Toon posts:

Nieuwe Hd doet raar!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de hcc dagen een nieuwe hd gekocht maar als ik windows opnieuw heb geinstalleerd en alles. En dan start ik me pc op en dan kijk ik hoeveel gehuegen er vrij is en dan blijkt dat er maar 4 gb beschikbaar is. Ben ik genaaid of moet ik nog iets veranderen wat ik vergeten ben?

Verwijderd

Misschien stomme vraag maar heb je in het BIOS van je pc de HDD opnieuw laten detecteren. 'ide hdd autodetect'.

Hopelijk ben je niet genaaid ;)

Kijk met het programma FDISK hoe groot je schijf is.

Verwijderd

Topicstarter
Bij bios heb ik wel wat zien staan van 30710 mb maar bij fdisk stond weer 4110 mb ofzo dacht ik. En hoe doe ik dat precies in me bios van die hd goed instellen?

Verwijderd

Damn ik wou dat ik 4 Gb geheugen had zeg. >:)
Ik moet het maar met 128mb doen. :)
Maargoed ik vat je bericht niet helemaal en ik lul dus ook zomaar wat dus negeer me maar ;)

Verwijderd

Ey echt helder ben je niet.

Wat voorn schijf is het, hoe groot zou hij moeten zijn, Welke merk etc etc

En jah net als die gozer boven mij hiero zou ikook wel 4GB aan GEHEUGEN willen hebbe :P

Verwijderd

Topicstarter
Het is een ibm 30,7 GB U100 dacht ik.

Verwijderd

Zorg dat je de juiste fdisk gebruikt, die op Windows98 staat is OK. Als die vraagt om grote harde schijven te ondersteunen kies je voor ja, check ook even of je BIOS zo'n harde schijf ondersteund. Kijk de jumpers na.

Verwijderd

Topicstarter
Ja ok ik moet dus fdisk gebruiken en dan? En wat moet ik nou in me bios veranderen zodat ik de juiste hd heb.

Verwijderd

Het is handig als we weten welk mainbord je hebt.
In de meeste BIOS'en heb je een optie 'IDE HDD Autodetect' als je die optie kies, gaat hij de hdd's checken die aan de IDE bus hangen. En stelt hij de waardes correct in het BIOS in.

Met de standaard fdisk zou je met schijven tot 64Gb geen problemen moeten ondervinden.
Gebruik inderdaad FDISK van win98 en niet van e.o.a verouderde Dos versie.

In FDISK heb je een optie 'Partitie gegevens weergeven' , bij deze optie moet je eigenlijk al kunnen zien wat de totale schijfruimte is. En of er eventueel meerdere partities op staan.

Maar ik denk eerder dat de schijf niet goed in het bios staat aangegeven.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:19
Op maandag 27 november 2000 10:23 schreef kruitje het volgende:
Bij bios heb ik wel wat zien staan van 30710 mb maar bij fdisk stond weer 4110 mb ofzo dacht ik.
Tja, FAT-16 is maximaal 4 GB. Je moet dus ook ondersteuning voor grote schijven inschakelen, of overstappen op Win98, of formateren voor FAT-32, NTFS....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1