[autocad] rotation tool

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
yo

me autocad boek uitgeleend :(

het lukt met bij het uitzetten van een horizontaal alignement in autocad echt NIET om 2 lijnen exact langs elkaar te rotaten. Soms wel, dat hij dan net snapt en hij goed uitkomt, maar bij 2 overgangsbogen echt NIET...

net bij eentje in heeeel veel decimalen de exacte hoek berekend, maar dannog niet 100% nauwkeurig :(

iemand tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trefwoord
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Trefwoord

blader, blader...

sorry, maar ik kan je verhaal echt niet volgen. Kun je het nog eens anders formuleren?
heb je de helpfunctie van autocad al bekeken? daar staat ook best veel in.

[ Voor 31% gewijzigd door Trefwoord op 29-06-2003 10:07 ]

...gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
ja heb best net wat zitten lezen maar werd er niet veel wijzer van.

Ik heb een overgangsboog die over een lijn moet komen. Om dit te doen heb ik zelf een lijn van begin naar einde van overgangsboog gespannen om deze dan erlangs te leggen. Het moet héél precies zijn, de enige optie om hem er dus goed naast te krijgen, is, - volgens mij- met snap. nou ja, soms doet hij dat dus wel goed... maar nu dus niet. echt klote..

met reference wat lopen kutten, maar wil niet echt lukken.

het fijnste zou zijn als ik het lijnstuk op andere lijnstuk zou kunnen zetten, maar dannog met de hoek ertussen, dat ik dan de andere kant van het schuine lijnstuk zou kunnen pakken (dus uiteinden t.o.v. draaipunt) en deze dan kon verdraaien naar het lijnstuk waarop hij moet komen te liggen...

hoop dat het duidelijker is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Snap aanzetten?
dubbele lijn optie aanzetten en afstand opgeven tussen de lijnen?
Optie's in toolbar nalopen staat t allemaal bij
Roation: rechtermuisknop, punten markeren en basepoint opgeven daarna rotation angle(hoek)
Suc6

[ Voor 53% gewijzigd door keur0000 op 29-06-2003 10:38 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
snap staat aan maar hij pakt die lijn dus niet.. best klote. Wat je met die dubbele lijn optie wilt snappik niet helemaal, en het opgeven van een hoek is dus geen optie, want de hoek is nooit nauwkeurig genoeg om precies uit te komen geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:59
ik snap nog niet helemaal wat je bedoeld, zou je even een printscreentje evt bewerkt met paint, hier neer kunnen zetten? dan kan is je probleem iets begrijpelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Bar-Le-Duc schreef op 29 juni 2003 @ 10:49:
snap staat aan maar hij pakt die lijn dus niet.. best klote. Wat je met die dubbele lijn optie wilt snappik niet helemaal, en het opgeven van een hoek is dus geen optie, want de hoek is nooit nauwkeurig genoeg om precies uit te komen geloof ik.
je kan ook de hoek verdraaien dmv je muis
grid aanzetten & snap to grid ?
bij snap moet je wel de punten aanklikken waartussen acad een lijn moet zetten ;)

[ Voor 5% gewijzigd door keur0000 op 29-06-2003 10:56 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/prinshendrikplein/clothoide.GIF

oke.

rode lijn is een cirkel boog met R=190. De overgangsboog voorkomt dat een treinstel in één keer deze cirkel boog moet maken. Deze clothoide (witte lijn) is 30 meter en de straal neemt dus af. hiernaast heb ik een paarse lijn getrokken, recht lijn. Deze paarse lijn moet over de rechtstand komen te liggen, in de tekening blauw. grid en alles is niet nauwkeurig genoeg.

De coordinaten zijn met de hand berekend in Gon en met 4 cijfers achter de komma nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trefwoord
  • Nu online

Trefwoord

blader, blader...

dan kun je toch de paarse en witte lijn selecteren en deze vervolgens roteren om het snijpunt rechts. Kies bij osnap, near en selecteer de paarse en vervolgens de blauwe lijn tijdens het rotate commando.

...gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
nope... heb wat dingen geprobeerd zoals jij werkt, maar werkt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trefwoord
  • Nu online

Trefwoord

blader, blader...

heb het even geprobeerd en het werkt inderdaad niet met rotate.
ik heb nu align gebruikt, dat werkte wel

Command: _align
Select objects: 1 found
Select objects: Specify opposite corner: 0 found
Select objects: 1 found, 2 total
Select objects:
Specify first source point:
Specify first destination point:
Specify second source point:
Specify second destination point:
Specify third source point or <continue>:
Scale objects based on alignment points? [Yes/No] <N>:N

...gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20424

In feite wil je dus roteren maar niet zoals met de rotate-functie (hoek opgeven) naar met een begin- en eindpunt.
Daar heb je een lisp-routine voor (werkt niet met lt-versie van autocad). Laat even weten als ik die door moet mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
zou cool zijn asl je die mailt! ga nu ondertussen dan ff manier van trefwoord proberen maar moet zo weg...

fokkeh@gmx.net
Pagina: 1