[2d] Hippe vector art

Pagina: 1
Acties:
  • 242 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• E-Mile
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:57

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
Aan de hand van een ander topic vond ik de volgende tekst:
XangadiX schreef op 29 April 2003 @ 16:05:
Ik denk trouwens dat het stiekem helemaal geen vector art is; deze shit van hedkandi http://www.hedkandi.com/s...ons/default.asp?section=3 is stiekem ook helemaal geen vector art maar gewoon degelijk photoshop werk (anders krijg je de vleugels, haren en truitjes niet voor elkaar namelijk)
Daar wil ik toch even op reageren. Want als je de mogelijkheden een beetje kent van het verloop-grid van Illustrator dan is in principe alles te maken. Vraag ik me wel af of er nog een RIP bestaat die het kan printen zonder over de zeik te gaan, maar er kan erg veel in elk geval.
Ik vroeg me af hoe je het beste dit soort effecten bereikt, dus op basis van foto op deze manier een plaatje krijgen.
Ik heb zelf al een cutout in photoshop geprobeerd maar dat wou nog niet echt lukken, maar wat zijn dan bijvoorbeeld mogelijkheden in Illustrator. En zijn hier dus speciale technieken voor :?

AxidanT<<Check't voor fijne muziek! (Als je van house houdt dan)

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 23:41
ja dat wil ik ook wel weten, volgens mij is het een kwestie van overtrekken. maar dat lukt niet goed bij mij. vooral de schaduws/highlights goed strak tegen de vorm aankrijgen lukt mij niet.

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

De man die verantwoordelijk is voor de illustraties is Jason Brooks - www.jason-brooks.com. Xangadix heeft een goed punt met het vectorspul en de effecten die voor vectors lastig zijn (glow, etc.) - maar als je met layers werkt in Illustrator en de 'lastige' gedeeltes vervangt door hoge-resolutie PSD's kan het al veel schelen.

Het belangrijkste is om te kijken naar de verhoudingen van de vrouwen - veelal zijn lichaamsdelen anatomisch 'bijgewerkt' - slankere armen, benen, tailles, vingers; en is het gezicht gestyleerd. Met het tracen van een bestaand model kom je een end, maar het eindeffect kan niet helemaal naar je wens zijn. Oplossing : tekencursus :).

Overtrekken/"Vectorizing" doe ik zelf in Illustrator als volgt : Originele foto op basislayer, transparantie op 50%, locked. Volgende layer is de 'huid', daarboven komt 'shading', dan 'haar', met een aparte 'shading', dan 'outlines' als het nodig is. Er zijn technieken om het met 'auto-trace' te doen, maar het resultaat is dan niet altijd om over naar huis te schrijven.. al heeft Flash MX er wel handigheid in.

Transparantie op 50% zetten van elke layer zorgt ervoor dat de onderliggende foto nog zichtbaar blijft. Natuurlijk is de foto-layer bovenopzetten ook een oplossing, maar het kan zijn dat de smart guides dan vinden dat ze elke keer aan de randjes moeten clippen als je er overheen gaat.

Maar vind maar eens meiden met zo'n smalle koppies als die op de Hed Kandi hoezen.

Verder : shading goed krijgen? Pathfinder en Smartguides + copy/paste zijn je vrienden. Als programma's vrouwen waren (voor de -heren- designers en politiek correct, de dames met die voorkeur), dan is Illustrator lastig om in bed te krijgen, maar niets minder dan een dagelijks genot als ze eenmaal overtuigd is van je skills :*) O-)

Shit, ik had ergens een goede tutorial ervoor... helaas was 't forum waar het op stond bonkers gegaan en ben ik de links kwijt. Kilo Utrecht Tango.

[ Voor 27% gewijzigd door Yoozer op 29-06-2003 21:57 . Reden: url gefixt ]

teveel zooi, te weinig tijd

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Vergeet geen verloopnetten/laagmodussen, daarme kan je prachtige effecten krijgen. Een goede manier om te oefenen is een foto te zoeken, en die eerst gewoon eens zwart-wit te tracen. Gooi de foto op een locked laag en trail hem met je pen tool, en als je klaar bent gebruik je object->path->outline stroke, en je krijgt dan prachtige, meeschalende vector afbeeldingen.

Gebuik ook meestal maar 1 shade kleur/highlight kleur als je begint, anders ben je zo het overzicht kwijt. En gebruik hiervoor natuurlijk ook een nieuwe laag [tussen de foto en je outlines.]

Waar je trouwens nog wel op moet letten: verloopnetten blijven erg mooi op je computer, maar als je het gaat drukken/printen krijg je al snel lelijke gradient effecten [dat je echt duidelijk het kleurverloop in balkjes ziet.] Wat ik doe [als ik veel van die rare effecten gebruik] is de laatste versie omzetten naar een photoshop bestand en zo verder werken. Want volgens mij is er geen rip die illustrator transparantie/laageffecten goed kan verwerken.

Ik heb net gisteren behoorlijk veel met verloopnetten/transparantie gewerkt, 'k zal eens kijken of ik een experimentje on-line kan zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door agentorangina op 29-06-2003 17:00 ]

Verwijderd

[even tussendoor]
Verloopnetten?
Is dat wat Adobe Nederland de gradient noemt ? Splendid!
[/e.t.]

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Nee, da's een Gradient Mesh :).. een voor mij nog redelijk raadselachtig object omdat 't niet altijd doet wat ik wil - naja, dat niet zozeer, maar het is wel eigenwijs :P, maar daarvoor des te meer een uitdaging. Grappig als je bijvoorbeeld zo'n aqua effect na wil maken maar dan met vectors, als je niet kunt Gaussblurren.

Laagmodussen - Layer/Blending modes. En Adobe NL heeft het bij Photoshop nog bonter gemaakt : Filter > Render > Verschillende wolken (Difference clouds), of Filter > Render > Zon (Lensflare). Weer een reden om de Engelse versie te gebruiken, ook omdat tutorials vrijwel altijd in het Engels zijn.

Voorbeeldje voor de n00bs :)

Afbeeldingslocatie: http://synerjee.shodown.net/img/gradmesh.gif

en AO : respect _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Yoozer op 29-06-2003 17:29 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• agentorangina
Verloopnet = gradient mesh tool, dus niet 't standaard gradient, maar die waarmee je meerdere 'verlooppunten' kan aangeven en een meer 'natuurlijk' verloop kan maken ipv radial/linear.

Afbeeldingslocatie: http://www.reinders-folmer.demon.nl/chriz/coverdetail.jpg

Ik heb ff wat dingen bij elkaar gegooid, bij 't meeste heb ik gebruik gemaakt van het gradient mesh tool & tranparantie. wat handig kan werken is een gradient mesh rond de 50% transparant maken, en daar dan je schaduwrandjes/extra highlights onder te doen, dan krijgen die ook de kleur van het gradient mee.

Ik had wel enkele problemen bij exporteren naar photoshop: bij bepaalde gradients/stukken transparantie maakt ie plots het hele figuur transparant [zoals 1 van die appels.] Ik heb geen idee hoe het komt, maar ik denk dat het aan de hoeveelheid transparantie-lagen over elkaar ligt.

[ Voor 105% gewijzigd door agentorangina op 29-06-2003 17:32 ]

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Gezien de quote in de startpost van mij is ook maar ff een reactie. Zie post van agentorangina. Overigens zit er bij Illustrator een flattening-guide om je bestand zo om te zetten dat de kans wat groter is dat het normaal gedrukt kan worden.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• agentorangina
ik weet 't, maar die flattening werkt niet erg goed samen met gradient-meshes/layer effects [die half-transparant zijn gemaakt.] Wat illustrator dan vaak doet is er gewoon een pixel bestand van maken [als je kiest om transparantie te behouden] of het er vaak echt vreemd uit gaat zien [als je voor discard transperancy kiest].

[dat omzetten in pixels doet ie alleen bij grote hoeveelheden effecten over elkaar, dus misschien moet ik het maar eens rustig aan doen :P]

[ Voor 12% gewijzigd door agentorangina op 29-06-2003 18:08 ]

• OzBoz

OzBoz

agentorangina schreef op 29 juni 2003 @ 18:05:
ik weet 't, maar die flattening werkt niet erg goed samen met gradient-meshes/layer effects [die half-transparant zijn gemaakt.] Wat illustrator dan vaak doet is er gewoon een pixel bestand van maken [als je kiest om transparantie te behouden] of het er vaak echt vreemd uit gaat zien [als je voor discard transperancy kiest].

[dat omzetten in pixels doet ie alleen bij grote hoeveelheden effecten over elkaar, dus misschien moet ik het maar eens rustig aan doen :P]
Wanneer je sympathiek bent voor de prepress-afdeling of drukker dan lever je het gewoon uiteindelijk als bitmap aan wanneer je dat doet. Niet dat het je eigen probleem is, maar het rippen van dat soort bestanden kan echt vreselijk lang duren. En ondertussen zullen die ook wel sneller zijn maar weet nog wel dat we soms vroeger voor paar creditcards met allemaal normale gradients tijden bezig waren (en dat zag er echt niet speciaal uit).

• agentorangina
Nee natuurlijk, en volgens mij kan geen enkele rip die transperancy effecten aan. Daarom werk ik normaal erg weinig met deze opties van illustrator omdat het uiteindelijk voor nog wat extra werk zorgt [omzetten via photoshop naar een tiff ed, checken of alles er nog goed uit ziet.].

Het effect mag er wel zeker zijn, maar het is erg veel werk en je verliest het argument dat de illustrator file-sizes zo klein zijn :D.

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
Maar inmiddels zijn we bijna volledig off-topic hier, als ik nou kijk naar de site van Jason-Brooks.com (overigens link van yoozer incl. streepje) dan lijkt het alsof hij alles praktisch uit de losse hand heeft gedaan, maar het blijft volgens mij een foto die overgetrokken en bijgetrokken is. Glows etc. kun je daarna alsnog in photoshop eroverheen gooien toch. (allemaal post-vector werk dus)

• agentorangina
glows kunnen ook in illustrator, in de latere versies kan je bijna alle filters die photoshop kan, gaussian blur's etcetera. Ik denk ook wel dat ie op basis van foto's werkt, maar dan alleen voor poses/outlines, de rest vult ie waarschijnlijk in.

Dit is ook gewoon de simpelste manier om een vector plaat te maken, want echt netjes vectoren trekken met de hand werkt erg tijdrovend, zeker met zulke platen. Als je het probeert met een wacom blijf je zitten met gigantisch veel losse, ongebruikte ankerpunten. [en dat helpt niet bij latere bewerking.] en is het nooit zo mooi strak.

@ el hefe: inderdaad, 't pen tool werkt niet, dat maakt ie altijd de kortste weg.. dus dan moet je wel met het pen tool werken. Dit is ook wat het freehand-vectoriseren zo moeilijk maakt.

[ Voor 117% gewijzigd door agentorangina op 29-06-2003 22:19 ]

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-07 23:41
ik trek over met een pencil tool, maar dat werkt niet. alles gaat door elkaar en hij maakt het rond waar het niet rond moet zijn etc....

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

hmm indeed, ik ben daar hevig op teruggekomen; ik heb op een hedkandi feest die platen op een paar meter grootte gezien en ik denk dat het toch inderdaad Illustrator spul is en inderdaad hevig goed gedaan, dus I stand corrected!

Stoer; Marduq

Verwijderd

El_Hefe schreef op 29 juni 2003 @ 22:17:
ik trek over met een pencil tool, maar dat werkt niet. alles gaat door elkaar en hij maakt het rond waar het niet rond moet zijn etc....
Je moet ook niet met de pencil tool gaan werken als je shit wilt overtrekken. De pen tool is hierbij je rots in de branding. Ga daar maar eens mee spelen.

Bonustip van mij : begin met simpele vormpjes en waag je niet meteen aan complexe haarcontouren en what not. ( fijne tip, al zeg ik 't zelf.. )

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:28

alienfruit

the alien you never expected

Hmm. Paar meter grootte platen is makelijk hoor het bronbestand hoeft meestal toch 1/4 te zijn van het uiteindelijk formaat. Dat gold iig voor de dockers etalage platen een tijd terug.

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 June 2003 @ 22:54:
[...]

Je moet ook niet met de pencil tool gaan werken als je shit wilt overtrekken. De pen tool is hierbij je rots in de branding. Ga daar maar eens mee spelen.

Bonustip van mij : begin met simpele vormpjes en waag je niet meteen aan complexe haarcontouren en what not. ( fijne tip, al zeg ik 't zelf.. )
Juist de haarcontouren ('k zit een beetje te oefenen vandaag) vond ik wel easy om te doen, gewoon een vlak maken in die kleur en gaan met de banaan, vond bijv. gewrichten en de optekening daarvan ingewikkelder dan ooit :/

• man-o-script
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-08 22:19
hier een oud draadje erover:
[rml]man-o-script in "[ Art] Nagetekende foto?"[/rml]

met een wacom a5, illustrator 10 en een ingescande foto :)
Afbeeldingslocatie: http://members.rott.chello.nl/pbvanwezel/cleo_inside.gif

//

• OzBoz

OzBoz

alienfruit schreef op 29 June 2003 @ 23:00:
Hmm. Paar meter grootte platen is makelijk hoor het bronbestand hoeft meestal toch 1/4 te zijn van het uiteindelijk formaat. Dat gold iig voor de dockers etalage platen een tijd terug.
Dat ligt er maar helemaal aan hoe ze gedrukt worden of waarop ze gedrukt worden. 100% afhankelijk van het uiteindelijke raster.

• XangadiX

XangadiX

man-o-script schreef op 30 June 2003 @ 18:38:
hier een oud draadje erover:
[rml]man-o-script in "[ Art] Nagetekende foto?"[/rml]

met een wacom a5, illustrator 10 en een ingescande foto :)
[afbeelding]
wat ik dan weer zo jameer vind aan die afbeelding is dat vooral de ogen en de haarlijn heel erg die dit-komt-van-een-foto-look behouden, je ZIET dat je het niet zelf gemaakt hebt zeg maar.

Stoer; Marduq

Verwijderd

Ja idd, is erg trace achtig. Persoonlijk vind ik het mooier als je het veel meer een eigen karakter geeft, liefst ook wat eenvoudiger, met minder complexe kleurvlakken.

Afbeeldingslocatie: http://www.dustygroove.com/images/products/zzbacktolove4sampler~_101b.jpg

Is dan toch een stuk stijlvoller, veel abstracter e.d. Check hoeveel eenvoudiger die haarlijn is tov die van man-o-script, die veel meer detail heeft.

Afbeeldingslocatie: http://images.deviantart.com/large/indyart/female/Daemia.gif

Mijn eerste en vooralsnog enige poging om een mensfiguur te vectoren laat ook wel zien wat ik bedoel (nowhere near de kwaliteit van dat andere plaatje natuurlijk). De ogen e.d. zijn veeel abstracter, en laten meer de kracht van vector art zien dan een one on one trace, waarbij je ook nog vaak het nadeel hebt dat mensen je beschuldigen van een autotrace.

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
XangadiX schreef op 30 June 2003 @ 21:35:
[...]

wat ik dan weer zo jameer vind aan die afbeelding is dat vooral de ogen en de haarlijn heel erg die dit-komt-van-een-foto-look behouden, je ZIET dat je het niet zelf gemaakt hebt zeg maar.
maar hoe makkelijk is 't om die ogen dan net iets meer artificial eruit te laten zien en de haarlijn recht te trekken.
Maar dat is dus blijkbaar niet wat "het" doet, het is ook de artificial dunne benen en perfecte vormen, waardoor het origineel gewoon onherkenbaar is, maar je je wel een origineel kan voorstellen :)

• XangadiX

XangadiX

darkX: niet om het een of ander hoor, maar dat is nu al de honderste keer dat je die post, en hij wordt telkens een stukje beter, hoewel die nu wel HEUL donker is :)
hoelang ben je daar nou al mee bezig man!

E-Mile: dat is natuurlijk een beetje de omgekeerde wereld denk ik, hoewel ik ook altijd trace probeer ik juist mijn eigen ding met het plaatje te doen, dus eigen kleuren, of juist de vormen iets meer 'opfunken'... het gaat me erom dat het je eigen ding wordt, niet dat het origineel niet meer te herkennen is..., wat dat betreft vind ik die plaat van man-o-script ook helemaal niet lelijk ofzo hoor, zeker niet gezien de rest van het design, maar ik vind het juist interessant hoever je dit stijltje kunt rekken...

[ Voor 4% gewijzigd door XangadiX op 01-07-2003 00:52 ]

Stoer; Marduq

• Bzzje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 14:55

Bzzje

Negeren is vooruitzien

ook al eerder in handgetekend & wacom only gezet, maar leek me hier wel te passen omdat de bedoeling was voor die hed-kandi stijl:

Afbeeldingslocatie: http://www.stijntjes.net/webshit/vrouw_wip.jpg

edit: ja, is nog steeds WIP

[ Voor 9% gewijzigd door Bzzje op 01-07-2003 01:00 ]

Negeren is vooruitzien

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bzzje schreef op 01 July 2003 @ 00:59:
ook al eerder in handgetekend & wacom only gezet, maar leek me hier wel te passen omdat de bedoeling was voor die hed-kandi stijl:

[afbeelding]

voegt niet veel toe aan t topic misschien, maar : WAANZINNIG!! echt vet :*

ik ga toch eens een beetje experimenteren deze zomer met illustrator :)

Verwijderd

XangadiX schreef op 01 July 2003 @ 00:52:
darkX: niet om het een of ander hoor, maar dat is nu al de honderste keer dat je die post, en hij wordt telkens een stukje beter, hoewel die nu wel HEUL donker is :)
hoelang ben je daar nou al mee bezig man!
Na, ik postte em hier alleen omdat ik ff nix anders kon vinden om mijn punt mee uit te leggen :)

Dat ding heeft een jaar oid stilgelegen, maar met het overzetten van mijn gfx van puter naar backup naar nieuwe puter kwam ik em tegen en ben weer even gaan tweaken :) Maar er zitten dusdanig grove fouten in dat ik gewoon een keer aan een nieuwe plaat begin. Bedenk me trouwens wel dat ik vet heb lopen liegen, heb nl nog een vectorgirl gemaakt (cartoony dingen niet meegerekend uiteraard) :)

Ben alleen gvd de .ai kwijt |:( Heb alleen een wip plaatje hiervan, maar zal straks es mijn flaptop afstruinen, je hebt kans dat daar nog iets opstaat.

Maargoed, als je liever die plaat ziet omdat ik die wat minder gepost heb, be my guest, stijl blijft redelijk hetzelfde.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/Evolution.gif
Bzzje schreef op 01 July 2003 @ 00:59:

[afbeelding]

Nah, om heel eerlijk te zijn: ik vind em als hedkandi stijl niet zo supergeslaagd, maar op zichzelf vind ik het een heel erg geslaagde plaat :) Misschien moet je die stijl gewoon niet emuleren en zelf bezig gaan, dikke kans dat dat veel koeler wordt dan nadoen van hedkandi.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2003 12:54 ]

• Bzzje

Bzzje

Negeren is vooruitzien

hehe... het was voor een poster die iemand wilde voor een feest in hed-kandi stijl
aangezien ik niet 1-op-1 wilde kopuleren van hedkandi.com moest ik er dus zelf een maken :)

Negeren is vooruitzien

• edwinistrator
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-03-2022
mijn dingetje:
vector art tekening na getekende Cameron

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:24

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
de truc van die Jason Brooks art zit 'm natuurlijk ook in het gebruiken van subtiele kleurverschillen... alleen in het kleurgebruik al heeft ie een ontzettende eigen stijl

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
Waarom heb ik 't idee dat dit meer dan een trace is :?
en om even te reageren op Ener-G
Ja je hebt gelijk, maar dat is opzich nu ook ong. hetzelfde als dat Micha Klein doet, zoals de cola reclame, die qua kleur flitsend is enzo...

nu ik dit teruglees hangt 't maar weinig samen :/

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rschreurs/fightress.gif

Yeh! Mijn laptop bevatte toch nog een illu versie van die chick :) Zie nu dat het wel een bagger gif is, maargoed, tis wel beter als de vorige.

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
DarkX to be totally honest, dit is echt niet wat ik bedoel, 't ziet er overigens we grappig uit, maar niet zo supercool als bijv. die van Bzzje

• Nozzman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-01 15:16

Nozzman

The bastards have landed.

Afbeeldingslocatie: http://www.nozzman.nl/ha-ha/img/walls/3_800.gif

Dit is de enige die ik ooit maakte. Ik vind het verder een beetje uitgekauwde herhalingsoefening. Tis ook een truucje dat je op veel plaatsen ziet. Ik heb wel geprobeerd met kleurgebruik de illu een beetje, ehm, hip te maken.

»NOZZMAN.NL cartoons » portfolio

• E-Mile

E-Mile

Danteezy!

Topicstarter
hier heeft het kleurgebruik naar mijn idee juist een beetje afbraak gedaan aan de mooiheid van het dingetje, voor de rest is nl. de vectorart basically wel goed

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-08 09:54

DeFeCt

je wéét toch

Nozzman schreef op 02 juli 2003 @ 12:22:

Ik vind het verder een beetje uitgekauwde herhalingsoefening. Tis ook een truucje dat je op veel plaatsen ziet. Ik heb wel geprobeerd met kleurgebruik de illu een beetje, ehm, hip te maken.
Maar past iedereen het truukje dan op dezelfde manier toe?
Ik zie iedereen plaatjes posten maar TS vroeg wat nu de beste manier was..

Flickr

• Bzzje

Bzzje

Negeren is vooruitzien

"mijn" manier:
- foto importeren in vectorprogramma (coreldraw, illustrater)
- grof de kleurvlakken aangeven die je gebruikt (let, dit is heel wat anders dan de vorm van het daadwerkelijke object)
- stuk voor stuk gedetailleerd uitwerken tot je tevreden bent

en het is idd een truukje; je kan het zien als een soort van overtrekken.

Negeren is vooruitzien

Pagina: 1