Toon posts:

[WinXP] Ip wordt niet gerenewd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb onlangs een router en een nieuwe pc aangeschaft. Router met 2 oude pc's werkt prima. Echter ik heb nu een de nieuwe pc ook aan de router gehangen en deze krijgt maar geen verbinding met het netwerk. Ik heb de netwerkkaart gecheckt en die zou moeten werken. Op de nieuwe pc staat WinXP dus ik heb ipconfig /renew geprobeert. Dan krijg ik de volgende melding:

Er is een fout opgetreden bij het vernieuwen van deze interface: LAN-verbinding <Er is geprobeerd een bewerking uit te voeren op iets anders dan een socket>

Via ipconfig /all kom ik er achter dat deze computer het ip adres 169.254.67.92 heeft gekregen. Waar vandaan weet ik niet, de 2 andere pc's hebben respectievelijk 192.168.0.2 en 192.168.0.3.

Voor zover ik er verstand van heb lijkt mij dus datde nieuwe pc geen ip-adres kan verkijgen van de router. Wat moet ik doen?

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Staat je netwerkverbinding op automatisch ip verkrijgen of heb je hem handmatig ingesteld?

Als hij op automatisch staat (DHCP=Dynamic Host Configuration Protocol) en je krijgt een 169.254.*.* adres kan hij geen contact maken met je router.

Je kan proberen een ip-adres wat in de lease-range van je router zit (dus tussen het begin en het eind ip van de ip's die hij uitdeelt) zelf handmatig in te stellen incl subnet en het ip van je router als gateway.

Verwijderd

Je moet even op de router kijken of DHCP ingeschakeld staat. Dat zorgt ervoor dat netwerkklantjes automatisch (o.a.) een ip toegewezen krijgen.

Dat ip adres 169.254.bla.bla is een dummy adres van Windows.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

169.254.67.92 is het ip-nummer dat windows aan zichzelf toewijst als er geen nummer via DHCP kan worden verkregen.

Heb je al gekeken of het goede protocol aan de netwerkaart is gekoppeld (TCP/IP) en dat hierbij "Obtain an...automaticlly" aanstaat voor zowel IP als DNS.

Je kan ook kijken of het werkt als je handmatig een nummer invult, dus iets van 192.168.0.4 o.i.d.

Firewall die misschien in de weg zit?

Geef anders een dump van ipconfig /all.

edit:
We zijn weer lekker snel vandaag :+

[ Voor 7% gewijzigd door Daedalus op 28-06-2003 19:44 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 23:18
op zich is zo'n APIPA adreje een netjese oplossing om toch intern te kunnen werken
en het geeft meteen aan dat je verbindig dus weg is, maar je kunt intern wel verder

of was dit offtopic? :{

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

Verwijderd

Topicstarter
Eerst stond "obtain automatically" aan bij ip en dns. Ik heb dus het idee van vwk geprobeerd maar zonder succes. En ja op de router staat DHCP ingeschakeld. Zo zijn immers ook de andere pc's van een ip voorzien.

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 16-08 18:54
Heb je toevallig McAfee software op die pc staan en Windows XP? Dan even McAfee opnieuw installeren... dit is een bekende bug bij Microsoft.

Verwijderd

Als je nou een van die 2 bakken, de .2 of de .3 van het netwerk afgooit, en dat adres incl subnet/gateway invult bij je XP bak.
Probeer dat eens zou ik zeggen. Of een ander netwerkkaartje zou misschien ook kunnen schelen.

Of de firewall van XP uitschakelen :X

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2003 19:53 ]

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:48
-probeer ook eens ipconfig /release * en daarna een renew
-is de netwerk kaart goed geinstalleerd??

Verwijderd

Topicstarter
Canard schreef op 28 juni 2003 @ 19:53:
Heb je toevallig McAfee software op die pc staan en Windows XP? Dan even McAfee opnieuw installeren... dit is een bekende bug bij Microsoft.
Danku Danku! Dit was het! Briljant! Nogmaals bedankt!
Pagina: 1