Spellen zijn niet meer wat ze geweest zijn?!

Pagina: 1
Acties:

• mvddonk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-12-2025
Ligt het nou alleen aan mij of zijn de spellen tegenwoordig alleen grafisch uitermate goed en is de gameplay saai en steeds van hetzelfde...
Nu ben ik zelf o.a. een fan van adventure's dus tegenwoordig hoef ik daar niet veel meer van te verwachten, dat was vroeger wel anders (in het goede DOS tijdperk *o o o wat waren dat een tijden!* ;)). Het is nu bijna allemaal RPG of Shooters (en dan ook nog eens met name online multiplayer).

Wanneer komen er weer eens echte spellen uit, ik vind zelfs de C&C serie steeds meer tegenvallen terwijl ik daar al vanaf het begin een hele grote fan van ben!?

Wat vind de gemiddelde persoon op GoT van de spellen tegenwoordig?
En hoe zit het met de 1e DVD spellen (dus spellen die op een (data)DVD geschreven staan) is dat al in zicht?

Verwijderd

mvddonk schreef op 29 June 2003 @ 16:44:
Ligt het nou alleen aan mij of zijn de spellen tegenwoordig alleen grafisch uitermate goed en is de gameplay saai en steeds van hetzelfde...
bedrijven zijn, om het maar met een mooie term weer te geven "Creatively bankrupt".

Vrijwel elk idee is al uitgevoerd en je kan moeilijk de stap maken van 3D naar 4D :o. De nieuwheidsfactor is er van af en tegenwoordig is het meer van hetzelfde met hier en daar een kleine aanpassing/verbetering.
Nu ben ik zelf o.a. een fan van adventure's dus tegenwoordig hoef ik daar niet veel meer van te verwachten, dat was vroeger wel anders (in het goede DOS tijdperk *o o o wat waren dat een tijden!* ;)). Het is nu bijna allemaal RPG of Shooters (en dan ook nog eens met name online multiplayer).
De vraag naar adventures is heel klein en bedrijven willen in deze moeilijke economische tijden op safe spelen dus ja..

De volgende trend die we waarschijnlijk zullen zien is het combineren van verschillende genre's. Het begin is al gemaakt met Warcraft III, een RTS met RPG elementen.

What's next? Online first person shooter met RPG elementen. Hoe meer mensen je afknalt, hoe te sterker je wordt?
Wanneer komen er weer eens echte spellen uit, ik vind zelfs de C&C serie steeds meer tegenvallen terwijl ik daar al vanaf het begin een hele grote fan van ben!?
Never change a winning formula. C&C is het perfecte voorbeeld van hetzelfde concept aanhouden met kleine verbeteringen (grafisch een upgrade, gameplay wat beter uitgewerkt etc). Als je kijkt naar de originele C&C dan is er niet veel veranderd.
Wat vind de gemiddelde persoon op GoT van de spellen tegenwoordig?
Je hebt gelijk, ik speel ook lang niet meer zoveel als vroeger. Het enige wat developers nog niet echt onder de knie hebben is een goed verhaal in games.

Alleen de topgames krijgen van mij een kans omdat deze meestal wel een paar nieuwe elementen hebben toegevoegd.
En hoe zit het met de 1e DVD spellen (dus spellen die op een (data)DVD geschreven staan) is dat al in zicht?
Zie console spellen en volgens zijn er ook al een aantal PC games op DVD uitgebracht.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2003 17:06 ]

Verwijderd

Ik ben het wel met je eens, veel van het zelfde.
Maar de kwaliteit (grafisch) gaat wel vooruit!

Zelf ben ik erg fan van racegames zoals de nfs serie, maar daar is ook al tijden niks nieuws onder de zon.

Maar ja, je doet er weinig aan ben ik bang.

• FoggyFreek
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

FoggyFreek

I'm a llama again!

-- Altijd blijven prutsen --

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12-2025

dawuss

gadgeteer

totaal met je eens. Vroeger kwam je ermee weg als je in je eentje maandenlang een leuk simpel spelleke als xonix ofzo inelkaar draaide. Tegenwoordig is het allemaal projectwerk.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Ik ben het met je eens dat command and conquer serie steeds slechter wordt :'(

Ze hadden niet moeten overstappen op 3D, maar een betere 2D grafische engine moeten gebruiken

[ Voor 40% gewijzigd door STIMPPYYY op 29-06-2003 17:13 ]

Verwijderd

Ik ben het wel met de topicstarter eens!

> Er zijn de laatste tijd érg (misschien wel té) veel 3D/FP-shooters op de markt gekomen. Op een gegeven moment gaat dit toch allemaal wat op elkaar lijken vindt ik...
Wel blijven de online team-games leuk.

> Eerlijk gezegd heb ik ook liever een leuke game met een goed verhaal. Dan zijn de graphics maar iets minder prachtig; een goede adventure is voor mij toch iets meer waard.
Oftewel, Als het verhaal goed is, blijft de game boeien.
Helaas is dat bij veel games ver te zoeken...

• Dark Lord
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op 29 June 2003 @ 16:55:
What's next? Online first person shooter met RPG elementen. Hoe meer mensen je afknalt, hoe te sterker je wordt?
uhm dat is er toch al... maarja

idd er komen laatste zoveel spellen maar die zijn allemaal echt grafisch maar laatst Splinter Cell dat was eigenlijk best wel nieuw en mooi redelijk verhaal beetje kort.
maar de fabrikanten gaan tegenwoordig voor kwaliteit en niet voor kwantiteit kijk bv naar Deus Ex die ging voor allebei en het was nog gelukt ook maar als je al die FPS nu ziet bv Unreal 2 ziet er mooi uit is alleen waardeloos uitgespeeld in 2 dagen of 3 ofzo.
Mischien komt Half Life 2 met iets leuks want Half Life 1 heb ik ook helemaal uitgespeeld zat leuk verhaal in Opposing Force was nog leuk Blue Shift werd saai maarja mischien dat Half Life 2 weer een leuk verhaal heeft met stoere gameplay

10100111001

Verwijderd

Ik vermaak me nu prima met: Space Quest Fan-Prequel uit !!
Lekker oldskool, echt een aanradertje!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2003 17:34 ]

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op 29 June 2003 @ 17:21:
Ik ben het wel met de topicstarter eens!

> Er zijn de laatste tijd érg (misschien wel té) veel 3D/FP-shooters op de markt gekomen. Op een gegeven moment gaat dit toch allemaal wat op elkaar lijken vindt ik...
Wel blijven de online team-games leuk.

> Eerlijk gezegd heb ik ook liever een leuke game met een goed verhaal. Dan zijn de graphics maar iets minder prachtig; een goede adventure is voor mij toch iets meer waard.
Oftewel, Als het verhaal goed is, blijft de game boeien.
Helaas is dat bij veel games ver te zoeken...
dat laatste heb ik laatst gemerkt..
Grandia 2.. graphics zijn oud maar verhaal is fantastisch..
ze zouden idd daar eens wat meer energie in moeten steken.
ds schreef op 29 June 2003 @ 16:55:
ook.. en een FPS/RTS..
waar 1 iemand het als een RTS ziet en wij er als FPS mannetjes rond lopen en orders krijgen van de commander ;)

[ Voor 17% gewijzigd door LordMithril op 29-06-2003 17:36 ]

Bier, Whiskey en Metal!!

Verwijderd

Ik moet zeggen dat ik het zelfde probleem ken. Vroeger hadden games, vooral op mijn ninetndo toen der tijd, iets magisch. Ik speelde het soms met mijn hele familie :D, terwijl het er grafischer toch minder uit zag.
het lijkt wel of de magie verdwijnt. Nu dacht ik in GTA vice city eindelijk een spel gevonden te hebben met langdurig plezier, maar dit duurde ook maar een weekje :'(

Verwijderd

Nu iets totaal anders, wanneer denken jullie dat het perfect grafische spel en de perfecte grafische kaart uit zullen komen want die limiet gaan ze toch ooit moeten bereiken. En als je nu kijkt naar 3dmark03, ut2003, enz dan komen die er toch al "redelijk" dicht bij(zeker als je met 8xAA en 16xAF speelt)

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22-12-2025

Apache

amateur software devver

Verwijderd schreef op 29 June 2003 @ 17:41:
Nu iets totaal anders, wanneer denken jullie dat het perfect grafische spel en de perfecte grafische kaart uit zullen komen want die limiet gaan ze toch ooit moeten bereiken. En als je nu kijkt naar 3dmark03, ut2003, enz dan komen die er toch al "redelijk" dicht bij(zeker als je met 8xAA en 16xAF speelt)
nvidia schat zelf 2010, vind ik wel vrij realistische datum.
Wat er daarna komt?
k'ben benieuwd :)

If it ain't broken it doesn't have enough features

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

PromWarMachine

Forsaken Archer

quote: topicstarter
(en dan ook nog eens met name online multiplayer)
Hierdoor benadrukt topicstarter zijn ergernis om 'offline' ofwel singleplayer games.

Het feit dat deze games niet meer goed verkopen en dus niet meer veel gemaakt worden is vrij simpel. Als je een spel niet op een LAN of online kunt spelen, gaat het snel vervelen. Neem Max Payne, een gewéldige game, maar wie speelt hem nu nog? (er van uitgaande dat je hem al eens uitgespeeld hebt)

Waarom verkopen deze games dan niet meer? Ook vrij simpel. Als een spel snel verveeld, koop je hem minder snel. Persoonlijk koop ik vrijwel geen spel dat geen multi-player kent. Gewoon omdat de prijs van een dergelijk spel gelijk is aan een spel dat wél multiplayer modi heeft. 50 euro uitgeven voor een spel dat je in 3 dagen uitspeelt en daarna in de kast gooit, zie ik niet zo zitten. En zo zijn er duizenden mensen met mij.

DOS was het tijdperk van de singleplayer modus, multiplayer kende men (bijna) niet. Nu de gemiddelde tweaker niet meer in de rij staat voor een 17" CRT monitor en een computer met 256 MB geheugen, worden de eisen die aan games gesteld worden, ook veel hoger. Om de gigántische verwachting die van een singleplayer spel verlangt wordt, waar te kunnen maken is veel ontwikkelingsgeld nodig. En het is nog maar de vraag of de ontwikkelaar er op gaat verdienen.

Wij mensen zijn nou eenmaal niet snel tevreden.
quote: Top 10 meest verkochte games in 2002
1. The Sims Vacation Expansion Pack - Maxis/Electronic Arts $28
2. The Sims Unleashed Expansion Pack - Maxis/Electronic Arts $28
3. Warcraft III: Reign of Chaos - Blizzard/Vivendi Universal Games $54
4. Medal of Honor: Allied Assault - 2015/Electronic Arts $44
5. The Sims - Maxis/Electronic Arts $42
6. The Sims: Hot Date Expansion Pack - Maxis/Electronic Arts $29
7. The Sims Deluxe - Maxis/Electronic Arts $41
8. Zoo Tycoon - Microsoft $27
9. Harry Potter and the Sorcerers's Stone - Electronic Arts $29
10. Roller Coster Tycoon 2 - Infogrames $27
Bron

Ik tel 2 spellen die alleen offline te spelen zijn, jullie?

Dividend for Starters

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:13

Christiano007

Ich bin der champion

Het oude bekende ''vroeger was alles beter'' verhaal.

Heeft het ook niet iets met nostalgie te maken?
Tuurlijk, gameplay was vroeger (meestal) stukken beter omdat ze dáár mee aan de slag gingen ipv grafische hoogtepunt/games die niks aan zijn (meestal!)

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-12-2025

Elroy

Zelda!!!

mvddonk schreef op 29 June 2003 @ 16:44:
Heb je er wel eens over nagedacht om een console te kopen.
Zoals het spel Metroid Prime, het lijkt niet echt op de shooters/adventures die je op de pc tegenkomt. Dat spel was voor mij echt een geheel nieuwe ervaring :)
Ik moet natuurlijk ook toegeven dat er heel veel troep op console verschijnen. :/

Ik ben ondertussen weer maanden bezig met de port/remaker van Zelda OoT ( maarja dat is een spel uit 1998 > port/remake 2003 ) dus dat telt eigenlijk niet als een nieuw spel :P

Maar ik moet je gelijk geven, bij pc's draaid het tegenwoordig alleen nog maar om de graphics.

[ Voor 20% gewijzigd door Elroy op 29-06-2003 17:57 ]

Specs Computer

• mvddonk
Het lijkt er gewoon wel op dat de spellen tegenwoordig in de race zitten 'welk spel is grafisch het mooist' maar daarbij verpesten ze (naar mijn mening) de gameplay.
Had ik laatst Unreal2, ben je aan het spelen grafisch erg netjes moet ik zeggen maar dan heb je voordat je het doorhebt het spel al uitgespeeld.
Ongeveer ditzelfde bij Rise of Nations, ik was toen der tijd een grote fan van Civilization dus ik d8: gaaf, dat spel een beetje grafisch opgeknapt en dan in real time! Nou dat is dan ook wel leuk maar na een aantal turns zit je al in het laatste tijdperk (beetje Nukes gooien, nee das leuk...) en dan heb ik het nog niet eens over de vele dingen die ze weggelaten hebben.
Laat ik verder maat niet eens over GTA Vice City beginnen... 3 dagen mee bezig geweest...

Vroeger had je een spel wat nog geen 10MB was en daar was je dan maanden mee aan het spelen... (vooral adventures) misschien kwam dat ook wel omdat de markt een stuk kleiner was maar toch...
*Verlangt naar de humoristische adventures... :'( *

Maar ok, ik zou zelf ook niks nieuws/origineels kunnen bedenken op dit moment... maar ik ben 1 individu, er moeten toch wel mensen zijn met ideeën? Hier iemand misschien?

PS. Wat ik nou het leuke van C&C eerst vond was dat ze van die geweldige filmpjes hadden en dat na elke missie. Misschien komt al mijn frustratie wel omdat ik nog niet zo'n online gamer ben (heb tenslotte nog geen Kabel of ADSL).

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:33

IceStorm

This place is GoT-like!!!

We (als in, gamers) zijn gewoon ontiegelijk verwend geworden. Tel daar bij op dat 'alles' al een keer gedaan is en ja dan is er 'niks leuks meer' om te spelen.

Vergeet niet dat er vroeger ook echt een hele hoop extreme bagger games uitkwam waar je je nu gewooon niks meer van kunt herinneren. Daarnaast, je was niks gewend dus alles wat bewoog was leuk.

Ik vind dat er nog steeds erg goeie/leuke games gemaakt worden en dat veel mensen gewoon te veel zeuren :P. Het probleem is gewoon dat er zoveel games zijn en dat mensen zo verwend zijn dat er bijna geen games als 'goed' gekwalificeerd worden omdat er altijd wel iets 'beters' is.

Ik zelf denk dat er nog zat mogelijkheden zijn, ik zie vooral toekomst in MMORPG's en spellen 'met een verhaal' in het algemeen. Het grootste probleem is dat een game ontwikkelen duur is en men wat huiverig is om te gokken.
Ik zou zelf zeggen, blijf iig wel spellen kopen.

Overigens, spellen op DVD zijn er al lang :P Ik heb hier een Baldurs Gate I op DVD liggen.

En als laatste, voordat spellen 'echt' realistisch zijn zijn we zeker 15 jaar verder (2020 oid). Op dit moment komen we niet zo heel veel verder dan iets uitermate simpels qua 'omvang' (als een gezicht) vrij redelijk na te maken. Maar voordat omgevingen ook echt 'net echt' zijn zijn we echt nog een heel stuk verder.

Verwijderd

Ik heb zelf gaming helemaal opgegeven, ik heb mijn consoles weg gedaan en heb mijn desktop verruild voor een laptop, die laptops zijn in vergelijking met een desktop niet zo super veel duurder meer, en de grafische kracht van een desktop gebruiken de meeste mensen toch alleen maar voor games, en aangezien ik die niet meer speel :P

Vroeger speelde ik heel veel games, komt door grafisch ipv gameplay, maar mijn leeftijd heeft er ook wel iets mee te maken, ben nu meer bezig met Macromedia MX en me digicam :P

• Noedelsupke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-07-2023
* Noedelsupke mist de good old LucasArts adventures days ;(

binnenkort wel Full Throttle 2 en Sam&Max2

rare is dat ik de tekenstijl bij sam&max2 niet mooi vind, maar bij FT2 weer wel.......maar ik verwacht niet dat ze zo goed worden als hun voorgangers helaas

PIII 800@804 Mhz

• Albinoraptor
Als je Vice City al niet leuk meer vind, kan je jezelf maar beter van kant maken 8)7

Ik ben het niet echt met je eens er komen genoeg goede/leuke spellen uit, alleen omdat er veel uitkomt moet je gewoon goed filteren. :)

Goede spellen die laatst zijn uitgekomen (mijn mening duh :p)
- Enemy Territory (en nog gratis ook)
- Vietcong (al wat ouder maar toch recent)
- MotoGp 2
enz.

Trouwens misschien moet je eens MGS2:Substance voor PC kopen, daar heb je pas echt lang plezier van :)

Verwijderd

Ook een mooi voorbeeld is Enter the Matrix, een spel van 4cd's!!! Grafisch niet echt super en het spel zelf vind ik al helemaal niet leuk om te spelen.

En over dat grafisch, dat ligt niet aan mijn pc want ik heb een behoorlijk nieuwe pc :)

• buzz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
goh nog maar 3 keer eerder gezien dit topic :( ;)

maarja de feiten blijven staan, games zijn mainstream, net als films, en goede films vind je ook neit zo maar.

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
Ik heb het idee dat ik gewoon te oud begin te worden voor games. Vroeger speelde ik ook dag in, dag uit games, maar tegenwoordig zit ik me eigenlijk maar een beetje te vervelen achter de PC. Ik denk er dan wel aan om een game te gaan spelen, maar dan heb ik weer iets van "nah, nu even niet, doe ik morgen wel of zo".

Er zijn hier toch vast wel mensen met een klein broertje (of zusje) ? Zitten die niet hele dagen te gamen of begint het bij hen ook eerder te vervelen?

Overigens denk ik ook dat het feit dat we tegenwoordig zoveel spellen kunnen krijgen (illegaal) er ook aan meehelpt. Enkele jaren geleden was het nog geweldig als je een nieuw spel kreeg. Dat was dan vervolgens ook het enige spel dat je had (andere had je al uitgespeeld). Dan speel je het vaker en ga je er, denk ik, ook meer in op: je zit echt in het verhaal, je begint steeds beter te worden, etc.
Doordat je nu (misschien) meerdere games 'tegelijk' speelt, zit je er niet echt in en boeit het dus minder.

[ Voor 36% gewijzigd door maikel op 29-06-2003 20:14 ]

• mvddonk
ViperGTS schreef op 29 June 2003 @ 18:48:
binnenkort wel Full Throttle 2 en Sam&Max2
Ja he? Full Throttle 1 was wel een leuk spel, zo maar eens op internet kijken wat er over FT2 te vinden is.
maikel schreef op 29 June 2003 @ 20:10:
Vroeger speelde ik ook dag in, dag uit games, maar tegenwoordig zit ik me eigenlijk maar een beetje te vervelen achter de PC.
Dat heb ik nou ook, er zijn te weinig spellen die mij echt boeien dus meestal ga ik dan maar weer eens wat programmeren (site ofzoiets)... Ik vond zelfs Warcraft 3 (waar ik een enorme fan van ben, al vanaf Warcraft 1) het niet waard om 2x te spelen.

Wat er eerder gezegt werd over dat wij verwend zijn... dat klopt ook wel, er is(/te) zoveel om uit te kiezen!
Weet iemand toevallig of er nog een Diablo 3 aan zit te komen, dat vind ik tot nu toe tenslotte nog de beste RPG ooit?!

Hoe oud is iedereen hier trouwens, daar ben ik wel eens benieuwd naar. Ikzelf ben 19 maar doe al mee (gebruik dus pc al) vanaf het begin, dus toen er alleen nog maar DOS was.

[ Voor 25% gewijzigd door mvddonk op 29-06-2003 21:10 ]

• newpegasus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-03-2022

newpegasus

Hertog

Ik heb zelf gaming helemaal opgegeven, ik heb mijn consoles weg gedaan en heb mijn desktop verruild voor een laptop, die laptops zijn in vergelijking met een desktop niet zo super veel duurder meer, en de grafische kracht van een desktop gebruiken de meeste mensen toch alleen maar voor games, en aangezien ik die niet meer speel

Vroeger speelde ik heel veel games, komt door grafisch ipv gameplay, maar mijn leeftijd heeft er ook wel iets mee te maken, ben nu meer bezig met Macromedia MX en me digicam
ik deel de gedachte van bush. vroeger speelde ik urenlang dune, later c&c. ik stond er om 6 uur voor op zelfs.. toen hadden die spellen ook nog echt een waarde. er kwamen minder spellen uit dan nu, en de technologie kon nog vaak verbeterd worden waardoor je weer zoiets had van "wow, check die grafisch"of zoiets. dat heb ik tegenwoordig veel minder omdat de technologie al zover is, dat verbetering veel minder duidelijk is. ook speelt een rol dat er zoveel spellen uitkomen dat de keuze zo moelijk word. wat is goed, wat niet? ik vind dan ook dat de spellen van tegenwoordig nog wel een waarde hebben, maar die vallen minder op door het grote aanbod.

mijn computer is ook niet de snelste meer, daarom ben ik de laatste tijd weer oude spellen aan het spelen. dan zie je de klasse weer....

GuitarFacts | Last.fm | Google Zoekmachine Optimalisatie

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Er moet ergens op bezuinigd worden.
Helaas wordt er nog al eens bezuinigd op een goed verhaal.
Het budget gaat op aan de graphics.

Quake I: er wordt een intergalactische poort geopend, jij moet monsters bestrijden
Quake II: Alien invasie, jij gaat naar planeet om de invasie te stoppen
Quake III: eh, vechten op verschillende lokaties?

Daarom is HalfLife ook een klassieker, graphics niet echt bijzonder, maar wel een goed verhaal. Ik ben benieuwd wat HL2 gaat worden, Doom III is in ieder geval mooie graphics met weinig verhaal.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Ik denk dat we idd erg verwend zijn geraakt, zitten we daar met onze prachtige game machines volgepropt met geheugen, vette videokaart waar meer geheugen op zit dan vroeger op je hele harddisk, 5.1 geluids setjes, ergonomisch gevormde blue-tooth toetsenborden etc. etc. en nu klagen dat de games zo saai zijn. Ik denk dat men eens een beetje tevreden moet zijn met wat ie heeft en niet zo moet klagen...er zijn echt nog wel goede games.

Wil je eens een game spelen met een goed verhaal, speel dan eens Mafia
Echt een aanrader

Verwijderd

Op het moment ben ik met Elite Force 2, echt een topper vindt ik persoonlijk !
Mooie graphics ( quake 3 engine ), en echt een gave gameplay en een ruig verhaal.

HL2 lijkt me ook super gaaf worden, maar als je klijkt naar HL1, dan moet je toch wel toegeven dat het spel in leven is gehouden door de vele mods ervoor.
Als je eenmaal een succesvolle game hebt dan gaan de meeste uitgevers erook voor om een vervolg van de game te maken. Dit brengt geld in het potje, de formule is succesvol dus waarom het risico en de kosten voor een orginele game die michien flopt ?

Hoe mooi je een game ook maakt, er moet een gave gameplay in zitten.
Wat zou de volgende stap zijn ? Virtual Reality ?

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:26
Ik ben er deze week nog eens goed achter gekomen dat de games niet meer zijn wat het geweest is. Maar dit is eigenlijk algemeen gesproken want uiteraard zitten er wel toppertjes tussen zoals Halflife, de Grand Theft Auto serie en straks ook Halflife 2. Maar ik heb van de week dus een GBA gekocht, en daar Mario Kart, Super Mario World, Advance Wars en Zelda bijgekocht. En stuk voor stuk nog even verslavend als toen ik ze op de SNES speelde (afgezien van Advance Wars dan). Echt geweldig, misschien blinken ze niet uit qua graphics, maar de spellen van tegenwoordig kunnen echt bijna niet meer tippen aan deze juweeltjes (van gameplay).

Dus tja... uiteraard speel ik wel nieuwe spellen, SSX Tricky ben ik ook verslaafd aan, maar vaak zijn dit uitzonderingen. Misschien heeft het wel te maken met jeugdsentiment :)

Join het GoT Pulse-Team!

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-10-2025

edward2

Schieten op de beesten

Nou er is nog genoeg wat me kan boeien hoor, Battlefield, MOH, NOLF2, Splintercell, Gothic2 Enclave, Ravenshield om er maar een paar op te noemen.

Er zit meer trash tussen dan vroeger, maar we zijn ook critischer geworden.

Niet op voorraad.

Verwijderd

Hoewel ik het met de meesten hier eens ben dat er de afgelopen paar jaar steeds meer rotzooi uitkomt, moet ik toch eerlijk zeggen dat ik het allemaal wel steeds mooier vind worden :)
Ben zelf 30 jaar, en ben dus zo'n beetje met Pong als eerste game-ervaring opgegroeid. Nou, als je al maanden zoet kunt zijn met een zwart scherm waar twee witte streepjes een wit vierkantje aan het overspelen zijn... Later F1-Spirit, Goonies, Hypersports, etc op de MSX. Ik geniet als ik al die grafische pracht en praal die je in de huidige games hebt op het scherm kan toveren (hoewel je toch iedere keer weer wat frames tekort komt, ongeacht het feit dat je blijft upgraden :) ).

Toch vreet het aan me dat het verhaal er onder moet lijden. Ik was vroeger dus ook verslaafd aan adventures. Samen met een schoolvriend de eerste Monkey Island gespeeld op m'n Amiga 500+. 's Avonds laat bellen: "Ik ben erachter waar die mok met Grog voor dient!!!!" :) Inderdaad, wat een tijden waren dat. Monkey Island 2 pikte 9MB van m'n 20MB HD in (yup, ik was er vroeg bij met de hardware :) ) maar hij bleef erop staan tot ik hem uitgespeeld had. Street Fighter II samen met 4, 5 anderen uit de klas.

Ik ben op de PC overgestapt ten tijde van Doom II en de eerste NFS. Maandenlang tot in de vroege uurtjes gespeeld. Adventures waren ook sterk vertegenwoordigd: Sam & Max, The Dig, Indy, ach noem maar op en ik heb het ooit wel es gespeeld of gezien. In '96 kwam online multiplayer langs (Duke Nukem 3D op LAN, later Quake en z'n sequels op 't net) en toen kon je me helemaal bij elkaar vegen. Leek wel een zombie 's ochtends. Als er in een woordenboek een definitie van Hardcore Gamer bestond had er een foto met mijn verlepte kop bij gestaan :)

En nu... als ik om me heen kijk zie ik alleen maar games liggen. De meeste heb ik maar 1 keer gespeeld (snel, want het verhaal was kort of er lagen alweer 2 andere klaar), en een aantal heb ik even bekeken en er weer afgesmeten. Ruim een jaar geleden Syberia gehaald (eindelijk weer een adventure), ben er nog niet eens aan toegekomen omdat het zo lang duurt om te spelen (iets waar ik vroeger nooit problemen mee had). Er is gewoon veel teveel. Of misschien ervaar ik het zelf wel zo dat het mij teveel begint te worden.

Het valt me trouwens op dat ik steeds vaker terugval op de oudere games. Zo heb ik vanmiddag eindelijk NFS4 onder XP draaiend gekregen. Je kunt lullen wat je wil, maar het trackdesign is IMHO nog steeds onovertroffen. Moest wel weer ontzettend wennen, ram nu tegen randjes en hoekjes aan die ik vroeger perfect kon ontwijken ('n teken dat ik oud begin te worden?).

Lang verhaal kort: Ik vind het wel steeds mooier worden en daar geniet ik ook wel van, maar ik mis toch wel het verhaal en de gameplay van vroeger.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2003 23:39 . Reden: typo's ]

Verwijderd

We zijn allemaal een beetje verwend.Het is net als met muziek,alles is al eens gedaan,maar in elk genre zijn er wel uitblinkers die de moeite waard zijn.Dit geldt ook voor games.Dat ze grafisch steeds beter worden,verhoogt het speelplezier,maar vergt dure hardware.Maar ja,een Voodoo2 kostte destijds ook al ongeveer 500 gulden,en een Geforce 2Ultra zag ik laatst in en oude PCZone voor ruim 1100 gulden...Dus eigenlijk is er niks nieuws onder de zon.Slechts 1 tip:koop nooit het nieuwste van het nieuwste,want dat is,net zoals een nieuwe auto,qua waardeverlies een hele slechte investering.

• Greeg
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-12-2022
Ik was vroeger ook helemaal gek van C&C, maar daar is zo lang op doorgeborduurd dat het net meer leuk is..
ik denk dat de hoofdrede is dat vooral en vervolg op en suc6vol spel eerder in productie wordt genomen, omdat de kans op suc6 volgends de uitgevers groter is
daarintegen zijn de grafix sterk verbeterd!
kan nie wachten totdat halflife 2 uitkomt!!

Is somebody not editing what I'm saying here???

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 00:32:
Maar ja,een Voodoo2 kostte destijds ook al ongeveer 500 gulden
fl. 799,- kostte de mijne, een Diamond Monster 3D II met 8MB en een aantal games. Wel ontzettend veel plezier van gehad, maar tegenwoordig ga ik niet meer boven de 200/300 euro (in die prijsklasse is toch wel veel leuks te vinden, en voor die twee of drie frames meer hoef je het niet te doen).
koop nooit het nieuwste van het nieuwste,want dat is,net zoals een nieuwe auto,qua waardeverlies een hele slechte investering.
Helemaal mee eens.

• Nibble
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12-2025
Weet je wat het hele probleem is..: 3D!
Alles MOET en ZAL in 3D zijn want anders is het "uncool" .. althans, zo redeneert de fabrikant. En dit is pertinent NIET WAAR! en ZEKER niet voor adventures/rpg's.

3d elementen zijn wel goed, maar hoe mooi je het ook allemaal maakt, als het verhaal zuigt (en dat is met 99% van de huidige games) dan is het gewoon einde verhaal.
Mensen downloaden de game, spelen het een uurtje om te bekijken, en pleuren het weg.
Een goed voorbeeld hiervan is postal2. Enorm gehyped, verhaal was vrijwel afwezig, mensen moorden een uurtje en pleuren het ding weer van hun hd.
Goh.. waarom wordt dat spel toch zo slecht verkocht ? Unreal2003 is helemaal de flopper van 2003 en daar ga ik dan ook geen woorden aan vuil maken.

Kijken we daarintegen naar spellen van de afgelopen jaren die het recentelijk in verhouding wel goed deden, dan zie ik baldurs gate 2, neverwinter nights, syberia ... etc.
En die spellen zijn geen van allen 3D (muv neverwinter nights, maar daar kijk je eigenlijk ook schuin op, dus geen FPS). En die spellen verkochten dat het niet normaal was!

Het verhaal is wat telt .. NIET (alleen) de graphics. En dit is vaak een misverstand. Een spel kan er matig uitzien, maar als het verhaal gewoon geweldig is... (planescape torment iemand?) dan verkoopt het altijd.

De nieuwe generatie games kan een aantal kanten op. (want bij 3d blijven is doodsteek) OF we integreren in het spel (denk aan extra aankoppelbare apparaten voor de game.. zoals bepaalde mecha spellen, dans-simulaties etc. (maar dit is in de regel vrij prijzig) OF we stappen terug op 2D maar gewoon met beter kwaliteit. (dan hoeven we gelukkig ook niet elke 3 maanden een nieuwe videokaart te kopen omdat de eisen weer verzwaard zijn met factor 10).

Maar mijn onderschrift blijft: "het verhaal (en muziek!) is wat telt, de graphics zijn ondersteuning."
Je leest een boek om de inhoud, niet voor de kaft anders pleur je het ook direct in de kast na even gekeken te hebben.

T is for TANK, and T is for TERROR ... and K is the K for KILLING in error.

• Nibble
Verwijderd schreef op 29 juni 2003 @ 17:34:
Ik vermaak me nu prima met: Space Quest Fan-Prequel uit !!
Lekker oldskool, echt een aanradertje!
Wel leuk, alleen ik heb SQ1 nooit gespeeld, dus ik ken die commando's niet :P
Iemand een refence boekje, want ik heb al "walk, go to, move to, move, walk, get to, run, screw you, drop dead... en nog veel meer geprobeerd, maar veel reactie krijg ik niet ;) roger loopt geen meter.

Verwijderd

Nibble schreef op 30 juni 2003 @ 01:45:
Weet je wat het hele probleem is..: 3D!
tja ik ben het daar in zoverre mee eens dat het streven naar goede graphics lijdt tot achterstallige gameplay.. maar ik denk niet dat je het echt op het 3d aspect moet schuiven.. meer op overmatige focus op graphics.

Maar ja geef ze es ongelijk ga jij een mooi spel maken als je voor de helft ervan toch niet betaald wordt aka branden e.d. ? Ik niet ik ben wel gek zeg flans ik liever iets in elkaar dat er flitsend uitziet. lekker snel en lekker goedkoop. Leuk is dat ook dat het gros van mensen die roept 'games zijn tegenwoordige klote' tijdens het typen van hun verhaal af en toe een keer naar kazaa tabt om te zien hoe het met de download van Vice City is :X

disclaimer niet iedereen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 03:48 ]

Verwijderd

edit: stuk getypt op een TE vroeg tijdstip, rare niet lopende zinnen onder voorbehoud

Ik denk dat het probleem meer ligt in een verandering van de markt. Makers zijn meer bezig om een spel goed verkopend te krijgen door middel van advertising of het gebruiken van een film licentie naam. BIjvoorbeeld the getaway voor de ps2, vreselijk spel maar wel erg goed geadvertised en daarom goed verkocht bij de "mainstream" markt. Het voorbeeld der voorbeelden is nog wel Enter The Matrix, waardeloos spel maar is op het moment wel het best verkochte spel op alle consoles. En waarom? Omdat ze een film licentie gebruiken, ze maken gebruik van de hype.

Mensen die hier komen kopen een spel meestal nadat ze een aantal reviews hebben gelezen of impressies. Maar helaas is dat maar een klein deel van de "community". De markt gaat steeds meer op die van de filmwereld lijken, alles gaat massaal en er worden geen risico's meer genomen. Je gaat toch niet heel veel geld stoppen als je van te voren weet dat het misschien niet aan zalslaan bij het grote publiek.

Ik denk zelf dat deze trent zich nog wel even doorzet, denken jullie ook niet? Hier komt ook dat creativity bankrupt vandaan waar ds het al over had op pagina 1, maar ik denk dat er niet zozeer echt een bankrupt is maar dat ze minder risico nemen. Vanwege deze redenen heb ik nog wel zwaar respect voor sommige spellen makers die wel proberen iets anders te brengen, de meeste van die spellen moet je wel op consoles zoeken. Een mooi voorbeeld zijn de capcom 5, Viewtiful joe, killer 7, pn. 03 en in mindere mate resident evil 4.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2003 08:33 ]

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

Volgens mij valt het allemaal reuze mee. Er worden zat goeie games gemaakt, maar de gemiddelde die-hard gamer downloadt ze, en dan krijg je ontzettend veel troep te zien. Alles wat uitkomt "probeer je even", en omdat er meer troep is dan goeds (maar dat is van alle tijden) heb je imo een flink vertekend beeld van "nu v.s. vroeger".
Je wil toch ook niet beweren dat alle boeken goed zijn, er alleen maar geniale muziek in de schappen ligt, dat alle koekjes lekker zijn, en er geen lelijke auto's bestaan?

Ook de 3D manie is in principe helemaal niet slecht. Dat is gewoon een middel, en geen doel (hoewel het soms verdacht veel op het doel lijkt). Het is ook een erg hardnekkig vooroordeel dat 3D games per definitie slechter zijn dan 2D games, en nooit fatsoenlijke gameplay hebben. Neem Morrowind; 3D, (redelijk) nieuw, prachtig mooi, en ontiegelijk vet. Warcraft III, idem. Geen nieuw concept (op hero's na misschien) maar ozo tof.

Het doel van de industrie is natuurlijk verkopen, maar ze verkopen alleen dingen die wij willen hebben. Als er teveel meuk is die alleen maar mooi is, maar toch verkoopt, dan zijn er gewoon te veel mensen die puur daarop kicken :P
Als gamer is het gewoon aan jezelf om selectief te kijken welke game je wel of niet wil hebben. Van het meeste weet je van te voren al dat het troep is, en dat je het niet wil hebben. Nou, download het dan niet! Wacht tot er iets langskomt wat misschien wel tof is, en bekijk een demo ofzo (ja antiek he ;) )

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Nibble
Clay schreef op 30 June 2003 @ 09:27:
Ook de 3D manie is in principe helemaal niet slecht. Dat is gewoon een middel, en geen doel (hoewel het soms verdacht veel op het doel lijkt). Het is ook een erg hardnekkig vooroordeel dat 3D games per definitie slechter zijn dan 2D games, en nooit fatsoenlijke gameplay hebben. Neem Morrowind; 3D, (redelijk) nieuw, prachtig mooi, en ontiegelijk vet. Warcraft III, idem. Geen nieuw concept (op hero's na misschien) maar ozo tof.
Dat is het punt juist, het 3d gebeuren is juist een doel aan het worden, geen middel meer. En idd, morrowind is gewoon echt mooi, maar ook daar is het weer een kwestie van een goed verhaal! en zijn de graphics ondersteunend aan het verhaal en geen doel. Wat mijn eerdere theorie nogmaals bevestigd.
Over warcraft 3 valt te twisten, ik denk dat dat hetzelfde geval zou zijn als dat je een nieuwe space-quest uit zou brengen. (ongeacht 3d of niet, mensen kopen hem toch wel, mits hij in hetzelfde genre blijft als de rest van de SQ saga, niet dat het per definitie goed is, maar het kan goed uitpakken, bij c&c generals was dat minder, bij warcraft 3 juist weer niet.).
Het doel van de industrie is natuurlijk verkopen, maar ze verkopen alleen dingen die wij willen hebben. Als er teveel meuk is die alleen maar mooi is, maar toch verkoopt, dan zijn er gewoon te veel mensen die puur daarop kicken :P
Als gamer is het gewoon aan jezelf om selectief te kijken welke game je wel of niet wil hebben. Van het meeste weet je van te voren al dat het troep is, en dat je het niet wil hebben. Nou, download het dan niet! Wacht tot er iets langskomt wat misschien wel tof is, en bekijk een demo ofzo (ja antiek he ;) )
Massavolk he...
Geef nu gewoon maar toe dat wij een select groepje gamers zijn die door de huidige hype-meuk heenkijken. :P
Ik ben iemand die idd eerst de demo speelt voor hij een spel besluit te kopen/downloaden. (kopen alleen bij echt goed spul zoals syberia of anachronox, downloaden bij spellen die half/half zijn).

• DarkShadow
  • Laatst online: 08:42
klopt. zou ook niet leuk zijn als spellen nog steeds zijn wat ze waren, dat betekent namelijk dat er geen fuck verandert zou zijn :P

magoed ik snap het natuurlijk wel, maar ik vind dit een beetje 'vroeger was alles beter' achtig klinken. De begin periode is over, het is nu een grote markt geworden, er komt een hoop commerciele rotzooi uit, maar ook nog hele goede games, zoals halflife 2 hopelijk...
Vroeger moest je maanden wachten voordat je weer een nieuw spel kon spelen, nu is het elke maand weer raak met een aantal top titels

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 juni 2003 @ 16:55:
[...]
Die is er al een tijd: www.neocron.com

• mvddonk
Ok een ander punt: de lengte van de gameplay..

Misschien ligt het aan mij maar bijvoorbeeld Warcraft 3 een tijdje terug. Heel veel reclame en gedoe om gemaakt, zou het spel worden, beter dan de vorige delen! Nu is het absoluut geen slecht spel maar ook hierbij had ik het probleem dat de gameplay zo enorm kort is.
Een ander goed voorbeeld: C&C Generals, ook al zo'n hype en dan heb je 'm... (mis je in 1e instantie de mooie vertrouwde filmpjes :() Ben je ff een dagje aan het spelen zit je al zowat in de laatste missie.
Unreal 2, Rise of Nations, GTA Vice City (teleurstellend snel uitgespeeld, zonder cheats natuurlijk) en zelfs Freelancer hetzelfde (al kun je Freelancer natuurlijk oneindig doorspelen maar goed dat vind ik persoonlijk al snel vervelen).

Even voor de duidelijkheid ik heb het hier puur en alleen over de Single Player want MP is oneindig in feite.

Als het aan mij lag gaan we (bij RTS) weer terug naar het oude principe: elke missie 1 nieuwe unit (typische Dune 2 en de 1e C&C series) die een beetje leuk aangekondigt word met een filmpje. Zo zit je bij 50 units aan 50 missies en toch elke keer weer een (leuk) vernieuwende unit, of maak het zo dat je je eigen units kunt bouwen maar elke missie nieuwe chasis/wapens/enz. krijgt!

*Shit man, ik moet echt snel een fatsoenlijke en vaste internet verbinding hebben... Zit me hier na al die jaren nog steeds maar een beetje te vermaken met alleen de SP! (Ja in die goede oude tijd wel met een 0-Modem kabel Warcraft 2 via netwerk spelen, wat een tijden ;))*

[ Voor 11% gewijzigd door mvddonk op 30-06-2003 15:55 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

BertV

Handgemaakt

Het is net als met stripboeken. Oude spellen kun je vergelijken met leesboeken. Er is grafisch zo weinig dat je fantasie de rest invult. Met moderne spellen is daar geen ruimte meer voor...

en ik (we) word(en) oud ;)

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

Verwijderd

BertV schreef op 30 June 2003 @ 15:58:
Het is net als met stripboeken. Oude spellen kun je vergelijken met leesboeken. Er is grafisch zo weinig dat je fantasie de rest invult. Met moderne spellen is daar geen ruimte meer voor...

en ik (we) word(en) oud ;)
Bovenstaande reactie is misschien wel heel erg waar!.

Ik denk dat BertV best wel eens gelijk zou kunnen hebben.
Voor de vroegere games die nog netjes uit 'losse pixels' werden opgebouwd, had je hier en daar nog wat fantasie nodig. Níet alle details werden je tot in de puntjes voorgekauwd.
>> Misschien dat je juist door je eigen fantasie te gebruiken een spel zo mooi kunt 'maken' als je wilt. Omdat de nieuwere games vaak erg gedetailleerd zijn, laten deze minder aan je fantasie over.

Verwijderd

Ik zal het wel weer niet mogen zeggen, maar het valt me op dat 90% van de mensen hier het alleen over PC spellen heeft. die blinken al 5 jaar niet meer uit in originaliteit en draaien in 80% van de gevallen om grafisch geweld. Wat dat betreft is 3D Mark 2003 een even goed spel als Ut2003 :P

verbreed je horizon eens zou ik zeggen :) Er komen nog genoeg goeie spellen uit, alleen niet veel op PC. Dat hangt ook van je smaak af natuurlijk, een poster had het over online gaming, dat games met alleen singleplayer mogelijkheden niet interessant zijn. Nou, ik speel praktisch nooit online, community vorming kan ook gameplezier tegen gaan werken...en als je niet meteen met een nieuw spel meedoet ben je nergens meer..je ligt hopeloos achter, wordt vet uitgescholden door die-hards voor n00b, wordt niet gemotiveerd om het te leren daardoor, en tegen de tijd dat je het wel door hebt en goed begint te worden wordt je voorbijgestreefd door cheaters en gaan alle die-hards overstappen op een ander, nieuwer spel waar je weer 1000 euro aan upgrades moet kopen :)

(en nee ik heb niks tegen PC's maar ik vind wel dat het spellenaanbod na 1998 nooit meer fatsoenlijk is geweest)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001

Bosmonster

*zucht*

De hele overgang naar online valt me juist een beetje tegen. Neem nou C&C Generals. Als 'gewone' speler denk je een lekkere titel te kopen.. kom je van een koude kermis thuis als weer eens blijkt dat ze nauwelijks tijd in de singleplayer campaigns hebben gestopt en je die in 2 avondjes uit hebt gespeeld.

Online kom je ook niet veel verder aangezien dit een compleet ander soort spel is waar je na een paar rushes als beginner wel op uitgekeken bent. Tuurlijk zijn er die-hards die er mee doorgaan, maar voor de gewone speler is het geen leuke ervaring.

Imho wordt er tegenwoordig veel te veel tijd gestopt in de multi-player ervaringen en te weinig in goeie singleplayer games. Niet iedereen heeft de tijd en de 'capaciteit' om online te spelen. En wat singleplayer ervaringen is er weinig vernieuwing de laatste tijd op zowel PC als console. Juist op console is het een soort wet dat alles 3D moet zijn omdat de console dat toevallig kan en zijn de 3D shooter en spring spelletjes er 13 in een dozijn.

Waar is de tijd dat een game je in singleplayer op z'n minst 40 uur aan je computer kon kluisteren :/ (Op een paar uitschieters na is dit soort speeltijd bijna niet meer te vinden)

[ Voor 11% gewijzigd door Bosmonster op 30-06-2003 17:51 ]

Verwijderd

Bosmonster schreef op 30 June 2003 @ 17:49:
Imho wordt er tegenwoordig veel te veel tijd gestopt in de multi-player ervaringen en te weinig in goeie singleplayer games. Niet iedereen heeft de tijd en de 'capaciteit' om online te spelen. En wat singleplayer ervaringen is er weinig vernieuwing de laatste tijd op zowel PC als console. Juist op console is het een soort wet dat alles 3D moet zijn omdat de console dat toevallig kan en zijn de 3D shooter en spring spelletjes er 13 in een dozijn.

Waar is de tijd dat een game je in singleplayer op z'n minst 40 uur aan je computer kon kluisteren :/ (Op een paar uitschieters na is dit soort speeltijd bijna niet meer te vinden)
Die komt nooit meer terug, singleplayer op PC bestaat over een jaartje of drie niet meer. Alles wordt online multiplayer met betaalde abonnementen. De 'massa' wil online en betaalde abo's zijn de beste manier om zeker te weten dat je je geld krijgt. Lijkt me de meest logische ontwikkeling.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 18:04:
[...]

Die komt nooit meer terug, singleplayer op PC bestaat over een jaartje of drie niet meer. Alles wordt online multiplayer met betaalde abonnementen. De 'massa' wil online en betaalde abo's zijn de beste manier om zeker te weten dat je je geld krijgt. Lijkt me de meest logische ontwikkeling.
Lijkt me een nogal gegeneraliseerde opmerking. Er zal altijd markt blijven voor singleplayer games. Iedereen wil het wel eens opnemen tegen een goede computer, of gewoon tegen een 'systeem' of simpelweg een spannend verhaal doorlopen (iets wat online dus niet kan) en daarbij niet afhankelijk zijn van andere mensen. Dat zal blijven bestaan.

Jij zegt dat de 'massa' dat wil... maar op welke onderzoeken baseer je dit? Of is dit gewoon een van de vele uit de lucht gegrepen statistische gegevens? ;) Ik zeg niet dat er geen markt is voor multiplayer, integendeel. Dit zal uitgroeien tot de belangrijkste categorie boven singleplayer games. Maar zeggen dat ze in de toekomst niet meer zullen bestaan is gewoon onzin.

Verwijderd

Bosmonster schreef op 30 juni 2003 @ 19:46:
[...]

Lijkt me een nogal gegeneraliseerde opmerking. Er zal altijd markt blijven voor singleplayer games. Iedereen wil het wel eens opnemen tegen een goede computer, of gewoon tegen een 'systeem' of simpelweg een spannend verhaal doorlopen (iets wat online dus niet kan) en daarbij niet afhankelijk zijn van andere mensen. Dat zal blijven bestaan.

Jij zegt dat de 'massa' dat wil... maar op welke onderzoeken baseer je dit? Of is dit gewoon een van de vele uit de lucht gegrepen statistische gegevens? ;) Ik zeg niet dat er geen markt is voor multiplayer, integendeel. Dit zal uitgroeien tot de belangrijkste categorie boven singleplayer games. Maar zeggen dat ze in de toekomst niet meer zullen bestaan is gewoon onzin.
Ik had het over PC games he...dat is een wezenlijk onderscheid. Je ziet NU al dat veel PC games voornamelijk op multiplayer zijn gericht en de singleplayer spelvormen of heel slecht zijn, of alleen bedoeld als tutorial. Dat is een trend die zich de laatste jaren heeft gevormd, en die zich (imho) de komende jaren zal doorzetten. Iedereen wil wel een spel spelen met een goed verhaal, mee eens, alleen op PC heb je ze nauwelijks meer. Deus Ex en Halflife waren zo'n beetje de laatste tot Warcraft III die ik ook singleplayer erg goed vond. En de onderzoeken waar ik het op baseer zijn verkoopcijfers, iemand hierboven posste al zo'n berichie met best verkochte titels. Tel daarbij op de betere manier van beveiliging door het gebruik van een online key, en de betere manier om inkomsten te generen door abo's...ik kan het best fout hebben, maar mij klinkt het wel logish in de oren.

• Kwistnix
  • Laatst online: 12:23
(jarig!)
Tsja. Of de spellen worden slechter of wij zijn verwend geraakt :)
Grafisch moet alles top zijn, de gameplay moet minstens revolutionair zijn en de verhaallijn zou in het geval van verfilming toch wel een oscars in de wacht moeten slepen.
Volgens mij stelen wij na al het moois uit het verleden steeds hogere eisen en die kunnen gewoon niet keer op keer worden waar gemaakt.
Hoe gaat die reclame ook alweer? Behaalde resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst ofzo? :P

• mvddonk
FallenAngel666 schreef op 30 June 2003 @ 21:40:
Grafisch moet alles top zijn, de gameplay moet minstens revolutionair zijn en de verhaallijn zou in het geval van verfilming toch wel een oscars in de wacht moeten slepen.
Waarom niet?:P Gewoon een DVD waar 1 uur aan film op staat die tijdens een spel vertoont word (waardoor je het spel dus ook lang moet maken want je kunt moeilijk steeds 15 min film laten zien). Als ze nou zoiets lomps maken ;).

Dat over abbonementen voor online gamen vind ik echt belachelijk, ik zie mezelf dus echt niet maandelijkse kosten hebben voor een spelletje he... maar helaas begint dat nu al een beetje te komen. Het is te hopen dat dat een grote flop wordt!

• Nibble
mvddonk schreef op 30 June 2003 @ 21:48:
[...]

Waarom niet?:P Gewoon een DVD waar 1 uur aan film op staat die tijdens een spel vertoont word (waardoor je het spel dus ook lang moet maken want je kunt moeilijk steeds 15 min film laten zien). Als ze nou zoiets lomps maken ;).

Dat over abbonementen voor online gamen vind ik echt belachelijk, ik zie mezelf dus echt niet maandelijkse kosten hebben voor een spelletje he... maar helaas begint dat nu al een beetje te komen. Het is te hopen dat dat een grote flop wordt!
Nou in nederland wordt het dat zeker. Dit omdat de doorsnee nederlander zich nergens aan wil binden. Geen abonnementen, en ZEKER niet voor een spel.
(persoonlijk vindt ik het ook een beetje bullshit, want na een paar maanden een spel te hebben gespeeld wordt het op den duur ook gewoon saai, ondanks eventuele nieuwe elementen en dingen die toegevoegd worden, en ik spreek uit ervaring!)

Verwijderd

mvddonk schreef op 30 juni 2003 @ 21:48:
[...]

Nou als je kijkt naar spellen als Final Fantasy XI en Everquest enzo, dan is het al een succes. Dat bovenstaande poster meldt dat het in Nederland kan floppen ben ik het mee eens, niet alleen omdat Nederlanders krenten zijn vergeleken met Japanners (en in mindere mate Amerikanen) maar ook omdat in 90% van de gevallen zoiets (iig in eerste instantie) per creditcard gaat en er in nederland een onwezenlijke aversie tegen creditcards bestaat. Maar ja, ALS het die kant op gaat (laat ik voorzichting zijn) en het flopt in Nederland, dan hebben WIJ toch pech hoor...voor dat piepkleine klotelandje hier wordt niks speciaal ontwikkeld.

• Nibble
Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 22:14:
[...]

Nou als je kijkt naar spellen als Final Fantasy XI en Everquest enzo, dan is het al een succes. Dat bovenstaande poster meldt dat het in Nederland kan floppen ben ik het mee eens, niet alleen omdat Nederlanders krenten zijn vergeleken met Japanners (en in mindere mate Amerikanen) maar ook omdat in 90% van de gevallen zoiets (iig in eerste instantie) per creditcard gaat en er in nederland een onwezenlijke aversie tegen creditcards bestaat. Maar ja, ALS het die kant op gaat (laat ik voorzichting zijn) en het flopt in Nederland, dan hebben WIJ toch pech hoor...voor dat piepkleine klotelandje hier wordt niks speciaal ontwikkeld.
Hey als je IEMAND niet hoeft te vertellen hoever we met dingen achterlopen in vergelijking tot japan ben ik het :P En dat is niet alleen met games ;)

Maar zoals je ook al aandraagd zijn creditcards hiet nog steeds niet "ingeburgerd".
Nou heeft dat trouwens ook te maken met het feit dat creditcards hier geen debitcards zijn zoals in amerika. (Wat tevens ook inhoudt dat er hier niet zulke achterlijke schulden de kop opsteken als in amerika.. het mes snijdt ook hier aan 2 kanten).

Maar in dit piepkleine klotelandje WORDT ook niets ontwikkeld! Teminste.. als we davilex even buiten beschouwing laten...
We zijn punt 1 te duur, en punt 2 ?? geen idee...you tell me.. orginaliteits code-writersblock ?

• daves2hd
  • Registratie: Juni 2003

daves2hd

\o\ EMOTION /o/

maikel schreef op 29 June 2003 @ 20:10:
Ik heb het idee dat ik gewoon te oud begin te worden voor games. Vroeger speelde ik ook dag in, dag uit games, maar tegenwoordig zit ik me eigenlijk maar een beetje te vervelen achter de PC. Ik denk er dan wel aan om een game te gaan spelen, maar dan heb ik weer iets van "nah, nu even niet, doe ik morgen wel of zo".

.
heb ik ook. dan zit je maart achter je pc te kijken. zal ik generalsd online doen ffke. nah geen zin tog alleenmaar mensen die disconecten. verder gaan de singleplayer missies echt zwaar achteruit gegaan. ik bedoel ik wat tog wel een heletijd bezig met sommige missies van C&C first tib dawn. maar bij generals heb je maar 7 van die schijt missies per kant. geen echte filmpjes. terwijl je bij oudere spellen echt filmpjes krijgt met hele exemplaren van dingen maar nu zie je wat over je escherm bewegen. natuurlijk kende we vroeger internet allemaal niet zo zeer en was dat het enige wat je con doen achter je pc een beetje singleplayer missies doen. maar het lijkt mij dat game ontwerpers zich wel eens mogen aanpassen aan deze tijd. alle games moeten zogenaamd een zo hoog mogenlijk grafish beeld kwalitijd heben en word en bar weinig aandacht aan multieplayer en aan gameplay besteed. je merkt het ook met veel games. voor alle games komen steeds meer patchen uit met allerlij bugs. terwijl er vroeger amper iets verandert hoevde te worden. er is slechts 1 spel waar ik me keer op keer elk jaar in elke vakantie aan waag en dat is black&white. omdat alles zo verrieert je kunt vanalles doen. daar vind ik het een goede ruime gamplay. maar helaas suckt hij online. allemaal door gamespy ( nog geen een spel gezien dat met gamespy goed online werkt. of zie ik het nou verkeerd?). maar C&C series worden opzich qua gameplay saaier idd maar. je moet wel bedenken als je de gdi/nod en allied/soviet units bent gewend dat het bij ra2 vaak units persen in en bij ta is het vaak lame truckjes gebruiken zoals 3 harvs die vol tiberian zitten in iemands basis rijden naast gebouwen zettten en ontploffing beschadigt gebouw al. als je er een missile achter gooit mol je het nog met geluk. ik ben het idd mee eens dat de gameplay zwaar achteruit is gezakt. maar je kunt er geen **** tegen doen. de games worden duurder je koopt nieuwe game vol verwachting hopen dat het iets is. je speelt het 3 dagen en dan uninstall je het weer en verstop je em tot je h´m perongelijk weer tegenkomt en denk lijkt me wel een leuk spel. ik hou wel ff op met preken want dit word een te lang verhaal :P (let niet op typ fouten aub ik maak er grandioos veel ) 8)7

you should not attack your enemy before fully understanding his potentials

• mvddonk
Mensen, wat zag ik nou op internet staan:
The old day's are back?!
Het ziet er veel belovend uit vind ik zelf, weer dat heerlijke tekenfilm stijl adventure.
Zouden en dan toch nog mensen zijn die een echte adventure durven te maken?! :*) ;)
Pagina: 1