Toon posts:

[HDD] Opstart problemen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste bezoeker,

Ik ondervond een jaar geleden al een probleem toen ik nieuw hardware erin had gedaan. Bij het opstarten van mijn computer vond hij de primary slave (maxtor hdd) niet. Kreeg het toen niet opgelost. Een kennis kon het oplossen door een weekend eraan te klooien. Nu heb ik vandaag nieuwe hdd erin gezet en heb ik hetzelfde probleem. Alle kabels zitten naar mijn weten goed aangesloten.

Sorry dat het beetje vaag is uitlegd.

Ik hoop dat iemand mij misschien wat tips kan geven zodat ik het probleem kan oplossen. Ik kan die kennis helaas niet meer vragen.

Mvg. Ken

Verwijderd

Ik zou die kennis nog eens vragen wat hij toen gedaan heeft om het op te lossen.
Aangezien je nu hetzelfde probleem hebt na precies hetzelfde gedaan te hebben (HD vervangen)

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 20:00 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Hier kunnen we ook niks mee. Post hier eens de volledige IDE config: merk/type HDD's, waar ze zitten, hoe/waar de kabels/connectoren aangesloten zitten, hoe de jumpers allemaal staan, merk/type IO controller (of mobo).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net de kabels omgewisseld, zelfde probleem. Ik zal wat meer informatie geven.

Personal Computer:
- Asus A7V333 moederboard
- 1x Maxtor 10 GB schijf als primary master waar windows op staat
- 1x Maxtor 120 GB, 7200rpm, 8 mb cache (nieuw) als primary slave voor documenten
- XFX Gforce4 Ti4200
- Philips cd-rom drive 40x (secondary master)

Vandaag nog nieuwe kabels gehaald maakte niks uit...

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-03 19:51
Zet die Pri Mas eens aan de uiteinde van de kabel en de pri sla in het midden....

|Mobo|---------|Sla|---|Mas|
:)

Verwijderd

Topicstarter
Dat staat ie al. Het vage is dat is hem soms niet herkent, zet ik hem uit en weer aan weer wel.

Verwijderd

1) Misschien wil je moederbord cableselect aan hebben staan ipv master/slave

2) Misschien moet je je master anders instellen omdat er ook een slave aan hangt. (Master, slave present). Sommige schijven hebben hier een aparte jumper voor.

Verwijderd

Ik denk als als opstelling juist is (we nemen dit aan) dat het een hoger liggend probleem zal zijn. Zet eens de schijven als master op elk een controller appart bv: 10G op primary master en 120G op secundairy master.

Dan kan je een stap verder gaan, en gaan kijken op welke ATA speed de schijven werken. Maxtor heeft een tooltje waarbij de ATAspeed kan ingesteld worden op de schijf om compatible te zijn met ATA33, 60, 100, 133 en ik denk dat de 10G standaard op 60 staat en de 120G op 133 vanwaar het conflict.

Dus: zet ze even appart, dowload de tool en stel de schijven gelijk in, verifieer wat je MB aankan natuurlijk.

Vergeet niet dat een ATA133 NIET werkt op een gewone 40draads kabel!! Je moet een speciale kabel hebben geschikt voor ATA133

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2003 13:48 ]

Pagina: 1