Toon posts:

Pc die zich zelf reboot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een mega probleem met mijn pc. Om heel ff kort uit te leggen, mijn pc reboot zich zelf constant. Vaak als ik een muziek cd wil branden. Of tijdens het afspelen van een film of zelfs bij het opstarten van de pc.
Ik denk zelf dat het aan de voeding ligt, nu zit er een 300 Watt voeding in.

Pc specs:
- mobo = soltek
- cpu = amd 2000+
- mem = 512mb ddr
- video = asus v8440
- sound = creative audigy platium
- hdd = wd 80gb + 30 gb
- dvd = Aopen
- brander = lite on 48x

Ik heb al de overbodige spullen eruit gehaald, extra hdd (30 gb), sound, netwerk, dvd en koelers. Maar nog blijft de pc het doen. Ik heb de brander op mijn server geprobeerd en daar kon hij alles branden zonder fouten.

Het ledje wat op het mobo bevind geeft ook geen code weer, dus ik neem aan dat mijn mobo niet defect is. Ook heb ik er een andere cpu geprobeerd, amd 2200+, maar geen goed resultaat. Het enige wat ik nu nog kan doen is om mijn videokaart en geheugen te testen wat ik zo gaan doen.

Ik hoop dat jullie een goed idee hebben wat het eventueel kan zijn. En het probleem wordt nog groter, vóór vrijdag moet de pc klaar zijn voor een lan party in Hengelo. :X

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Spontane reboots is idd vaak een brakke voeding. Wat zijn de waardes die de voeding geeft op de 5v en 12v lijnen (als de PC stressed is)?

En kan je niet desnoods even met een andere voeding testen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:42
Als je Windows XP gebruikt, staat Reboot on error uit? Zo schakel je het uit:
Control Panel => System => Advanced => Settings knopje bij “Startup and Recovery” => “Automatically restart” uitzetten onder het kopje “System failure”.
En kijk anders eens naar de waardes van je voeding als je een poosje bezig bent geweest. Als deze meer dan 5% afwijken van wat ze horen te zijn is je voeding gewoon brak, ongeacht er veel in zit of niet, hij kan het dan misschien gewoon helemaal niet trekken.

The devil is in the details.

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Dit zou ook veroorzaakt kunnen worden door een kortsluiting. Check even of je apparatuur geen sluiting maakt door een klein schroefje, of een krom getrokken achterplaat.

Als dat niet zo is, zal het waarschijnlijk je voeding zijn.

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

Verwijderd

Topicstarter
edit: bij winxp of win2k doet hij het, maakt dus niet uit wat voor os er op staat.

Voor de afwijking zal ik gaan kijken. (mits ik nog in het systeem kom, dat is op dit moment een probleem)

Andere voeding, ga ik ook nog doen, met een 235 Watt groter heb ik op dit moment niet meer zo liggen

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-06 21:14
Ligt het niet gewoon aan je nick? Dat ie pas na 84 keer stopt met rebooten ...

Verwijderd

Topicstarter
theXE schreef op 29 juni 2003 @ 18:27:
Ligt het niet gewoon aan je nick? Dat ie pas na 84 keer stopt met rebooten ...
Mmm, hij zit er al overheen hoor ;) Gelukkig dat toch net niet

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 June 2003 @ 18:24:
edit: bij winxp of win2k doet hij het, maakt dus niet uit wat voor os er op staat.

Voor de afwijking zal ik gaan kijken. (mits ik nog in het systeem kom, dat is op dit moment een probleem)

Andere voeding, ga ik ook nog doen, met een 235 Watt groter heb ik op dit moment niet meer zo liggen
Het verhaaltje over dat automatically reboot wat MaRc0 heeft gepost is van toepassing op Win2k. Als je dus Win2k draait is het handig als je dat ook even uitzet, misschien krijg je dan een BSOD te zien. (zo niet is het most likely je voeding)

BSOD's worden veel veroorzaakt door brak geheugen, en aangezien je het geheugen nog niet hebt getest is er nog een vrij grote kans dat het geheugen toch de boosdoener is. Test dus ook even je geheugen met memtest86, en post het resultaat hiervan (dat was je ook al van plan lees ik zo :)). Dit kan trouwens wel even duren, reken maar op een uur of 2.

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-06 21:14
Ik heb even een opfrissertje nodig... BSOD? Is dat een blauw scherm...?

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Klopt. :)
BSOD staat voor Blue Screen of Death. Daarbij krijg je verschillende dingen te zien die wijzen op oorzaken van de problemen. Handig dus als je d'r iets aan wilt gaan doen. ;) Aangezien Win2k en WinXP dan onmiddellijk crasht, en dus niet meer verder draait, is het standaard ingesteld dat het systeem automatisch reboot in het geval van zo'n BSOD.

Wat meer info. over BSOD's en de 'berichten' hiervan kan je vinden in dit topic/deze FAQ:
Windows XP en 2000 BSOD guide

[ Voor 19% gewijzigd door Laurent op 29-06-2003 18:47 ]

• JiinX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-05-2022
Ikzelf heb het diverse keren meegemaakt dat het aan het geheugen lag.
Hier kan je een testje downloaden en ff je geheugen testen.

http://www.memtest86.com/#download0

wie het laatst lacht is het traagst van begrip

Verwijderd

Warmte probleem! Check ff of de voeding ook zijn warmte kwijt kan... Het zelfde voor cpu... mem & video cpu/mem... (tenslotte voor de hele kast) zorg voor goede flow door je kast! :+

Verwijderd

Topicstarter
Update
---------

Mijn flow in mijn kast is goed. Ik heb een big tower case met 3 koelers er in zitten (80x80)
1 naar binnen (voor onderaan), 2 naar buiten (achter boven en onder) op mijn cpu zit een zalman koeler, mijn hdd wordt gekoeld door een koeler, geheugen niet

Ik heb er ff een andere voeding ingestopt (450 watt) en nog blijft hij het doen, geheugen heb ik ook vervangen en nog flikt hij het weer.

Ik ben bang dat het toch aan mijn mobo ligt. Ik heb het hele zooitje uit mijn kast gehaald om een lose test op stelling te maken. (komt ook niet door eventuele kortsluitingen)

Het enige wat ik nog niet gedaan heb en wat ik vanavond ga doen is een andere video kaart te pakken en een ander mobo om hier mee te testen. Dan kom ik er hoop ik aan uit, anders wordt ik echt gek.

Ik wist niet dat ik zoveel stress kon krijgen met mijn eigen pc... :X wordt er echt knetter gek van, maar ja, het blijven pc's

Verwijderd

Nu heb je MaRc0's post nog steeds niet doorgewerkt.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 11:15
aan je setup te zien heb je iig nog garantie. kijk ook even op de site van de mobo maker (of in de search, reboot soltek.) of dit vaker voorkomt
(hier bvb) Cipri in "spontane reboots"

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 juli 2003 @ 10:41:
Nu heb je MaRc0's post nog steeds niet doorgewerkt.
Bij deze, ik krijg geen BSOD op moment dat ik het uitschakel in windows, maar buiten windows doet de pc het ook. Het lijkt net of het mobo stroom krijgt en dan weer niet, dan weer wel, ect. Voeding ligt het zeker niet, heb er met meerdere getest.

Verwijderd

Ik heb al een aantal van deze topics over plotselinge reboots doorgelezen en iedereen heeft het maar over brakke voeding en/of hoge temp. Dit is het niet!

Zelf had ik reboots als ik een spel opstarte. Alles geprbeert. Updates eruit halen, graphic drivers veranderen, bios in save mode, niets hielp, tot ik de via drivers tegen kwam.

Ik had VIAHyperion4in1445v.exe geinstalleerd en daarbij reboote ie steeds. Nu met station-drivers-4in1441v.zip heb ik daar geen last meer van.

Overgens heeft die instelling "de computer automatisch opnieuw opstarten" uitzetten ook geholpen. Lost niets op maar systeem reboot dan niet meer.

Laat even weten als dit het is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 July 2003 @ 10:53:
Ik heb al een aantal van deze topics over plotselinge reboots doorgelezen en iedereen heeft het maar over brakke voeding en/of hoge temp. Dit is het niet!

Zelf had ik reboots als ik een spel opstarte. Alles geprbeert. Updates eruit halen, graphic drivers veranderen, bios in save mode, niets hielp, tot ik de via drivers tegen kwam.

Ik had VIAHyperion4in1445v.exe geinstalleerd en daarbij reboote ie steeds. Nu met station-drivers-4in1441v.zip heb ik daar geen last meer van.

Overgens heeft die instelling "de computer automatisch opnieuw opstarten" uitzetten ook geholpen. Lost niets op maar systeem reboot dan niet meer.

Laat even weten als dit het is.
Ik weet dus niet of het aan de videokaart ligt, maar met een gewone kale windows xp installatie, waarbij hij zelf de drivers vind doet hij het ook. Ook als ik de nieuwste drivers of de drivers van de cd pak. Heel vreemd.

Ik zal jullie op de hoogte houden ivm de videokaart als ik deze verwissel

iig _/-\o_ voor de reactie's

Verwijderd

Ik weet dus niet of het aan de videokaart ligt, maar met een gewone kale windows xp installatie, waarbij hij zelf de drivers vind doet hij het ook. Ook als ik de nieuwste drivers of de drivers van de cd pak. Heel vreemd.

Heb ik dus ook gehad met kale windows XP. Zelfde probleem, opgelost met bovenstaande handeling.

Verwijderd

Topicstarter
Update 2
-----------

Gelukkig het is opgelost, na ja, wel een kapot hardware maar toch.
Met de videokaart was niets mis mee, ik had er een geforce 2 mmx in gedaan die ik uit mijn server had gehaald en nog bleef hij het doen.
Toen wist ik het zeker, mijn mobo is kapot. Ik had het mobo verwisseld en het werkte erna. Wel moest ik vaak het bios clearen. Nadat ik alles had ingebouwd kreeg ik geen beeld :? :( Als ik dan het bios clearde deed hij het weer. Heel vreemd.

Maar al met al, hij doet het weer, winxp staat er gelukkig weer op en ik hoop dat hij het blijft doen.

Pc specs...

mobo = chaintech (uit server)
cpu = amd 2200+ (zalman coper koeler)
mem = 3 x 256 sdram
hdd = wd 80 gb maxtor 120 gb
video = asus v8440
sound = audigy platium
nic = 3com
dvd = Aopen 12x
brander = lite on 48x
voeding = 450 Watt

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2003 10:40 ]