[Novell] NLM's afhankelijk van elkaar laden

Pagina: 1
Acties:

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:38

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Op onze Novell (4.11 SP9) server draaien drie pakketten die een deel van de NLM's delen. Elk heeft een opstartscript dat gewoon begint te ratelen als het aangeroepen wordt. Dit levert timingsproblemen op. Als bijvoorbeeld pakket C merkt dat een NLM nog niet geladen is, start hij deze gewoon op. Helaas wil pakket B dat deze met specifieke parameters opgestart wordt. Dit verschijnsel kent vele varianten. Op dit moment wordt deze afhankelijkheid opgelost door ze niet automatisch op te starten, maar met de hand eerst A, dan B en dan C te laden.
De opstartscripts zijn aanpasbaar, maar hoe zet ik daar een check in of een specifieke ander script al afgerond is? Een optie is controleren of de laatste NLM van het vorige script al gestart is, maar ook daarvan weet ik niet hoe dit zou moeten.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
Het meest eenvoudige lijkt me om een script te maken wat niet meer doet dan A, B en C aanroepen en alleen dit automatisch te laten starten.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Het probleem is dat elk programma zijn eigen lader heeft. Als ik eerst A, dan B en dan C aanroep beginnen ze effectief tegelijk op te starten.

Verwijderd

Gebruik een delay commando in je login script. Hiervoor kun je een delay nlm downloaden vanaf de novell site.

Start eerst apl. A, 15 seconden later apl. B en vervolgens weer 15 seconden later apl. C.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Goed idee, maar helaas is een van de programma's erg onvoorspelbaar in opstarttijd (ArcServe). Afhankelijk van een complexe set factoren kan hij er meerdere minuten over doen. Mijn collega neemt het liefst een check op in de "Pre Flight Check", alleen weet hij niet hoe.

• Loesje
  • Laatst online: 02-07-2025
Gaat het om btrieve? Dan kan je btrieve laden vanuit een script, en vervolgens met datzelfde script de loaders van a, b en c starten.

En als alleen de opstarttijd van arcserve onvoorspelbaar is, kan je natuurlijk ook delay gebruiken en arcserve als laatste opstarten.

Leven is meervoud van lef

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
De eerste is Inoculan (virus), de tweede ArcsServ (backup), de derde de unix-handlers (voor printen enzo.). Ik doe normaal niet het Novell-gedeelte, ik heb geen idee wat btrieve is. In deze volgorde opstarten gaat goed, anders worden de onderlingen afhankelijkheden niet goed opgevangen. En ja, ik zit inmiddels aan/over de grens van mijn kennis van de implementatie.

• Loesje
btrieve is een database-engine (pervasive) die door meerdere programma's gebruikt wordt. (oa. arcserve en ik dacht ook Inoculan)

Inoculan moet idd. voor arcserve geladen worden, omdat arcserve het gebruikt om zijn backups te controleren. Maar normaal gesproken maak je bij de installatie een loader voor beide programma's. Maar dat is hier dus duidelijk niet gebeurt. (probeer eens: als inoculan niet is geladen, arcserve opstarten. Misschien start hij automatisch Inoculan)

Misschien heb je ook hier nog wat aan.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Goede tips, ik snap er wat meer van en mijn collega heeft even iets om over na te denken. Het liefst combineert hij echter de loaders niet om te zorgen dat je de programma's ook zonder de ander op kan starten. In hoeverre is het mogelijk om in een loader een ander op te starten en pas verder te gaan als de doorstart afgerond is?
In MS-DOS termen:

code:
1
2
3
4
call inoculan.bat
call arcserve.bat
call unixloaders.bat
echo "helemaal af"

• Loesje
Da's niet zo makkelijk. Ieder progje heeft zijn eigen loader. Maar Arcserve en Inoculan gebruiken dezelfde. En in Arcserve zit de optie om Inoculan op te starten.

Ik heb nog even gezocht. Maar echt wachten tot een andere loader gestopt is, daar heb ik niets voor gevonden.

Maar nogmaals: meestal gaat het om btrieve. Laad btrieve eerst, en daarna kunnen alle andere loaders tegelijkertijd draaien... Alleen moet je de juiste opstartopties voor btrieve eruit filteren...

Pagina: 1