Hoewel ik het met de meesten hier eens ben dat er de afgelopen paar jaar steeds meer rotzooi uitkomt, moet ik toch eerlijk zeggen dat ik het allemaal wel steeds mooier vind worden

Ben zelf 30 jaar, en ben dus zo'n beetje met Pong als eerste game-ervaring opgegroeid. Nou, als je al maanden zoet kunt zijn met een zwart scherm waar twee witte streepjes een wit vierkantje aan het overspelen zijn... Later F1-Spirit, Goonies, Hypersports, etc op de MSX. Ik geniet als ik al die grafische pracht en praal die je in de huidige games hebt op het scherm kan toveren (hoewel je toch iedere keer weer wat frames tekort komt, ongeacht het feit dat je
blijft upgraden

).
Toch vreet het aan me dat het verhaal er onder moet lijden. Ik was vroeger dus ook verslaafd aan adventures. Samen met een schoolvriend de eerste Monkey Island gespeeld op m'n Amiga 500+. 's Avonds laat bellen: "Ik ben erachter waar die mok met Grog voor dient!!!!"

Inderdaad, wat een tijden waren dat. Monkey Island 2 pikte 9MB van m'n 20MB HD in (yup, ik was er vroeg bij met de hardware

) maar hij bleef erop staan tot ik hem uitgespeeld had. Street Fighter II samen met 4, 5 anderen uit de klas.
Ik ben op de PC overgestapt ten tijde van Doom II en de eerste NFS. Maandenlang tot in de vroege uurtjes gespeeld. Adventures waren ook sterk vertegenwoordigd: Sam & Max, The Dig, Indy, ach noem maar op en ik heb het ooit wel es gespeeld of gezien. In '96 kwam online multiplayer langs (Duke Nukem 3D op LAN, later Quake en z'n sequels op 't net) en toen kon je me helemaal bij elkaar vegen. Leek wel een zombie 's ochtends. Als er in een woordenboek een definitie van Hardcore Gamer bestond had er een foto met mijn verlepte kop bij gestaan
En nu... als ik om me heen kijk zie ik alleen maar games liggen. De meeste heb ik maar 1 keer gespeeld (snel, want het verhaal was kort of er lagen alweer 2 andere klaar), en een aantal heb ik even bekeken en er weer afgesmeten. Ruim een jaar geleden Syberia gehaald (eindelijk weer een adventure), ben er nog niet eens aan toegekomen omdat het zo lang duurt om te spelen (iets waar ik vroeger nooit problemen mee had). Er is gewoon veel teveel. Of misschien ervaar ik het zelf wel zo dat het
mij teveel begint te worden.
Het valt me trouwens op dat ik steeds vaker terugval op de oudere games. Zo heb ik vanmiddag eindelijk NFS4 onder XP draaiend gekregen. Je kunt lullen wat je wil, maar het trackdesign is IMHO nog steeds onovertroffen. Moest wel weer ontzettend wennen, ram nu tegen randjes en hoekjes aan die ik vroeger perfect kon ontwijken ('n teken dat ik oud begin te worden?).
Lang verhaal kort: Ik vind het wel steeds mooier worden en daar geniet ik ook wel van, maar ik mis toch wel het verhaal en de gameplay van vroeger.
[
Voor 2% gewijzigd door
Verwijderd op 29-06-2003 23:39
. Reden: typo's ]