Softwarematige PCI Lock?

Pagina: 1
Acties:

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Hey allemaal,

Ik heb een vraagje.
Ik heb een AMD Athlon XP 2000+, op een MSI KT3 Ultra-2 RAID, en 2x Twinmos DDR333. Mn Grafische kaart is een Leadtek Gf 4 Ti4400, die is niet overgeklokt.
Nou ben ik vandaag bezig gegaan met mn CPU over te klokken.
Ik heb dit nu bereikt:

vCore: 1,8 Volt
FSB: 144 mhz
CPU: 144x12,5 = 1800 mhz

3D Mark 2001 SE: 11003 marks
GTA Vice City draait soepel op 1600x1200x32 (ook voor het overklokken),
maar met de voltage op 1,775 liep Vice City vast. (PC Alert gaf toen 1.76 Volt aan)

Even de Drivers: Detonator 44.03 en DirectX 9.0a, OS is Windows XP Pro.

Mijn vraag:
Met mijn mobo kan ik de PCI/AGP bus niet Locken, wat me wel hanfig lijkt als ik de FSB verder ga verhogen. Zijn er manieren om ervoor te zorgen dat die wel gelocked zijn? En dan met name Softwarematig, want ik heb geen zin om met een soldeerbout te gaan spelen.

Alvast bedankt _/-\o_

Edit:
Ja, ik heb al gezocht, o.a. op Google, maar niets kunnen vinden
Ik wist niet waar ik em moest plaatsen, dus maar Overige Hardware gekozen

Owja, opzich zitten er geen kaarten in de PCI sloten, wel een netwerk kaartje maar die kan er in principe uit, want die wordt niet gebruikt...
Wel heb ik Onboard Raid, wat volgens mij ook op een bepaalde manier PCI is..

[ Voor 19% gewijzigd door Laurenz op 28-06-2003 20:54 ]

Leave only footprints, take only memories

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De PCI clock wordt (net als alle andere clocks overigens) bepaald door de PLL van je mobo. Dit is een chip die vlak naast de 14.31MHz crystal ligt. De mogelijkheden van die PLL bepalen wat fysiek mogelijk is met jouw mobo.

Een uitgebreide BIOS kan alle PLL modi aansturen, minder uitgebreide BIOSsen (met name OEM gevallen) doen dat niet. Als je meer wilt dan je BIOS ondersteunt, kun je een progje downloaden die de PLL softwarematig herprogrammeert.

Mijn favoriete (waarmee ik zelfs Intel OEM planken OC :D ) is CPUFSB. In de handleiding ervan staat hoe je je PLL vindt- als je dat invoert in CPUFSB kun je alle instellingen ervan uitproberen (ook al staat je mobo niet expliciet tussen de vermelde mobo's!).

Twee problemen:

- Lang niet alle modi zijn stabiel. Vaak zal een BIOS sommige overslaan omdat het gewoon niet betrouwbaar werkt.
- MSI maakt meestal wel alle opties beschikbaar.

Oftewel, softwarematig kan het, maar het gaat je niet meer opleveren dan firmwarematig in dit geval...

Oslik blyat! Oslik!

• whyz
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

whyz

Afdeling icoonloos

Ik geloof dat een softwarematige pci lock NIET mogelijk is.(correct me if i'm wrong)

Maar op die KT3 bordjes van msi word na de 153Mhz FSB er autmatisch de 1/5 divider ingeschakelt, wat dus inhoud dat er na die 153Mhz FSB er per MHZ FSB maar 0,2Mhz op je AGP en PCI sloten komt. (correct me if i'm wrong)

Dit kwam ik net nog even tegen in het grote KT333 topic,

FSB MEM PCI AGP DIV
150 150 37.5 75 4x
151 151 37.7 75.5 4x
152 152 30.4 60.8 5x
153 153 30.6 61.2 5x
PCI divider kicks in at 152 and up
PCI bus continues in .2 mhz intervals thru 206

offtopic:
Ik heb zelf een KT3V bord van msi en een AMD 2000+, en die loopt op 166Mhz FSB en een MP van 11,5 met 1.7Vcore. Kortom ik denk dat overklokken nog wel verder kan. ;)

[ Voor 27% gewijzigd door whyz op 28-06-2003 21:07 ]

Right for all the wrong reasons.

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 17:35
Dus ik zal eigenlijk gewoon eens richting 150 mhz moeten gaan....
Toen een vriend van me pas "even" de FSB voor de lol van 133 naar 166 zette ( dus in 1 keer)kreeg ik problemen (geen beeld bij opstarten enzo, ook hij had voor de lol de vCore op Auto laten staan)

offtopic:
Wat kan ik trouwens het beste met mn geheugen doen?
Staat nu op HCL+33, gewoon zo laten toch?

Edit:
Danku!

[ Voor 57% gewijzigd door Laurenz op 29-06-2003 09:42 ]

Leave only footprints, take only memories