[ervaringen] nForce2 Ultra 400 vs nForce2

Pagina: 1
Acties:

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Graag zou ik willen weten wat jullie ervaring zijn met de verschillen tussen de nForce2 Ultra 400 chipset en de eerdere revisies van deze chipset.

Wat mij opviel is dat de Ultra 400 slechter over te klokken is dan eerdere revisies. Ik heb zelf 2 moederborden gehad met de Ultra 400, een ABIT NF7-S rev 2.0 en een MSI K7N2. Mijn ervaring is dat wanneer ik begin met overklokken is moeite krijg met FSB snelheden wanneer deze boven de 210 Mhz uitkomen. Regelmatig krijg ik bij het booten die irritante sirene te horen bij beide mobo's.
Ik heb eerst gedacht dat dit aan een warmte probleem lag, maar de temperaturen liggen ongeveer net zo hoog (40 graden) als bij een moederbord met een eerdere revesie van deze chipset.

Dat deze sirene een bekend verschijnsel is bij Ultra 400 borden weet ik, maar als ik zou kunnen kiezen tussen het cold boot probleem of de sirene dan weet ik het wel. Op mijn ASUS A7N8X Deluxe rev 1.04 haalde ik zonder problemen een FSB van 216 x 12. (218 ook, maar dat was niet stabiel en nog hoger kwam ik windows niet meer in). Verder heeft mijn ABIT plankje moeite met de multiplier van 12. De MP wordt bij FSB's boven de 205 teruggezet naar 5, wat ook niet zo'n geweldig resultaat oplevert.

Op het moment draai ik mijn ABIT NF7-S op 218 x 11.5 @ 1.93V en 1.7 op de chipset. Als ik mijn computer nu een tijd aan laat staan dan heeft deze nog wel eens de neiging te gaan piepen (tijdens windows en bij 't booten), net als ook met lagere FSB snelheden.

Ik heb ook op sommige plaatsten gelezen dat dit kan liggen aan de combinatie met Corsair 3500C2 geheugen. Ik kan echter niet testen een ander merk, aangezien ik dit niet voorradig heb.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:54

Mentalist

[avdD]

De verschillen qua techspecs kun je met wat searchwerk wel terugvinden (en is dus geen topic waardig), jouw topic lijkt vooral gericht op de OC resultaten met de chipset.

Moveje PMG > DOC dan dus maar :)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• YoupY
Qua specs valt er natuurlijk het een en ander op te zoeken, maar daar gaat het mij niet om. Tot nu toe heb ik nergens een goede review gelezen waarin een vergelijking werd gemaakt tussen de verschillende nForce chipsets. Vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de ervaringen van gebruikers

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
heb je de high vcore shutoff fix gedaan? Misschien heeft dat ermee te maken?

edit: ik weet niet of dat alleen geld voor de 8rda ?

[ Voor 27% gewijzigd door pierre-oord op 30-06-2003 08:26 ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• XoReP
  • Laatst online: 20:30
Was het niet alleen maar een naam doping :/ . Er zijn namelijk ook gewone nForce2 chips die eigenlijk gewoon FSB400 aankunnen en infeite precies hetzelfde zijn als de Ultra versie.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Master Tweaker schreef op 30 juni 2003 @ 09:50:
Was het niet alleen maar een naam doping :/ . Er zijn namelijk ook gewone nForce2 chips die eigenlijk gewoon FSB400 aankunnen en infeite precies hetzelfde zijn als de Ultra versie.
Lijkt mij niet.. mijn nForce2 gaat niet harder dan 170 MHz zonder voltmod en betere koeling, dus er zal wel echt iets veranderd zijn aan de chips..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:48

Shunt

Boe

Demoniac schreef op 30 June 2003 @ 10:50:
[...]
Lijkt mij niet.. mijn nForce2 gaat niet harder dan 170 MHz zonder voltmod en betere koeling, dus er zal wel echt iets veranderd zijn aan de chips..
erm dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand :P
mijn nforce 2 gaat met gemak over de 220 dit is de 2e rev ofzo ?
mare zonder mods ofwat (alleen nu even niet met de proc die ik heb :D )

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:43
Een paar dingen zijn hier voor mij wel herkenbaar.

Ik heb op een Abit NF7 ook moeite om mn proc hoger dan 2200 MHz te krijgen.
10x220 @ 1.75 Volt draait prima.....maar 10x221 is niet aan de praat te krijgen (ben tot 2.1 Volt gegaan, maar dat mocht niet baten.
Met MP 11 werkt het ook al niet, 11x210 is het maximum en ik durf dat nog niet 100% stabiel te noemen.

De temperaturen zijn hooguit 45 graden, dus dat lijkt me niet echt het probleem.

Verwijderd

Had een Asus A7N8X rev 1.06 in combinatie met een Barton 2500+. Zonder enige mods of voltage verhoging op de chipset (alleen een 40mm fannetje erboven) kon ik booten op 10x225Mhz. Alleen was dit niet stabiel in games enz...

Wat ik wel raar vond is dat wanneer ik de ram (twinmos pc 3700) sneller wou laten draaien (assyncroon dus) hij niet meer wou opstarten zonder bios clear. Zelf op standaard 166Mhz Fsb. Kan dit temaken hebben met dual channel?

• YoupY
Wat is graag zou willen zien zijn mensen die beide revisies hebben gehad, en wat zij voor verschillen merken tussen deze chips. Welke revesie vind je beter en waarom. Graag eventueel wat benchmarks erbij om deze te staven.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:01

Epsilon

ik heb een epox 8rda3+ nu (anders als in sig)

maar ik haal idd ook lager (190mhz FSB stabiel max) dan mn epox8rda+ (195)

niet echt een groot verschil, maar wel als je bedenkt dat die 8rda3+ voor 200mhz FSB is gemaakt !!

Verwijderd

Epsilon schreef op 30 juni 2003 @ 15:39:

niet echt een groot verschil, maar wel als je bedenkt dat die 8rda3+ voor 200mhz FSB is gemaakt !!
Kan bij jou wel eens je OCZ zijn die gewoon gaar werkt in een nForce2. Ja zal niet de eerste zijn. OCZ is sowieso al vaag mem. In de ene plank halen ze best mooie resultaten..en in de andere is het echt helemaal niks. Misschien ff een reepje Cosrsair lenen ergens?

De Ultra 400 is wel degelijk een andere chip btw. Gewoon een doorontwikkeling van de gewone. Niet helemaal anders dus, maar gewoon beter. vandaar dat hij dus ook de 200MHz support heeft. En als je dat dan niet haalt met PC3200 mem dan is er echt iets fout.
Sleepie schreef op 30 June 2003 @ 11:29:
Een paar dingen zijn hier voor mij wel herkenbaar.

Ik heb op een Abit NF7 ook moeite om mn proc hoger dan 2200 MHz te krijgen.
10x220 @ 1.75 Volt draait prima.....maar 10x221 is niet aan de praat te krijgen (ben tot 2.1 Volt gegaan, maar dat mocht niet baten.
Met MP 11 werkt het ook al niet, 11x210 is het maximum en ik durf dat nog niet 100% stabiel te noemen.

De temperaturen zijn hooguit 45 graden, dus dat lijkt me niet echt het probleem.
Beetje vaag verhaal dit. Je hebt moeite om je proc hoger dan 2200Mhz te krijgen zeg je.. daarna zeg je dat een MP van 11 ook niet werkt. Nou..als ik uitreken wat 11 x 210 geeft.. 2310Mhz. Dat is dus 110Mhz hoger.

Goed..ff heel simpel nadenken:
10 x 220 geeft je een max van 2200MHz en meer vcore helpt niet
11 x 210 geeft je een max van 2310MHz

Je gaat mij toch vertellen dat je nu niet ziet wat het probleem is he?? Daarnaast nog dit: Als je pc stabiel draait met 1,75V en je doet de fsb 1Mhz omhoog en hij wordt instabiel. Hoe hoog moet jij dan gaan met de Vcore totdat het doordringt dat het niet gaat helpen? Van 1,75 naar 2,1V..goeiedag zeg :D Bij 1,9V dacht je niet van:"Misschien ligt het ergens anders aan?"

Is tweaken nou zo moeilijk? Het is geen wetenschap ofzo..het is gewoon je boerenverstand gebruiken en niet te moeilijk doen. Meer Vcore geen effect? ==>> Kun je dus de cpu afstrepen. Of hij moet aan zn max zitten, maar dan zou je dat kunnen weten doordat hij steeds meer Vcore per Mhz nodig heeft.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 16:23 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 16:11:
[...]

Is tweaken nou zo moeilijk? Het is geen wetenschap ofzo..het is gewoon je boerenverstand gebruiken en niet te moeilijk doen.
Zit je alle tweakers nou voor boeren uit te schelden :? :P :P
Niet dat er iets mis is met een boer, maar gewoon, ik ben gewoon een leerling hor :P en wetenschap; tsja, beetje inlezen in GoT kan geen kwaad ;)

offtopic:
Logo ziet er wel mooi uit, nog ff kijken wat het voorstelt alleen, lijkt wel een infrarood temp. foto ofzo van een pickup?

[ Voor 80% gewijzigd door pierre-oord op 30-06-2003 16:37 . Reden: verhaal beetje ingekort van quote ]

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• Stinger666
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 00:01
Ik heb eerst een nForce2 Epox 8RDA+ gehad (Rev 1.0) en nu heb ik een Abit NF7-S (Rev 2.0) met nForce2 Ultra 400 chipset en ik doe op mn gemakt 225Mhz FSB stabiel. ;)

• YoupY
Stinger666 schreef op 01 July 2003 @ 03:09:
Ik heb eerst een nForce2 Epox 8RDA+ gehad (Rev 1.0) en nu heb ik een Abit NF7-S (Rev 2.0) met nForce2 Ultra 400 chipset en ik doe op mn gemakt 225Mhz FSB stabiel. ;)
Heb je ook last van die sirene bij hoge fsb's? Wat zijn je temperaturen? Heb je mods uitgevoerd op je ABIT plankje? Welke snelheden bereikte je met je oude plankje?

Ik zou dit willen weten, omdat ik op zoek ben naar de verschillen tussen de chipsets. Graag wat meer informatie aub

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13-02 18:55

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Shunt schreef op 30 June 2003 @ 11:12:
[...]

erm dan is er waarschijnlijk iets anders aan de hand :P
mijn nforce 2 gaat met gemak over de 220 dit is de 2e rev ofzo ?
mare zonder mods ofwat (alleen nu even niet met de proc die ik heb :D )
Mijne is Rev 1.2, chipversie weet ik niet. Maar het boeit me niet zo, binnenkort komen de Mafkees-blokjes en dan ga ik lekker V-modden >:)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Epsilon schreef op 30 June 2003 @ 15:39:

Bij een 8RDA3+ staat toch bij de specificaties dat hij gegarandeerd een FSB van 200MHz moet halen ja. Het kan je mobo bijna niet zijn.
met nForce2 Ultra 400 chipset
Dat staat niet op de doos hoor, alleen de meeste Abit NF7-S rev2.0 moederborden komen zoieso tot een FSB van 220MHz :) Vaak ook nog 225MHz ja (als je voor de rest geen bottlenecks hebt),

nForce2 Ultra Pro 450 chipset (8>

[ Voor 32% gewijzigd door Yokozuna op 01-07-2003 11:14 ]

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
YoupY schreef op 30 June 2003 @ 01:00:
Graag zou ik willen weten wat jullie ervaring zijn met de verschillen tussen de nForce2 Ultra 400 chipset en de eerdere revisies van deze chipset.

Wat mij opviel is dat de Ultra 400 slechter over te klokken is dan eerdere revisies. Ik heb zelf 2 moederborden gehad met de Ultra 400, een ABIT NF7-S rev 2.0 en een MSI K7N2. Mijn ervaring is dat wanneer ik begin met overklokken is moeite krijg met FSB snelheden wanneer deze boven de 210 Mhz uitkomen. Regelmatig krijg ik bij het booten die irritante sirene te horen bij beide mobo's.
Ik heb eerst gedacht dat dit aan een warmte probleem lag, maar de temperaturen liggen ongeveer net zo hoog (40 graden) als bij een moederbord met een eerdere revesie van deze chipset.

Dat deze sirene een bekend verschijnsel is bij Ultra 400 borden weet ik, maar als ik zou kunnen kiezen tussen het cold boot probleem of de sirene dan weet ik het wel. Op mijn ASUS A7N8X Deluxe rev 1.04 haalde ik zonder problemen een FSB van 216 x 12. (218 ook, maar dat was niet stabiel en nog hoger kwam ik windows niet meer in). Verder heeft mijn ABIT plankje moeite met de multiplier van 12. De MP wordt bij FSB's boven de 205 teruggezet naar 5, wat ook niet zo'n geweldig resultaat oplevert.

Op het moment draai ik mijn ABIT NF7-S op 218 x 11.5 @ 1.93V en 1.7 op de chipset. Als ik mijn computer nu een tijd aan laat staan dan heeft deze nog wel eens de neiging te gaan piepen (tijdens windows en bij 't booten), net als ook met lagere FSB snelheden.

Ik heb ook op sommige plaatsten gelezen dat dit kan liggen aan de combinatie met Corsair 3500C2 geheugen. Ik kan echter niet testen een ander merk, aangezien ik dit niet voorradig heb.
ABIT NF7-S Rev 2.0 @ 237 MHz FSB met alleen een andere nb cooler een akasa ak-350. Dus erg goede ervaringen met deze Chipset.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Pagina: 1