8RDA+/ ENERMAX/ hoge rpm voeding

Pagina: 1
Acties:

• AI0003
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-04-2023
Ik heb dus de 8RDA+/ 2*256 mb/9700pro/ 1 HD/cdrom/1 case fan/2800+ Bart. In USDM zijn de fanspeeds de helft van wat ze in MBM5 zijn. In MBM5 is de speed van m'n voeding 2800rpm en hij klinkt ook als een stofzuiger. Mijn vraag(heb gezocht by the way) stuurt mijn mobo mijn fan niet goed aan of zorgt zw/w kabeltje naar mobo aangesloten op stekkertje naast CPU-stekkertje alleen voor rpm aanduiding. Hoe kan ik het geleverde vermogen van mijn voeding zien, is de voeding te klein ?

:(

Imac, PS3, HP Pavillion

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn excuses, maar mij wordt geheel niet duidelijk wat er aan de hand is hier...

Het beste wat ik eruit kan halen:

- USDM en MBM5 geven fanspeeds verschillend weer (komt vaak genoeg voor)
- de fans klinken in verschillende programmata anders :? ...

Vraag 1: stuurt de zw/w kabel van (PSU :? ) fan alleen rpm info door of ook electriciteit?
Vraag 2: hoe kan ik uitlezen wat het geleverde voeding van de PSU is?
Vraag 3: kan de voeding dit goed leveren

Komt dit in de buurt? Gelieve voortaan wat overzichtelijker te posten, daar heb je ook zelf meer aan (sneller antwoorden).

En mbt de antwoorden:

1) zw/w klinkt als alleen rpm info, maar kleuren zeggen niet alles- met welke pinnen van de casefan header staan ze verbonden :? En zijn er nog andere kabels naar die fan (zo niet is het duidelijk: power en geen rpm :z )
2) zeer lastig te meten. Je kunt de voltages op iedere lijn meten met een multimeter in de ATX stekker, maar W=VxI- tenzij je weet welke amperages er over vloeien kun je niets zeggen over vermogen.
3) liggen de gemeten waarden van +3.3V, +5V en +12V binnen 10% van wat ze horen te zijn? Zo ja niets aan de hand, zo nee is een andere voeding aan te raden.

Als je zinnige uitspraken wilt over de MBM5/USDM (die laatse ken ik trouwens niet eens) situatie is iets meer uitleg gewenst...

Oslik blyat! Oslik!

• AI0003
OK uit de voeding komt een zwart/zit kabeltje die je op het moederbord aansluit. Ik ga er van uit dat deze alleen de rpm vd voeding(heeft 2 fans) aan het moederbord doorgeeft. Maar aan diezelfde connector op het moederbord kan ik ook als ik die vd voeding er af haal een 12v case fan hangen, er staat dus spanning op.

Waarschijnlijk is de voeding te licht voor een 8rda+ met een 9700 pro in comb. met een 2800+ barton.

Iemand ervaring met deze config. ? :?

Imac, PS3, HP Pavillion

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef dan ff aan welke voeding je hebt- anders kunnen we natuurlijk niets zeggen over die combo. Geef er gelijk ff bij hoeveel het op elke lijn zou moeten kunnen leveren (staat als het goed is op een sticker op de zijkant ervan)

En mbt die stekker- natuurlijk zit er spanning op, het is een 3-pollige fan header. Maar wat precies over die zw/w gaat hangt af van hoe het aangesloten staat- een pin is +12V, een tweede GND en de derde RPM. 1+2=12V zonder rpm indicatie, 2+3=rpm indicatie zonder stroom :z

Wees alsjeblieft wat uitgebreider en probeer ook zelf dingen uit te zoeken, anders blijft deze topic niet lang open vrees ik...

Oslik blyat! Oslik!

• wooley
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-06 19:11
dat kabeltje van de enermax verteld aan het mobo hoe snel de fan draait,de voeding regelt zelf het toerental afh.van temperatuur heatsink.zo werkt ie bij mij op enermax 431Watt,check rpm in bios ,opm.andere fan draait altijd 2500rpm,geregelde tussen 1500 en 2500 rpm (omgevingslucht op me zolder 35Ç).

AMD 3900x@5Ghz intellkiller

• AI0003
Ik heb het over de 350W Enermax EG365P-VE :(

Imac, PS3, HP Pavillion

Pagina: 1