundcolor afstellen op hetgene wat onder de transparantie ligt, want hij schemert er wel doorheen :(

Ik vind Psp trouwens erg slecht met gradients hoor, liever photoshop.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1