welk adsl modem als ik wil experimenteren met VPN's

Pagina: 1
Acties:

• mhofstra
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 10:48
Hallo tweakers.

Ik kan eindelijk ADSL krijgen en neem waarschijnlijk een abbo bij xs4all. Nu moet ik echter een modem uitkiezen, de keuze waar ik voor sta is een:
- usb modem
- ethernet modem (wat waarschijnlijk een router is als ik de diverse newsgroepen goed begrepen heb)

Nu wil ik als ik adsl heb ook wat gaan experimenteren met diverse vpn protocollen, o.a. voor een vpn verbinding naar m'n werk. PPTP moet waarschijnlijk niet zo moelijk zijn maar ik wil ook de geavenceerdere en veiligere protocollen gebruiken, b.v. l2tp of ipsec (kan zijn dat ik de diverse protocollen nog niet hemaal begrijp, verbeter me maar indien nodig..)

Nu heb ik dus in diverse topics gelezen dat bepaalde protocollen niet werken willen via NAT, dus is het misschien handig dat ik het usb modem neem zodat ik NAT via software kan regelen (op b.v. een win2k server of later eventueel linux). Zodoende kan ik met meerdere pc's internetten via de NAT server en draai ik op diezelfde server ook een VPN server om b.v. een virtueel lokaal netwerkje op te kunnen zetten met vrienden.

Nu de vraag: Is dit mogelijk (met het usb modem)? Of zou dit ook kunnen met het ethernet modem? (ik denk/verwacht namelijk dat het ethernet modem wat beter/stabieler is dan het usb modem, iemand ervaringen?)

Alvast bedankt voor jullie moeite.

Met vriendelijke groet,

Mathieu.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

mhofstra schreef op 30 June 2003 @ 11:32:
Nu heb ik dus in diverse topics gelezen dat bepaalde protocollen niet werken willen via NAT, dus is het misschien handig dat ik het usb modem neem zodat ik NAT via software kan regelen (op b.v. een win2k server of later eventueel linux). Zodoende kan ik met meerdere pc's internetten via de NAT server en draai ik op diezelfde server ook een VPN server om b.v. een virtueel lokaal netwerkje op te kunnen zetten met vrienden.
hier spreek je jezelf tegen, je zegt dat bepaalde protocollen niet werken met NAT dus als je dan een usb modem neemt en dan NAT via software regelen, nee dat heeft nut :o
Zelf zou ik nooit een usb modem nemen, met ethernet ben je gewoon veel flexibeler dan met een usb ding. En vpn kan overal wel mee, gewoon wat poorten forwarden :P

• TeazNutz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-06-2008

TeazNutz

Nerd

Geen USB,
Ik heb zelf het volgende gedaan, geen dsl router besteld bij mijn ISP, maar een eicon diva (ok, nu gaan we dus niet roepen of deze goed of slecht is) en die zelf geconfigureerd met de settings van mijn provider, en mijn eigen settings.

De reden waarom ik dat gedaan heb, is dat je firewall mogelijkheid met je provider uit moet staan, anders kan je geen tunnel over je dsl lijn laten lopen.

Dus USB lekker links laten liggen...Ethernet is inderdaad beter, deze kan je natuurlijk ook hacken, en dan lekker zelf het apparaat gaan configureren...

Om een voorbeeld te geven uit de praktijk.
Ik heb een Alcatel Speedtouch een tijdje geleden moeten installeren, dit was het nieuwe type, iets van een 510 ofzo, deze heeft nogal wat problemen gehad met vpn.
Ik kon deze niet via een remote-client naar een hardwarematige firewall laten connecten met vpn i.c.m. Ipsec.

Alcatel vertelde mij dat ze op de hoogte waren van dit probleem, en zouden dit in een nieuwe firmware oplossen. Ik heb dus een ander DSL modem geinstalleerd, en dat liep dus als een trein

http://specs.tweak.to/7903

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 15:26
Waarom neem je eigenlijk een ADSL modem? er zijn ook routers met ingebouwd modem en mogenlijkheid voor VPN erin (ook Ipsec e.d.) :) kijk eens op routershop.nl ofzo :)

• Luppie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-03 23:21

Luppie

www.msxinfo.net

Ik heb het ethernetmodem genomen, hierdoor ben ik juist niet afhankelijk van software. De Thomson Speedtouch pro 510(i) v4 is goed te configureren. Je kan de firewall helemaal uitzetten en vervolgens alle poort forwarden naar een machine. (Dit gebruik ik om thuis mijn poorten en verkeer via een eigen firewall te beheren)

Tevens zijn er ook al mogelijkheden voor de Ethernet modem om hem volledig transparant te maken zodat die niet NAT en het externe IP adres door routeerd naar de PC die je hebt aangesloten. (Hoe dit heet weet ik niet meer, maar ik ben het eens op GoT tegen gekomen.)

De Thomson Speedtouch pro 510(i) v4 is eigenlijk geen modem meer, maar een router.

[ Voor 8% gewijzigd door Luppie op 30-06-2003 11:46 ]

Heb je iets aan mijn antwoord ? Een thumbs-up wordt zeker op prijs gesteld.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:06

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het voordeel van de 510 is dat je hem op heel veel verschillene manieren kan inzetten. Standaard kpn configuratie is "a routermodem NAT/PAT", het bestand "adsl va kpn telecom_NAT.ini" wordt dan gebruikt (van de CD), maar er is ook de mogelijkheid om via PPTP een VPN verbinding te maken (net als met de speed touch home van weleer), waarna je geen router meer 'in de weg' hebt zitten. ook kan je hem bridgen, dan "is" je PC gewoon op internet en gaat al het verkeer direct naar de PC waar hij aan vast hangt (die kan je dan weer als VPN server of als router configureren).

Laat ik het zo stellen:
Het USB modem suckt omdat het veel storingsgevoeliger is, je er drivers voor moet installeren, het veel stroom van de USB poort gebruikt en je er niets mee kan 'prutsen' en soms incompatible is met USB poorten, zoals sis7001 (P4) of Viatech ref5 (Athlon). Als-ie werkt, werkt-ie overigens prima hoor, maar de kans op problemen is wat groter en de oplossingen zijn veel moeilijker te vinden
Het ethernetmodem heerst, omdat je de hele config met een makkelijk up te loaden .ini file (en makkelijk te vinden op interner) aan te passen is, zonder dat je problemen hebt met garantie enzo (zoals bij dat 'tweaken' wel was).

Ik zie dat het nog makkelijker kan zelfs, op www.speedtouchsupport.nl staat een goede uploader die de verschillende configuraties / providers automatisch in kan stellen:
Laatste versie van het 510 configuratie programma:
Deze versie bevat dezelfde mogelijkheden als versie 10
- Bridging
- DHCP spoofing ( Volledig transperant)
- Set Lan (Lan & DHCP instelling van Speedtouch wijzigen)
- PPTP voor KPN (zoals de oude Speedtouch home)
- PPoA voor BBned

Tevens is het mogelijk om het WAN ip adres vast in te voeren, Ondersteuning voor Versatel Routed ethernet.
http://www.speedtouchsupport.nl/downloads/510_config_11.exe

[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 30-06-2003 11:51 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• mhofstra
Bedankt allemaal.

Volgens mij krijg ik inderdaad de 510 modem als ik voor een ethernetmodem kies. Ik denk dat ik die maar bestel en dan zie ik het wel......

• mhofstra
Erkens schreef op 30 June 2003 @ 11:36:
[...]

hier spreek je jezelf tegen, je zegt dat bepaalde protocollen niet werken met NAT dus als je dan een usb modem neemt en dan NAT via software regelen, nee dat heeft nut :o
Zelf zou ik nooit een usb modem nemen, met ethernet ben je gewoon veel flexibeler dan met een usb ding. En vpn kan overal wel mee, gewoon wat poorten forwarden :P
:-)

Ik bedoelde eigenlijk, als ik een usb modem heb (welke dus geen router is, die dus niet hardware matig NAT doet) kan ik softwarematige NAT doen (met w2k of een los programma) zodat ik flexibeler ben.
Pagina: 1