Toon posts:

[HDD] defect?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ok, het volgende is aan de hand.
sinds een aantal weken komt het geregeld voor dat mn HDD (een maxtor 40GB, 7200rpm ) bij het opstarten niet meer herkend wordt door de bios, wat weer een bootfailure tot gevolg heeft...

een reboot lost vaak het probleem op. Na het booten van winXPpro verschijnt een waarschuwing: "windows is hersteld van een ernstige fout".

wat ook regelmatig voorkomt is dat wanneer ik tussen de 2 gebruikersaccounts van windows switch mn pc gewoon in 1x doodvalt en automatisch reboot.
Tijdens de reboot wordt echter weer mn HDD niet herkent. (one-way dus wel van user1 naar user2, maar niet andersom).

nou is mijn vraag: Is mij HDD dood aant gaan, of kan dit nog goed komen (hoe?)

ik heb natuurlijk al een hele reeks met schijfcontrolles geprobeerd, maar geen van alle herkent een fout of beschadiging. en jah.. ik heb ook gechecked of mn IDE kabeltje goed vast zit :+

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je het diag tooltje al gedraait van Maxtor?
of evt handmatig de hdd gechecked?

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02-2025
Ik zouw maar snel een backup maken van je belangerijke data. Een hardeschijf crash kan door van alles komen, dat kun je (eigenlijk) niet van afstand vertellen :+. Volgens mij is die aan het sterven!

Verwijderd

Kan ook gewoon een Bios probleempje zijn. Ik had het op een KT7A Raid ook regelmatig met CDrom speler.s.

• Thund3r|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-07-2025
Ik heb ook een Maxtor harddisk en die wordt ook soms niet door de bios herkend. Het maxtor diagnose tooltje gaf geen fouten aan, en het komt ook heel onregelmatig voor (soms 5keer achter elkaar dan weer een maand helemaal niet) Ik heb hier al minstens een half jaar of langer last vast, maar voor de rest doet de harddisk het nog gewoon normaal.

• Daantje20
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-03 23:04

Daantje20

Je moet leven om te leren.

Ik heb datzelfde ooit met een samsung hdd gehad, die werd af en toe wel en dan weer niet herkent.
Denk dat dat voornamelijk irritant is, de schijf doet het nogsteeds.

Verwijderd

Een ander probleem kan zijn dat je IDE controller op je mobo het aan het begeven is.

Dat is iets wat ik zelf heb mee gemaakt, erg vervelend want je hardeschijf gaat nogal naar de knoppen als die IDE er zomaar ineens mee kapt. Op die manier ben ik destijds al meerdere keren een partitie kwijt geraakt inclusief data dus... :(

Verwijderd

Topicstarter
Ik hebt net ff dat maxtor tooltje gedraaid.... en die gaf geen fouten aan.

misschien nog iets anders nuttigs om te melden (ben k bij mn eerste post vergeten |:( )

ik krijg nu sinds een dag of 3 de melding van mn bios bij het opstarten:
*WARNING* Immediatley backup your data and replace your harddisk drive. A failure may be imminent, press F1 to continue, Esc to aboard...

hiermee kan ik dus volgens mij uitsluiten dat het aan de bios of ide controller ligt en dus wel degelijk aan de HDD. :'(
conclusie: ASAP nieuwe disk kopen :(
of weet iemand nog een andere oplossing?

• Moartn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

Moartn

Team Coco

Dat is een SMART-melding, da's al genoeg reden om garantie te claimen... Al je spul backuppen en terug naar de winkel dus...

Sint Moartn, Sint Moartn, de koeien hebben stoartn

Pagina: 1