Welk boek is dat als ik vragen mag? Ik zou dat wel graag willen lezen. Leuk overigens dat we informatie krijgen van iemand die goed op de hoogte is van de materie.Verwijderd schreef op 04 July 2003 @ 14:36:
Leuke discussie. Ik wil er ook wel wat aan toevoegen.
Schmidts RNG-experimenten met zogenoemde “pre-recorded targets” zouden uitermate geschikt zijn om skeptici te overtuigen van het bestaan van psi-verschijnselen. Dat schreef ik vijftien jaar geleden al in een kritisch boek over parapsychologie. Bij Schmidts experimenten traden enkele collega-parapsychologen op als onafhankelijke controleurs (oa Bob Morris en William Braud). Maar er waren nog geen ‘echte’ skeptici bij betrokken.
Bierman zit momenteel geloof ik in Amsterdam in plaats van hier in Utrecht. Zijn houding vind ik jammerlijk, maar aan de andere kant wel begrijpelijk gezien de spot die hij gekregen heeft naar aanleiding van zijn studies. Maar vooralsnog zou het beter zijn voor het imago van parapsychologie als ze wel mee zouden werken.Ik heb geprobeerd om in Nederland een reeks van zulke experimenten van de grond te krijgen. De kosten daarvan zijn erg gering en de stichting Skepsis wilde er graag aan meewerken. Maar helaas bleken parapsychologen er weinig belangstelling voor te hebben. Dick Bierman (de huidige bijzonder hoogleraar in de parapsychologie) wil zo min mogelijk te maken hebben met skeptici omdat zij volgens hem de vooruitgang in de weg staan.
Leuk dat er een studie is gedaan met skeptici. Jammer dat er geen effect uitkomt dat sterk genoeg is. Desalniettemin is het gevonden effect wel 'vreemd' (marginaal significant). Verklaringen als fraude en verkeerde statistiek zullen deze afwijking wel niet kunnen verklaren neem ik aan (wat twee gehoorde tegen-argumenten zijn in deze discussie). Erg jammer dat er geen verder onderzoek naar is gedaan, het gevonden effect is dan niet significant maar wel veel-belovend lijkt me. Wat vond je zelf van het effect? Was het wat je verwacht had of niet?De drie experimenten leverden in totaal 75.391 treffers (enen) op. Als je dit vergelijkt met de theoretische kansverwachting dan is de p-waarde vrijwel exact 0,05. We hadden echter van te voren schriftelijk afgesproken dat we de experimentele files met de controle files zouden vergelijken, omdat we niet wisten of de RNG helemaal zuiver was. Daardoor steeg de gevonden p-waarde naar 0,085.
Dat 'proefleidereffect' is overigens wel interessant voor nadere toelichting. Het lijkt erop dat proefleiders die extraverter, vriendelijk en opener zijn op de een of andere manier de prestaties verbeteren. Waardoor dat komt is onduidelijk, misschien worden proefpersonen wel meer op hun gemak gesteld. Een wat extremer verklaring is dat de proefleider een soort 'katalysator' is voor de proefpersonen.Michels was nogal teleurgesteld dat al zijn werk zo weinig had opgeleverd. Hij had gerekend op een p die kleiner zou zijn dan 0,01. Zelf wilde ik graag doorgaan met de experimenten, maar Michels had er geen zin meer in. Dat was tien jaar geleden. Ik zou graag meer van zulke experimenten willen uitvoeren, samen met succesvolle parapsychologen. Maar die parapsychologen zijn rare jongens: ze houden hun bewijsmateriaal liever in eigen hand en vinden het helemaal niet nodig om skeptici daarvan te overtuigen.
Misschien is het ook niet mogelijk om skeptici met eigen ogen een psi-effect te laten zien. Parapsychologen geven namelijk toe dat ze last hebben van het “proefleidereffect”. Dit zorgt ervoor dat sommige onderzoekers veel meer (of minder) succes boeken dan andere. Vooral de aanwezigheid van skeptici schijnt niet bevorderlijk te zijn voor de resultaten.
Zelf zou ik erg graag mee willen werken aan dergelijke experimente als proefpersoon. Misschien als meer als ik een paar jaar ben in mijn studie
Je hebt het daarbij over de studie van Milton. Onderaan die page staat meer informatie over de meta-analyse die ook al door Q is gebruikt. Daarin wordt wel een significant effect gekomen na correctie van een aantal 'fouten' in de studie van Milton en betrekking van een reeks nieuwere studies. Dat staat overigens ook in het naschrift van de page op skepsis.Ik wil ook nog iets zeggen over de Ganzfeldexperimenten, want daar is deze discussie mee begonnen. Zoals eerder werd opgemerkt zijn er Nederland meer dan 400 Ganzfeldsessies uitgevoerd. Dat is erg veel als je weet dat men per dag niet meer dan twee sessies kan doen. Wanneer je alle treffers bij elkaar optelt, dan is het resultaat niet significant op 5% niveau. Zie http://www.skepsis.nl/honorton.html
Hmm. Je wijst inderdaad op een fout. Ik heb me meer gericht op de studies met bewegende videobeelden - die staan me helderder voor de geest omdat ik daar ook wel eens een documentaire over heb gezien (naast dat er een boek over ligt hier). Ik denk dat het, als ik er even vanuit ga dat ESP bestaat, het ook niet raar is dat bewegende beelden beter werken. De mens krijgt tenminste in de natuur nooit te maken met werkelijk stilstaande beelden, dus als ESP bestaat zou het (evolutionair gezien) beter afgestemd is op bewegende beelden.Het lijkt me niet juist om dit debacle toe te schrijven aan het feit dat sommige experimenten niet helemaal “standaard” waren. Neem bijvoorbeeld de succesvolle autoganzfeld-experimenten van Honorton, die je zelf aanhaalde. Daarbij gebruikte Honorton tijdens 165 sessies foto’s die door een zender werden bekeken, zoals hij eerder ook had gedaan. Ze leverden slechts 27% treffers op. Hij boekte veel meer succes door de foto’s te vervangen door bewegende videobeelden (77 treffers uit 190 sessies = 40%).
Heel erg bedankt voor je interessante informatie. Het is erg jammer dat er momenteel in Nederland weinig parapsychologisch onderzoek meer plaatsvindt. Het heeft veel met bezuinigingen te maken. Bij onze universiteit (Utrecht) is de parapsychologische afdeling geschrapt omdat zij niet exact genoeg was en men meer naar de 'harde' psychologie (neuropsychologie enzo) wil. Jammer voor mij - want ik zou er graag vakken volgen.