RAID 1xWD120GB HD kapot?, 240GB foetsie

Pagina: 1
Acties:

• Neo2K-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-03 22:23
Ik heb in mn pc 2 HD's hangen, allebei een Western Digital 120GB 8MB cache. Ik d8 dat het wel es leuk zou zijn es met RAID te gaan experimenteren dus heb ze in RAID0 gezet, voor die extra procentjes performance.

Tot vandaag heeft mn pc als een zonnetje gedraaid, nooit problemen mee gehad. Ik startte em vanmorgen op en hoorde paar vage tikjes van de harde schijf, maar kwam wel gewoon Windows in.

Smiddags tijdens et luisteren van wat muziek hing opeens mn winamp, dus ik deed voor de zekerheid toch maar ff schijfcontrole op al mn partities. Om mn C schijf te kunnen controleren moest ik ff opnieuw opstarten, ik reboot dus ff...nix meer.

Mn 2e schijf in RAID maakte vreemde tikken/gekraak tijdens et opstarten. Ik heb alle kabels eruit getrokken en alleen mn "verdachte" HD aangesloten op verschillende molex-connectors. De schijf blijft maar tikken en kom gewoon niet meer op gang. Spreken we hier van een dooie HD of is ie misschien nog te redden?

Mocht de HD niet meer te maken zijn wat adviseren jullie me te doen? Ik heb gelezen dat ik mn HD naar western digital kan opsturen dat ze de printplaat kunnen nakijken en eventueel kunnen vervangen. Dan neem ik aan dat ik beide HD's moet opsturen? (aangezien ik RAID gebruik)

Of adviseren jullie me de anti-depressiva uit de kast te halen en met mn reet op de blaren te gaan zitten. Gewoon die goeie HD te formateren en helemaal overnieuw te gaan beginnen.

PS. Kheb aankomend weekend Drome10 en dat is de enige LAN die ik zeker niet wil missen. Drome kijk ik eigenlijk et hele jaar naar uit, 2000 man zegt genoeg lijkt me _/-\o_

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

...als hij al dood is dan kan je inderdaad RMA doen, maar ga er van uit dat het lang gaat duren!

Dus....je zal met minder HD-ruimte naar de LAN gaan.. :(

BTW je hoeft alleen maar je kapotte schijf op te sturen...ach...120 GB is altijd beter als 0GB

BTW, waar heb je de pc bestelt/gekocht misschien als je garantie kan claimen op de kapotte schijf dan ...heb je misschien nog voor het weekend een nieuwe!

[ Voor 46% gewijzigd door swampy op 29-06-2003 02:51 ]

There is no place like ::1

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-03 16:14
Als de schijf niet meer op gang komt kan je het schudden. Dan is je motorje kaduk of je koppen zo erg gecrashed dat deze je schijf tegen houd. In beide gevallen kan je fluiten naar je data. RMA schijf zal niet meer je data bevatten, aangezien je meestal een vervangende/refurbished schijf ervoor terug krijgt. Dus allebei de schijven opsturen is zinloos. aangezien je schijven gestriped waren ben je alle data kwijt. Wel balen, maar dat is gewoon het risico van striping.

Voor je garantie zou ik niet zelf opsturen, maar gewoon naar je leverancier stappen als die dicht in de buurt is. Heb je zelf namelijk geen kosten en omkijken. In sommige gevallen als de schijf nog niet zo oud is, dan krijg je nog wel eens een vervangende schijf er voor in de plaats.

[ Voor 24% gewijzigd door PROnline op 29-06-2003 02:53 ]

• Neo2K-
PROnline schreef op 29 June 2003 @ 02:52:
In beide gevallen kan je fluiten naar je data.

Voor je garantie zou ik niet zelf opsturen, maar gewoon naar je leverancier stappen als die dicht in de buurt is. Heb je zelf namelijk geen kosten en omkijken. In sommige gevallen als de schijf nog niet zo oud is, dan krijg je nog wel eens een vervangende schijf er voor in de plaats.
Dus het is vrijwel 100% zeker dat het niet aan de printplaat/chip ligt, maar aan de koppen oid? Als dat zo is dan lijkt me de keuze snel gemaakt, dan formateer ik mn andere HD en begin ik dan opnieuw.

Gelukkig heb ik vorige week nog wel een back-up gemaakt van al mn documenten, mail etc. Maar et ergste vind ik dat ik mn eigen muziek kwijt ben wat ik met bloed, zweet en tranen heb gemaakt in Reason |:( Al die MP3's en films etc etc zijn opnieuw aan te komen door al mn DVD's en CD's opnieuw backuppen ;)

Ik heb nog wel garantie op die HD , das dus ook niet et probleem, baal gewoon. Kheb mn pa mijn veel-besproken-niet-al-te-stabiele IBM schijf gegeven en zijn Western Digital "geleend" O-)

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

...tja RMA he!

Gewoon eens kijken hoe die garantie uitpakt en je RAID zo zetten dat het een Mirror Image moet worden, ja..dan heb je maar 120 Gig, maar wel 2 x dus veilig!

There is no place like ::1

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
swampy schreef op 29 juni 2003 @ 03:09:
...tja RMA he!

Gewoon eens kijken hoe die garantie uitpakt en je RAID zo zetten dat het een Mirror Image moet worden, ja..dan heb je maar 120 Gig, maar wel 2 x dus veilig!
Of 3 disks in RAID-5 natuurlijk :)

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

je kunt nog even de aloude diepvriesmethode proberen, baat het niet, dan schaadt het niet.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Neo2K-
diepvriesmethode ? :+

(drive een nacht lang ingepakt in de diepvries laten liggen.. Dan wil hij soms nog wel eens gewoon opspinnen)

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahk :D

[ Voor 78% gewijzigd door Neo2K- op 29-06-2003 12:04 ]

Verwijderd

Innominis schreef op 29 June 2003 @ 12:00:
......
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaahk :D
Is dat een "Hij doet het weer!!!" of een :'(

Verwijderd

Heb 4 weken geleden precies hetzelfde meegemaakt. OOk raid set met 2x 120 GB WD JB.
1 disk met hardtikkend geluid. Heb hem om kunnen ruilen voor een nieuwe via rma bij de winkel waar ik hem kocht. Die nieuwe schijf zit nu ook vol met badclusters, dus die gaat ook terug. Dacht dat WD betrouwbaar was. :-(
Pagina: 1