[XP] HDD slaat af voordat Windows afgesloten is

Pagina: 1
Acties:

• Superdeboer
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Wat is mijn probleem?
Mijn probleem is dus dat m'n HDD hoorbaar afslaat tijdens het afsluiten van Windows op het moment *nadat* er stond "Windows is bezig uw instellingen op te slaan". Dus eigenlijk op het moment dat de pc normaal gesproken afgesloten zou moeten worden. Kortom, naar mijn idee houdt de harde schijf er wel op het goeie moment mee op, alleen Windows blijft dan gewoon doortuffen... en dus gaat m'n pc niet meer uit... :/

Wat heb ik veranderd?
Nu is het zo dat dit probleem zich toevalligerwijs *exact* voordoet van af dat dat ik gisteren mijn hele pc uit elkaar gehad heb, omdat ik een koelblok van een Zalman koeler met schroeven op mijn moederbord moest bevestigen. Ik heb echter niet echt het idee dat daarmee iets gebeurd kan zijn, dat dit veroorzaakt. Tenzij het met een verrotte (want teveel gebogen of gekreukte) IDE-kabel, of een loszittend kabeltje van de powerknop te maken heeft... (Ik roep maar wat, want ik heb echt geen idee waar ik het moet zoeken)

Wat heb ik al gedaan?
Ik heb de GoT-search gebruikt, met verschillende samenstellingen van trefwoorden, maar daar kwam niets bruikbaars uit. Verder ben ik via Google op deze site terechtgekomen. Maar daar stond niet het specifieke probleem uitgelegd wat ik heb. Dat zijn net allemaal andere gevallen.

Wat zijn mijn specs?
Processor AMD Athlon XP 1800+ (1,53GHz)
Moederbord Shuttle AK32L
Geheugen 256MB PC2100 DDR SDRAM (Elixir)
Videokaart Club 3D Ati Radeon 9200
Harde schijf Western Digital 60GB (WD600AB, 5400rpm, 2MB, 9ms)
CD-ROM & DVD-ROM drives DVD16xCD48x
CD & DVD branders Lite-On 32x12x40 (OEM)
Geluidskaart Creative SoundBlaster Live 5.1 (OEM)

edit:
Met dat ik dit hier neerzet ben ik eigenlijk bang dat het meer met hardware dan met Windows te maken heeft...

[ Voor 5% gewijzigd door Superdeboer op 29-06-2003 12:12 ]

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

• Superdeboer
  • Niet online
*kuch*

When I write my code, only God and I know what it means. One week later, only God knows.
Hell yes it's a Cuban Cigar, but I'm not supporting their economy, I'm burning their fields.

Verwijderd

Keurige kick ;)

is het geen setting in de BIOS? Mischien heeft shuttle wel zo iets ? :s

• Superdeboer
  • Niet online
Nah, 't punt is dus dat de powerconnector los is geweest en twee IDE-kabels, maar verder is er niets veranderd. Dus in het bios ben ik niet geweest tussen het moment dat het goed was en het moment dat het minder goed was.

Voor zover ik weet veranderen er geen biossettings door het vervangen van een paar kabels... vandaar dat ik afvraag of iemand een idee heeft of het misschien aan een lullig losgetrokken kabeltje van de powerknop kan liggen (die ik overigens wel gecheckt heb, voor zover ik kan zien zit alles vast), of dat er powersettings in WindowsXP Pro overstuur zijn gegaan door deze actie. :)

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:23
ik heb niet alles gelezen maar ga de windows update van xp maar langs daar staat een fix in voor dit probleem...

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-05 06:42

momania

iPhone 30! Bam!

Heb je al wel geprobeerd een andere IDE kabel te gebruiken?

Of maken de schoeven van je koeler nu ergens een vals contactje?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• Superdeboer
  • Niet online
momania schreef op 04 July 2003 @ 00:10:
Of maken de schoeven van je koeler nu ergens een vals contactje?
Oei kan dat? Dat sluit ik niet uit... Zou dat invloed kunnen hebben op het uitgaan?
Ik moet daar dan overigens bij vertellen, dat wanneer ik de powerbutton 5 seconden ingedrukt houd (als de HDD al afgeslagen is) dan gaat de voeding wel heel smoothly uit.

Ten aanzien van die Windows-update:
Update voor uitschakelen stand-by
Downloadgrootte: 207 kB
Met deze update verhelpt u het probleem "Devices May Not Power Up Properly When Resuming From Standby (Q311542)" (Engels) in Windows XP. Deze update wordt besproken in artikel Q311542 in de Microsoft Knowledge Base (KB). Download deze update nu om te voorkomen dat er een probleem optreedt wanneer u de computer uit de stand-bystand haalt.
Iets beters dan dat kan ik niet vinden. Dit lijkt me ook niet van toepassing. Tnx anyway.
* Superdeboer gaat morgen kijken naar z'n schroeven. Dan moeten daar zeker van die kartonnen ringetjes tussen?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Gooi in Windows eens de "This device may be turned off to conserve power" uit voor de harddisk. Zoek er in Device Manager naar, is een tabje op de harddisk.

[Edit] En wat betreft het veranderen van settings in de BIOS door kabeltjes: Perongeluk een kortsluitinkje kan de BIOS resetten.

[ Voor 33% gewijzigd door Aetje op 04-07-2003 01:47 ]

Forget your fears...
...and want to know more...

Pagina: 1