Toon posts:

[Ervaringen] Arctic Silver Ceramique

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik toch wat onderdeeltjes moet hebben heb ik een spuitje Arctic Silver Ceramique erbij besteld. Na het lezen van verschillende reviews was ik toch wel nieuwsgierig geworden naar dit nieuwe product.

Misschien was ik wel een beetje te nieuwsgierig. Zonder eerst de instructies te lezen heb ik m'n Zalman 5100 Cu van z'n plaats gehaald, schoongemaakt en de nieuwe pasta erop gedaan. Bij het testen van het systeem waren de temperaturen in eerste instantie een stuk hoger dan voorheen met Arctic Silver 3. Idle werd m'n XP 2000+ zo'n 49 graden, ongeveer 4 graden hoger dan voorheen. Ook bij maximale belasting met BurnK7 waren de temperaturen hoger dan voorheen, zo'n 64 graden, terwijl ik anders netjes beneden de 60 graden bleef.

Een beetje teleurgesteld heb ik na ongeveer een uur of 6 het spul er weer af gehaald en weer gewoon AS3 gebruikt. Temperaturen waren weer als voorheen.

Een aantal dingen waren me echter wel opgevallen. Doordat de Ceramique veel "dikker" is dan AS3 is het makkelijker aan te brengen dan AS3. Bij het verspreiden van de pasta is veel gemakkelijker een mooie egale laag te maken. Ook het verwijderen is makkelijker, mede doordat het spul veel moeilijker naast de core terecht komt.

Na het lezen van nog meer reviews heb ik de volgende dag de AS3 er weer vanaf gehaald, en de Ceramique een tweede kans gegeven. Dit keer heb ik netjes de instructies opgevolgd, en met resultaat.

De temperaturen zijn nu vergelijkbaar, misschien zelfs een graadje lager dan met AS3. Het laatste durf ik nog niet met zekerheid te zeggen doordat het de laatste dagen nogal warm was.

Mijn conclusie: Geen schokkende veranderingen in de temperatuur ten opzichte van Arctic Silver 3, maar wel een stuk gemakkelijker in gebruik. Vooral bij het aanbrengen en verwijderen van Ceramique kun je merken dat de hogere viscositeit van deze pasta voordelen bied.

Nog wat data: Getest met een A7V333 (1017), AMD XP2000+ Palomino (1669Mhz), Zalman 5100 Cu (5000 RPM) in een Chieftec Dragon midi tower met lading ventilatoren (Noiseblocker S4/S2) op 7 Volt (1700RPM).

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2003 00:51 . Reden: CPU * 10 :) ]

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 16:34
XP200+ :? :+

voordelen staan mooi beschreven :

Arctic Céramique is de nieuwe koelpasta op keramiekbasis, welke Arctic Alumina opvolgt.

De pasta bevat aluminiumoxyde en is in tegenstelling tot Arctic Silver onder alle omstandigheden niet electrisch geleidend.

Arctic Céramique achterblijfselen kunnen veel eenvoudiger verwijderd worden van koelpasta op zilverbasis.

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Topicstarter
Oops dank je, had ik zo m'n best gedaan op m'n eerste topic :)

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:24
Netjes gedaan hoor !! _/-\o_ .
Ik heb nu ASIII maar het heeft dus geen zin om het te vervangen voor deze?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik denk niet dat er genoeg verschil in temperatuur is om de hele boel overhoop te halen, maar als ik weer eens wat nieuws bouw zal ik zeker Ceramique gebruiken.