Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn studies ga ik vanaf volgend jaar in een andere stad studeren. Ik ga dagelijks vanuit mijn geboortestad met de trein tot in de Plateaustraat in Gent, een rit die dagelijks een goeie 90 minuten zal innemen als ik geluk heb meteen een aansluiting te hebben met de trein.

Tot dit jaar had ik telkens zoiets als een "schoolagenda" waarin ik dus alles kwijt kon van afspraken die ik had met mensen of adressen of telefoonnummers. Vanaf volgend jaar is dit niet meer het geval. Ik heb dus een agenda nodig.

Daarom dacht ik meteen aan een PDA. Bovendien wil ik graag nog wat gebruik maken van mp3's, filmpjes (vtm nieuws in pocketpc formaat) ... Ik wil dus heel graag een agenda zodat ik al mijn afspraken kan bijhouden, maar ook wat extra functionaliteit. Hieronder versta ik dus mails (offline) nalezen, filmpjes bekijken of mp3's beluisteren, foto's bekijken, pdf-bestanden lezen, word, excel etc documenten bekijken (vooral bekijken niet zelf maken)

Long story short: ik dacht aan een PocketPC en dan wel de Axim X5 Performance.

Argumenten Pro:

- PocketPC 2003
- Prijs
- Multimedia mogelijkheden

Argumenten waardoor ik jullie mening nog eens extra wil:

- Toms hardware waarin gezegd wordt dat de kwaliteit van het scherm toch maar pover is.
- Verder vraag ik mij ook af wat de eigenlijke levensduur van de batterij is. Als ik bijvoorbeeld dagelijks op de trein naar het nieuws zou kijken (uitzending van ongeveer 30 minuten denk ik), heb ik dan nog genoeg batterij om de dag rond te komen zonder problemen, of is ie dan meteen plat?

• damouzer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:17
Ik ben in het bezit van een Palm Tungsten T. Bevalt me erg goed, maar dat filmpjes kijken, dat valt vies tegen. Op zo'n resolutie en met een mono speaker, is dat weinig fun. MP3s is goed te doen. En een Axim werkt waarschijnlijk goed genoeg om je agenda en adressenmeuk bij te houden.

Maakt niet veel uit welk type je kiest. Je zou nog kunnen kijken voor als je wifi op school hebt, of je dan wat kan doen met je pocket pc.

een grote plus van een palm is dat ALLE software *gratis* kan downloaden van het net. Dat is voor een student wel heeel erg interessant ;)

My 2 cents

Verwijderd

Topicstarter
Het grootste probleem dat ik heb met de Tungsten is de prijs. Hij kost toch een 80 euro meer dan de Axim. De software is misschien wel gratis maar de windows-look van de PocketPC spreekt me toch wat meer aan...Zeker en vast bedankt voor je mening maar het blijft voor mij persoonlijk een PocketPC.

Verwijderd

Mijn ipaq is wel geen dell, maar na een star trek episode kijken van 45 min in de bus, kan ik de hele dag door nog notities maken enzo, zonder enkele problemen.
Tegen de avond is de batterij wel zo goed als leeg, en op de heen en terug weg kijken is er niet bij.
De agenda functie van een pocket pc vind ik wel ok, niks op aan te merken.
Verder kun je goed foto's kijken, goed e-mail nakijken, en mp3 luisteren gaat ook erg goed.
Met een sony oordopjes kan ik een 2 uur mp3 luisteren ongeveer.

Ik zal dadelijk kijken wat voor batterij mijn ipaq heeft om een vergelijking te kunnen maken...

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de mening over batterij van een pda, nu weet ik tenminste dat het doenbaar is om s morgens nieuws te kijken zonder dat ik daarom niets meer kan doen met mijn pda.
Als iemand mij nog iets kan zeggen over de kwaliteit van het scherm, dan zou dat heel handig zijn. Hierover kan ik echt niets terug vinden. In de meeste reviews die ik gelezen heb (tijdschriften) zijn ze lovend over het scherm, en dan komt Tom met zijn review waarin hij zegt dat het scherm niet veel waard is...nu weet ik echt niet wat denken :'(

Verwijderd

Het scherm van mijn ipaq 3950 (ik geloof 65K kleuren) is kraakhelder, en films en foto's zien er goed uit.
Onder de meeste hoeken is het met fel licht zelfs goed te zien, aangezien mijn ipaq zich automatisch aan de licht-situatie aanpast.

Of de Dell dat laatste heeft weet ik niet, moet je maar eens nakijken, in ieder geval kan ik je een pocket pc aanraden. Ik zeg niet dat een Palm ofzo slecht is, ik heb ervaring met beide, maar ik heb toch echt liever een pocket pc.
Een palm vond ik wel handiger kwa plannen en agenda-punten invullen, maar als je het door hebt gaat het op de pocket-pc even goed :)

• damouzer
Verwijderd schreef op 29 June 2003 @ 20:57:
Mijn ipaq is wel geen dell, maar na een star trek episode kijken van 45 min in de bus, kan ik de hele dag door nog notities maken enzo, zonder enkele problemen.
Tegen de avond is de batterij wel zo goed als leeg, en op de heen en terug weg kijken is er niet bij.
De agenda functie van een pocket pc vind ik wel ok, niks op aan te merken.
Verder kun je goed foto's kijken, goed e-mail nakijken, en mp3 luisteren gaat ook erg goed.
Met een sony oordopjes kan ik een 2 uur mp3 luisteren ongeveer.

Ik zal dadelijk kijken wat voor batterij mijn ipaq heeft om een vergelijking te kunnen maken...
Meen je niet? 2 uur maar? damn wat een brakke batterij heeft dat ding, met de tungsten kun je iets van 5 uur. (en nee je hoeft geen palm te kopen :))

Verwijderd

Ik kan wel 3 uur mp3 luisteren hoogstens als het moet, maar 5 uur haal ik echt bij lange na niet ;'(
Maar ik hoef gelukkig niet langer in de bus te zitten dan een uurtje :)

• damouzer
Verwijderd schreef op 29 juni 2003 @ 21:46:
Ik kan wel 3 uur mp3 luisteren hoogstens als het moet, maar 5 uur haal ik echt bij lange na niet ;'(
Maar ik hoef gelukkig niet langer in de bus te zitten dan een uurtje :)
Als je thuis bent gooi je hem toch op de cradle.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:33
Ik heb een test gelezen waarin de Axim 14 uur als mp3 speler fungeerde.
Ik vind persoonlijk het scherm ok, ook de afgelopen dagen met het prachtige weer was alles op het scherm nog goed te lezen/zien.
De helderheid past zich niet automatisch aan, dat moet je handmatig doen.
De muziekkwaliteit vind ik perfect (oordopjes) Ook voor pocketpc is een boel software te downloaden.
Op het dell forum vond ik ergens de uitspraak dat er voor palm zoveel gratis te downloaden is omdat dat nodig is om de functionaliteit die standaard in een pocketpc zit te benaderen. Ik heb geen ervaring met palm dus weet niet in hoeverre dit klopt.
Het is de eerste weken even zoeken wat voor software je wilt hebben en wat echt handig voor je is.
Ik heb wel meteen een pocketop keyboard gekocht. Werkt perfect via IR en nu heeft mijn axim gewoon desktop functionaliteit wat het typen van verslagen betreft.

Verwijderd

sony heeft het beste beeldscherm, dat is al uit veel tests bewezen, maar ik zou eerder het omgeerde zeggen, de functionaliteit van pocket pc wil de palm benaderen?!

De root van de pdas zit toch nog altijd in het STABIEL van agenda,notas,docs, en dat is toch nog altijd het voornaamste.
Moar natuurlijk kun je op beide platforme filmpjes en mp3tjes bluisteren :-) , alleen slorpt die pocketpc"s batterij...

Verwijderd

De sony Clie NX70v, is beter voor filmpjes, en zeer goed met mp3 en een betere accu :)

+ dat er Palm Os5 op zit :D

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 12:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
De prijs ik ook belangrijk. Zoals ik al heb gezegd ben ik dus nog steeds student, een Sony kost € 700, dat is een pak meer dan € 392 voor een Dell Axim X5 Performance. Bovendien hou ik het toch bij een PocketPC, dus de Sony valt uit de boot hoe goed zijn scherm ook wel is.
Ik zoek vooral ervaringen met betrekking tot de levensduur van de batterij en de kwaliteit van het scherm.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 juni 2003 @ 13:36:
knip
Ik zoek vooral ervaringen met betrekking tot de levensduur van de batterij en de kwaliteit van het scherm.
Scherm is minder als van de sony net zo als de accu ;)

De accu gaat niet zo heel erg lang mee, maar als je hem elke dag weer op de lader zet, is er niks aan de hand. :)
Pagina: 1