langst haalbare SCART-verlenging

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-03 11:31
Ik ga binnenkort verhuizen en op de beneden verdieping komt mijn satellietontvanger te staan. Mijn kamer is niet meer op de 1e verdieping zoals nu maar op zolder.

Ik wil graag het beeld van die reciever met het behoud van een zo scherp mogelijk signaal naar mijn zolderkamer sturen. Om dit te bewerkstelligen heb ik nu nog alle ruimte omdat het huis nog leeg is. Dit ga ik dus via een kabel doen, wireless is een alternatief als het echt niet mocht lukken.

Nou zit ik me dus af te vragen, hoe ver kun je een SCART-kabel verlengen. :?
Ik gok dat ik zo'n 20 meter aan kabellengte nodig heb.

Heb eerlijk gezegd geen zin om zoveel te betalen per meter (als het überhaupt mogelijk is), want SCART is doorgaans vrij duur. Het lijkt me zinvol om de verlenging te realiseren met een s-video of composiet kabeltje en 2 losse chinch audio kabels als SCART niet haalbaar is.

Wat denken jullie :?

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:31

megaleo

Special member

Heb je geen RF-uitgang op je tuner zitten?
Daarmee kan het veel makkelijker. Coax-kabel trek je makkelijker door als een scart-kabel. :)
En naar mijn weten zijn er ook niet van die lange kabels. :?

• ScuL
Nee die zit er niet op, die vindt je meestal alleen op de wat goedkopere recievers ;)
Bovendien wil ik liever niet met coax werken omdat ik de signaalkwaliteit daarvan inferieur vind :)

• gp500
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat moet met coax, versteker beneden plaatsen kan geen kwaad.

heb je een radio-grafische afstandsbediening voor de decoder om te zappen.

edit / alleen scrat nou dat wordt draadloos.

[ Voor 16% gewijzigd door gp500 op 28-06-2003 19:31 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

volgens mij kan je een behoorlijke lengte maken, zolang je maar geen interferentie krijgt, is het nog wel acceptabel. Ik weet dat Jag een keer een composietkabel van 30 meter gebruikt heeft in een theaterdecor en dat beeld was best wel aardig nog (niet ghosting of zwaar onscherp ofzo)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:31

megaleo

Special member

-ScuL- schreef op 28 June 2003 @ 19:26:
Nee die zit er niet op, die vindt je meestal alleen op de wat goedkopere recievers ;)
Bovendien wil ik liever niet met coax werken omdat ik de signaalkwaliteit daarvan inferieur vind :)
Nou die zit echt niet alleen op de wat goedkopere receivers. ;) Met een versterker gaat dat prima hoor. Zonder versterker wil het ook nog wel aardig. Dan is 20 m. peanuts voor. :)

• ScuL
Ik kan hem via mijn LAN bedienen dus heb geen afstandsbediening nodig.. :)

• ScuL
JvS schreef op 28 June 2003 @ 19:29:
volgens mij kan je een behoorlijke lengte maken, zolang je maar geen interferentie krijgt, is het nog wel acceptabel. Ik weet dat Jag een keer een composietkabel van 30 meter gebruikt heeft in een theaterdecor en dat beeld was best wel aardig nog (niet ghosting of zwaar onscherp ofzo)
d'r komen in die pijp wel een behoorlijk aantal andere kabels te lopen, stuk of 5 UTP-tjes, telefoonkabels en een coax naar beneden (digitenne komt op het dak).
denk dat dat dan wel gaat intefereren.
megaleo schreef op 28 June 2003 @ 19:31:
[...]

Nou die zit echt niet alleen op de wat goedkopere receivers. ;) Met een versterker gaat dat prima hoor. Zonder versterker wil het ook nog wel aardig. Dan is 20 m. peanuts voor. :)
Hmja, maar dan heb ik ook nog eens een stereo modulator nodig :{
Die zijn niet goedkoop.

[ Voor 26% gewijzigd door ScuL op 28-06-2003 19:34 ]

• Jag
  • Laatst online: 19:19

Jag

-ScuL- schreef op 28 June 2003 @ 19:33:
[...]

d'r komen in die pijp wel een behoorlijk aantal andere kabels te lopen, stuk of 5 UTP-tjes, telefoonkabels en een coax naar beneden (digitenne komt op het dak).
denk dat dat dan wel gaat intefereren.

[...]

Hmja, maar dan heb ik ook nog eens een stereo modulator nodig :{
Die zijn niet goedkoop.
Die interferentie komt door het magnetische veld dat je om een kabel krijgt. Maar dat magnetisch veld is afhankelijk van de stroomsterkte door de kabel. Nou is dat wel een issue als er 32 Ampere ofzo door een kabel loopt, maar niet met die miliAmperes (duizendsten van een Ampere) van een telefoonkabel. En UTP is al helemaal geen probleem.

Wat betreft lengte, mensen zijn altijd erg bang voor kwaliteits verlies bij langere lengten kabels. Nou werk ik in een theater en wat thuis een gigantische lengte is, is bij ons een kort stukkie :). En zeker in de installatie markt zijn lengtes van 100m of meer vrij normaal.
Nou is scart alleen maar een type stekker. En er kan via Scart gebruik worden gemaakt van composiet, super-video (s-video) en RGB. Welk type videosignaal gebruikt wordt hangt af van die receiver en je tv af. Nou weet ik niet hoe goed s-video en RGB met grotere lengten omgaan, maar ik weet wel dat 20m echt niet bijzonder ver is en het lijkt me echt helemaal geen probleem. Ik gebruik zelf thuis 10m kabel voor mijn s-video signaal. Audio is al helemaal geen probleem. Je hoeft ook helemaal geen extra dure kabel te kopen, gewoon de standaard kabel is goed. En mocht je een brom krijgen, dan komt dat hoogstwaarschijnlijk niet door interferentie maar door een ground loop. Maar ook dat zal wel loslopen aangezien er geen coax kabel in een schotel antenne receiver zit :).

Nog wel een goede tip: ga niet een scart kabel van boven naar beneden trekken, maar probeer uit te vinden wat voor type videosignaal tv en receiver ondersteunen. Als je dan audio en video (bijvoorbeeld s-video) wilt doen, koop je twee scart blokjes naar s-video en composiet in/uit, en geluid in/uit (kan je gewoon bij een electronica zaak kopen). De ene steek je in je tv, de ander in je receiver. Dan hoef je alleen nog maar audio en video kabels te trekken, en niet een 20 aderige scart kabel :*).

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-02 13:43

we_are_borg

You will Comply

20 meter mag het probleem niet zijn. ik heb zelf al eens een lengte van 15 meter overbrugt.
Als het niet lukt kan je ook nog proberen om er een scart router er tussen te zetten, deze verstek het signaal enigzins kost alleen duur.
Alleen is het geen optie om zo video tranmitter/reciver te kopen die gaat door muren heen en hiermee kan je ook de afstandsbediening nog gebruiken.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Als je hem via je LAN kan bedienen vermoed ik dat het om een Dreambox gaat. Dan kan je toch ook het videosignaal naar boben transporteren, naar een PC boven met TV-out?

• ScuL
Bedankt voor de info, (zeker Jag), en ja het gaat inderdaad om de DM7000S. Het is wel een optie om het beeld te streamen vanaf de reciever maar ik vind het toch prettiger om het beeld middels bekabeling naar boven te krijgen. Ik heb alleen nog geen enkele zaak gevonden waar ik 20 meter aan dergelijke kabel (met gele plug) kan krijgen. Bij conrad bijv. is 10 meter de maximale lengte.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Dan neem je twee kabels van 10 meter met een connector ertussen. Maar dat soort kabel kun je ook per meter kopen en dan zelf de stekkertjes eraan vast maken.

• Jag
  • Laatst online: 19:19

Jag

-ScuL- schreef op 29 June 2003 @ 17:39:
Bedankt voor de info, (zeker Jag), en ja het gaat inderdaad om de DM7000S. Het is wel een optie om het beeld te streamen vanaf de reciever maar ik vind het toch prettiger om het beeld middels bekabeling naar boven te krijgen. Ik heb alleen nog geen enkele zaak gevonden waar ik 20 meter aan dergelijke kabel (met gele plug) kan krijgen. Bij conrad bijv. is 10 meter de maximale lengte.
Kabel voor een composite video signaal is heel makkelijk zelf te maken (je kan trouwens ook een BNC kabel gebruiken). Die signaal kabel kan je gewoon voor heel weinig per meter krijgen (zelfde type kabel als voor consumenten audio signaal kabels wordt gebruikt met karakteristieke impedantie van 50 Ohm). Maar als het kan, zou ik geen composite gebruiken, niet echt super kwaliteit. S-video is een stuk beter. Vervelende is dat die kabels wel wat lastiger zelf te maken zijn (hele slechte connectoren die heel moeilijk te solderen zijn en ik weet ook niet wat voor type kabel er voor s-video kabels gebruikt wordt). Maar zelf maken is wel de moeite, aangezien de prefab kabels rete duur zijn. Ik betaalde Fl 70,- indertijd voor een 10m s-video kabel. Die hebben ze overigens best in 20m uitvoering (tenminste wel bij Radio Centrum hier in Utreg), zal wel zo'n €45,- kosten.

RGB is trouwens het best, en daarvoor kan je drie keer een BNC kabel gebruiken, alleen dan zit je weer met dat je een verloopje naar scart moet maken. Ik denk niet dat daar kant-en-klare oplossingen voor zijn zoals met composite en s-video.

Verwijderd

Ik heb zelf net vorige week lange kabels voor koppeling van mijn AV receiver aan mijn beamer. Gekocht bij Muler Computer Supplies (www.s-video.nl) en die werken prima. S-video 15 meter koste EUR 33,- en composiet 15 m was EUR 20,- (ze hebben langer) is geen enkel probleem (prima resultaat ook).

De meeste apparaten supporten s-video, en anders toch gewoon composiet (ik heb beiden gedaan omdat niet al mijn apparaten s-video uitsturen, maar zie eigenlijk maar een beetje verschil). Dan dus inderdaad wel scart verlooppluggen te gebruiken.

Succes ! :)

• ScuL
Dat is nog eens een handige url! Thanx!

Pagina: 1