[PHP] v5 Beta 1 is uit

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-09 11:19

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
[q=http://www.php.net/] [29-Jun-2003] The PHP development community is proud to announce the release of PHP 5 Beta 1. Both source packages, and a Windows build are available in the Downloads Section. A list of changes can be found in the ChangeLog file.

Some of the more major changes include:

• PHP 5 features the Zend Engine 2. For a list of Zend Engine 2 changes, please visit this webpage.
• XML support has been completely redone in PHP 5, all extensions are now focused around the excellent libxml2 library (http://www.xmlsoft.org/).
• SQLite has been bundled with PHP. For more information on SQLite, please visit their website.
• Streams have been greatly improved, including the ability to access low-level socket operations on streams.

Zie ook http://www.php.net/ChangeLog-5.php en http://www.php.net/zend-engine-2.php

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steije
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-06 12:59
PHP:
1
2
stream_socket_server(); // - Creates a server socket. 
stream_socket_accept(); // - Accept a client connection.

Is dat even leuk speelgoed :9

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Ik zie meer in de OO-uitbreidingen, zoals het dereferencen van objecten, protected/private etc. classes. De rest (zoals SQLite) is alleen maar leuk speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk OOP! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steije
  • Laatst online: 17-06 12:59
chem schreef op 30 June 2003 @ 09:50:
Ik zie meer in de OO-uitbreidingen, zoals het dereferencen van objecten, protected/private etc. classes. De rest (zoals SQLite) is alleen maar leuk speelgoed.
Hmm, dat is natuurlijk ook erg interessant... Ik meen er ooit een presentatie over gezien te hebben, maar ben de URL kwijt... Iemand? :)

Some people manage by the book, even though they don't know who wrote the book or even what book.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

Begrijp ik nou goed dat ik met
PHP:
1
2
stream_socket_accept();

gegevens uit kan wissel via een socket, als de verbinding intakt moet blijven moet de script eigenlijk constant runnen, hoe zit het dan met de script time out? Maar goed ik ga effe kijken :) er is ook gedoe over MySQL

[ Voor 84% gewijzigd door Shift op 30-06-2003 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Shift schreef op 30 June 2003 @ 09:58:
Hoe zit het mey MySQL, daar is nog een gedoe over?
Misschien moet je even lezen wat er staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shift
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 11:48

Shift

[] Dual crazy []

Ik heb het al gelezen ! :), we bespreken het hier juist

[ Voor 57% gewijzigd door Shift op 30-06-2003 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

goed nieuws, maar ik draai al enkele weken uit de snaps, werkt zeer goed, enkel het removen van namespaces is jammer.

K'hoop dat hiervoor iemand vinden om het te maintainen.

De grootste verbetering is natuurlijk het verbeterde OOP model, en k'denk dat ik deze versie waarschijnlijk ook ga compileren tov Mono en nog eens trachten Java support aan de klap te krijgen met de nieuwe JDK.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

imageantialias() - (de)active antialias
imageline() and imagepolygon() antialias support

is ook wel leuk speelgoed :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Onder welke steen heb jij gezeten? In php4 kan je al sinds php4.0 OOP hoor... Dus zo ongeveer sinds 19 Juli 1999.

Btw, de reden dat MySQL er default uitgegooid is is deze: [rml][ PHP/Nieuws] MySQL gebruikers opgelet![/rml] althans, bij mijn weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rig0r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-03 16:08
Joepie !

Is er al ergens v5 documentatie te vinden ? Wel handig om te weten hoe je die nieuwe functies moet gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:15

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

ACM schreef op 30 June 2003 @ 10:42:
[...]

Onder welke steen heb jij gezeten? In php4 kan je al sinds php4.0 OOP hoor... Dus zo ongeveer sinds 19 Juli 1999.
Mjah ok, maar dingen als Private, Protected en abstract Functions. Private, Public en Constant variabelen. Namespaces, Import van die namesapces. Interfaces. Enz...

Tuurlijk zjin ze niet allemaal officieel de OO-standaard, maar wel allemaal dingen die kenmerkend zijn voor echte OO-talen. PHP4 had dit maar zeer beperkt. PHP5 geeft diezins veel meer ruimte voor uitgebreidere architecturen. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

rig0r schreef op 30 June 2003 @ 12:21:
Joepie !

Is er al ergens v5 documentatie te vinden ? Wel handig om te weten hoe je die nieuwe functies moet gebruiken :)
http://www.php.net/zend-engine-2.php

Daar heb je de belangrijkste code-vernieuwingen wel bij elkaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

mOrPhie schreef op 30 June 2003 @ 12:32:
Tuurlijk zjin ze niet allemaal officieel de OO-standaard, maar wel allemaal dingen die kenmerkend zijn voor echte OO-talen. PHP4 had dit maar zeer beperkt. PHP5 geeft diezins veel meer ruimte voor uitgebreidere architecturen. :)
Ik ben het met je eens dat OO uitgebreider kan dan wat er in PHP4 zit, maar om dan maar net te doen of er nu geen OBP met PHP mogelijk is? (OO is sowieso niet met PHP mogelijk eigenlijk, omdat het niet een OO taal is, maar een taal met OO toevoegingen, net als perl en c++)

Je kan best goed een object oriented systeem opzetten met PHP, getuige dit forum en allerlei andere object oriented applicaties.

PHP5 maakt het allemaal wel weer net even ietsje beter.

Btw, er is trouwens geen OO standaard ;)

[ Voor 3% gewijzigd door ACM op 30-06-2003 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan PHP 5 niet aan de praat krijgen onder windows, met Apache 1.3.27, hij zegt dat hij de module php4apache.dll niet kan vinden, waar ik php4ts.dll ook plaats :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

ACM schreef op 30 juni 2003 @ 12:53:
[...]

Ik ben het met je eens dat OO uitgebreider kan dan wat er in PHP4 zit, maar om dan maar net te doen of er nu geen OBP met PHP mogelijk is? (OO is sowieso niet met PHP mogelijk eigenlijk, omdat het niet een OO taal is, maar een taal met OO toevoegingen, net als perl en c++)

Je kan best goed een object oriented systeem opzetten met PHP, getuige dit forum en allerlei andere object oriented applicaties.
Ja, da's ook waar. Zoals ik al zei: OO was er al lang in PHP4 (classes, polymorphisme en inheritence... ofwel de belangrijkste OO-kenmerken).
My point exactly. We zitten op 1 lijn ;)
Btw, er is trouwens geen OO standaard ;)
Ok, zie dat woord dan maar even tussen aanhalingstekens. :) Misschien dat je beter van OO-kenmerken dan kunt praten inderdaad.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van http://www.php.net/zend-engine-2.php:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<?php
class MyClass {
    private $Hello = "Hello, World!\n";
    protected $Bar = "Hello, Foo!\n";
    protected $Foo = "Hello, Bar!\n";

function printHello() {
        print "MyClass::printHello() " . $this->Hello;
        print "MyClass::printHello() " . $this->Bar;
        print "MyClass::printHello() " . $this->Foo;
    }
}

$obj = new MyClass();
print $obj->Hello;  /* Shouldn't print out anything */
print $obj->Bar;    /* Shouldn't print out anything */
print $obj->Foo;    /* Shouldn't print out anything */
$obj->printHello(); /* Should print */

?> 

Moet 'Shouldn't print out anything' niet 'Should raise error' zijn :? ... Of was dat nou die ene feature die om performance redenen werd uitgezet :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ja, das een beetje jammer...
Hopelijk dat het met error_reporting op E_ALL wel een warning afgeeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.phpvolcano.com/articles/php5/var-private.php
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<?php
class Foo
{
    /**
     * ONLY accessible to class Foo!
     */
    private $foo;
    function __construct()
    {
        $this->foo = 'This is a private variable';
    }
    /**
     * To access a private variable
     * you need to call a function that returns 
     * it:
     */
    function getFoo()
    {
        return $this->foo;
    }
}

$foo = new Foo();
// Legal
echo $foo->getFoo();    
// Illegal access to a private variable.
echo $foo->foo;        
?> 

Here the first getter method is legal and will get the content of the private variable, but the second call that tries to access the variable directly will generate the following:

Fatal error: Cannot access private property foo::$foo
Dus ik denk dat het of een niet doordacht voorbeeld is, (jah, of de site klopt natuurlijk niet :p)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-09 15:19
ACM schreef op 30 June 2003 @ 12:53:
[...]
Ik ben het met je eens dat OO uitgebreider kan dan wat er in PHP4 zit, maar om dan maar net te doen of er nu geen OBP met PHP mogelijk is?
persoonlijk vond ik OO in PHP4 echt zuigen. veel verder dan de meest basic dingen kwam ik nooit. als ik dat wel probeerde kreeg ik _altijd_ ruzie met die &-tjes (pass by reference in PHP4), wat meestal resulteerde in crashende apaches. references naar objecten in gerefereerde objecten was helemaal hel, vooral als je dat wilde combineren met references naar xml-nodes in een DOMXml-object (wat ik nodig had).
ik hoop op meer dan 'net even ietsje'.... maar volgens http://www.php.net/zend-engine-2.php (de eerste twee paragrafen) hebben ze dit probleem aangepakt. ik zal 's gaan experimenteren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michali
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 22:54
proc_nice() - Changes priority of the current process. (Ilia)
Wat moet ik me hier precies bij voorstellen?

Noushka's Magnificent Dream | Unity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

http://www.hmug.org/man/1/nice.html

En is zoiets voor (vrijwel? posix standaard functie?) unices

[ Voor 48% gewijzigd door ACM op 30-06-2003 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Helaas zitten er dus nog wel bugs in :P
Zo wil een preg_replace() met een /e en een $this->var in de replace zeuren dat de $this->niet in een object context is :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Nee, maar de code die je me liet zien is dan, imho, ook gewoon fout :P
Zou ik dan geen bug in php noemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CTVirus
  • Laatst online: 09-09 17:03

CTVirus

Dexterslab FAN

Werkt de mysql 5 snapshot eigenlijk al samen met php 5? Anders ga ik dat alvast even testen.

Na wat gezeur met bitkeeper, ben ik aan het compilen, ik hoop eerlijk gezegd dat hij het enigszins doet met de standaard mysql driver.

Werk aan mysql 5, is ook geen hel grote prioriteti zie : http://mysql.bkbits.net:8080/mysql-5.0

[ Voor 62% gewijzigd door CTVirus op 30-06-2003 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem blijft echter naar mijn mening met OOP in PHP dat de objecten die je zo mooi aanmaakt op een pagina, meteen aan het end gedestroyed worden.

Voorbeeld:
je hebt een frontpage met daarin een top15 van gebruikers.
je maakt een array van gebruikers-objecten aan, maar nadat de pagina verstuurd is valt dit weg.
Leuk allemaal, maar dit zorgt voor een enorme overhead. Aangezien je de objecten niet of zeer moeilijk kunt hergebruiken tussen pagina's. En al helemaal niet tussen sessions/bezoekers.
Voor elke bezoekers moet je dus opnieuw die objecten gaan instantieren.

Of mis ik hier iets :) Want dit kan bijvoorbeeld met het werken met Servlets en Beans wel (in Java).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan serialize() gebruiken op de objecten en die dan m.b.v. session_register() aan de sessie van de gebruiker koppelen...
Vervolgens kan je op de volgende pagina (ervan uitgaande dat de class daar ook bestaat) m.b.v. unserialize($_SESSION['objectnaam']) het object weer terugkrijgen, dan hoef je het object dus niet opnieuw te instantieren...

(Als je register_globals uit hebt moet je ook 'registeren' m.b.v. $_SESSION...

@ ACM: session_register() accepteert geen objecten, alleen globale variabelen (voor zover ik weet iig)...

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

De sessie functies doen zelf al aan serialization, dus waarom zou je dat twee keer doen?

Het nadeel is echter dat je daar deels nog steeds niet de persistentie hebt die je graag zou willen hebben (connectionpool, "shared memory", etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is de file() Bug eruit ?

Bij het inlezen van een URL wordt alles na het &-teken afgekapt...

In mijn ogen een BUG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

En heb je dat ook ooit gerapporteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar dingen die ik mij afvraag:

- Beta, allemaal goed en wel, maar hoe lang duurt het vooraleer een final uitkomt? Ik heb geen ervaring met release tijden van PHP, dus is er iemand die dat +/- kan schatten?
- MySQL lib. zit er niet meer in, hoe moet je dan connecteren naar MySQL? Ik vermoed dat het 'toevoegen' van de MySQL lib. aan PHP niet zo simpel is, en zeker niet onder windows (waar ik dus onder code)?
- PHP scripts, gemaakt onder PHP4, runnen die nog onder PHP5? Bijvoorbeeld: in PHP had je geen keyword private/public/protected, herkent PHP5 deze automatisch als 'private' (zoals in Java)?

Best wel leuk, eindelijk echte OO; het wordt meer en meer een lite versie van C++/Java (interfaces!), en dat is leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokki
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 juni 2003 @ 18:19:
Een paar dingen die ik mij afvraag:

- Beta, allemaal goed en wel, maar hoe lang duurt het vooraleer een final uitkomt? Ik heb geen ervaring met release tijden van PHP, dus is er iemand die dat +/- kan schatten?
Volgens Sterling Hughes duurt het nog 6-9 maanden, zie http://groups.google.com/...0FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw
- MySQL lib. zit er niet meer in, hoe moet je dan connecteren naar MySQL? Ik vermoed dat het 'toevoegen' van de MySQL lib. aan PHP niet zo simpel is, en zeker niet onder windows (waar ik dus onder code)?
Het enige verschil is dat mysql niet meer gebundeld is. Ik heb net php5 gecompileerd met '--with-mysql' en het werkte direct. Voor windowsgebruikers wordt er vast ook wel iets bedacht. De php developers zijn op dit moment in onderhandeling met Mysql AB.
- PHP scripts, gemaakt onder PHP4, runnen die nog onder PHP5? Bijvoorbeeld: in PHP had je geen keyword private/public/protected, herkent PHP5 deze automatisch als 'private' (zoals in Java)?
Voor deze en nog meer vragen zie: http://www.zend.com/php/ask_experts.php

De grootste verbeteringen vind ik zelf static class members, excepties en uiteraard het doorgeven van objecten by reference. Private, protected en final interesseren mij niet zoveel.

Sqlite is trouwens ook zeer leuk: flatfiles die je kan benaderen via SQL. Mensen die geen Mysql oid hebben gebruiken nu nog vaak methoden met explode() en file(). Ik denk dat Sqlite iets is wat veel gebruikt gaat worden. Vooral door mensen die scripts schrijven voor sites zoals hotscripts.com, vooral ook omdat Sqlite wel gebundeld is in tegenstelling tot Mysql.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
$connection = sqlite_open("test.db", 0666, $err);
if ($connection)
{
  $result = sqlite_query('SELECT * FROM foo WHERE 1', $connection);
  if ($result)
  {
    while ($row = sqlite_fetch_array($result, SQLITE_ASSOC))
    {
      print_r($row);
    }
  }
  sqlite_close($connection);
}

[ Voor 6% gewijzigd door sjokki op 30-06-2003 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sqlite, ik ga even opzoeken of dat de gangabre constructies van MySQL kan, dat wordt echt leuk dan ;)

verder thanks sjokki voor de uitleg en de urls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sjokki schreef op 30 June 2003 @ 18:51:
[...]
Volgens Sterling Hughes duurt het nog 6-9 maanden, zie http://groups.google.com/...0FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw
[...]
Wat ik me nu afvraag, (en ja, ik heb php.net gelezen) of het wel stable genoeg is om nieuwe projecten op te starten.
Want anders moet je die binnenkort natuurlijk weer gaan ombouwen.

Iemand ervaringen / ideeen, oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als 't beta is, dan is het in principe feature-stable :)

Dus in die zin zal het zeker kunnen en als het beta is, dan is het in principe ook redelijk stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:18
PHP 5? Maar op php.net is 4.3.3 (geloof ik) nog alleen maar als RC1 beschikbaar, dan zullen ze toch zeker geen PHP 5 uitbrengen?

> Laat maar, ik zit net op php.net te kijken en zie het bovenaan staan... Sorry, ben sinds eergister niet meer op php.net geweest... <

[ Voor 36% gewijzigd door Jannis op 30-06-2003 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
jannis: nee we zitten het hier allemaal tegelijk te verzinnen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannis
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:18
Zoals ik net al zeg, ik ben eergister voor het laatst op php.net geweest, ben nog niet helemaal up-to-date;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jannis, PHP 3.0, 4.0 en 5.0 worden apart onderhouden. Terwijl we al bij PHP 4.2.0 waren, werder er nog steeds patches voor PHP 3.0.18 uitgebracht. Er zijn een paar zelf-hatende systeemadmins die zichzelf straffen met het gebruik van PHP3. Over een paar jaar kan ik hopelijk hetzelfde zeggen over PHP4 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vampier
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04-2015

Vampier

poke-1,170

vanmorgen even geprobeerd... zit net in een project afsluiting... allemaal foutmeldingen... toch maar even terug naar 4.3 :'( Het is ERG cool de PHP gedoetje :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
CTVirus schreef op 30 juni 2003 @ 14:21:
Werkt de mysql 5 snapshot eigenlijk al samen met php 5? Anders ga ik dat alvast even testen.

Na wat gezeur met bitkeeper, ben ik aan het compilen, ik hoop eerlijk gezegd dat hij het enigszins doet met de standaard mysql driver.

Werk aan mysql 5, is ook geen hel grote prioriteti zie : http://mysql.bkbits.net:8080/mysql-5.0
tsk, MySQL 5.0 pas? 5.1 staat al op de planning...! http://www.mysql.com/doc/en/TODO_MySQL_5.1.html

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb wat opgezocht over SQLLite, zonder voorbarige conclusies te trekken, is SQLLite een stevige concurrent voor MySQL:

· het is in de meeste gevallen sneller
· het ondersteunt views
· het ondersteunt triggers
· het ondersteunt transacties (hoewel ik daar niet helemaal van op de hoogte ben, maar de site zegt van wel)
· het heeft geen extra software voor nodig, dus je hosting provider kan niet meer moeilijk doen

Foreign keys heb ik niet gevonden in de manual.

Iemand hier met ervaringen in SQLLite? Ik ga eens proberen een oude site (bestaat uit een handval queries), te laten runnen op SQLLite. Als het goed is moet hij alle queries, die opgebouwd zijn volgens de standaard syntax (SQL99 is dat zeker?) verstaan, dus veel problemen verwacht ik daar niet voor.

Alleen vrees ik een beetje voor erg drukke sites, dat de snelheid toch wat gaat tegenvallen tov. een echt standalone programma. Drukke sites run ik niet, dus ik kan het niet zeggen ;)

Alle ervaringen met SQLLite zijn welkom ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
ik vind SQList helemaal niet zo'n concurrent. Wel als concurrent (en nuttige) voor text files.

Ik wil de performance van die 'db' wel eens zien in real-world omstandigheden, en niet met een 14 mb filetje van niks met 1 user en kinderqueries. Ook het 'moeten' wrappen in syncs is geen echte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-11-2023

kvdveer

Z.O.Z.

Hoe werkt die java en dotnet integratie nou? Is dat gewoon zoals in de docs staat beschreven voor 4.x of werkt transparanter?
Kun je bijvoorbeeld javaklassen extenden, of interfaces implementeren?

Localhost, sweet localhost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache

Apache

amateur software devver

In deze heb ik dit gelezen:
Most notable is the revolutionized
interaction with external component models, such as
Java, COM/DCOM and .NET through overloading.
In comparison to the Zend Engine 1 in PHP 4.0,
which first introduced this sort of integration, the new
implementation is much quicker, more complete, more
reliable and even easier to maintain and extend. This
means that PHP 5.0 will play very nicely in your existing
Java or .NET based setup, as you will be able to use
your existing components inside PHP transparently, as
if they were regular PHP objects.
Ik verwacht dus een sterk verbetering, heb net mono runtimes geinstalleerd en j2sdk en ga nu aan de php5 beta beginnen.

Tot nu toe heeft java integration hier nog nooit gewerkt, maar zo zijn er nog, dit zou een configuratie "probleem" zijn, die readme die bij die module zit is dan ook hilarisch met voor elke jdk versie/fabrikant zowat andere regels :)

[edit]
Over die sqlite, volgens mij is die op ZEER veer plaatsen erg leuk toepasbaar waar ten onrechte een db voor gebruikt word. vind ik persoonlijk dus ook een zeer leuke plus. Maar natuurlijk is het geen vervanger voor een full size DB.
Hoewel er hier waarschijnlijk mensen zijn die liever sqlite gebruiken dan mysql.
Heb sqlite al gebruikt in een kleine C++ im app en die leverde geen problemen op.

[edit2]
Compile gelukt, testen zal voor morgen zijn ;)
Is trouwens een statische phpinfo, de poort waarop apache 2 draait is niet van buiten af te bereiken.

[ Voor 27% gewijzigd door Apache op 01-07-2003 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:38

Tux

Ik probeer php5 aan de gang te krijgen op mijn Windows webserver. Maar ik krijg php opzich wel aan de gang. Maar als ik uit de mysql map libmysql.dll vis en die als extension eraan hang, dan krijg ik de error dat het geen php extension is :(

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de windows zip file hebt gedownload zit er naar mijn weten een libmySQL.dll in de dlls directory in de php map, probeer die eens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxiMoron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-07 14:27
Shift schreef op 30 juni 2003 @ 09:58:
Begrijp ik nou goed dat ik met
PHP:
1
2
stream_socket_accept();

gegevens uit kan wissel via een socket, als de verbinding intakt moet blijven moet de script eigenlijk constant runnen, hoe zit het dan met de script time out? Maar goed ik ga effe kijken :) er is ook gedoe over MySQL
Je kunt PHP scripts ook van de commandline runnen..
zoek maar eens op wollabot met google.. dat is een IRC bot in PHP :)

Ik gebruik ze ook wel om bijvoorbeeld op bepaalde tijden dingen in de database te controlleren / om te zetten. Gewoon een PHP script en een cron job :)

Maar ik denk dat de meeste webhosts dit snel uit zullen zetten, aangezien er op deze manier servers naast de webserver gedraaid kunnen worden, en daar zijn de meeste admins niet zo blij mee :)

Albert Einstein: A question that sometime drives me hazy: Am I or are the others crazy?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
OxiMoron schreef op 01 July 2003 @ 10:42:
[...]

Ik gebruik ze ook wel om bijvoorbeeld op bepaalde tijden dingen in de database te controlleren / om te zetten. Gewoon een PHP script en een cron job :)

Maar ik denk dat de meeste webhosts dit snel uit zullen zetten, aangezien er op deze manier servers naast de webserver gedraaid kunnen worden, en daar zijn de meeste admins niet zo blij mee :)
En het kan ook al maanden met xinetd/inetd en de fopen('php://stdin'); en stdout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OxiMoron schreef op 01 July 2003 @ 10:42:
[...]

Ter info: waar jij het over heb moet je apart installeren, en de meeste hosters doen dat inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 22:59:
Heb wat opgezocht over SQLLite, zonder voorbarige conclusies te trekken, is SQLLite een stevige concurrent voor MySQL:

· het is in de meeste gevallen sneller
Ik vind dat al een behoorlijk voorbarige conclusie als ik eerlijk ben. Heb jij een bron van wat stresstests? Als je 40 users tegelijk hebt op je DB bijvoorbeeld? Zeker als je een behoorlijk druk bezochte site hebt (t.net bijvoorbeeld), dan voldoet een lite al niet meer. Dus zeggen dat het in de meeste gevallen sneller is, vind ik op dit moment nog heel gevaarlijk om te concluderen. Maar als je mij een bron kan geven waar tests gedaan worden, die concluderen dat het in de emeste gevallen sneller is dan zijn concurrenten, dan heb je me om ;)
Iemand hier met ervaringen in SQLLite? Ik ga eens proberen een oude site (bestaat uit een handval queries), te laten runnen op SQLLite. Als het goed is moet hij alle queries, die opgebouwd zijn volgens de standaard syntax (SQL99 is dat zeker?) verstaan, dus veel problemen verwacht ik daar niet voor.
Mjah, die SQL-standaard wordt door MySQL ook al niet eens 100% ondersteund, dus dat is geen garantie. :)

Trouwens, eerst concludeer je dat het in de meeste gevallen sneller is en nu kom je met de vraag of iemand er ervaring mee heeft? Ik zal je niet pakken op je eigen woorden, maar je begrijpt wat ik bedoel ;)
Alleen vrees ik een beetje voor erg drukke sites, dat de snelheid toch wat gaat tegenvallen tov. een echt standalone programma.
Nu spreek je jezelf lichtelijk tegen en bovendien, als drukke sites een moeilijkheid agan zijn voor sqlLite, dan is het dus zeker geen concurrent, maar meer als bijproduct wat voor hele simpele dingen gebruikt gaat worden en 9 van de 10 keer wordt ingeruild voor MySQL of PostGres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09 23:18

djc

ACM schreef op 30 juni 2003 @ 20:24:
Als 't beta is, dan is het in principe feature-stable :)

Dus in die zin zal het zeker kunnen en als het beta is, dan is het in principe ook redelijk stabiel :)
Volgens mij is het nog niet echt feature-stable... Het is meer een pre-release, om er wat grotere QA op los te kunnen laten en het publiek te laten zien waar ze mee bezig zijn.

Rustacean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Manuzhai schreef op 01 July 2003 @ 11:48:
Volgens mij is het nog niet echt feature-stable... Het is meer een pre-release, om er wat grotere QA op los te kunnen laten en het publiek te laten zien waar ze mee bezig zijn.
Het punt is natuurlijk dat als je nu een flink php project moet starten, of je dan gaat werken met PHP5b of PHP4.3.
De vraag is of PHP5b stable genoeg is om sites op te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 July 2003 @ 12:01:
[...]

Het punt is natuurlijk dat als je nu een flink php project moet starten, of je dan gaat werken met PHP5b of PHP4.3.
De vraag is of PHP5b stable genoeg is om sites op te draaien.
Er staat expliciet op de site dat dat dus NIET zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux

Tux

Verwijderd schreef op 01 juli 2003 @ 09:55:
Als je de windows zip file hebt gedownload zit er naar mijn weten een libmySQL.dll in de dlls directory in de php map, probeer die eens...
Hoe moet ik die dan proberen?

Want als ik dan in m'n php.ini zet:

extension=libmySQL.dll

Dan krijg ik de error dat het geen php library is :/

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Levert php niet zelf een mysql-dll mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux

Tux

ACM schreef op 01 juli 2003 @ 12:26:
Levert php niet zelf een mysql-dll mee?
Er zit wel libmySQL.dll in de dlls map. Maar als ik die in php.ini dus als extension invoeg, krijg ik errors dat het geen php library is :(

Unknown(): Invalid library (maybe not a PHP library) 'libmySQL.dll'

[ Voor 12% gewijzigd door Tux op 01-07-2003 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mOrPhie: inderdaad, ik was wat te voorbarig geweest ;) Ik had niet gezien dat hun testen gingen over een dbase van slechts 14 meg., en dat door slechts 1 simultane gebruiker. Zo'n testen zeggen natuurlijk niets ;) Toch ziet het er veelbelovend uit voor kleine toepassingen (kleine sites met een handvol bezoekers op 1 bepaald moment), of voor gevallen waar vroeger 'onnodig' files voor nodig waren.

Tux: ik heb hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rig0r
chem schreef op 01 July 2003 @ 12:03:
[...]

Er staat expliciet op de site dat dat dus NIET zo is.
Zitten nog wel wat bugjes in ook, zo crasht xml_parse() bij mij als je via xml_set_object() een object zet dat niet goed geinitialiseerd is. I.p.v. een PHP foutmelding sterft het php child proces volgens m'n Apache logs.

Deze bug is al bekend trouwens op bugs.php.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Dat bedoeld Chem ook. Je moet het niet gebruiken in een productie-omgeving omdat zij de kwaliteit nu _niet_ kunnen garanderen.

Een quote van php.net om alle onduidelijkheid uit de wereld te helpen:
Note: This is a beta version. It should not be used in production or even semi-production web sites. There are known bugs in it, and in addition, some of the features may change (based on feedback). We encourage you to download and play with it (and report bugs if you find any!), but please do not replace your production installations of PHP 4 at this time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 08:34
Is het eigenlijk mogelijk om PHP 5.0.0b1 op dezelfde server te draaien als PHP 4.3.x ? Zodat er bijvoorbeeld door middel van extensies een andere versie kan worden gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomaske
  • Laatst online: 10-09 15:51

thomaske

» » » » » »

eborn schreef op 01 July 2003 @ 15:26:
Is het eigenlijk mogelijk om PHP 5.0.0b1 op dezelfde server te draaien als PHP 4.3.x ? Zodat er bijvoorbeeld door middel van extensies een andere versie kan worden gebruikt?
Volgens mij kan het als volgt:
• installeer nieuwe versie / instantie van apache (of andere webserver)
• 'hang' php5 in deze webserver
• laat de webserver op een andere poort dan 80 draaien

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux

Tux

Onder linux krijg ik mysql ook niet aan de praat, doordat ik nergens libmysql kan vinden :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Die wordt ook niet met php maar met mysql zelf meegeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux

Tux

ACM schreef op 01 juli 2003 @ 15:52:
Die wordt ook niet met php maar met mysql zelf meegeleverd.
Het probleem is dat als ik van de mysql site de 4.0.x versie wil downloaden dat ik dan een binary versie krijg. En in die versie staat de map libmysql niet :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
Tux schreef op 01 juli 2003 @ 15:54:
Het probleem is dat als ik van de mysql site de 4.0.x versie wil downloaden dat ik dan een binary versie krijg. En in die versie staat de map libmysql niet :(
Onderaan de pagina staat ook de source om te downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

// offtopic richting ACM.

"MySQL gebruiker? Je denkt dat MySQL alles kan wat je wil? Kijk hier es naar!
drm: mysql> select IF('drm' = 'DRM', 'I have no clue', 1);"

Beste,

Ik heb dat lijstje bekeken, en zeker waar.
Maar MySQL is GRATIS en OpenSource.
Oracle en Sybase zijn kwalitatief beter (Uit de boeken). Maar kosten tussen de $30.000 tot $100.000 om onder licentie te installeren.

(Ik neem aan dat de Bugs allang gemeld zijn ?).

Joost out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

// Sorry, was unaware van dat andere topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochemd
  • Laatst online: 24-08 12:31
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 22:59:
Dat is al een voorbarige conclusie. Zie bijvoorbeeld deze analyze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:29
eborn schreef op 01 July 2003 @ 15:26:
Als je voor bestanden die PHP5 gebruiken de extensie .php5 gebruikt, dan kun je als je PHP als CGI draait gewoon een Action toevoegen in je httpd.conf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eborn
MisterData schreef op 02 July 2003 @ 12:56:
Als je voor bestanden die PHP5 gebruiken de extensie .php5 gebruikt, dan kun je als je PHP als CGI draait gewoon een Action toevoegen in je httpd.conf :)
Dat is inderdaad een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

jochemd schreef op 02 juli 2003 @ 11:44:
[...]
Dat is al een voorbarige conclusie. Zie bijvoorbeeld deze analyze.
Inderdaad. Eigenlijk geeft het al aan dat het geen concurrent is voor welke multi-user-dbms dan ook. Als ik namelijk dit lees:
SQLite locks the entire database during transactions and writings
...dan vraag ik me af waarom iemand het dan ook uberhaupt nog over SQLite heeft i.c.m. PHP. Locking is de vijand van elke multi-user applicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdveer

kvdveer

Z.O.Z.

mOrPhie schreef op 02 July 2003 @ 15:42:
Inderdaad. Eigenlijk geeft het al aan dat het geen concurrent is voor welke multi-user-dbms dan ook. Als ik namelijk dit lees:
...dan vraag ik me af waarom iemand het dan ook uberhaupt nog over SQLite heeft i.c.m. PHP. Locking is de vijand van elke multi-user applicatie.
Vergeet niet dat PHP ook terein aan het winnen is op het cli-platform. Vergeet ook PHP-gtk niet, allebei platformen waar niet of nauwelijk multiuser-vereisten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door kvdveer op 02-07-2003 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de source gedownload van mysql 4.0.13, en daar stond het mapje libmysql in en daar staan allemaal .c bestanden in hoe moet ik deze dan in PHP installeren? als extensie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

mOrPhie schreef op 02 July 2003 @ 15:42:
Van PHP wordt continue gezegd dat het heel geschikt is voor mini-websites, gastenboekjes, etc en dat het met moeite geschikt is voor grote webapplicaties...

In die zin boeit het werkelijk niks of je nou je database compleet locked voor die ene transactie per kwartier of niet hoor... En als je een serieuze webapplicatie met PHP bouwt ben je je als het goed is toch al bewust van de verschillende keuzes kwa database of op zijn minst met MySQL bezig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ow, ik zie het al het is de source.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdveer

kvdveer

Z.O.Z.

ACM schreef op 02 July 2003 @ 18:29:
Van PHP wordt continue gezegd dat het heel geschikt is voor mini-websites, gastenboekjes, etc en dat het met moeite geschikt is voor grote webapplicaties...

In die zin boeit het werkelijk niks of je nou je database compleet locked voor die ene transactie per kwartier of niet hoor... En als je een serieuze webapplicatie met PHP bouwt ben je je als het goed is toch al bewust van de verschillende keuzes kwa database of op zijn minst met MySQL bezig. :)
Met het verdwijnen van default MySql-support, zullen andere DBMS-sen ook een opkomst maken. Ik hoop dat met de invoer van PHP5, PEAR ook op iedere server komt te staan zodat we zinvol gebruik kunnen maken van de PEAR database-classes, waarvan ik trouwens ook hoop dat er een aantal naar native gevonverteerd zullen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als PHP5 officiel uitkomt zitten de mysql libraries er allang weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ACM schreef op 02 July 2003 @ 18:29:
Het punt is dat veel Got'ers niet echt nadenken over hun php-applicatie (wie de schoen passe, trekke hem aan).
Als je dat wel doet, zijn ook grote(re) applicaties zeker goed in php te schrijven (zie bijv:FuseBox)
Dat wou ik zeggen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik ben even aan de slag gegaan en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Alleen kwam ik nu al tot de eerste dompers, wat ik toch wel erg jammer vond. Volgende stukje code maakte ik om mijn eerste testje met interfaces, statics en namespaces te doen.

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?
//namespace nsTest 
//{

interface iTesting {
        public function Echov( $value, $dubble );
        public function DubbleEchov( $value );
    }

class Test implements iTesting {

public function Echov( $value, $dubble ) {
            if ( $dubble == true ) {
                return $this->DubbleEchov( $value );
            }
            return "<b>echo: </b>" . $value;
        }

public function DubbleEchov( $value ) {
             return "<b>dubble echo: </b>" . $value . " " . $value;
        }

static public function statEchov( $value ) {
            return "<b>static echo: </b>" . $value;
        }

function __construct() {
            echo "<p>Constructed this class: Test</p>";
        }

function __destruct()
        {
            echo "<p>Ended this class: Test</p>";
        }
    }

//}
?>

<html>
<head><title></title></head>
<body>
<?
    //static
    echo Test::statEchov( "static" );

echo "<br>";

echo Test::Echov( "Deze was toch nonstatic???????", false );

echo "<br>";

//classe
    $testje = new Test; //nsTest::
    echo $testje->Echov( "Dit is mijn waarde", true );
?>

</body>
</html>

Mijn bevindingen:

[list]
• Ik las ooit dat namespaces geimplementeerd zouden worden in php5. Yeah! Dacht ik meteen. Maar het zit er dus helemaal niet in. ;( Neveneffect is dat je dus geen public, protected en private classes kunt definiëren.
Na wat onderzoek kwam ik erachter dat het er wel in heeft gezeten, maar dat het door een één of andere duistere reden er weer uit is gehaald. Jammer, maar helaas :)
• Ook een non-static Method kun je gewoon als een static behandelen. Kan een feature zijn, maar ik zie het als bug. Een method in de classe kan namelijk afhankelijk zijn van een eerder gesette property. Als die er dus niet is, dan kun je de method aanspreken wat je wil, maar hij doet niks of geen fouten. Een non-static zou je dus eigenlijk niet als static mogen behandelen.
• Het interface gedeelte werkt erg goed en naar behoren. Ook na wat geklooi met abstract classes merkte ik dat alles reageerde zoals ik verwachtte. :)
• De constructor kende we natuurlijk al (wel in andere vorm), maar de destructer is een mooie nieuw feature. Maakt het makkelijker om een blok code uit te laten voeren als een object destroyed wordt. :)

Ik ga nog ff verder met spelen. Dit hierboven is nog redelijk simpel natuurlijk :)

[ Voor 16% gewijzigd door mOrPhie op 04-07-2003 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Topicstarter
De destructor was er met PEAR al in PHP 4.x, en ingebouwd naar ik meen in PHP 4.3.x; dmv een functie _classnaam();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat een goed stuk over namespaces:
http://www.phpvolcano.com/articles/php5/namespace.php
(volgens mij al eerder ergens hier gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Verwijderd schreef op 04 juli 2003 @ 09:38:
Hier staat een goed stuk over namespaces:
http://www.phpvolcano.com/articles/php5/namespace.php
(volgens mij al eerder ergens hier gezien)
Mjah, da's allemaal leuk en ik had ook vaker over namespaces voor PHP gelezen en ik weet ook wel hoe ze werken, maar namespaces zijn _niet_ geïmplementeerd in php5. En zullen er nooit komen en nergens is een reden gegeven waarom. Bovendien weet die site die jij geeft dat ook:
The namespace feature has no been taken away from PHP5 cvs and it looks like it won't be comming back! So this page is deprecated, but I leave it up here for a while longer.
Dus. :)

Ik kan me indenken dat namespaces niet zijn geïmplementeerd omdat je namespaces doorgaans in een compiled omgeving over meerdere files kan gebruiken. De class-tree weet dan welke bestanden in welke namespace zitten. Dit weet je met PHP dus niet, omdat je geen class tree hebt.

Ik vind het overigens wel een puntje om nog 'ns aan te kaarten bij zend, ik ben niet de enige die het jammer vind zie je alweer aan deze link die je geeft. Nu ik trouwens nog 'ns kijk krijg ik het gevoel dat ik die site ook eerder heb gezien ja. :)

[ Voor 4% gewijzigd door mOrPhie op 04-07-2003 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjokki
  • Niet online
Namespaces zijn er inderdaad uit geflikkerd, zie http://groups.google.com/...0FreeBSD.csie.NCTU.edu.tw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvdveer

kvdveer

Z.O.Z.

kvdveer schreef op 01 juli 2003 @ 01:02:
Hoe werkt die java en dotnet integratie nou? Is dat gewoon zoals in de docs staat beschreven voor 4.x of werkt transparanter?
Kun je bijvoorbeeld dotnetklassen extenden, of javainterfaces implementeren?
Ik probeer deze vraag gewoon nog een keer. Ik kan er geen documenten over vinden of iets dergelijks. Ook google snapt niet waar ik het over heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

kvdveer schreef op 04 July 2003 @ 12:37:
[...]

Ik probeer deze vraag gewoon nog een keer. Ik kan er geen documenten over vinden of iets dergelijks. Ook google snapt niet waar ik het over heb...
Ik heb er ook naar gezocht, omdat het mij een interessante feature lijkt. Maar ik kon er jammer genoeg bar weinig over vinden. Ik heb dus een vraag gesteld op zend.com, en wel hier: http://www.zend.com/php/ask_experts.php

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache

Apache

amateur software devver

kvdveer schreef op 04 July 2003 @ 12:37:
[...]

De mono integratie heb ik niet draaiende, stukje voorbeeld code:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
$s = new Mono('System.Collections.Stack');
$s->Push("bleh");
$test = $s->Pop();

print($test);

?>

Wat dus gewoon werkt als verwacht en bleh afdrukt.
Een van mijn eerste vergissingen was dat ik dacht dat de System.Console ook naar een webpage zou printen (of naar welke output handler die er zou zijn) aangezien print dit gedrag ook vertoont, dit is dus niet zo, System.Console kan enkel in samenwerking met de PHP CLI gebruikt worden, die ik nu niet meer op mijn systeem heb omdat php5 niet compileert zonder --disable-cli .

De java support heb ik uitvoerig aan de praat proberen te krijgen onder PHP4, wat nooit gelukt is, ik denk omwille van configuratie problemen, in de ext/java dir in de php source dir zit dan een ook readme met voor elke jdk en versie een aparte config, ook de php.net/java page staat vol met mensen die het niet aan de praat hebben gekregen, of ook na lang prutsen.

In php5 is er zelfs geen ext/java meer, de compile met --with-java werkt perfect maar geen shared object van php java te bespeuren (java integration kan enkel als shared object gebruikt worden) dus ik denkt dat ze deze (tijdelijk?) verwijderd hebben?

Enkele andere mono samples vind je hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rense Klinkenberg
  • Laatst online: 03-09 14:12
Voor degene die met xml en xslt spelen is hier een stuk werkende code dat gebruik maakt van de domxslt functies.
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<?php
// Include the xml data
$xmlData = file_get_contents('../docs/xml/output.xml');

// Create Domxml object from xml data
$domxml = new domDocument;
$domxml->loadxml($xmlData);

// Load the xsl data
$xslData = file_get_contents('page.xsl');

// Create Domxsl object from xsl data
$domxsl = new domDocument;
$domxsl->loadxml($xslData);

// Allocate a new XSLT processor

$xsl = new xsltProcessor;

$xsl->import_stylesheet($domxsl);

// Process the document
$result = $xsl->transform_to_xml($domxml);

print_r($result);
In plaats van gebruik te maken van
PHP:
1
$result = $xsl->transform_to_xml($domxml);
om de resulterende xml string terug te krijgen na de transformatie, is het ook mogelijk om dit in een dom object terug te krijgen. Daarop kan je dan vervolgens ook weer transformaties op loslaten of xpath bewerkingen er op loslaten.

Om het resultaat als een dom object terug te krijgen kan je
PHP:
1
$result = $xsl->transform_to_doc($domxml);
gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rig0r
Thanks :) De xslt_create rommel is blijkbaar helemaal vervangen in PHP5, maar nergens was te vinden wat de nieuwe functie namen zijn.

Waar heb je deze info vandaan als ik vragen mag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rense Klinkenberg
  • Laatst online: 03-09 14:12
http://cvs.php.net/co.php/php-src/ext/dom/examples/dom1.php en de source code uit http://cvs.php.net/cvs.php/php-src/ext/xsl

Voor php5 ben ik nog weinig andere documentatie tegengekomen dan de source code.
Pagina: 1