[Linux/Samba]: MP3'tje hikt bij hoge load

Pagina: 1
Acties:

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03

arnova

weet veel, maar niet alles

Topicstarter
Ik speel al mijn MP3's vanaf mijn Linux (Samba) server over het network (100mbit) op mijn Windows 2000 machine (met WinAMP). Het probleem is dat als ik tegelijkertijd een grote file ga kopieeren van/naar de Linux server dan stopt regelmatig het MP3'tje (of 'hikt') en speelt vervolgens een 1-2 seconde later weer verder. Ik snap wel wat het probleem is (denk ik): heel even krijgt het data-kanaal voor het MP3'tje niet genoeg bandbreedte waardoor WinAMP stopt. Vraag is: valt hier iets aan te doen, want het is redelijk irritant.

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:21

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Dat wordt lastig, omdat je voor beide activiteiten hetzelfde programma gebruikt. Was dat niet zo geweest, dan kon je aan de kopieeractie een beperking opleggen, zodat je MP3 altijd op volle snelheid gestreamd kan worden. Je zou het nu heel moeilijk kunnen maken door twee keer Samba te starten, het verkeer over twee netwerkinterfaces te laten gaan en vervolgens die interfaces te balancen, maar dat lijkt me ietwat overdreven voor zo'n probleempje. Een eenvoudiger manier kan ik echter niet direct verzinnen, of je moet afstappen van Samba voor een van beide activiteiten (bestanden via FTP oversturen bijvoorbeeld), want dan kun je het verkeer van bepaalde poorten gaan limiteren :).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Heeft het geen zin ergens de hardware te upgraden? Ik heb dit soort acties zonder problemen op een VIA C3 5000 (533 Mhz) uitgevoerd.

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-05 18:38

deadinspace

The what goes where now?

Kun je in Winamp niet instellen hoeveel muziek hij moet bufferen? Als je die waarde verhoogt, dan zou Winamp langer zonder data van het netwerk moeten kunnen, wat dus het risico op stotters aanzienlijk zou verkleinen.

• arnova

arnova

Topicstarter
WinAMP buffer groter maken, das een goeie. Dat zal ik meteen eens gaan proberen.

En upgraden? Lijkt mij niet: AMD Duron 1.2GHz, 256Mb DDR..... Bovendien wat heeft dit met het netwerk te maken?

Ctrl4Dkn: ESP32 (Floor) Heat Controller With Daikin (Heatpump) Support - https://github.com/arnova/ctrl4dkn

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 21:32
master_artech schreef op 29 June 2003 @ 19:08:
En upgraden? Lijkt mij niet: AMD Duron 1.2GHz, 256Mb DDR..... Bovendien wat heeft dit met het netwerk te maken?
Hij bedoelde denk ik de hardware van de server. Als Linux op bovenstaande configuratie draait moet dan geen problemen zijn. Als je echter (zoals veel mensen) een PI of PII hebt staan wil het nog wel eens schelen om iets iets snellere machine neer te zetten, daar zulke processors niet altijd de volledige snelheid van de verbinding kunnen waarmaken.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 14:38

Apache

amateur software devver

check ook ff met hdparm of je hd wel een fatsoenlijke snelheid haalt.

Misschien kan je ook de interactivity patch gebruiken, normaal gebruikt om desktops meer responsive te maken maar kan volgens mij kan het hier ook wel helpen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• arnova

arnova

Topicstarter
eborn schreef op 29 June 2003 @ 19:11:
[...]
Hij bedoelde denk ik de hardware van de server. Als Linux op bovenstaande configuratie draait moet dan geen problemen zijn. Als je echter (zoals veel mensen) een PI of PII hebt staan wil het nog wel eens schelen om iets iets snellere machine neer te zetten, daar zulke processors niet altijd de volledige snelheid van de verbinding kunnen waarmaken.
Nee dat is de hardware van mijn workstation. Mijn Linux machine is een P-233MMX met 96mb geheugen. Maar ik vraag mij toch sterk af in hoeverre een snellere processor echt verschil gaat uitmaken. Het komt uiteindelijk toch op de snelheid van het network (10 of 100mbit), IDE controller en natuurlijk de harddisk zelf aan.... (lijkt mij)

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Wat zie je als je met `top` oid de CPU usage bekijkt op het moment dat je deze acties onderneemt? En je geheugengebruik?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1