Toon posts:

koeling hardeschijven (case)

Pagina: 1
Acties:
  • 49 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www22.brinkster.com/joghurt/kast.jpg

Hallo mensen,
Ik zou graag advies willen over eventuele koeling van mij harde schijven.
ik heb nu 2 harde schijven (western digital 7200 rpm en een seagate 7200 rpm)
mijn master is normale omstandigheden 53 graden, is dit te hoog?(gemeten met HDDtemperature) en als ik een extra fan wil plaatsen is dan de aangegeven plek op de foto een goede plek? En moet ik dan nog een uitlaat voor de lucht maken of is dat dan niet nodig?

mijn case is zo'n 38 graden wat dus ook een de hoge kant is, daarentegen is mijn cpu 45 graden :? . Ik heb alleen maar 1 grote fan op mijn cpu staan en 1 fan in mijn voeding(maar die komt niet uit in mijn kast. Dus geen airflow. :'( ) Als ik dan een beetje airflow in mij kast zou moeten hebben waar kan dan het beste fans plaatsen?
alvast bedankt

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2025
schijven zijn altijd heet, de mijne is ook wel zo'n 55 graden, maar toch koel ik ze niet.

je kan lees/schrijftest uitvoeren, als deze langzaam uitvalt kan het handig zijn je schijven te gaan koelen

verder: je plaatje werkt niet

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je plaatje doet het hier niet, kan dat kloppen?
je kunt je fan hoe dan ook het beste plaatsen voor je hdd zodat de lucht erover heen blaast.
Heb hier een 92mm @ 5volt die mijn hdds heel erg koel houdt, zonder dat je hem hoort.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:22
Wat betreft het plaatje:

The site you have attempted to visit is hosted by Brinkster. General Solutions have a limit to the amount of traffic that each site can have per day. The site you have visited has reached that limit. Please try again another day.

Verwijderd

Topicstarter
sorry van het plaatje, echt een reteserver
tweede poging
Afbeeldingslocatie: http://bigshit.web1000.com/kast.jpg

maar daar bedoelde ik dus, dan zit de fan recht tegen mijn hardeschijven(probleem?)
en ik heb geen airflow dus weet ik niet of het zal helpen. En als ik echt perse airflow nodig heb waar ik dan fans moet plaatsen?
bedankt voor reacties

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Ok als je ff een klein beetje nadenkt en zoekt heb je het zo gevonden.
1. je schijf is aan de warme kant, dus je doet er goed aan er iets aan te doen
2. goede airflow betekent een goede circulatie van lucht in de kast, warme lucht stijgt dus intake onderaan, outtake bovenaan (staat duidelijk vermeld in de faq).
3. rounded cables ed zijn ervoor om ruimte te maken en het goede geleiden van de luchtstroom.

k denk dat je nu wel genoeg geholpe bent en er niet verkeerd aan doet om de faq te leze, vrij algemeen. ( eerste keer dat k lame over een faq maar kan der nix anders van make ;))
[edit] bovendien heeft het geen nut om met 1 koeler de warme lucht door de kast te jagen.

[ Voor 8% gewijzigd door t!mP op 29-06-2003 18:01 ]

Verwijderd

Bij een 7200 toeren HD zijn er altijd al discussies geweest of je hem nou wel om niet moet koelen. Zie onder andere:

Moet je een Maxtor hd 7200 rpm koelen?
7200 toeren schijf koelen, hoe?
7200 RPM Hd koelen, of niet?

De conclusie is dat het niet persé hoeft, maar het de levensduur erg ten goede komt. In de zaak waar ik werk word het iig altijd bij een 7200 toeren schijf erop gezet.

Hoe heb jij je twee harde schijven in je kast gedaan? Voor de warmte afvoer is het het best als ze een flink stukje uit elkaar zitten.

Zelf heb ik een speciaal voor HD's gemaakte koeler, namelijk deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.xxlcases.nl/webshop/assets/big/suncore.jpg

Sinds deze erin zit is de temp ongeveer 7 graden gedaald. In de zomer werd die van mij namelijk wel 50 (!) graden, na de hdd koeler was dat nog maar 43.

Die harde schijf koeler kostte 18 euro bij XXL cases, het is een " Suncore Silver Cyclone HDDkoeler " hij koelt goed maar geeft toch redelijk veel lawaai. Zelf zou ik niet een tweede kopen van deze, maar even zoeken om een misschien goedkopere en betere koeler.

Wat je met deze info doet mag je zelf bepalen.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Het hangt allemaal van de case af. Als je de mogelijkheid hebt om voor de HDDs een (of meerdere) koeler(s) te hangen, doen. Dat is de beste manier van koelen namelijk, hitte van voren naar achteren (of boven) blazen.

Zie ook de DOC FAQ, en dan het gedeelte daar over airflow. Aan je foto te zien is het een redelijk standaard case, die ook nog eens erg vol zit. Weinig kans op airflow dus. Kijk dan ook naar de links van Masera over het wel of niet HDDs koelen, en of je de mogelijkheid hebt om op je HDDs zo'n koeler als die Suncore te zetten. Het direct je HDDs koelen lijkt me namelijk beter mogelijk dan casefans, vanwege je case dus ;). Iig gaat deze dicht vanwege zoek/faq :)

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.