meerdere VPNs: beveiliging en snelheid

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
Ik kreeg van mijn vader een vraag over VPN netwerken. Ik ben daar echter niet zo heel erg bekend mee, dus vraag ik het hier aangezien ik het zeker moet weten vraag ik het hier.

De situatyie is als volgt:
Op de zaak van mijn vader willen ze op het kantoor (Ermelo) aangesloten worden op het WAN van een bekende nederlandse retailer. Dit WAN verbindt hen dan via hjet hoofdkantoor van deze retailer tevens met de eigen vestigingen die zij onder de naam van deze retailer voeren (franchise). De bedoeling is dat ze dat via een ADSL verbinding gaan doen. Tot zover niets aan de hand. Maar een Groothandelconsorticum waar zij ook van deel uit maken wil ook een WAN realiseren tussen het hoofdkantoor in Woerden en alle aangesloten bedrijven/leden. Daarnaast willen ze op het kantoor van mijn vader internetten. Tot slot heeft mijn vader z'n kantoor een dochterbedrijf in Nijkerk dat op dit moment met via een vaste telefoonverbinding op het centrale systeem van het kantoor draait. Dat is erg duur. Mijn vader wil uit kostenoverwegingen niet voor elke nieuwe vraag een aparte ADSL verbinding maar alle communicatie via een ADSL met een grotere capaciteit. Wel moet de beveiliging van de verschillende netwerken waterdicht geregeld worden, dat is natuurlijk ook een eis van de bekende retailer en het groothandelsconsorticum want die organisaties hebben niets met elkaar te maken.
Ondertussen ben ik erachter dat je best meerdere VPN netwerken kan aansluiten door de VPN tunnel van je modem. Ik weet alleen niet of de WANs van de twee bedrijven waar mijn vader op aangesloten wil worden dat ook via internet laten lopen n of dit uberhaupt wel nodig is.

Wat ik wil weten:
• Is het qua snelheid haalbaar om meerdere VPN's op te zetten over dezelfde lijn?
• Hoe zit dat met de beveiliging? (Er mag geen sprake van zijn dat de externe partijen elkaar kunnen zien o.i.d.)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:05

YellowCube

Wait...what?

Wat voor de een snel is, is voor 'n ander traag. Maar als jij bijv. een 8 Mbit ADSL lijn regelt moet het qua snelheid wel acceptabel zijn.
Over meerdere VPN verbindingen...Ik weet er ook niet alles van, maar volgens mij is elke verbinding strikt gescheiden van de ander.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

Edho

Heeft Canon A570IS

Op mijn werk onderhoud 1 cisco router 2 vpn verbindingen met 2 vestigingen. Over een 512/512 dsl lijn. Hierover gaat niet zo veel data(citrixsesies), dus meer is niet nodig. Er staat ook een pix firewall aan elke kant en met die combinatie kun je volgens mij goed afregelen wie wat ziet en mag.
Ik ben zelf geen Linuxkenner, maar ik heb begrepen dat je met Linux ook veel op dit gebied kunt regelen tegen zeer redelijke kosten.
Een goede oplossing kost wel wat geld, maar dan heb je ook wat zekerheid.

Edho

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:16
je zal toch een inschatting moeten maken hoeveel data transport er plaats gaat vinden, en wat een acceptabele wachttijd is. Wordt er 1x per dag een database geupdate ofzo, dan is het niet zo erg dat alles wat langzamer gaat.
De verbinding tussen de groothandel en de retailer worden deze op hetzelfde moment tot een piekbelasting gedreven?
En is de snelheid die het dochterbedrijf nu heeft met de onderneming snel genoeg? (56k?)

technisch gezien kan het uitstekend, maar je moet wel goed weten welke snelheid je nodig hebt.
Ook weet ik niet of je vanaf 1 pc meerdere vpn verbindingen tegelijkertijd kan maken, maar ik denk het niet.

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:54

Edho

Heeft Canon A570IS

volgens mij kan je met 1 netwerkkaart maar 1 vpn tegelijk open hebben. Als ik op mijn pc een vpn open (ik zie dan van die beeldschermpjes in m'n systray) kan ik al niet meer op internet browsen. Als ik 2 nics zou hebben zou dit denk ik wel kunnen, niet getest dus.

Edho

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Topicstarter
ok, stel dat je maar 1 vpn per kaart kan doen, is een switch en en soort router achtige pc dan een oplossing? Die router pc zet de de ADSL verbinding op en de andere pc's gebruiken die als een soort knooppunt voor de tunnel van het modem zelf

[ Voor 38% gewijzigd door ocf81 op 01-07-2003 23:11 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie is slavernij. Kies je eigen weg!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-08 17:33
Edho schreef op 01 July 2003 @ 21:50:
volgens mij kan je met 1 netwerkkaart maar 1 vpn tegelijk open hebben. Als ik op mijn pc een vpn open (ik zie dan van die beeldschermpjes in m'n systray) kan ik al niet meer op internet browsen. Als ik 2 nics zou hebben zou dit denk ik wel kunnen, niet getest dus.
Dat is dan vreemd, zal wel komen omdat je gateway veranderd wordt door die VPN oid. Het is iig wel mogelijk om meerdere VPN sessies op te zetten over 1 lijn.

Topicstarter: Kijk eens naar Draytek Vigor 2300 routers. Deze kunnen VPN client, maar ook als VPN server draaien. En met een zeer redelijke snelheid (2-4 mbit via IPsec moet waarschijnlijk wel lukken :))
Pagina: 1