Toon posts:

Atari Beeldscherm?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een atari kunnen krijgen, en ik heb er nogal een probleempje mee.

Het beeld loopt op het beeldscherm op en neer met zeer hoge snelheid, en ik kan de refreshrate o.i.d. niet wijzigen op het beeldscherm of op de atari zelf.

iemand een idee hoe dat kan werken en hoe ik dit op kan lossen?

• XtremeDesign
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09
welk OS heb je ?
welke videokaart ?
welk type Atari monitor?

heb je de juiste drivers voor je videokaart en monitor geinstalleerd?

of kijk eens hier:
FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (01/03/03)

[ Voor 33% gewijzigd door XtremeDesign op 28-06-2003 20:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
XtremeDesign schreef op 28 June 2003 @ 20:02:
welk OS heb je ?
welke videokaart ?
welk type Atari monitor?

heb je de juiste drivers voor je videokaart en monitor geinstalleerd?

of kijk eens hier:
FAQ Videoplanken & Beeldkanonnen (01/03/03)
`
Het is een atari 1040ST ;) ik weet er verder helemaal niks van, behalve dat het beeld dus duidelijk niet goed werkt.

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op mijn C64 moet ik het beeld soms bijstellen door aan een draaiknopje op de monitor te draaien.. Dan gaat ie langzamer of sneller scrollen (en stilstaan).

Het symptoon dat jij beschrijft lijkt erop te wijzen dat je alleen dat even moet doen om het goed te krijgen.

Hmm via de monitor kan dus niet.. Tja.. dan misschien een intern potmetertje zoeken, maar ik heb geen verstand van Atari's.

[ Voor 20% gewijzigd door Expander op 28-06-2003 20:16 ]

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 20:13:
[...]

`
Het is een atari 1040ST ;) ik weet er verder helemaal niks van, behalve dat het beeld dus duidelijk niet goed werkt.
ik denk dat XtremeDesign niet weet wat een atari is ;) :p

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 June 2003 @ 20:15:
[...]

lol, daar was ik al bang voor.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 28 juni 2003 @ 20:15:
[...]

Denk dat dat wel meevalt- de video hardware is tussen de Atari 800XL en Falcon 'lichtelijk' veranderd, dus als je niet meer dan 'Atari' zet, zegt dat geen donder... 8)7

Verder is allicht de versie TOS die je op een ST draait relevant (los van het feit dat je met een MMU upgrade ook zat andere OSsen kunt draaien)

En tenslotte zijn er meerdere manieren om op een ST monitoren aan te sluiten- mijn 1024STE kan op TV, RGB en mono signaal geven. De combinatie van uitgang plus monitor is ZEKER relevant.

Dus niet de pot verwijten zwart te zijn...

Meer specs, anders kunnen we hier geen donder mee :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Het is een Atari 1040ST, met een Atari SM124 monitor. de monitor heeft een standaard stekker die in de atari geplugd moet worden, die gebruik ik dus ook.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-08 15:08

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het is dan wel Chinees, maar misschien kunnen de plaatjes je helpen: http://homepage1.nifty.com/cobap/atari/monitor.html
Aan het schema te zien is het signaal hetzelfde als dat door een sub-D stekker gaat je zou dus een PC monitor kunnen aansluiten. Eers zou ik echter de monitor openmaken en kijken of er ergens een draaiknopje zit waarmee je het beeld kan bijstellen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je zoekt waarchijnlijkk naar een knopje dat v-sync of v-hold heet
deze zitten vaak niet meer direct bereikbaar kijk een of deze term bij een van de gaatjes aan de achterkant zit en of diep daaracher een instel dingetje zit
anders wordt het openmaken en verder zoeken,

disclaimer: let wel op met gevaarlijke spaningen

Iperf

Verwijderd

fish schreef op 29 June 2003 @ 23:12:
je zoekt waarchijnlijkk naar een knopje dat v-sync of v-hold heet
deze zitten vaak niet meer direct bereikbaar kijk een of deze term bij een van de gaatjes aan de achterkant zit en of diep daaracher een instel dingetje zit
anders wordt het openmaken en verder zoeken,

disclaimer: let wel op met gevaarlijke spaningen
idd (had mijn Philips CMXXXX (die nu als het goed is bij Dion_B staat) ook )

meestal wel op de achterkant, soms ook wel intern. zoniet dan zal je Atari een verkeerd signaal geven waardoor de monitor in de war is,

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 30 June 2003 @ 00:16:
[...]

idd (had mijn Philips CMXXXX (die nu als het goed is bij Dion_B staat) ook )
Yep, de trots van mijn kelder (en ook hoe ik RGB uit m'n STE bekijk) :)
meestal wel op de achterkant, soms ook wel intern. zoniet dan zal je Atari een verkeerd signaal geven waardoor de monitor in de war is,
Laat ik hier ook een SM124 hebben staan voor de hi-res mono werk met die Atari...

Het heeft maar 3 knoppen aan de zijkant: brightness, contrast en on/volume. Geen V-Hold (itt de Philips was dit ontworpen om ooit maar een enkele signaaltype te ondersteunen). Als de Vsynch verkeerd is wordt het openschroeven (iirc zitten er wat potmetertjes aan de achterkant onder de behuizing)

Totaal offtopic, maar Ou-Tannu, jij mailde mij maanden terug over een 3.3V unbuffered EDO DIMM. Toen kwam er eea tussen waardoor ik niet tijdig het op kon halen. Ik heb je nog gemaild zonder succes- mail mij (profiel), please :*)

[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 30-06-2003 00:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu hier mn monitor open liggen ,met verscheidene draaiknopjes; V.Size, V.Lin en Focus. iemand een idee of één van deze goed is?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vsize en Focus zeker niet, Vlin zou wel kunnen (al denk ik dat dit gewoon de verticale positie is). Zijn er aan de andere kant misschien meer knoppen?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
ik mag (met enige trots) melden dat het me gelukt is, maar met de knop H-Hold. Zat vlak bij de beeldbuis. Ik heb overigens geen enkel probleem gehad met spanningen of ander gevaarlijk spul, ik kon zonder problemen de knop bijdraaien :)
Pagina: 1