Toon posts:

Keuze Win2000 en XP tijdens opstarten..

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Bezoeker,

Nadat ik gister een nieuwe HD in mijn pc had gezet, en deze normaal pas werkt na het formateren hiervan kreeg ik van een kennis te horen dat ik ook XP op de schijf kan installeren om hem te laten werken ipv formateren. Omdat dit mij makkelijker leek koos ik voor deze optie. Dit werkte ook en ik ben tevreden met het resultaat. De schijf doet het, alleen zit ik met twee OS-en, nu heb ik XP reeds verwijderd omdat ik liever met 2000 werk. Mijn probleem zit hem hier:

Tijdens het opstarten komt ie nog wel met de keuze XP en Win2000.
Hoe krijg ik dit weg zodat ie meteen 2000 opstart ipv XP aangezien die bovenaanstaat. XP staat er niet meer op dus krijg ik een error. Ik wil die keuze menu gewoon eruit hebben zoals het was.

Is dit nog mogelijk?

Bij voorbaat dank,

Ken

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 20:18
boot.ini aanpassen...

edit:
staat in C:\boot.ini als verborgen bestand...

[ Voor 58% gewijzigd door cdgrit op 29-06-2003 12:06 ]

Originele startpagina - Stadindex.nl

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 19:59
Jep, je bootloader aanpassen

.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een dos-bestand, waarmee / hoe open ik die?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Kan gewoon met kladblok

• cdgrit
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 20:18
Kun je gewoon met notepad/kladblok openen.

Originele startpagina - Stadindex.nl

Verwijderd

Topicstarter
geopend: in dat bestand staat niet meer dan C:\=MS-DOS

Verwijderd

Kijk ff naar het bestand Boot.ini op je C- schijf, dit bestand is read only, dat attribuut moet je er ff afhalen en dan editen in notepad (kladblok) nadat je w2k hebt opgestart.

In dit bestand staan de menu keuzes die je tijdens het opstarten van je pc ziet, en tevens het standaard OS dat moet worden gestart wanneer je geen keuze maakt en de tijd die je hebt om die keuze te maken (standaard 30 sec.)

zet de timeout op 0 sec. en zorg dat bij default de goede partitie wordt opgegeven waar windows 2000 op staat. start hij standaard windows 2000 op dan hoef je niks te doen, maar als je winXP later hebt geinstalleerd zal dat wel het standaard OS zijn, dan moet je waarschijnlijk bij partition(2) invullen.

success
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect

Verwijderd

Topicstarter
ey, ik open hem nu via MSDOS (CMD) en dan zie ik meer:

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect

Verwijderd

Topicstarter
ik ga ff rebooten :) hold on,..

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-08 20:13
Ga in windows 2000 naar Systeemeigenschappen 'rechtsklikken op 'deze computer), en ga naar het tabblad Geavanceerd. Daar klik je onderaan op de knop die hoort bij 'Opstart en herstelinstellingen'. In het venster dat verschijnt kun je wel wat instellen :)

* ShadowrunR was weer eens te laat

[ Voor 11% gewijzigd door ShadowrunR op 29-06-2003 12:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pff.. Sorry, weet niet wat er fout is gegaan. Krijg geen fijne error tijdens opstarten. Gelukkig heb ik een tweede pc en kan ik jullie nog raad plegen.

Error:

Windows could not start because the following file is missing or corrupt:
<Windows root>\system32\hall.dll
Please re-install a copy of the above file.

Dit kreeg ik ook als ik XP probeerde op te starten terwijl ik hem al verwijderd had.
Hij probeerd dus XP te starten. Wat nu?? :( Als ik een toets indrukt reboot ie en komt ie weer op dit scherm.

Verwijderd

Topicstarter
Het meest logische lijkt mij om op 1 of andere manier in dos te komen, al geprobeerd met boot disk maar die pakt ie niet (?) en dan weer boot.ini van c:\ te editen.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe boot ik vanaf een floppy? :S

Verwijderd

In het bios instellen...

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Kenvdb, zou je alsjeblieft wat vaker de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif kunnen gebruiken? Bedankt ;).

Verwijderd

Topicstarter
Sorry :) Haha, Ik ben weer terug. Voor de mensen die willen weten hoe ik het opgelost heb. Het is vrij simpel alleen moet je in bezit zijn van een tweede PC. Ik heb de HD uit de kapotte pc gehaald en als slave in de andere pc gezet. Dan is het vrij simpel: boot.ini aanpassen (nu goed natuurlijk) en dan de schijf weer in andere pc zetten en voila, back in bussiness! :)
Pagina: 1