Toon posts:

PC hangt bij kopieren naar raid schijven

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Van IDE naar IDE = geen probleem

Van IDE naar IDE op promise raid controller = hangen

Van IDE direct naar S-ATA op Promise raid controller = hangen

Van IDE naar S-ATA via netwerk = hangen

Al verschillende schijf configuraties geprobeerd zonder succes
Drivers zijn up to date
OS is Windows XP pro
Geen bekende conflicten
Mainboard is een Chaintech Socket A Zenith

Lijkt me een defecte onboard raid controller toch ?

Verwijderd

Ook 1 van de schijven kan stuk zijn die aan die S-ATA hangt, doe ns een drive fitness test, Powermax of hoe dat ook heet van die fabrikant van die schijven

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Dat lijkt wel op een dode controller ja. Check de kabels nog even.

Je kunt wel een RAID-array aanmaken of hangt hij dan ook al?

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Verwijderd

Topicstarter
Kan wel een RAID set aanmaken ja.

Of het aan de schijf ligt lijkt me sterk, of het moet toevallig aan alle 5 de schijven liggen die ik heb geprobeerd

Zit weinig ander op dan een nieuw MB te kopen

Daar gaat me salaris weer ...

• Brothar
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

koop dan een losse raid kaart;
kun je in dit MB, maar ook een ander MB gebruiken.
Maar ik zou toch eerst de kabels checken, of je moet zeker zijn dat het de controller is die defect is.

NB Raid-set aanmaken gebeurt m.i. 'softwarematig' op de raid controller.
Dat dat lukt wil m.i. niets zeggen.
Ik zou eerst elke schijf, met zijn kabel (waarmee die normaliter aan de Raid controller vastzit) op een 'gewone' ide-controller testen met de software van de fabrikant.
Als dan blijkt dat elke schijf, met zijn kabelverbinding, goed functioneert/door de test komt, pas dan weet je zeker dat het de ide controller is - of beter: niet de kabel/HD is. (mits je bij het maken van de Raid-configuratie de kabels goed aandrukt/goed contact maken).

Wat mij opvalt in je probleem beschrijving, is dat het probleem optreedt bij het gebruiken van 'nieuwe' HD-interfaces.
Ik krijg haast het vermoeden dat je geen DMA100 (resp. DMA133)-kabels gebruikt.
En je hebt op 1 kabel (2 HD's) ook juist ingesteld op master , c.q. slave ?
(kan me niet voorstellen dat je zoiets fout doet, wil het dus met zekerheid uitsluiten).

[ Voor 199% gewijzigd door Brothar op 29-06-2003 01:17 ]

eagle

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 juni 2003 @ 00:57:
Kan wel een RAID set aanmaken ja.

Of het aan de schijf ligt lijkt me sterk, of het moet toevallig aan alle 5 de schijven liggen die ik heb geprobeerd

Zit weinig ander op dan een nieuw MB te kopen

Daar gaat me salaris weer ...
mmm, Je hebt het hier over een moederbord met SATA dit bord is toch nog wel zo nieuw dat je nog garantie hebt, i.p.v. een nieuwe te kopen kun je dan beter terug gaan naar de winkel waar je het moederbord hebt gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
Heb 5 verschillende kabels gebruikt, 3 IDE DMA 133 en 2 SATA

Alle schijven zitten alleen op een kabel dus als master. De IDE kabels zijn prima omdat ze al maanden zonder problemen draaien. Pas wanneer een IDE kabel via de controller laat lopen gaat het mis.
Brothar schreef op 29 juni 2003 @ 01:02:
Ik zou eerst elke schijf, met zijn kabel (waarmee die normaliter aan de Raid controller vastzit) op een 'gewone' ide-controller testen met de software van de fabrikant.
Als dan blijkt dat elke schijf, met zijn kabelverbinding, goed functioneert/door de test komt, pas dan weet je zeker dat het de ide controller is - of beter: niet de kabel/HD is. (mits je bij het maken van de Raid-configuratie de kabels goed aandrukt/goed contact maken).

Wat mij opvalt in je probleem beschrijving, is dat het probleem optreedt bij het gebruiken van 'nieuwe' HD-interfaces.
Ik krijg haast het vermoeden dat je geen DMA100 (resp. DMA133)-kabels gebruikt.
En je hebt op 1 kabel (2 HD's) ook juist ingesteld op master , c.q. slave ?
(kan me niet voorstellen dat je zoiets fout doet, wil het dus met zekerheid uitsluiten).

• Brothar

Brothar

meester

maar als je een raid maakt, moeten de 2 schijven op 1 kabel gezet zijn op master, resp. slave.
(op Kt7a deed ik eerst beide master: herkende die niet).
Maar je hebt het niet over installeren, maar kopiëren !
Je hebt je RAID dus wél kunnen configureren en formatteren ?

[ Voor 59% gewijzigd door Brothar op 29-06-2003 01:27 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
yep, eerst een IDE schijf en later een SATA schijf

Nu heb ik 2 SATA schijven eraan hangen en het probleem doet zich nog steeds voor

Verwijderd

Topicstarter
Maareh ... SATA kabels heb ik nog niet gezien met 2 aansluitingen

• Brothar

Brothar

meester

Wacht nou even, ik tik net in: ik ken het moeder bord niet.
Maar ik stel vast:
- de kabels komen overeen met de norm van de HD
- hebben gewerkt, en vormen dus niet de fout.

Het MB heeft 3 IDE interfaces:
- IDE +
- Promise RAID +
- SATA.

De HD's, voorzover 2 aan 1 kabel, waren goed geconfigureerd : master/slave.
SATA vereist geen ,master/slave jumpering ?!

Vraag:
Raid instellen lukt, inclusief formattering van de RAID HD's (in RAID configuratie) ?

De fouten die ik maakte met instellen van RAID op een Kt7A :
- in de BIOS de RAID-mogelijkheid niet op active instellen (moet je dat misschien doen voor RAID of SATA ?)
- beide schijven op ide-raid controller gejumpered op master (dus gewijzigd op master/slave per ide-kabel kon ik wél de raid instellen en formatteren).

[ Voor 124% gewijzigd door Brothar op 29-06-2003 01:40 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
2 IDE channels (Deze lopen prima)
1 IDE Raid channel verbonden met de promise raid controller (Hier loopt het fout)
2 SATA channels verbonden met de promise raid controller (Hier loopt het fout)

SATA schijven hebben inderdaad geen master/slave jumpering

Raid instellen is geen probleem maar de optie om de formatteren is niet aanwezig

Huidige raid sets zijn 2 x Stripe van 1 disk en geen IDE schijven meer aangesloten

Bios settings staan aan voor de controller

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2003 01:43 ]

• Brothar

Brothar

meester

staat mij bij dat de Raid geformatteerd moest worden ná de instelling. (KT7A)
Ik zoek nu op Internet naar de handleiding van je MB.

Ik zie al dat het een heel nieuw mb is/moet zijn. Ben het dus met EagleStorm eens voor het geval dat inderdaad de controller(s) defect zijn.

Krijg manual niet gedownload van chaintech.tw. Probeer het nu in www.chaintech.de.
Manual wordt toch vanaf Taiwan gehaald.

[ Voor 88% gewijzigd door Brothar op 29-06-2003 01:54 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Heb net nog even voor de x-de keer gecontroleerd. Inderdaad geen optie voor formatteren raid schijven.

Mooi dat betekent terugsturen en zowiezo een andere MB kopen. Als deze nog gerepareerd word dan verkoop ik hem wel door. Was toch niet zo tevreden over de Chaintech Zenith, teveel troep erop. Firewire, audio, ACR, modem en 12 USB poorten ... wat moet je ermee ?

Nu nog een board vinden met nuttige dingen als dual lan enzovoort

Heb het manual al meerdere keren geraadpleegd en de helpdesk van Chaintech wist zich er ook geen raad mee

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2003 01:58 ]

• Brothar

Brothar

meester

Oké.
Maar ik kan me haast niet voorstellen dat het een defect is.

Op de Abit Kt7A was sprake van een aparte utility voor de on-board Raid. (was toen vrij nieuw). Heb er toen ook even mee moeten stoeien. Er zat toen na de installatie onder Startknop (windows ME) een extra programma. (kan nu niet bij die PC/manual).

Ik krijg de handleiding nog steeds niet. Kan je dus niet verder helpen. Sorry. Succes verder.

(Lukt het trouwens wel om van CDrom naar HD te kopieëren ? Als ook dat niet werkt, is er m.i. een ander defect, maar dan wel degelijk een defect IC)

Dual Lan ? Asus A7Xn ? (andere tweakers kunnen je vast veel beter iets aanraden)

[ Voor 26% gewijzigd door Brothar op 29-06-2003 02:04 ]

eagle

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:36

star-saber

Ryzen

ik heb wel een keer ergens gelezen over datacorruptie met via chipsets.misschien gebeurt dit ook.
dit probleem werd veel erger als er bv een sblive in zit.kan ook voor vastlopers zorgen.

• Brothar

Brothar

meester

In een ander topic kwam ik dit tegen: http://gathering.tweakers...age/16985204#mededelingen
misschien heb je daar iets aan.

Mij schoot nog te binnen dat een PC met een Asus A7X8n, recent aangeschaft bij Lidl (de Targa Visionary), géén Raid noch SATA bleek te hebben. Pas na aanschaf bleek dat sprake was van een 'speciale' uitvoering van het MB. Terwijl dat niet duidelijk was geworden bij raadplegen van de site voor de aanschaf (de PC was desondanks nog steeds een koopje) .

Van jouw MB kreeg ik bij het zien van de site ook 't idee, dat dat moederbord in diverse versies bestaat.

eagle

Pagina: 1